Ik ben voornemens om binnenkort schuimbeton te laten storten. Ik zou graag jullie advies willen hebben over de verschillende compartimenten in de kruipruimte en de beste aanpak voor de vloerverwarming.
Situatie woonkamer is een kwestie van alles eruit en gaan met die banaan. Maar nu de keuken..
Onder de vloer zijn woonkamer en keuken gescheiden compartimenten. Bovengronds is de dragende muur deels opengebroken zodat woonkamer en keuken één ruimte vormen, maar onder de vloer staat deze muur nog volledig.

De keuken bestaat daarnaast uit twee afzonderlijke compartimenten:
Dat voelt voor mij niet direct logisch, omdat het nog steeds een dragende muur betreft. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een gebruikelijke oplossing of zouden jullie eerder kiezen voor twee afzonderlijke stortbeurten?

De keuken laat ik het liefst staan,
maar als deze eruit moet voor een goede oplossing dan is dat niet anders.
Wat ik niet begrijp is hoe daar überhaupt folie voor het schuimbeton aangebracht kan worden. Een opening van bovenaf maken lijkt mij niet voldoende om overal onder de vloer folie aan te brengen.
Hoe wordt dit normaal opgelost?
Nadeel hiervan lijkt mij dat de kou en het vocht onder de keuken blijven bestaan. Mogelijk zou ik via een nieuwe opening EPS-parels of EPS-chips kunnen laten inblazen om toch extra isolatie te creëren.
Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Een aannemer stelt voor om hier een dunne laag schuimbeton aan te brengen zodat het compartiment grotendeels wordt afgesloten van vocht.
Omdat dit compartiment bereikbaar is, lijkt volledig vullen met schuimbeton mij logischer. Zie ik daarbij iets over het hoofd? Ik zou zeggen kistje om de watermeter heen maken en volstorten?

Alle ervaringen en adviezen zijn welkom.
Situatie woonkamer is een kwestie van alles eruit en gaan met die banaan. Maar nu de keuken..
Onder de vloer zijn woonkamer en keuken gescheiden compartimenten. Bovengronds is de dragende muur deels opengebroken zodat woonkamer en keuken één ruimte vormen, maar onder de vloer staat deze muur nog volledig.

De keuken bestaat daarnaast uit twee afzonderlijke compartimenten:
- Een ruimte bij de watermeter richting het toilet. Deze is omsloten door muren, maar hier kun je nog wel kruipen.
- De ruimte onder de keuken zelf. Deze is volledig afgesloten en niet bereikbaar doordat er muren omheen staan.

Hoe krijg ik schuimbeton in de keuken?
1. Opening in dragende muur?
Eén partij stelt voor om onder vloerniveau een opening ter grootte van een voetbal in de dragende muur (linker rode lijn) te maken, zodat het schuimbeton vanuit de woonkamer naar het keukencompartiment kan vloeien.Dat voelt voor mij niet direct logisch, omdat het nog steeds een dragende muur betreft. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een gebruikelijke oplossing of zouden jullie eerder kiezen voor twee afzonderlijke stortbeurten?
2. Keuken zonder kruipluik
De keuken is recent geplaatst. Onder de keuken zitten verschillende lagen, Ik vermoed dat daaronder nog een ruimte aanwezig is, maar er is geen kruipluik aangebracht en je kunt er dus niet bij.
De keuken laat ik het liefst staan,
maar als deze eruit moet voor een goede oplossing dan is dat niet anders.
Wat ik niet begrijp is hoe daar überhaupt folie voor het schuimbeton aangebracht kan worden. Een opening van bovenaf maken lijkt mij niet voldoende om overal onder de vloer folie aan te brengen.
Hoe wordt dit normaal opgelost?
Vloerverwarming in combinatie met de dekvloer
Voor de vloerverwarming zie ik momenteel twee opties.Optie A
De bestaande keukenvloer laten zitten en de vloerverwarming infrezen.Nadeel hiervan lijkt mij dat de kou en het vocht onder de keuken blijven bestaan. Mogelijk zou ik via een nieuwe opening EPS-parels of EPS-chips kunnen laten inblazen om toch extra isolatie te creëren.
Optie B
De keuken demonteren, de vloer verwijderen, de nieuwe dekvloer laten doorlopen vanuit de woonkamer (waarschijnlijk zandcement vanwege de aanwezige vochtproblematiek) en vervolgens de vloerverwarming hierin opnemen.Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Extra compartiment bij toilet / watermeter
Tot slot is er nog een afzonderlijk compartiment bij de watermeter aan de kant van het toilet. Dit compartiment is wel bereikbaar via de kruipruimte.Een aannemer stelt voor om hier een dunne laag schuimbeton aan te brengen zodat het compartiment grotendeels wordt afgesloten van vocht.
Omdat dit compartiment bereikbaar is, lijkt volledig vullen met schuimbeton mij logischer. Zie ik daarbij iets over het hoofd? Ik zou zeggen kistje om de watermeter heen maken en volstorten?

Alle ervaringen en adviezen zijn welkom.