Laadpaal icm dynamisch energietarieven

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • MT10
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-06 19:29
Beste,

Ik heb op dit moment een dynamisch energiecontract bij Zonneplan. Wij gaan een elektrische auto kopen dus hebben ook een laadpaal nodig. Uiteraard wil ik dit slim kunnen regelen zodat hij op de goedkope momenten gaat laden (met een min. laadniveau elke ochtend zodat we makkelijk op en neer naar werk komen)

Nu bied Zonneplan een eigen laadpaal aan, maar gevoelsmatig ben ik daar geen fan van omdat het natuurlijk zomaar zou kunnen dat ik over een paar jaar wil switchen van energieleverancier en het dan maar de vraag is hoe handig het is een laadpaal van je huidige leverancier te hebben.

Vervolgens kwam ik bij een Zapptec Go 2 uit als optie, weet iemand hoe makkelijk dit te integreren heeft/of zijn er andere beter aan te raden laadpalen voor mijn situatie?

Min eisen:

- 3 fase laden
- Integratie met dyanmisch energiecontract mogelijk
- MID gecertificeerde energiemeter zodat ERE subsidie in de toekomst mogelijk is.
- V2G integratie is een pré qua toekomstgerichtheid

Groeten
MT10

Alle reacties


Verwijderd

Hallo,

Ik heb een maand of wat geleden een vergelijkbare keuze moeten maken omdat mijn laadpaal defect was en er dus een nieuwe moest komen.

Ook ik ben op zoek geweest naar een paal met een gecertificeerde meter die in de Zonneplan app geïntegreerd zou kunnen worden. Helaas is deze combinatie (in ieder geval voorlopig) niet te realiseren. Zonneplan accepteert in hun app alleen de eigen Charge 2 lader maar die heeft geen gecertificeerde meter.

Uiteindelijk ben ik bij een Alfen Single Pro Line lader uitgekomen die ik als stand alone heb geïnstalleerd. Via Zonneplan heb ik de lader inmiddels aangemeld voor ERE-certificaten. Helaas heeft de lader momrnteel een software probleen na een update van de firmware. Op Tweaker wordt daar uitgebreid over gemopperd.

Het laadproces heb ik "handmatig geautomatiseerd". In de Zonneplan app zoek ik de goedkoopste moment die ik dan in de app van de lader dat tijdslot voor het laden instel.

Het is echter wel mijn verwachting dat Zonneplan ook andere laders gaat accepteren. Ik heb daar uitgebreid contact over gehad. Ze zijn ermee bezig, maar willen verder geen details geven.

Succes met je zoektocht.

  • new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 13:24
Simpele antwoord is Eco Mode gebruiken van de Zaptec Go 2, als je dan een vertrektijd invoert dan worden vanaf het moment van laadkabel inpluggen de goedkoopste uren gebruikt om tot de gewenste lading te komen.

Verwijderd

De simpele vraag daarop is hoe Zaptec weet wat de goedkope uren zijn?

Voor zover ik weet niet van Zonneplan, want hun app accepteert alleen de eigen laadpaal. Een koppeling met andere palen is (nog) niet mogelijk.

  • new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 13:24
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:29:
De simpele vraag daarop is hoe Zaptec weet wat de goedkope uren zijn?

Voor zover ik weet niet van Zonneplan, want hun app accepteert alleen de eigen laadpaal. Een koppeling met andere palen is (nog) niet mogelijk.
Die worden 24 uur van tevoren gepubliceerd, ik meen tussen 13:00 en 15:00. Zaptec pakt dan een bepaalde databron en kan eea zo bepalen.

Verwijderd

Zaptec weet zelf niet wanneer de goedkope uren zijn. De Go 2 heeft geen ingebouwde koppeling met dynamische prijsbronnen. Dynamisch laden werkt dus alleen via een externe dienst (Tibber, Jedlix, Home Assistant).

Zonneplan biedt geen integratie met Zaptec, dus de lader kan de Zonneplan‑prijzen niet zelfstandig ophalen. Dit laatste is relevant omdat MT10 een dynamisch contract met Zonneplan heeft.

  • new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 13:24
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:49:
Zaptec weet zelf niet wanneer de goedkope uren zijn. De Go 2 heeft geen ingebouwde koppeling met dynamische prijsbronnen. Dynamisch laden werkt dus alleen via een externe dienst (Tibber, Jedlix, Home Assistant).

Zonneplan biedt geen integratie met Zaptec, dus de lader kan de Zonneplan‑prijzen niet zelfstandig ophalen. Dit laatste is relevant omdat MT10 een dynamisch contract met Zonneplan heeft.
https://www.zonneplan.nl/energie/energiemarkten/day-ahead-markt
De day-ahead markt en dynamische energiecontracten zijn nauw met elkaar verbonden doordat jouw elektriciteitsprijs rechtstreeks gekoppeld is aan de prijzen die op de day-ahead markt voor de volgende dag worden vastgesteld.

Deze data is gewoon inzichtelijk en dus door Zaptec uit te lezen, ook bij Zonneplan.

  • Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 09:46
Hier een Zappy v2.1 wel zonder MID. Die staat op standje eco+ als er overschot is begint die te laden en wanneer het weg is stopt die. Ik kijk verder zelf in de zonneplan app wanneer het het goedkoopst is in de winter of wanneer ik even goedkoop wil aftoppen
Pagina: 1