Vraag

• Querqo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-06 23:11
Hoi,

Wij hebben recent een huis gekocht en zijn aan het puzzelen hoe we dit het beste in één keer kunnen verduurzamen. We hebben zelf al best wat uitgezocht, maar merken dat we op een paar punten toch nog zoekende zijn.

Huidige staat kort samengevat:
  • Energielabel A
  • Dak, muur en bodem geïsoleerd (bodem met parels)
  • Kunststof kozijnen + HR++ (recent geplaatst, zit nog niet in label)
  • Gasverbruik ~1300 m³ per jaar
Zonnepanelen:
  • 18 stuks uit 2014 (Sunrise 250 Wp, totaal ~4.5 kWp)
  • Liggen ZZO
  • Opbrengst tot nu toe >45.000 kWh over gehele levensduur
  • Omvormer (KACO) is al eens vervangen → verwacht dat die binnenkort weer aan de beurt is
Daarnaast hebben we nog een schuur van ~4,5 x 5,5 meter waar in theorie ook panelen op kunnen.

Wat we willen
  • Van het gas af
  • Energieverbruik flink omlaag (liefst zo dicht mogelijk richting 0)
  • EV kunnen laden op eigen oprit
Planning is om dit in 2027 (Q2) uit te voeren, maar dit jaar alles te besluiten zodat we het goed kunnen laten inplannen. Wat we zelf al bedacht hebben:
  • Vloerverwarming beneden (woonkamer / keuken / hal / toekomstig kantoor)
  • Inductie
  • All-electric warmtepomp
  • Extra zonnepanelen
  • Laadpaal
  • 3-fase is al aangevraagd
Waar we nog over twijfelen:

Zonnepanelen: De huidige set is dus uit 2014. Ik twijfel vooral of we die gewoon moeten laten liggen en uitbreiden? Of dat het voor de lange termijn beter is om alles opnieuw doen (bijv. combineren + eventueel wat verleggen voor betere ligging)? Is de schuur “no-brainer” voor extra panelen of zitten daar nog haken en ogen aan?

Als we dan hier toch mee bezig zijn, wat is dan qua omvormer verstandig? Gezien leeftijd lijkt vervangen logisch. Maar dan alles in één nieuw systeem trekken? Of oud + nieuw gescheiden houden? Ik hoor vanuit woningcorporaties dat die tegenwoordig alles volledig met micro-omvormers doen.

Dan de vraag over de thuisaccu. Het idee is ->Extra panelen -> meer overschot -> meer zelf benutten. Maar is dit nu financieel zinnig? Uitgaande van een nieuw dynamisch energiecontract. Of is dit vooral leuk tweaken?

Dan de warmtepomp. We gaan sowieso all-electric. Waar ik nog niet helemaal uit ben:
  • Vermogen → ik kom zelf ergens rond 6–7 kW uit, klopt dat een beetje?
  • Monobloc vs split. De marketing lijkt naar mono te gaan. Maar is dat ook technisch en financieel verstandig?
  • Ik ben wel benieuwd naar modellen waar mensen echt goede ervaringen mee hebben.
We gaan de vloerverwarming (en vloerkoeling) aanleggen ivm conform, maar ook ivm de warmtepomp (zowel geschiktheid als efficiëntie). Ik lees verschillende dingen, dus benieuwd naar jullie blik op deze casus.
  • Hoe dicht moet je leggen (ik hoor 10 cm?)
  • Verdeler: wel/geen pomp?
  • Dingen die installateurs vaak verkeerd doen? We hebben in ons huidige huis best wat ervaring op gedaan met aannemers. Grofweg is de les dat je betere resultaten hebt als je zelf beter snapt wat er moet gebeuren.
  • Belangrijk detail: opbouwvloer gaat niet (ivm kozijnen), dus het wordt infrezen.
Dan mbt ventilatie. Hier hebben we nu nog het minste gevoel bij.
  • Wat is in dit soort trajecten “goed genoeg”?
  • Is balansventilatie in bestaande bouw de investering waard?
  • Of gewoon mechanisch verbeteren en klaar?
Je hebt verder natuurlijk allerlei systemen die alles aan elkaar knopen (panelen, accu, laadpaal, warmtepomp).Heeft iemand daar echt voordeel van gezien? Of beter simpel houden en eventueel later iets van Home Assistant o.i.d.?

We overwegen nog iemand mee te laten kijken naar het totaal. Zijn er goede (onafhankelijke) adviseurs die hier echt in meedenken?

Wat ik ver nog hoop op te halen:
  • •Dingen die jullie achteraf anders zouden doen
  • •Valkuilen (met name bij WP + vloerverwarming)
  • •Slimme keuzes richting 2027 (dus een beetje toekomstbestendig)
Alvast bedankt voor het meedenken 👍

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
heb je het energielabel? ik ben wel nieuwsgierig wat daar voor verbeterpunten op staan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Querqo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-06 23:11
Dat is er een van 31-12-2020. Die spreekt over extra isolatie vloer, zonneboiler en HR++ in de woonruimtes. Dit laatste is door de verkoper vorig jaar gedaan met kunststof kozijnen.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:45
Ik zou in iedergeval de zonnepanelen vervangen naar minimaal 435 a 450 wp per stuk. Dan ga je al een beetje na een 5400 / 5600 kWh wat je uit de panelen kan halen. Dat is al de helft meer dan nu. Heb nu even met 15-16 panelen gerekend ivm dat meer WP ook vaak grotere panelen zijn. Zelf zou ik mits het mogelijk is naar een Oost/West opstelling kijken.

Ik ben zelf voorstander van Micro omvormers, dit met name omdat als er 1 micro niet werkt je gehele systeem niet uitvalt. Daarnaast kan je ook al kijken welk mogelijk accupakket je interessant vind en je installatie al voorbereiden voor in de toekomst.

Wat betreft je ventilatie, is vaak een ondergeschoven kindje in woningen maar kan zeer rendabel zijn. Ik heb zelf een systeem van Brink, de multi air supply. Is geen 'echte' wtw installatie maar voor een renovatie wel vele mooiere dan een standaard afzuigsysteem.
Kan je hele huis makkelijk aanpassen naar een normaal wtw systeem zeg ik doen. Kan je dat niet, kijk eens naar de multi air supply.

De vloerverwarming is in de huidige markt vaak hart op hart 10 uit elkaar, met het liefst de groepen niet groter dan 60/70m lang. Zorg dat je aanvoerbuizen groot genoeg zijn naar de verdelers minimaal 28 staal of 32 uponor. Een installatie welke is opgebouwd uit een warmtepomp heeft eigenlijk nooit een pomp in de verdeler.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.