WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Nieuwbouw 2019 regenafvoer op vuilwaterriool of gescheiden

Pagina: 1
Acties:
  • 2.196 views

Vraag

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:54
Hoi allemaal,

Ik wil in mijn rijtjeshuis (nieuwbouw, opgeleverd 2019) een wasmachine en droger neerzetten. Op de gewenste plek zit een afvoer, maar ik weet niet zeker waar die naartoe gaat. Het is een regenafvoer die via de grond ergens heen loopt, waarheen precies is mijn vraag. Ik vermoedde dat-ie op het riool zit, maar ik lees dat nieuwbouw vaak een gescheiden stelsel heeft, dus nu twijfel ik.

Mijn situatie:
  • Type woning: rijtjeshuis
  • Bouwjaar/oplevering: nieuwbouw, 2019
  • De afvoer in kwestie: regenwaterafvoer die ondergronds wegloopt, eindbestemming onbekend
  • Gescheiden of gemengd riool: onbekend (vermoedelijk gescheiden gezien bouwjaar?)
  • Droger: [condens / afvoer / warmtepomp], die heeft waarschijnlijk geen waterafvoer nodig
Mijn vragen:
  1. Hoe stel ik betrouwbaar vast of deze regenafvoer op het vuilwaterriool of op een aparte HWA-leiding/infiltratie zit?
  2. Heeft iemand ervaring met het opvragen van de revisie-/rioleringstekening bij dit soort nieuwbouw (bij aannemer of gemeente)? Wat is de handigste route?
  3. Als het inderdaad een gescheiden stelsel is: wat komt er kijken bij het maken van een aftakking naar de vuilwaterleiding voor de wasmachine?
Foto's:

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:49
Bouwtekeningen opvragen toch?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:11
  1. tekeningen bekijken
  2. gemeente
  3. hangt allemaal af van 1
  4. je foto's zijn er niet

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Routepr0bleem schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:37:
Hoi allemaal,

• De afvoer in kwestie: regenwaterafvoer die ondergronds wegloopt, eindbestemming onbekend
kijk even in je straat. zie je 1 of meerdere deksels binnen ene kleine afstand vanelkaar?
wat staat er op geschreven? hier is het riool en hwa. dus 2 deksels naast elkaar in de staat

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jack zomer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:02:
[...]

kijk even in je straat. zie je 1 of meerdere deksels binnen ene kleine afstand vanelkaar?
wat staat er op geschreven? hier is het riool en hwa. dus 2 deksels naast elkaar in de staat
En als je maar 1 deksel ziet weet je nog niks.

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:51
Is al vaker gezegd, bouwtekeningen via de site van de gemeente opvragen. De meeste gemeenten hebben daar gewoon een formulier op de site voor. Vervolgens krijg je de tekeningen gewoon een via de mail binnen. Ze zijn sowieso handig om te hebben.

Over het algemeen blijft de hemelwaterafvoer buiten je woning. Dit ivm kans op lekkage. Dus als de afvoer in je woning is, dan is dat zeer waarschijnlijk een vuilwater afvoer.

• Routepr0bleem
Ik zal sowieso even een tekening opvragen, en voor de foto liefhebbers hier is die dan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuHJaRCo87RTTH3PgMGLWuFlEq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDlW3Wz1cQt5urwRSTn69Vch.jpg?f=fotoalbum_large

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:32
Routepr0bleem schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:23:
Ik zal sowieso even een tekening opvragen, en voor de foto liefhebbers hier is die dan!

[Afbeelding]
Heb je een kruipruimte?

• Routepr0bleem
Alst goed is wel :D Daar komt de nieuwe elektra aansluiting vandaan, althans ik ben zelf niet ondergedoken.

• Chedara
Uhh ik begrijp het even niet. Dit lijkt mij buiten je huis. Ben je van plan om eenafvoer door je gevel te boren ?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Routepr0bleem schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:37:
Hoi allemaal,

Ik wil in mijn rijtjeshuis (nieuwbouw, opgeleverd 2019) een wasmachine en droger neerzetten. Op de gewenste plek zit een afvoer, maar ik weet niet zeker waar die naartoe gaat. Het is een regenafvoer die via de grond ergens heen loopt, waarheen precies is mijn vraag. Ik vermoedde dat-ie op het riool zit, maar ik lees dat nieuwbouw vaak een gescheiden stelsel heeft, dus nu twijfel ik.

