Ik wil het werkgeheugen van mijn pc vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 2_Slow_4_You
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 07-06 23:58
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Set geheugen strips 2x16GB DDR4 3600MHz cl16 Ik wil mijn pc upgraden omdat er werkgeheugen in zit wat te langzaam is en de processor afremt.

Wat is je budget?in mijn pc
Er is geen budget. Ik wil gewoon de beste of betrouwbaarste geheugen strips kopen die ik op mijn moederbord kan plaatsen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor een specifiek merk. Tijdens het internetten kwam ik wel van alles tegen zoals: Corsair vengeance LPX en Kingston Fury Beast.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een Asrock x570 steel legend moederbord met een AMD Ryzen9 5900x 12 core processor. Hierbij heb ik een Gforce RTX 3060 12gb grafische kaart en er zitten geheugen strips van Crucial BLS.. in de pc 4x 8Gb ddr4-2400 DDR4 SDRAM

Beste antwoord (via 2_Slow_4_You op 07-06-2026 21:03)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Het is toch echt wel nodig dat je iets uitlegt, dit "Ik wil mijn pc upgraden omdat er werkgeheugen in zit wat te langzaam is en de processor afremt." zegt simpelweg niet zoveel.

Bij welke taken loop je tegen vertraging op?
Hoe weet je dat het "de processor afremt"? Wat zegt taakbeheer?

4x DDR4-2400 is inderdaad niet bepaald ideaal maar de vraag is echt waar je tegenaan loopt. In het algemeen zal je niet snel tegen iets aanlopen met een standaard setje als uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16, sneller dan 3200 haalt sowieso eigenlijk niemand, dat is meer voor overklokkers bedoeld. De vraag is alleen of dit de pc gaat versnellen, het hangt er echt heel erg vanaf waar het misgaat bij je.

[ Voor 53% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-06-2026 18:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• DeNachtwacht
  • Niet online
Het is toch echt wel nodig dat je iets uitlegt, dit "Ik wil mijn pc upgraden omdat er werkgeheugen in zit wat te langzaam is en de processor afremt." zegt simpelweg niet zoveel.

Bij welke taken loop je tegen vertraging op?
Hoe weet je dat het "de processor afremt"? Wat zegt taakbeheer?

4x DDR4-2400 is inderdaad niet bepaald ideaal maar de vraag is echt waar je tegenaan loopt. In het algemeen zal je niet snel tegen iets aanlopen met een standaard setje als uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16, sneller dan 3200 haalt sowieso eigenlijk niemand, dat is meer voor overklokkers bedoeld. De vraag is alleen of dit de pc gaat versnellen, het hangt er echt heel erg vanaf waar het misgaat bij je.

[ Voor 53% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-06-2026 18:31 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:06
Hoe, waar en wanneer is de PC precies traag?

Het verschil tussen 2400 en 3200MT/s geheugen is zo'n 10 to 15 procent met een 5600, dus waarschijnlijk iets minder met een 5900X. Het kan net zo goed zijn dat je RTX 3060 het niet allemaal meer bijbenen kan. De 5900X moet nog namelijk nog vrij goed mee kunnen.

Edit: Overigens staat er genoeg DDR4 geheugen met 3200CL16 op de vraag en aanbod. Ik zou zeggen, probeer daar eerst te kijken, omdat het daar goedkoper te vinden is. categorie: Geheugen intern

[ Voor 44% gewijzigd door Apart op 06-06-2026 19:51 ]

https://ko-fi.com/apart

• 2_Slow_4_You
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 07-06 23:58
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb onlangs van mijn vader een pc gekregen met de mededeling dat de grafische kaart aan vervanging toe is. Ik gebruik deze pc voor fotobewerking en om te gamen. Omdat ik zelf een leek ben op het gebied van pc-hardware, ben ik met de specificaties naar de lokale pc-winkel in mijn dorp gegaan voor advies.I 000

Mijn eerste intentie was om direct een nieuwe grafische kaart te kopen, maar ik schrok nogal van de prijzen; deze lagen zo tussen de € 850 en €1500 of zelfs nog meer. Daar kwam nog bij dat de verkoper zei dat ik ook het werkgeheugen moest vervangen bij de aanschaf van een nieuwe Ge Force-kaart (een upgrade naar een RTX 5070 of 5080) vertelde hij mij dat de huidige configuratie niet zou samengaan met de nieuwe videokaart, en dat het dus niet bij elkaar paste.

Dus al mijn kennis en informatie over grafische kaarten en werkgeheugen zijn afkomstig van deze verkoper. Zodoende kwam ik op het idee om eerst nieuwe geheugen strips te kopen en later dit jaar een grafische kaart aan te schaffen.

