WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Nieuwe kozijnen, toch vergunning nodig, detailt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:59
Ik heb deze post 35x opnieuw gelezen voor het plaatsen, en toch de titel vernaggeld. Over detail gesproken... Sorry

Ik heb een adviesvraag. Tijd geleden, ivm rotte kozijnen en oud dubbelglas, kunststof kozijnen en triple glas laten uitmeten en aanbetaald. Tijdens het wachten tot installatiedatum ben ik door mijn broertje gewezen op gemeentesubsidie voor triple glas. Mooi meegenomen, dus aangevraagd, en toegekend, maar ik kreeg ook terug dat ik tóch een vergunning moest aanvragen, oa omdat er een ventilatierooster aan de voorzijde verdwijnt en bij 1 raam de verhouding vast raam - openslaand raam iets verandert.

Voor mij een beetje een verrassing, hoewel als je de regels strikt leest, de gemeente wel gelijk heeft. Tegelijk zijn er bij de 9 gelijke huizen in de straat, bij 4 nieuwe kozijnen geplaatst, allemaal zonder vergunning. Waarbij er soms gekozen is voor zwarte kozijnen ipv het huidige wit, soms voor van die platte profielen, etc. Veel meer afwijkend dan de op hout lijkende, en in dezelfde kleur, profielen die ik kies. Dat is tussen hen en de gemeente uiteraard, maar het voelt wat oneerlijk.

Maar oke, het is wat het is. Om te voldoen aan de eisen, toch een vergunningsaanvraag gedaan met zelf gemaakte tekeningen, in de hoop dat die er makkelijk doorheen zou komen. Maar helaas. De tekeningen zelf zijn okay, maar toch is de aanvraag ‘aangehouden’ door de welstandscommissie met als reden:
Er ontbreekt specifieke informatie:
1. Aansluitdetails van de bestaande situatie
2. Aansluitdetails van de nieuwe situatie
Speciale aandacht voor de erker op de begane grond.
Hierop heb ik nog een verduidelijking gekregen per mail:
Principedetails van belangrijke aansluitingen
Dit zijn technische detailtekeningen waarin wordt weergegeven hoe verschillende bouwonderdelen op elkaar aansluiten, zoals bijvoorbeeld de aansluiting van dak op gevel of kozijnen in de gevel. Deze details zijn van belang voor de beoordeling van de bouwkundige kwaliteit en uitvoerbaarheid.
Ze laten zien hoe verschillende onderdelen op elkaar aansluiten (bijvoorbeeld muur–dak, kozijn–gevel, vloer–wand).
Ze zijn belangrijk om te beoordelen of het bouwkundig goed en volgens de regels wordt uitgevoerd.
Ik heb meteen gebeld met de plantoetser van de gemeente, en aangegeven dat ik geen details van de huidige situatie heb. Kozijnen zitten er lang genoeg in dat de mensen die het hebben laten plaatsen niet meer leven, en de bouwtekeningen die ik heb zijn met weinig detail handgetekend uit 1959:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5_28KEpViaaS9Us-VgmXb1ahrg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FOgPZmcakvyMrkZvdnWBKfO.jpg?f=fotoalbum_medium
Klik voor groot

Hierop gaf ze aan: laat die oude tekeningen maar zitten, en focus op de nieuwe.

Ik heb de kozijnleverancier om advies gevraagd, en gevraagd of ze iets van voorbeeldtekeningen hebben. Nog geen antwoord, maar daar ga ik maandag achteraan. Tegelijk merk ik dat ik mezelf enorm op zit te vreten van de zenuwen en niet zo goed weet wat nu handig is, qua detailniveau van de tekeningen etc.

Ja, het is dom hoe ik het gedaan heb, maar de situatie is: vergunning staat op ‘aanhouden’, kozijnenboer wil plaatsen, welstand wil detailtekeningen, en ik heb al aanbetaald en afgetekend op een kozijn dat achteraf een vergunning nodig had (of waar ik geen slapende honden wakker had moeten maken…).

Op het forum vind ik relatief weinig terug over dit soort detailtekeningen, en op het bredere internet zijn het dit soort tekeningen (en dit is ook wat de plantoetser me stuurde als voorbeeld van het gevraagde):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwC0acw3eBpCoDqUDDmjG18enRo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OzKJd2dmH0OPYb54ZwcDpw3r.jpg?f=user_large
Voorbeeldtekening van de gemeente

Heeft iemand hier ervaring mee, en advies over hoe ver ik moet gaan in de aansluittekeningen? Ik heb heel de tijd visioenen van afgekeurde vergunningen en flinke kosten en zoek een beetje houvast en tips.

Welles

Alle reacties

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:13
Denk dat welstand meer detail wil zien hoe de kozijn stijlen en indeling is. Die gaan niet over de technische details.

Kromme is een andere kleur mag je gewoon schilderen maar verandering van materiaal, detaillering en profilering is in voorerf (achtererf niet! Dus daar ook niet voor aanvragen, scheelt leges) vergunning plichtig

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat detail ziet er goed uit voor de vergunning, er moeten alleen nog wat afmetingen en materiaalnamen bij, ook ook van de bovenaansluiting en de zijaanslutingen. En dan dus ook van je erker. En natuurlijk aanzichten van hoe de indeling gaat worden.
Je moet je er niet te druk om maken, ze willen gewoon een detail zien dat klopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 06-06-2026 18:11 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
als het goed is is er voor je offerte een kozijntekening gemaakt met indelingen en maten, toch?
je weet vast welk merk kozijnen het zijn, daar zal ook een tekening van de aansluiting op de gevels van bekend zijn. is dat met compriband of met een rubber, etc. Die twee is wat je commissie nodig heeft. Ze willen weten wat er veranderd aan het beeld als ze naar je huis kijken. De kozijnleverancier is er bij gebaat dat jij die vergunning krijgt dus leg je vraag over alle beschikbare tekeningen bij hun neer.

Je vergunning wordt niet zomaar afgekeurd, de commissie kan wel 5 of 6 keer aanhouden tot het goed is. de commissie vergadering is ook openbaar dus je kan er ook zelf naar toe om daar te vragen wat ze precies willen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

JaMaaT schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:11:
Denk dat welstand meer detail wil zien hoe de kozijn stijlen en indeling is. Die gaan niet over de technische details.

Kromme is een andere kleur mag je gewoon schilderen maar verandering van materiaal, detaillering en profilering is in voorerf (achtererf niet! Dus daar ook niet voor aanvragen, scheelt leges) vergunning plichtig
Toch even een correctie:
Afhankelijk van de status van de woning, zoals monument of onderdeel van beschermd stads of dorpsgezicht of bij heel specifieke beeldkwaliteitsplannen, is een kleurwijziging ook niet zonder meer vergunningvrij.

Met andere woorden altijd even controleren van tevoren aan welke eisen je moet voldoen.

Voor OP:
De welstandscommissie wil weten hoe het uiterlijk er uit komt te zien na deze wijzigingen. Een tekening die dat laat zien heb je dus nodig. Dat hoeft niet per se een technische tekening te zijn. Een impressie is in veel gevallen voldoende, zolang je maar redelijkerwijs kunt aantonen dat je moeite doet om bij het originele aanzicht te blijven.

Nee, merp!