WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Hoofdzekering 3x16A afgezekerd terwijl aansluiting 3x25A is?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rsoest
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 14:37
Wat is de reden dat mijn hoofdzekering afgezekerd is met 3x16A terwijl ik een aansluiting heb bij Stedin van 3x25A?

Gezien plaatsing warmtepomp en aantal grootverbruikers (inductie, sauna, doorstroomboiler en EV binnenkort) heb ik die 3x25A wel nodig.

Groepen zijn afgezekerd op B16 en C16 (kookplaat).

Kunnen hoofdzekeringen veilig vervangen worden door 25A of zijn er andere voorwaarden waaraan moet worden voldaan (draaddiktes?) Ik weet dat dit in principe een taak van Stedin is, zegel ligt er echter al vanaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIjGPUwkdS4EvTNJeoRtfYZwVOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tmr2Whw65VG0gV7vHcQ2gEVF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIuotfjzGijtncFR0hGr7h47-VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJCHIPZw9HTUZIyu0Alfw4r2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RGq_HUbZj2C7abWNJOzrOhCTqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSuhqQZ7jGrR3FLYZQdzZ9ux.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tb34JWWDSZrGM2TrMasxDZul4YI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ytjZpDFhkdMNXyUC2b4AZLv.jpg?f=fotoalbum_large

...

Alle reacties

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:24

Jan2023

KISS

De enige beperking zou kunnen zijn dat er 16 A pasmoeren achter zitten ( grijs )

Maar dat lijkt mij sterk.

Is Beun bezig geweest ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je weet dat je de verzegeling niet mocht verwijderen?
Kan tot hoge kosten leiden, netbeheerder zijn not amused bij dit soort situaties.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 07-06-2026 11:04 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Heb je de kap er zelf afgehaald?

Zet hem er zo snel mogelijk weer op. Zonder de nodige beschermmiddelen is het vervangen van deze zekeringen levensgevaarlijk.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:44

RvV

En je hebt ze eruit gedraaid en daar zit ook echt 16A in? Dan klinkt het alsof iemand geen zit had omstedin te bellen bij een geplofte zekering en zelf bij de gamma wat 16A smeltzekeringen heeft gekocht om vervolgens zelf te vervangen. Dat is niet zoals het hoort.

Het zou ook nog een doosje 16A kunnen zijn van een vorige groepenkast. Vaak zwerven die doosjes nog rond na het vervangen van de kast naar automaten.

Y'24

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

16a smelt eerder door en dat is dus extra veilig zodat niet pas bij piek belasting iets gebeurt?

maar smeltzekeringen is toch best onhandig mocht 'ie ooit afgaan. waarom geen automaat laten plaatsen?

d:)b :henk d:)b

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:29
Ik zie in ieder geval bij zekeringen links en midden een geel stipje achter het glaasje, dus die zijn 25A. De rechter kan ik niet goed zien.

Ga absoluut niet zelf lopen hannesen en doe die kap er weer op. Check effe de kleur van die rechter zekering en bel indien die niet geel is Stedin. Kost je wel geld, maar dat is beter dan beticht worden van fraude, of erger nog, dat je jezelf elektrocuteert.

[ Voor 32% gewijzigd door jordje op 07-06-2026 10:40 ]

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:11
Ik hoop dat je hier verstand van hebt want technisch gezien ben je nu in verboden gebied. Je hebt nu ergens aangezeten en mogelijk de zegel verbroken wat al kosten met zich mee gaat brengen als Stedin hier een melding van gaat maken.

Even online kijken of bellen was makkelijker geweest.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

JJ Le Funk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:36:
16a smelt eerder door en dat is dus extra veilig zodat niet pas bij piek belasting iets gebeurt?
Da's dus juist niet handig, want de automaten die erachter zitten zijn ook 16A, dus loop je met 16A hoofdzekeringen meer kans dat de hoofdzekering klapt in plaats van de automaat erachter (die je zelf weer terug kunt flippen.)

En als je niet, zoals de TS, schijt hebt aan verzegelingen, veiligheid en extra kosten, dan dan wil je gewoon liever niet dat je hoofzekeringen klappen, omdat je dan iemand erbij moet halen die het zegel mag verbreken en herstellen, en die dus geld (en tijd) kost.

Wat betekent mijn avatar?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je zelf de deksel eraf gehaald? Dan snel terugplaatsen en eens rondbellen om de boel weer te verzegelen. Want die mag je dus niet openen.