Mijn situatie:
  • Type woning: rijtjeshuis
  • Bouwjaar/oplevering: nieuwbouw, 2019
  • Gescheiden of gemengd riool: onbekend (vermoedelijk gescheiden gezien bouwjaar?)
  • Droger: [condens / afvoer / warmtepomp], die heeft waarschijnlijk geen waterafvoer nodig
Mijn vragen:
  1. Hoe stel ik betrouwbaar vast of deze regenafvoer op het vuilwaterriool of op een aparte HWA-leiding/infiltratie zit?
  2. Heeft iemand ervaring met het opvragen van de revisie-/rioleringstekening bij dit soort nieuwbouw (bij aannemer of gemeente)? Wat is de handigste route?
  3. Als het inderdaad een gescheiden stelsel is: wat komt er kijken bij het maken van een aftakking naar de vuilwaterleiding voor de wasmachine?
Foto's:

Alvast bedankt!
Ik zou het aan de gemeente vragen het is immers ook hun riool ;) maar als ik eerlijk ben zou ik riool en hwa anno 2026 niet veder vermengen dan het nu is. in veel gemeentes waar geen gescheiden riool is komt het wel. en dan bieden ze woningen aan om (als dat redelijk makkelijk gaat) hun hwa er ook op aan te sluiten. Als jij ook een nieuwe straat hebt is de kans erg groot dat de wijk met een gescheiden riool is opgezet.

• Routepr0bleem
Chedara schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:33:
Uhh ik begrijp het even niet. Dit lijkt mij buiten je huis. Ben je van plan om eenafvoer door je gevel te boren ?
Nee de bedoeling is dat wij een wasmachine en droger in onze serre willen, maar daarvoor doe ik nu voor onderzoek voordat we het plaatsen.

• Chedara
Oww. Dat is wel een bijzondere situatie een regenpijp dwars door een serre.

Dit lijkt mij om meerdere redenen niet de beste plaats om een wasmachine en droger te plaatsen. Nog los van de afvoer van je wasmachine.

Maar wat mij opvalt is die bladvanger bij de hwa afvoerpijp. Mogelijk heb je geen gescheiden stelsel maar wordt je hemelwater door middel van infiltratie(kratten) in de bodem geïnfiltreerd. Daar een wasmachine op aansluiten is helemaal geen goed idee. Dus ik zou de tekeningen opvragen en de gemeente om advies over de situatie vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chedara op 07-06-2026 10:30 ]

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
Als de serre nu dicht is en je ruikt geen riool lucht dan is het bijna zeker een gescheiden systeem

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:12
Je zou dus vanuit de serre door de fundering de kruipruimte in kunnen mogelijk om daar op het juiste rioolstelsel aan te sluiten. Betonboren (laten) doen en dan ben je er. Zeker als je ook al electra aanlegt.

• Chedara
Wat mij ook bezighoudt, waarom wil je de wasmachine en de droger naar de serre verplaatsen? Met risico's voor vocht/lekkage/vorst en geluidsoverlast voor de buren.

Het is een woning uit 2019 dus na 2012. Die woningen hebben of een afzonderlijke wasruimte of een aansluiting bij de technische ruimte. Dit was gewoon zo vastgelegd in het bouwbesluit.

@djluc zo zou het inderdaad moeten. Maar het bijzondere is, dat het daar al open is geweest. De foto is gemaakt na het aanleggen van de elektra (hopelijk) op een eigen groep. Dat kan je zien aan boorstof op de kraan. Dus dan had je waarschijnlijk kunnen zien waar de hwa afvoer heen gaat.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:17:
[...]

En als je maar 1 deksel ziet weet je nog niks.
als je maar 1deksel ziet binnen een staal van 200 meter en daar op staat riool, dan weet je niks?
volgens mij weet je dan genoeg. namelijk dat er geen gescheiden systeem in de grond ligt,
Vind je er 2 weet je ook genoeg.
en 200 meter is overdreven, hier zitten elke 50 meter 2 putten. 1 voor de hwa en 1 voor het riool.

Maar leg uit, waarom weet je niks, er van uit gaan dat je geen bril nodig hebt en een deksel met hwa of riool gemist heb

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jack zomer schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:31:
[...]

als je maar 1deksel ziet binnen een staal van 200 meter en daar op staat riool, dan weet je niks?
volgens mij weet je dan genoeg. namelijk dat er geen gescheiden systeem in de grond ligt,
Vind je er 2 weet je ook genoeg.
en 200 meter is overdreven, hier zitten elke 50 meter 2 putten. 1 voor de hwa en 1 voor het riool.

Maar leg uit, waarom weet je niks, er van uit gaan dat je geen bril nodig hebt en een deksel met hwa of riool gemist heb
Omdat, zoals topicstarter bijvoorbeeld al aangeeft, er ook sprake kan zijn van infiltratiekratten.

• Routepr0bleem
Chedara schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:04:
Wat mij ook bezighoudt, waarom wil je de wasmachine en de droger naar de serre verplaatsen? Met risico's voor vocht/lekkage/vorst en geluidsoverlast voor de buren.

