BEN-Woning 2027 : Zonnepanelen / Thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rooz
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 17:29
Goeiemorgen beste mensen,

Ik ben momenteel een sleutel op de deur woning aan het bouwen (oplevering Q3/27) en vanwege budgetbepaling ben ik nu bezig met het bekijken van de (eventuele) uitbreiding van zonnepanelen.
Standaard wordt de woning voorzien van 4 panelen om aan EPB-Norm te voldoen (E-peil 22).
Woning heeft een warmtepomp, vloerverwarming en ik zal ook screens & airco voorzien.
Ik ga ook zoveel mogelijk "smart" maken adhv Home Assistant + Zigbee

Betreft een zadeldak : OZO 30° / WNW 45°, zonder schaduw of misschien laat op de avond wat.

Met de wijzigende markt ben ik nu een beetje verloren wat slim is om te voorzien.
Kennelijk is de focus nu op zelfverbruik, dus maakt het zin om panelen op beide dakdelen te voorzien, ik heb voorlopig een offerte voor 7.4 kWp. (4.65 OZO/2.79 WNW) zonder batterij.
Rijdt met een EV salariswagen maar laden aan huis is (momenteel) niet nodig, de carports zijn aan de rand van de wijk en is nog onduidelijk hoe het technisch en legaal gezien mogelijk is om te laden via eigen teller.

Hebben jullie advies? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 06-06-2026 19:07 . Reden: Normale, niet externe, smiley ]

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Waarom zou het niet legaal zijn om thuis te laden? Sowieso mis ik de vraag in je verhaal een beetje. Waar wil je nu advies over? Hoeveel zonnepanelen je moet leggen en in welke oriëntatie?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:27
Welk land gaat dit huis staan? België?

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:09
Ik zou niet meer leggen als je jaarverbruik, hoeveel dat is is misschien wat lastiger met een nieuwbouw huis maar 7.4kWp is waarschijnlijk meer dus ik zou offertes voor minder panelen en met een thuisbatterij opvragen.

Ook zou ik in het jaarverbruik de warmtepomp niet volledig meenemen want die verbruikt het meeste stroom op dagen dat je weinig opwek hebt.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:32
OZO zo vol mogelijk, WNW kan je over dubben, maar zou zelf ook vol gooien. Direct op thuisbatterij aansluiten.
In de winter heb je nooit genoeg en met thuisbatterij kan je in de winterperiode alles naar variabele netkosten naar factor 0,5 schuiven.
In de zomer kan je curltailment toepassen tot NOM.
Simpelweg proberen zoveel mogelijk zelf op te wekken, hoe minder last je hebt van de grillen van de overheid.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Oilman schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:29:
Welk land gaat dit huis staan? België?
gezien de gebruikte termen is het België idd

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:22
ivs001 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:31:
Ik zou niet meer leggen als je jaarverbruik, hoeveel dat is is misschien wat lastiger met een nieuwbouw huis maar 7.4kWp is waarschijnlijk meer dus ik zou offertes voor minder panelen en met een thuisbatterij opvragen.

Ook zou ik in het jaarverbruik de warmtepomp niet volledig meenemen want die verbruikt het meeste stroom op dagen dat je weinig opwek hebt.
Jaarverbruik is volledig irrelevant na einde salderen.

Ik zou zo veel mogelijk panelen leggen op een zo klein mogelijke omvormer. Dak dus gewoon helemaal vol en focus op laagste €/Wp.

Locatie en aansluitingrn voor accu voorzien maar aanschaf optioneel.

Als het over Belgie gaat (gezien taalgebruik) dan geen idee maar had dat vermeld moeten worden.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 06-06-2026 08:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

ivs001 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:31:
Ik zou niet meer leggen als je jaarverbruik,
Lekker advies. Jaarverbruik is gebaseerd op salderen, en dat kan nog maar een paar maanden. Die panelen moeten 30 jaar mee gaan

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:15
Omvormer vermogen zal rekening gehouden met de regels in België. Dat heb ik in elk geval niet scherp, maar misschien kan @rooz daar mee helpen.

Ik zou zeker wel veel leggen, je kunt teveel met curtailment regeling (NOM of zelfs uit afhankelijk van de prijsvorming) afvangen.
In het tussenseizoen kan de PV de warmtepomp voeden.

Wat betreft accu: hoeveel verbruik is te verwachten? Hoeveel voor rekening warmtepomp?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rooz
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 17:29
Blijkbaar toch wat info vergeten!
Gaat inderdaad over België

Ivm laadpaal : Auto kan niet geparkeerd worden aan het huis zelf, mijn eigen carport staat buiten de wijk en daar is het nog erg onduidelijk (en op eigen kosten) om een meetkast + laadpaal te laten installeren.
Ik laad (momenteel alvast) gratis in België via werkgever dus daar is momenteel geen focus op.

Qua budget zit ik momenteel rond de limiet die ik zou willen betalen, dus beide daken vol én een thuisbatterij kan er niet in denk ik.

Ik twijfel dus tussen OZO vol en WNW wat voor avondverbruik of OZO vol + thuisbatterij.

MIjn vraag is dus vooral : Welke installatie zouden jullie doen in mijn situatie, toekomstgericht en bang for buck.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou focussen op zonnepanelen en in de meterkast alvast rekening houden met een batterij. Plus een plaats bedenken/voorbereiden waar deze moet komen te staan. De oplevering in Q3 2027 duurt nog minimaal een jaar en de ontwikkeling van thuisbatterijen gaat razend snel. Q3/Q4 2027 zijn er alweer veel nieuwere modellen op de markt en krijg je veel meer bang for buck. Je gaat nu geen offerte maken voor een batterij over 1 jaar.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Zou de PV nu kiezen in functie voor later met een hybride omvormer waar je nadien batterij kan op aansluiten (zodat je ook niet meer moet laten herkeuren).

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:09
assje schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:08:
[...]

Jaarverbruik is volledig irrelevant na einde salderen.

Ik zou zo veel mogelijk panelen leggen op een zo klein mogelijke omvormer. Dak dus gewoon helemaal vol en focus op laagste €/Wp.

Locatie en aansluitingrn voor accu voorzien maar aanschaf optioneel.

Als het over Belgie gaat (gezien taalgebruik) dan geen idee maar had dat vermeld moeten worden.
Het jaarverbruik was niet vanwege salderen. Ik zie toch vaak dat na salderen met een thuisbatterij het beste financiële resultaat wordt gehaald als er opwek is ter grote van het jaarverbruik.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:15
Passieve accu is überhaupt eigenlijk niet terug te verdienen, dus bovenstaande kan ik eigenlijk niet plaatsen :-)

En passieve accu voorkomt verrassend weinig import-export… daardoor is het financieel zo matig… het component afschrijving per kWh wordt hoog.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1