Was hij al open, dan ook eens bellen met Stedin. Zeker als je net verhuist ben willen die vaak wel coulant zijn.

Qua zekeringen, je mag ze helemaal niet zelf vervangen. Dus de kans lijkt me klein dat het doosje 16A's daarvoor bedoelt was. Tenzij je dus het huis van Meneer Beun gekocht hebt. Maar dan zal Stedin die moeten controleren.

• rsoest
Dank, jullie hebben me goed op weg geholpen.

De linker en middelste zekering hebben een geel stipje en zijn dus 25A en de rechter is de 16A variant. Ik denk inderdaad dat ooit de hoofdzekering eruit geklapt is en ter plekke vervangen door 16A. Desbetreffende elektricien is vervolgens met een burn-out uit het zicht verdwenen. De zegel was al verbroken toen ik, op basis van de stoppen die erbij liggen, dit ging controleren.

Kap zit er weer op. Even kijken wat ik met Stedin doe.

Is het type zekering 'gG' traag wel het juiste voor de hoofdzekering?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rsoest schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:01:
Dank, jullie hebben me goed op weg geholpen.

De linker en middelste zekering hebben een geel stipje en zijn dus 25A en de rechter is de 16A variant. Ik denk inderdaad dat ooit de hoofdzekering eruit geklapt is en ter plekke vervangen door 16A. Desbetreffende elektricien is vervolgens met een burn-out uit het zicht verdwenen. De zegel was al verbroken toen ik, op basis van de stoppen die erbij liggen, dit ging controleren.

Je bent verplicht Stedin te bellen als je straks niet als mogelijk fraudeur te boek wilt komen te staan.

Die regelen het gelijk, vraag ze gelijk of ze niet automaten willen installeren ipv smelzekeringen.

Je zit nu aan eigendom van Stedin, alsof je dus in je huurauto de bougies gaat vervangen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:02
Afspraak maken voor herzegelen. Gelijk even vragen of ze alles na willen lopen en dan vooral je eigen gehannes in het midden laten. Die gekleurde draadjes staat 3 maal 400/230V 250A op dus daar moet niets mis mee gaan. Daarnaast is het zo te zien ook geen verkeerd idee om de gehele installatie even na te laten kijken. Hoe zit het bijvoorbeeld met die aarde aan de rechterkant?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Dido

Dido

heforshe

Vorkie schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:21:
Je zit nu aan eigendom van Stedin, alsof je dus in je huurauto de bougies gaat vervangen.
offtopic:
Met als interessant detail dat je niet het risico loopt dat je huis afbrandt als je iets fout doet met die bougies :X

• devriesjande
  • Nu online
Jim423 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Afspraak maken voor herzegelen. Gelijk even vragen of ze alles na willen lopen en dan vooral je eigen gehannes in het midden laten. Die gekleurde draadjes staat 3 maal 400/230V 250A op dus daar moet niets mis mee gaan. Daarnaast is het zo te zien ook geen verkeerd idee om de gehele installatie even na te laten kijken. Hoe zit het bijvoorbeeld met die aarde aan de rechterkant?
Die 'aarde' zal de zogenaamde PEN ader zijn. Die hangt bij de transformator aan het sterpunt en aan aarde. Hier gebruikt als nulader.

• Dido

Dido

heforshe

Niet "kijken", morgen gewoon meteen bellen.
Er heeft iemand aan je hoofdzekeringen gezeten die daar niet aan had moeten zitten (want iemand heeft die 16A erin gefrommeld!)

Stedin bellen, langs laten komen, meteen vragen of ze er automaten in willen zetten.
Traag is prima voor een hoofzekering, want je wilt niet dat je 25A hoofzekering eruit klapt als je eventjes op 3 groepen 10+A trekt (via de 16A automaten).
Maar daar hoef jij helemaal niet over na te denken, want die hoofzekeringen zijn de verwantwoordleijkheid van Stedin, die je morgen gaat bellen ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Om de vraag te beantwoorden, want ik heb die zelf ook wel eens aan Liander gesteld toen ik 1x 25 had en 3x 25 op de rekening zag staan: 3x 25 is de minimale aansluiting die je administratief kunt hebben. Wat er echter ooit is aangelegd (ws lang geleden toen men nog andere minima hanteerde) kan natuurlijk iets anders zijn.