Het is een woning uit 2019 dus na 2012. Die woningen hebben of een afzonderlijke wasruimte of een aansluiting bij de technische ruimte. Dit was gewoon zo vastgelegd in het bouwbesluit.

@djluc zo zou het inderdaad moeten. Maar het bijzondere is, dat het daar al open is geweest. De foto is gemaakt na het aanleggen van de elektra (hopelijk) op een eigen groep. Dat kan je zien aan boorstof op de kraan. Dus dan had je waarschijnlijk kunnen zien waar de hwa afvoer heen gaat.
Hoi hoi,

Dit is i.v.m. extra zorg kind hebben we 2de wasmachine en droger nodig. Huidige situatie redden we niet en avonden willen we niet dat we geluid maken als de was boven draaid. We hebben aparte groepen gelegd in de meterkast voor de serre dus dat zit safe. Nu nog de riooliering daar heb ik nu aanvraag ingediend bij de gemeente wat de huidige tekening is.

• Chedara
Dus leg je het probleem van het geluid van de wasmachine en droger bij je buren neer. Als ze in de zomer tuin zitten of de ramen open hebben. Maar goed, daar ging het niet over. Het ging over de afvoer en volgens mij is dat nu wel duidelijk.

• Routepr0bleem
Chedara schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:55:
Dus leg je het probleem van het geluid van de wasmachine en droger bij je buren neer. Als ze in de zomer tuin zitten of de ramen open hebben. Maar goed, daar ging het niet over. Het ging over de afvoer en volgens mij is dat nu wel duidelijk.
Volgens mij ben jij zo 1 van de buren die op alles let, lol als alles goed staat waterpas trilt een wasmachine mininaal, tenzij die jou zo erg trilt en van de trap valt. De serre is waterdicht en geisoleerd je hoort amper geluid buiten en andres om.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Routepr0bleem schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:17:
[...]

Volgens mij ben jij zo 1 van de buren die op alles let, lol als alles goed staat waterpas trilt een wasmachine mininaal, tenzij die jou zo erg trilt en van de trap valt. De serre is waterdicht en geisoleerd je hoort amper geluid buiten en andres om.
Wie ben jij dan weer om te bepalen waar je buren wel of niet op letten?
Gaat 2 kanten op natuurlijk, kan mij voorstellen dat niet iedereen zit te wachten op centrifuge, eindgeluidjes en gebommel van een droogtrommel als ze lekker in de tuin zitten.

Maar goed -
Waar zit je keuken? Je zou via de kruipruimte mogelijk nog kunnen aansluiten op de 50 buis, spoelt daar dan ook lekker door, check wel dat of je afschot dan nog goed is, niet teveel niet te weinig.

• Chedara
[...]

Jij kent mij niet. Het feit dat jij een mening denkt te hebben over wie ik ben, zegt volgens mij meer over jou dan over mij.

Ik wijs TS wel op zijn redenatie en de mogelijke gevolgen voor zijn buren. Ik hang daar verder geen waarde oordeel aan. Dat is de verantwoordelijkheid van TS. Niet van mij.

Overigens ziijn het niet alleen de trillingen, maar het geluid dat de wasmachine en droger maakt. Denk het geluid van centrifugeren en het geluid van de trommel en kledingstukken in de droger en wasmachine. Zeker als je er naast zit en alleen een dun wandje van een serre tussen zit. TS is zich bewust dat dit geluid storend is, hij geeft zelf immers aan dit niet s avonds te willen produceren.

Het lijkt mij verstandig dat TS bij zijn overwegingen mee neemt. Zodat hij straks niet verbaast moet zijn als hij klachten krijgt.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:54
[...]

Ik vind het een heel slecht en eigenlijk ook asociaal idee. Een wasmachine en droger maken enorm veel geluid, dat weet je zelf ook want dat is de reden waarom je hem niet boven wilt hebben. Je wilt dit geluid dus naar buiten verplaatsen (een serre heeft vrijwel geen geluidsisolatie) zodat jij lekker stil binnen kunt zitten? En dat dan de hele buurt die een raam open heeft staan of buiten zit er last van heeft?

Waarom niet binnen een geluidsisolerende voorzetwand plaatsen? Dan hoef je ook niet aan bizarre oplossingen te beginnen zoals een wasmachine in de tuin (!) zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcoC op 07-06-2026 12:50 ]

• Routepr0bleem
Oke check excuses voor het vinden van iets of bepalen dat was niet de insteek, maar ik merk dat iedereen wat vind van de hoofdvraag. Ik heb ook al wat info verzameld bedankt iig.

• Amelo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:06
Marco, je leest eroverheen dat er een TWEEDE wasmachine en droger nodig is? Heeft niks met willen of kunnen te maken.
MarcoC schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Ik vind het een heel slecht en eigenlijk ook asociaal idee. Een wasmachine en droger maken enorm veel geluid, dat weet je zelf ook want dat is de reden waarom je hem niet boven wilt hebben. Je wilt dit geluid dus naar buiten verplaatsen (een serre heeft vrijwel geen geluidsisolatie) zodat jij lekker stil binnen kunt zitten? En dat dan de hele buurt die een raam open heeft staan of buiten zit er last van heeft?

