WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Schuimbeton met gescheiden kruipruimtes en bestaande keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:07
Ik ben voornemens om binnenkort schuimbeton te laten storten. Ik zou graag jullie advies willen hebben over de verschillende compartimenten in de kruipruimte en de beste aanpak voor de vloerverwarming.
Situatie woonkamer is een kwestie van alles eruit en gaan met die banaan. Maar nu de keuken..

Onder de vloer zijn woonkamer en keuken gescheiden compartimenten. Bovengronds is de dragende muur deels opengebroken zodat woonkamer en keuken één ruimte vormen, maar onder de vloer staat deze muur nog volledig.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZY1N1zLM/PXL-20260607-091816436.jpg

De keuken bestaat daarnaast uit twee afzonderlijke compartimenten:
  • Een ruimte bij de watermeter richting het toilet. Deze is omsloten door muren, maar hier kun je nog wel kruipen.
  • De ruimte onder de keuken zelf. Deze is volledig afgesloten en niet bereikbaar doordat er muren omheen staan.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8cBTKv41/Screenshot-2026-06-07-113059.png
Hoe krijg ik schuimbeton in de keuken?
1. Opening in dragende muur?
Eén partij stelt voor om onder vloerniveau een opening ter grootte van een voetbal in de dragende muur (linker rode lijn) te maken, zodat het schuimbeton vanuit de woonkamer naar het keukencompartiment kan vloeien.

Dat voelt voor mij niet direct logisch, omdat het nog steeds een dragende muur betreft. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een gebruikelijke oplossing of zouden jullie eerder kiezen voor twee afzonderlijke stortbeurten?
2. Keuken zonder kruipluik
De keuken is recent geplaatst. Onder de keuken zitten verschillende lagen, Ik vermoed dat daaronder nog een ruimte aanwezig is, maar er is geen kruipluik aangebracht en je kunt er dus niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zvj1SrDC/PXL-20260607-091856781.jpg

De keuken laat ik het liefst staan,
maar als deze eruit moet voor een goede oplossing dan is dat niet anders.

Wat ik niet begrijp is hoe daar überhaupt folie voor het schuimbeton aangebracht kan worden. Een opening van bovenaf maken lijkt mij niet voldoende om overal onder de vloer folie aan te brengen.

Hoe wordt dit normaal opgelost?
Vloerverwarming in combinatie met de dekvloer
Voor de vloerverwarming zie ik momenteel twee opties.
Optie A
De bestaande keukenvloer laten zitten en de vloerverwarming infrezen.

Nadeel hiervan lijkt mij dat de kou en het vocht onder de keuken blijven bestaan. Mogelijk zou ik via een nieuwe opening EPS-parels of EPS-chips kunnen laten inblazen om toch extra isolatie te creëren.
Optie B
De keuken demonteren, de vloer verwijderen, de nieuwe dekvloer laten doorlopen vanuit de woonkamer (waarschijnlijk zandcement vanwege de aanwezige vochtproblematiek) en vervolgens de vloerverwarming hierin opnemen.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Extra compartiment bij toilet / watermeter
Tot slot is er nog een afzonderlijk compartiment bij de watermeter aan de kant van het toilet. Dit compartiment is wel bereikbaar via de kruipruimte.

Een aannemer stelt voor om hier een dunne laag schuimbeton aan te brengen zodat het compartiment grotendeels wordt afgesloten van vocht.

Omdat dit compartiment bereikbaar is, lijkt volledig vullen met schuimbeton mij logischer. Zie ik daarbij iets over het hoofd? Ik zou zeggen kistje om de watermeter heen maken en volstorten?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gJsMgkRd/P7280178.jpg

Alle ervaringen en adviezen zijn welkom.

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:52
Oude waterleidingen kunnen o.a. door krimpen en uitzetten op den duur gaan lekken op de verbindingen.
Dan wil je niet dat alles zo volgestort is met beton dat je er niet meer bij kunt.
Verder, alles wat voor de watermeter zit (incl. de meter zelf) is eigendom van het waterleidingbedrijf en dus ook het onderhoud of de vervanging. Eens in de zoveel tijd moeten watermeters vervangen worden omdat de nauwkeurigheid afneemt. Dan moet de aannemer die die klus uitvoert in de waterput wel voldoende werkruimte hebben om een nieuwe meter te kunnen installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Yaksa op 07-06-2026 11:46 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een opening maken in een (dragende) muur is op zich niet zo'n probleem, dat zou ik op zich best aandurven. Het is meer dat het compartiment (volgens mij) nooit 100% 'gevuld' gaat worden. Zeker de verste kant vanaf het gat, daar gaat de ruimte niet helemaal gevuld worden. Op zich zou je denk ik met enkele gaten boren wel de ruimte volledig gevuld moeten krijgen. (hoe dat verder zit/moet met folie weet ik niet.

Ik zou in ieder geval goed kijken wat je gaat doen, zo'n actie doe je maar 1x, dus laat het eens wat extra werk zijn. Maar als dat wel de beste oplossing is....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien heb ik er overheen gelezen maar... waarom ga je schuimbeton laten storten, wat probeer je te bereiken?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:11
waarom moet er per se schuimbeton onder je keukenvloer? daar is al beton. isoleer gewoon de onderkant van di bestaande vloer en klaar.

watermeterput niets mee doen, dun laagje schuimbeton misschien net tot onder je leidingwerk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:07
No Hands schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:45:
waarom moet er per se schuimbeton onder je keukenvloer? daar is al beton. isoleer gewoon de onderkant van di bestaande vloer en klaar.

watermeterput niets mee doen, dun laagje schuimbeton misschien net tot onder je leidingwerk.
De keuken is in de winter ontzettend koud. Als ik toch ga isoleren met schuimbeton, dan pak ik dat voordeel meteen mee. Als ik niets doe en alleen vloerverwarming laat infrezen, haal ik waarschijnlijk niet het maximale rendement uit het systeem.

Welke isolatieopties heb ik dan volgens jou in deze situatie? Ik kan de vloer namelijk nauwelijks verhogen, omdat dit al het hoogste punt van de woning is.

Een dunne laag schuimbeton in de ruimte met het leidingwerk lijkt mij prima. Tegelijkertijd komt de kou in de keuken ook duidelijk vanuit de vloer. Daarom vraag ik me af of ik niet beter isolatieparels in de kruipruimte kan laten blazen.
Pagina: 1