(Andere optie is natuurlijk dat iemand in het verleden heeft zitten beunhazen en de verkeerde zekeringen erin gepropt heeft.)

Als je meer nodig hebt: verzwaring aanvragen.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2026 14:32 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rsoest
Dank, instructies zijn duidelijk. Morgen contact met Stedin en tegelijk verzoek om automaten te plaatsen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Vorkie schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Je bent verplicht Stedin te bellen als je straks niet als mogelijk fraudeur te boek wilt komen te staan.

Die regelen het gelijk, vraag ze gelijk of ze niet automaten willen installeren ipv smelzekeringen.

Dit.
Die kap zit normaliter dicht met een zegel. Als die er af is kan dat een flinke boete opleveren.
Er is nu namelijk de kans dat je hebt afgetapt voor de meter en dus elektriciteit hebt gestolen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stedin is naar wat ik gehoord heb wel wat makkelijker met automaten plaatsen. Bij Liander gewoon dure aangelegenheid.

Dus hopelijk heb je het huis net, dan zijn ze vaak wel coulant met nieuwe zekeringen plaatsen en weer zegelen.

Aarde lijkt me TN-C-S dus dat is zo gek nog niet.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:35
Ik kreeg geen automaten toen ik erom vroeg en overstapte naar 3 ipv 1 fase (Stedin). Wel deden ze niet moeilijk over de zegeling die er niet meer op zat bij de kWh meter. Wat mij overigens wel goed uitkwam omdat ik toen relatief veilig de kabels even wat langer kon maken naar de meterkast.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:06
rsoest schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:37:
Dank, instructies zijn duidelijk. Morgen contact met Stedin en tegelijk verzoek om automaten te plaatsen.
Meeste is al gezegd maar hier kunnen zo te zien geen automaten in geplaatst worden, en dat gaan ze vanuit Stedin dan ook niet zomaar doen, er lijkt namelijk geen DIN-rail in te zitten waar nu de smeltpatroon-houders op gemonteerd zijn, en tevens zou dit er wel zitten dan komen je automaten achter een dichte kap waar je alsnog zelf niet bij kan, dit zijn namelijk oude(re) aansluitkasten waarvoor geen deksels beschikbaar zijn met uitsparingen voor automaten.

Noem je hier nog even een paar gevaren op:
• Voorbeveiliging voor de zekeringen is pakweg 200A of 250A, en niet iets van aardlekbeveiliging, oftewel aanraken is jezelf frituren
• Alleen de middelste hoofdzekering heeft een vorm van isolatie rondom de contacten, de buitenste 2 niet, zit je ook zo tegenaan met je vingers en krijg je dus ook een flinke optater waarbij er geen aardlekbeveiliging aanwezig is.
• Beeld kan vertekenen, maar porselein van de patroonhouders lijkt iets gekrakelleerd, oftewel mogelijk poreus, dan kan aanpakken resulteren in porselein breken en wederom met je vingers op blanke onderspanning staande delen terecht komen.

Bij ook maar enig idee/vermoeden van fraude wordt je mogelijk afgesloten en krijg je eerst een enorme boete, en tevens afsluit + aansluitkosten om je oren, en je zit voorlopig een poosje zonder spanning in huis.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:20
Automaten op binnenkomende fases schijnen er wat eerder uit te klappen. Smelt zekering kan wat meer hebben vaak.

Dus dat zou reden kunnen zijn om gewoon smelt te houden.

Nadeel is dat je zelf niet terug kunt zetten natuurlijk..

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:59
Annuk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:56:
• Voorbeveiliging voor de zekeringen is pakweg 200A of 250A,
offtopic:
Domme vraag waarschijnlijk (maar toch nieuwsgierig), maar waarom is dat zo hoog eigenlijk? Als je in huis vaak niet verder komt dan 1x35 of 3x25?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
MisterMailman schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:23:
[...]
offtopic:
Domme vraag waarschijnlijk (maar toch nieuwsgierig), maar waarom is dat zo hoog eigenlijk? Als je in huis vaak niet verder komt dan 1x35 of 3x25?
Omdat jou woning niet de enige is die op die kabel in de straat is aangesloten ;)