Waarom niet binnen een geluidsisolerende voorzetwand plaatsen? Dan hoef je ook niet aan bizarre oplossingen te beginnen zoals een wasmachine in de tuin (!) zetten.

• Chedara
@Routepr0bleem oww wacht je was TS. Dus je valt iemand persoonlijk aan, die behulpzaam is om je vragen te beantwoorden. Lekker man, dat is de instelling (y)

Maar goed nu je dus aangeeft dat je het geluid dus allemaal zelf wel vindt meevallen, denk ik dat er een makkelijke oplossing is. Succes!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:54
Amelo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:48:
Marco, je leest eroverheen dat er een TWEEDE wasmachine en droger nodig is? Heeft niks met willen of kunnen te maken.

[...]
Ik lees nergens overheen, de tweede wasmachine is nodig ivm geluidsoverlast staat hier.
Routepr0bleem schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Hoi hoi,

Dit is i.v.m. extra zorg kind hebben we 2de wasmachine en droger nodig. Huidige situatie redden we niet en avonden willen we niet dat we geluid maken als de was boven draaid. We hebben aparte groepen gelegd in de meterkast voor de serre dus dat zit safe. Nu nog de riooliering daar heb ik nu aanvraag ingediend bij de gemeente wat de huidige tekening is.

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:42
Hi, toevallig afgestudeerd in riolering (ja dat bestaat). Je huis biedt minimaal gescheiden aan (dus hemelwater en vuilwater apart), dat moet volgens Bouwbesluit sinds aardig wat jaartjes. Afhankelijk van welke gemeente je in woont kan je online ook zien of het riool in je straat ligt. Stuur anders een dm dan kan ik je wel helpen met kijken.

90% zeker dat het gehele stelsel gescheiden is, anders geeft die bladvanger namelijk stankoverlast omdat daarmee de riolering be- en ontlucht wordt. Als dit aangesloten is op een vuilwater of gemengd riool weet je dat wel.

• Scharrelaar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:41
Just here for the comments, gaat weer alle kanten op man man... 🤦‍♂️

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:35
Ik denk dat @johanPo gelijk heeft als ik het zo zie.

Beste oplossing is denk ik je kruipruimte in en je riool opzoeken. Daarop aansluiten. Dus van buitenaf gat graven, door fundering heen boren, en minimaal 50mm pijp aansluiten op je riolering in de kruipruimte.

Ps. Warmtepompinstallatie van 6-12kw mag max 70db produceren. Lijkt mij wellicht een goed streven een wasmachine te kopen die hier ook onder blijft.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:04
Murkmans schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:35:
Ik denk dat @johanPo gelijk heeft als ik het zo zie.

Beste oplossing is denk ik je kruipruimte in en je riool opzoeken. Daarop aansluiten. Dus van buitenaf gat graven, door fundering heen boren, en minimaal 50mm pijp aansluiten op je riolering in de kruipruimte.

Ps. Warmtepompinstallatie van 6-12kw mag max 70db produceren. Lijkt mij wellicht een goed streven een wasmachine te kopen die hier ook onder blijft.
Hoeveel die produceert boeit niet, wat telt is wat er gemeten word op de erfgrens. 35db in de nacht ;).

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:20

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zo te zien zit hier een open bladvanger in. Als deze aangesloten zou zijn op een DWA / VWA / gemengd riool (waar de wasmachine en wc op mogen worden aangesloten), zou er regelmatig een grote stank uit komen. Bij een HWA (enkel regenwater) heb je dat niet.

Ga er maar vanuit dat dit niet is bedoeld om de wasmachine op aan te sluiten (helaas).

Ik verwacht dat je in de straat ook de twee putten dicht bij elkaar hebt liggen, en sowieso staan die versprongen naast elkaar: zoals gezegd is dat het teken dat er een aparte HWA aanwijzing is. Bij een 2019 opgeleverde wijk (of 2009 wat mij part) was een gescheiden rioolstelsel om al de norm.

Nog een iets invasievere check: soms wordt onder de grond en groene pijp gebruikt voor regenwater en bruin voor vuil water.

Bij een gescheiden stelsel lopen er twee pijpen naar straat, bij gemengd maar een. Dat zou je zoals genoemd kunnen vinden op de bouwtekening en mogelijk van foto's in de bouwfase, toen stonden daar piketten voor bij de erfgrens. Vaak gelabeld.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Omdat het topic een vervelende wendig heeft genomen en de orginele vraag wel is beantwoord doe ik hem opslot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.