WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Wat is het spanningsverlies bij opladen via 230V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FvanL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:06
Ik ga opladen via 230V stopcontact maar dat is niet van mij en er zit ook geen meter op, maar ik moet de laadkosten wel betalen.
Als ik bv oplaad van 20% naar 100% en mijn batterij heeft een vermogen van 37kw dan zou ik theoretisch 30.4kw geladen hebben en deze af moeten rekenen. Maar door spanningsverlies zal dat hoger zijn, weet iemand hoeveel procent dat ongeveer is?

De kabel is 2.5mm2 en ongeveer 50m lang (vanaf meterkast naar stopcontact) en zit op een eigen groep van 16A.

[ Voor 13% gewijzigd door FvanL op 07-06-2026 14:13 ]

Alle reacties

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:36
Zonder de dikte en lengte van de kabels te weten. Kun je hier geen antwoord opgegeven.

Spanningsverlies is op zich het probleem niet. Op een lage wattage/stroom laden wel. Qua geld!

Ik zou zeggen, zoek eerst eens op internet. Dit topic start mist veel te veel informatie en is veel te karig.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor @FvanL zorg ook voor de juiste technische begrippen/waardes.

Je betaalt per kWh.
De aansluiting heeft een maximale belasting van, bij een standaard 230V WCD, van 16A.
16 x 230 = 3680Watt.
Maar of het verstandig is om zolang ruim 30kWh te laden... Want dat zou betekenen dat je ruim 8 uur (!) lang de volle 16A trekt.
Nog afgezien van de laadverliezen met een granny (?) lader...

Mooie Plaatjes   

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:43
bij een 1,5mm2 kabel van 25m is je verlies ca 5%, bij een 50m kabel ca 10%

(maximale laadstroom 10A dus voor 30Kwh ca 14uur)

een 2,5mm2 kabel van 25m geeft een verlies van ca 3% bij 50m ca 6%

(max laadstroom 16 A , 30kwh duurt ca 8uur)

de verliezen/efficientie van de lader zijn hierin niet meegenomen.

[ Voor 12% gewijzigd door peter-rm op 07-06-2026 10:41 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
FvanL schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:21:
Ik ga opladen via 230V stopcontact maar dat is niet van mij en er zit ook geen meter op, maar ik moet de laadkosten wel betalen.
Als ik bv oplaad van 20% naar 100% en mijn batterij heeft een vermogen van 37kw dan zou ik theoretisch 30.4kw geladen hebben en deze af moeten rekenen. Maar door spanningsverlies zal dat hoger zijn, weet iemand hoeveel procent dat ongeveer is?
Vergeet niet dat 1kWh in de accu 1.05 tot 1.1 kWh uit de muur kost.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@FvanL Niet te moeilijk doen met rekenen. Je kan dan misschien de verliezen van je eigen kabellengtes, lader e.d. wel uit gaan lopen rekenen, dat kan je echter niet voor de bekabeling tussen groepenkast en wcd, je weet niet wat daar allemaal zit en met welke lengte.

Investeer even een euro of 14 voor een kWh meter met stekker en wcd; zoiets: https://www.elektramat.nl...unctie-3680w-wit-11472500

Alles kan stuk.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou alleen je auto via dat soort stekkers opladen als je een intieme relatie met de lokale brandweer aan wilt gaan.

• remco_k

remco_k

Fair point, het is inderdaad een extra punt waar shit mis kan gaan.

Maar mocht het om een Granny lader gaan die zeg max 10A doet, dan is dat nog best wel te overzien wellicht. Of anders gewoon een echte kWh meter ertussen zetten.

Alles kan stuk.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

edit:
Ik had niet gezien dat het over die meetstekker ging.
Die meetstekker claimt tot 16A te kunnen. Bij 10A zijn verliezen nog maar de helft ongeveer, maar daar moet je zeker mee opletten dat het een kwalitatief goed apparaat is. Je gaat het immers langdurig belasten.

[ Voor 143% gewijzigd door Harrie op 07-06-2026 11:27 ]

• remco_k

remco_k

@Harrie Ik vermoed dat @jadjong op mijn tussen stekker reageert.

@FvanL Ander idee: sommige auto's houden zelf bij hoeveel kWh is geladen op hun display of in de app. Misschien is dat nog wat.

Alles kan stuk.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:14
remco_k schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:23:
@FvanL Ander idee: sommige auto's houden zelf bij hoeveel kWh is geladen op hun display of in de app. Misschien is dat nog wat.
Dat is allemaal netto, vraag is hoeveel wat waard is.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:17
Je moet dit niet gaan schatten, helemaal niet als je de eenheden al niet begrijpt, dat kan alleen maar discussie opleveren.

Installeer een MID-meter. Allerlei opties:

https://www.allekabels.nl/230_volt/energiemeter.html

Het voordeel van zo'n antiek ding: je bent voor €20 klaar, je hebt geen wifi, telefoons of andere toestanden nodig, hij raakt niet de stand kwijt bij stroomuitval, en het is bewezen technologie die iedereen vertrouwt. Af en toe de stand opschrijven en afspreken wat een kWh moet kosten.

[ Voor 39% gewijzigd door Wilke op 07-06-2026 11:34 ]

Pagina: 1