Er komt vanaf en transformator een kabel je straat in waar alle 10/20/30/40/50 woningen op aangesloten zitten, deze hebben ook nog eens allemaal een eigen aansluitwaarde die jij hierboven al benoemt.
Dan kan je aan de voorkant niet zeggen we doen maar 50A zekeringen, want als dan je buurman b.v. op 11kW z'n auto gaat laden kan jij amper je inductieplaat nog aanzetten om lekker op vol vermogen te koken.. laat staan de rest v/d straat ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:39
De linkse en de middelste zijn 25 ampère de rechtse is inderdaad 16 bij de doe-het-zelf zaak in Soest hadden ze waarschijnlijk geen 25 Amp in de winkel ik zou alle drie de zekeringen vervangen door nieuwe drie keer 25 ampère En de kap er netjes opschroeven het zegel verbreken kost €70 maar ik weet niet of je dit op de vorige eigenaar kan verhalen

Er is ook nog iets positief te melden

jouw kookplaat zit netjes op een drie fase aardlek automaat alleen deze is 4 polig

en niet driepolig plus nul dat is dan weer wel jammer

[ Voor 20% gewijzigd door Edje44magnum op 07-06-2026 16:41 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:55

paQ

Waarom hangt er een thermostaat in de meterkast?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• devriesjande
  • Nu online
Edje44magnum schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:37:
De linkse en de middelste zijn 25 ampère de rechtse is inderdaad 16 bij de doe-het-zelf zaak in Soest hadden ze waarschijnlijk geen 25 Amp in de winkel ik zou alle drie de zekeringen vervangen door nieuwe drie keer 25 ampère En de kap er netjes opschroeven.
Dit is wel een heel slecht advies.
Waarom denk je dat een monteur van het netbedrijf in deze situatie gebruik moet maken van een rubberen mat, brandvertragende kleding, rubberen handschoenen en een gelaat masker?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

paQ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:45:
Waarom hangt er een thermostaat in de meterkast?
Misschien voor verwarming in de meterkast?
* Raven heeft een ribbelbuiskachel (aldus Google Lens) in de meterkast
Kan daar 's winters blijkbaar nogal koud worden, al zit daar geen thermostaat bij.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:39
devriesjande schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Dit is wel een heel slecht advies.
Waarom denk je dat een monteur van het netbedrijf in deze situatie gebruik moet maken van een rubberen mat, brandvertragende kleding, rubberen handschoenen en een gelaat masker?
Die moeten een bizar protocol volgen

ik doe al 40 jaar deze schroefzekeringen gewoon als het nodig is met de hand eruit schroeven

als de hoofdschakelaar is uitgeschakeld

of zoals op mijn werk alle installatie automaten afstaan

kan er geen stroomvloeien door de smeltveiligheid en kan hij dus ook geen vlamboog trekken

ik kan natuurlijk ook gewoon thuis in bed blijven liggen en dat is wel een stuk veiliger ja

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Edje44magnum schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:35:
[...]

ik doe al 40 jaar deze schroefzekeringen gewoon als het nodig is met de hand eruit schroeven

kan er geen stroomvloeien door de smeltveiligheid en kan hij dus ook geen vlamboog trekken

ik kan natuurlijk ook gewoon thuis in bed blijven liggen en dat is wel een stuk veiliger ja
Ik heb daar ook geen moeite mee, maar het is niet echt aanraakveilig om die hoofdzekeringen heen. Dus ik zou het ook niet echt aanraden aan een ander om te doen. Voor mespatronen heb ik bijv. wel een mooie handschoen met een handig apparaatje ervoor op. Klikken ze mooi in en dan kun je ze veilig trekken of terugplaatsen. Nadat je jezelf verzekerd hebt dat er geen stroom loopt of kan gaan lopen. En dat doe ik altijd wel trouw. Maar we hebben ze dan ook tot 630 ampere op voorraad.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rsoest schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:37:
Dat laatste kost je wel iets van 450.

• Vorkie
  • Niet online
[...]

"Als de hoofdschakelaar is uitgeschakeld"

Die zit hier niet he, deze smeltzekeringen zitten aan de voedingzijde van de wijkkast... met een kortsluitstroom van ettelijke 1000den amperes welke een vlamboog geven. Grote kans dat je het daarna niet meer kan navertellen.

Ga aub niet zulke adviezen op een forum dumpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 07-06-2026 18:22 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002

Dat is nou net de uitdaging voor de netbeheerder: dit zit tussen de hoofdschakelaar en het (wijk)verdeelstation. Dat kan je niet zomaar stroomloos zetten.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1