WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Wat is wijsheid qua schuurplaatsing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05:56
Mijn vraagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7Z74yUqIWybD42sQKXQPn9UQLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVy5wh4tvT3VruiHqP5cA0Yz.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb onze oude schuur gesloopt, aangezien deze verrot was en meer leunde op de kasten erin, dan op zn eigen wanden.

Nu heb ik een nieuwe schuur besteld en vraag ik me af wat wijsheid is. Aan de ene kant zou ik de fundering onder de schuur kunnen verhogen, zodat het gelijk ligt met het pad. Dit is natuurlijk wel redelijk wat werk. Mijn voorkeur heeft het om de schuur te plaatsen op de oude fundering, maar in hoeverre moet ik me dan zorgen maken over het hogere pad en de lucht die daar tussen de schuur en het pad zit?

Na twee jaar hier wonen hebben we nooit last gehad van plassen in de tuin, dus qua waterinfiltratie maak ik me niet zoveel zorgen.

Ik hoor het graag als mensen hier ervaring mee hebben of gewoon de beste oplossing weten.

Beste antwoord (via Themba op 07-06-2026 13:29)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:19
Je hebt nu de kans om het goed te doen en de vloer gelijk of iets hoger dan het pad te maken.
Dat het in het verleden geen probleem is geweest met water is geen garantie voor de toekomst.
Het vooruitzicht is dat regenbuien steeds heviger en onvoorspelbaarder worden en die schuur zal toch wel een aantal jaren moeten blijven staan, neem ik aan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:03
waar komt de deur? aan het pad wat midden in de foto horizontaal loopt? op die hoogte zou ik dan ook mijn vloer willen.
komt de deur aan dat andere paadje dan zou ik daar de hoogte van de vloer gelijk mee houden.

welke lucht heb je het over? die ruimte kun je toch gewoon vullen met zand en bestraten? anders wordt het een goot met bladeren en zooi en klammigheid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:19
Je hebt nu de kans om het goed te doen en de vloer gelijk of iets hoger dan het pad te maken.
Dat het in het verleden geen probleem is geweest met water is geen garantie voor de toekomst.
Het vooruitzicht is dat regenbuien steeds heviger en onvoorspelbaarder worden en die schuur zal toch wel een aantal jaren moeten blijven staan, neem ik aan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Themba
JukeboxBill schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:28:
Het antwoord dat ik vreesde, maar eigenlijk wel verwachtte. Ik heb geen zin in het ophogen, maar dit is inderdaad wel het beste moment.

Zou je opsluitbanden gebruiken voor de rand? Of L-elementen? Of stapelblokken? Of een ander product?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik sluit me aan bij ophogen. Laatste wat je wilt is je schuur vol water dat niet weg kan. Zoekt het laagste punt op enzo ;)

Opsluitbanden kan maar is niet waterdicht. Kun je beton storten?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-06 18:21
Ja, het is even wat werk, maar niet zó veel. 2 kuub zand laten aanrukken en dat onder de bestaande tegels gooien. Opsluitbandjes erom, beetje cement bijmengen en de tegels terug en je hebt een prima fundering voor een nieuwe schuur.

• Themba
Ik ben overtuigd. Ik heb een partij bakstenen op honderd meter afstand gevonden, dus ik ga binnenkort een muurtje metselen en het geheel ophogen (tot net boven het pad denk ik). Als ik dan toch bezig ben zorg ik er direct voor dat het pad de tuin in mooi aansluit op de nieuwe schuur en dan kan dat gedeelte van de tuin er weer een tijdje tegenaan.

Iedereen dank voor de adviezen. Gouden tips voor metselen hoor ik graag (uit de categorie, die had ik gehoord willen hebben voordat ik het voor het eerst deed)

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:34
Themba schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:50:
Ik ben overtuigd. Ik heb een partij bakstenen op honderd meter afstand gevonden, dus ik ga binnenkort een muurtje metselen en het geheel ophogen (tot net boven het pad denk ik). Als ik dan toch bezig ben zorg ik er direct voor dat het pad de tuin in mooi aansluit op de nieuwe schuur en dan kan dat gedeelte van de tuin er weer een tijdje tegenaan.

Iedereen dank voor de adviezen. Gouden tips voor metselen hoor ik graag (uit de categorie, die had ik gehoord willen hebben voordat ik het voor het eerst deed)
De bakstenen die je hebt gevonden, dat klinkt als hergebruik, in beginsel heel goed, wat was de vorige functie geweest van deze stenen? Straatklinkers? Standaard metselstenen?

Zoek even op de term: trasraam

De eerste lagen metselwerk onder en boven het maaiveld zijn doorgaans gemaakt van een hogere kwaliteit steen en specie. Dit wordt gedaan om optrekkend vocht en daarmee schimmel en vorstschade te voorkomen. Heb je standaard gevelstenen dan kun je denken aan een cementplint.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 07-06-2026 23:34 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:51
Wel eens met de adviezen hoor maar als je niet weet waar dit is qua locatie en grond opbouw kan het toch vies tegenvallen. Schuurtje opbouwen kan natuurlijk prima maar als je voor langere termijn kijkt is iets meer research relatief goedkoop en eenvoudig. Dan weet je tenminste hoe je het "muurtje" of de fundering moet opbouwen. Qua water is hoger beter natuurlijk maar als het weer zakt heb je daar niet veel aan.
Pagina: 1