WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Beltrafo aparte groep die weer naar een andere groep gaat...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michiel310
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:25
Mijn vraag
Hi,

Op zoek naar ruimte in mijn groepenkast viel mijn oog op de beltrafo, en daar is denk ik iets geks aan de hand. Maar ik leg mijn vraag toch maar even hier neer:

- De beltrafo in mijn groepenkast heeft een eigen groep. Een Hager SB216, 25A. Die groep is weer verbonden aan een andere groep, Hager B16 (en die gaat dan weer naar de aardlekschakelaar). Zie de foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrRGn1XG7syrhtcxrPAsO2nKy74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5E8C48jCkj6opYSP5lfUbEb.jpg?f=fotoalbum_large

Dat leidt bij mij eigenlijk tot allemaal vraagtekens:
  1. Een beltrafo heeft toch geen eigen groep nodig?
  2. Hoezo is die eigen groep 25A?
  3. En hoezo is die groep dan weer doorverbonden aan een andere installatieautomaat?
  4. (nog daargelaten dat die andere groep een lager amperage heeft)
Enige redelijke verklaring die ik kan bedenken is dat vorige bewoners de bel wilden kunnen uitschakelen dmv die eigen groep. Of mis ik wat, heeft die beltrafo-groep een hele andere functie?

Kan ik dit zo laten, of is het sowieso verstandig om de beltrafo-groep er uit te halen en de beltrafo direct op een andere groep aan te sluiten? Sowieso handig om te weten of ik die groep er sowieso uit kan halen (#ruimte)

Dank alvast voor de antwoorden!

[ Voor 13% gewijzigd door Michiel310 op 07-06-2026 12:47 ]

Beste antwoord (via Michiel310 op 07-06-2026 15:24)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:47
Dat is geen groep maar een schakelaar om je beltrafo uit te kunnen zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:29
Michiel310 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:43:
Mijn vraag
Hi,

Op zoek naar ruimte in mijn groepenkast viel mijn oog op de beltrafo, en daar is denk ik iets geks aan de hand. Maar ik leg mijn vraag toch maar even hier neer:

- De beltrafo in mijn groepenkast heeft een eigen groep. Een Hager SB216, 25A. Die groep is weer verbonden aan een andere groep, Hager B16 (en die gaat dan weer naar de aardlekschakelaar). Zie de foto

[Afbeelding]

Dat leidt bij mij eigenlijk tot allemaal vraagtekens:
  1. Een beltrafo heeft toch geen eigen groep nodig?
  2. Hoezo is die eigen groep 25A?
  3. En hoezo is die groep dan weer doorverbonden aan een andere installatieautomaat?
  4. (nog daargelaten dat die andere groep een lager amperage heeft)
Enige redelijke verklaring die ik kan bedenken is dat vorige bewoners de bel wilden kunnen uitschakelen dmv die eigen groep. Of mis ik wat, heeft die beltrafo-groep een hele andere functie?

Kan ik dit zo laten, of is het sowieso verstandig om de beltrafo-groep er uit te halen en de beltrafo direct op een andere groep aan te sluiten? Sowieso handig om te weten of ik die groep er sowieso uit kan halen (#ruimte)

Dank alvast voor de antwoorden!
Is het niet makkelijk voor de hulptroepen om en foto met wat pijltjes/lijntjes te krijgen. Waarop de verschillende verbindingen staan getekend?

Acties:
  • Beste antwoord

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:47

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Michiel310
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:25
Makrolon schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:33:
Dank. Ik had het typenummer gegoogled, maar ik kwam alleen installatie-automaten tegen. Maar op zich zou dat het verklaren. Dan kan ik hem laten zitten, maar kan hem ook weghalen als ik de ruimte nodig heb.

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:32

GwnLars_

In GoT we trust.

Michiel310 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:24:
[...]

Dank. Ik had het typenummer gegoogled, maar ik kwam alleen installatie-automaten tegen. Maar op zich zou dat het verklaren. Dan kan ik hem laten zitten, maar kan hem ook weghalen als ik de ruimte nodig heb.
Met alle respect, veel succes met het zoeken van het juiste draadje..

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Of je het zo kan laten, de beltrafo op een eigen groep met nog een automaat kán, niet perse problematisch. (En door dat weg te halen kan je inderdaad ruimte maken). De rest van de kast daarintegen niet. Er zit behoorlijk wat meer bloot koper dan je wil. De kamrail lijkt ook kapot en slecht te zitten en ik zie een aantal soepele draden zonder adereindhuls. Oftewel, opnieuw bedraden is sowieso aan te bevelen. (De automaten lijken prima dus die zou ik niet vervangen)

Oh en dit is alleen het gedeelte van de kast dat te zien is. Best kans dat er nog een hele lijst is.

[ Voor 11% gewijzigd door Computer guy op 07-06-2026 17:24 ]

Pagina: 1