Ik vertrouwde dit advies echter niet helemaal, omdat de verkoper mij erg snel veel nieuwe onderdelen probeerde te verkopen die volgens mij helemaal niet nodig zijn. Omdat ik de zaak niet vertrouwde, ben ik online op zoek gegaan naar een second opinion. Zo ben ik bij jullie terechtgekomen,

Zouden jullie mij kunnen adviseren of het klopt wat deze verkoper allemaal verteld. Want volgens mij zijn er toch verschillende opties voor een nieuwe grafische kaart en werkgeheugen. Aangezien ik online door de bomen het bos niet meer zie is mijn vraag zouden jullie mij kunnen adviseren welke kaart en welk geheugen ik het beste kan kopen voor mijn moederbord om de beste prestatie tee kunnen behalen.

Mvg. Janco

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 22:21
2_Slow_4_You schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:02:
Ik heb onlangs van mijn vader een pc gekregen met de mededeling dat de grafische kaart aan vervanging toe is. Ik gebruik deze pc voor fotobewerking en om te gamen.
Waarom is de kaart aan vervanging toe?
Zijn er games die niet (goed) werken?
Is de grafische weergave niet mooi genoeg?

Het verhaal van de verkoper lijkt vooral een verkooppraatje te zijn. Wat op zich niet logisch is als je hem ook gevraagd hebt wat er nodig is voor "de beste prestaties".

Heel zwart wit gezien kan sneller geheugen zorgen voor betere prestaties, al heb je het dan wel over prestatieverbeteringen als het upgraden van je auto zodat de maximumsnelheid van 200 naar 205 gaat.

Spel en typfouten voorbehouden

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-07 21:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoe uitgebreider de uitleg van waar je tegenaan loopt, hoe uitgebreider het advies zal zijn. Dat is bij die winkel het geval en dat is hier ook. Zoals hierboven al aangegeven, zal je moeten uitleggen waar je tegenaan loopt, anders kunnen wij ook net zo'n zinloos advies geven als de winkelier ;)

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:08

Format-C

Tracing Rays

De vraag is ook op wat voor monitor je wil gaan spelen. Als het de bedoeling is dat je spellen wilt gaan doen. Hoe hoger de resolutie van het scherm, hoe meer pixels je moet aan sturen, hoe meer grafisch vermogen je "nodig" hebt om soepel te kunnen spelen met mooie beeldkwaliteit.

Voor een full hd scherm (1920x1080) kan een 9060XT een leuke upgrade zijn voor deze PC, als je hogere resolutie wil spelen dan dat, bijvoorbeeld een 9070XT. (2560x1440 / 2k of 3840x2160 / 4k resolutie ) Een 9060XT kost momenteel zo'n 400 euro, en een 9070XT zo'n 675 euro)

Echter gebruiken zwaardere videokaarten ook weer meer stroom, waarvoor je een goeie voeding nodig hebt.

Wat voor voeding zit er in de PC? Welk merk en hoeveel watt? (En wat voor moederbord zit erin?)

Jouw 3060 verbruikt ongeveer 170 watt, en dat is ongeveer net zoveel als een 9060XT (die verbruikt 140/150 watt). Een 9070XT verbruikt al snel 300 watt, wat misschien kan betekenen dat je een zwaardere voeding nodig hebt.

:)

Als je wil gaan gamen volstaat misschien alleen een betere videokaart al wel. (Eventueel met betere voeding mocht dat nodig zijn, en als je het "maximale" uit je huidige PC wil halen misschien nog 32GB DDR4 3200mhz geheugen (zou je via vraag en aanbod hier op tweakers misschien kunnen overnemen van iemand voor een leuke prijs)

:)

Heel verhaal.. maar als je zoals @br00ky en @FredvZ en @Apart en @DeNachtwacht vragen even aangeeft waar je tegenaan loopt en wat je met de PC wil gaan doen, dan kunnen we je beter helpen. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Format-C op 07-06-2026 21:56 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• DeNachtwacht
  • Niet online
@2_Slow_4_You het helpt denk ik als je even duidelijk zegt welke programma's je gebruikt. "fotobewerking en gamen" kon ook al op een Pentium 1 processor in Windows '95 ;). Ook mis ik nog welke windows versie je hebt en of alles op een harde schijf draait of op een SSD.

Er zijn hier genoeg mensen die mee willen denken, maar dat kan echt alleen als je duidelijker omschrijft wat je met de pc doet en wat er precies te traag gaat. In de basis heb je met een 5900X CPU, 3060 GPU en 32GB ram nog een PC die behoorlijk prima mee zou moeten kunnen bij veel taken, maar de vraag is dus: waar loop je tegenaan :)

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:08

Format-C

Tracing Rays

Idd is de basis van de pc nog best goed en daar kan je nog wel een tijdje mee vooruit, dus een eventuele upgrade hoeft misschien niet eens heel erg duur te worden. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Pagina: 1