Vraag

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 09:28
Mijn vraag:

Ik heb reeds een bestaande PV installatie 3300wp aangesloten via 1 fasige SMA omvormer op 1 fase (A) van mijn driefasig stroomnetwerk. Nu wil ik 12 panelen bijleggen dmv 3 HMS-1600-T Hoymiles micromvormers. Ik zou graag 2 van micro omvormers (3200w) op fase B via 20A willen aansluiten en 1 vd micro-omvormers (1600w) op fase C ook via 16 of 20A automaat. in principe zijn dit 2 draden vh dak af maar mag dit ook via 1 5G4 draad waarbij ik op 1 automaat een fase en de N van de 5G aansluit en op de andere automaat de 2 resterende fases waarbij 1 fase als N gaat dienen?

ik heb namelijk een 3x20A+N aansluiting met een 40A hoofddiff. Als ik 4800w van alle mircoomvormers op 1 fase aansluit kom ik boven de 40A uit op die ene fase (20A vh net en 21A vd PV panelen)...het is ook beter de panelen te verdelen over de fases denk ik zo.

Alle reacties

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

vtrke schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:29:
maar mag dit ook via 1 5G4 draad waarbij ik op 1 automaat een fase en de N van de 5G aansluit en op de andere automaat de 2 resterende fases waarbij 1 fase als N gaat dienen?
Dat mag denk ik niet, omdat je dan 2 losse automaten hebt die aan dezelfde bekabeling hangt. Dat is recept voor dodelijke vergissingen.

Wat voor kabel bedoel je hier precies? Als dit een kabel is die 3 fases, nul en aarde draagt, dan kan je die toch als zodanig toepassen? (Maar dan moet je die wel achter een krachtgroep (=3 fasen automaat) hangen.

Je moet m.i. in ieder geval niet een fase draad als nul draad gaan herbestemmen.

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 07-06-2026 12:05 ]

Alles kan stuk.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:43

dragonhaertt

@_'.'

Nee dat mag niet (in Nederland).
Je kan twee 3-aderige kabels trekken of een onderverdeler plaatsen dichtbij de omvormers.
Twee groepen door één buis mag al niet. Twee groepen over één kabel zeer zeker niet.

Aangezien je nu je omvormer op een fase hebt, lijkt het me dat die 5 aderige kabel er nog niet ligt. Waarom zou je een 5-ader trekken in plaats van een tweede 3-ader?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je mag de kabel niet beveiligen met losse automaten tenzij gebrugd. Plaats een enkele 3P+N alamat en je kan er zo twee omvormers aanhangen. Geen onderverdeler nodig.

Wel moet je dan na gaan denken of de meterkast voldoet of dat je dikkere bedrading, andere aardlekschakelaars of een REM automaat moet plaatsen.
offtopic:
Omvormer van 1600W noem ik geen micro meer :+

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 07-06-2026 12:13 ]

• vtrke
Septillion schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:12:
Je mag de kabel niet beveiligen met losse automaten tenzij gebrugd. Plaats een enkele 3P+N alamat en je kan er zo twee omvormers aanhangen. Geen onderverdeler nodig.

Wel moet je dan na gaan denken of de meterkast voldoet of dat je dikkere bedrading, andere aardlekschakelaars of een REM automaat moet plaatsen.
offtopic:
Omvormer van 1600W noem ik geen micro meer :+
ja die hoymiles zijn eigenlijk 4 micro's in 1 module, je sluit dus 4 panelen aan op 1 module van 4 micro's.

Op die 3P+N alamat sluit je dan maar 2 fases aan en de N want de N kan nog gedeeld worden denk ik zo tussen de set van 2 modules en de set van 1 module hoymiles? En dan van de alamat naar de 2 fases en N van je hoofddiff... waarom trouwens een alamat en niet een gewone 4 polige automaat? een omvormer moet toch niet specifiek achter een extra diff zitten...

voor de rest is de kast in orde kwa dikte bekabeling (overal 10mm2) en ik kom door de verdeling van de pv omvormers nergens boven de 40A van mijn hoofddiff uit (20A vh net + dan de amperages vd panelen, hoogste is 3800w, zijnde 16,5A..andere fases is het minder zelfs )

[ Voor 12% gewijzigd door vtrke op 07-06-2026 12:20 ]

• vtrke
dragonhaertt schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:54:
Nee dat mag niet (in Nederland).
Je kan twee 3-aderige kabels trekken of een onderverdeler plaatsen dichtbij de omvormers.
Twee groepen door één buis mag al niet. Twee groepen over één kabel zeer zeker niet.

Aangezien je nu je omvormer op een fase hebt, lijkt het me dat die 5 aderige kabel er nog niet ligt. Waarom zou je een 5-ader trekken in plaats van een tweede 3-ader?
waarom 5g, omdat een 5G4 goedkoper is dan 2 x 3G4..moet 40m overbruggen. en het gemak van leggen...

• Septillion

Septillion

Nee, je sluit de 3P+N gewoon ook zo aan. 3e fase kan je gewoon onbenut laten. En de N mag gedeeld want 3-fase :)

Alamat omdat de meeste fabrikanten dat ook voorschrijven. Naast dat als je de aardweerstand niet weet je de boel dient te beveiligen tegen aardfouten. (Maar dan spreek in wel over NL).

• vtrke
Septillion schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:22:
Nee, je sluit de 3P+N gewoon ook zo aan. 3e fase kan je gewoon onbenut laten. En de N mag gedeeld want 3-fase :)

Alamat omdat de meeste fabrikanten dat ook voorschrijven. Naast dat als je de aardweerstand niet weet je de boel dient te beveiligen tegen aardfouten. (Maar dan spreek in wel over NL).
gaat die alamat niet direct uitschakelen omdat ie een onbalans ziet tussen de 3 fases waar er maar 2 van aangesloten zijn?

• Septillion

Septillion

@vtrke Een aardlekschakelaar meet geen onbalans tussen fases. Het meet onbalans over ALLE contacten. Dus het bekijkt de som van de stroom door L1, L2 L3 en N en of deze groter is dan (meestal) 30mA. Het bekijkt dus alleen of de stroom die heen gaat over een fase weer terug komt over de N of een andere fase. Een fase die niet is aangesloten heeft gewoon geen stroom en doet dus gewoon niet mee in de som.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:43

dragonhaertt

@_'.'

Septillion schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:22:

In theorie mag je volgens de nen1010 inderdaad een krachtgroep splitsen naar losse fases. Het is echter wel afgeraden en je moet de fases duidelijk labelen.

Een 5 aderige kabel gebruiken voor 2 groepen mag niet. Dus wat de TS voorstelt met twee losse automaten mag niet.
Gewoon een kleine onderverdeler aanleggen lijkt me nog steeds de beste oplossing.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16

BCC

Omderverdeler met hoofdschakelaar - kun je lekker rommelen zonder stroom erop.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1