Aliexpress N100 4x LAN Firewall Mini PC herstart constant

Pagina: 1
Acties:

• juan pablo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 14:45
Hallo,

Ik heb via AliExpress (i know: altijd uitkijken) ongeveer anderhalf jaar geleden, 2 van deze Firewall Mini PC's Intel N100 CPU, 4xLAN, units gekocht (TopTon Store). Deze hebben al die tijd prima ProxMox PVE gedraaid zonder issue.
Echter een paar maanden geleden beginnen ze spontaan, zonder waarschuwing te herstarten.
Eerst 1x per peek (geen logging) daarna om de paar dagen, dan meerdere keren per dag en steeds vaker om de paar uren en aan het eind om de zoveel minuten. onbruikbaar geworden dus)
Wat ik begrijp wat het zou kunnen zijn is de VRM die slecht wordt.
Ik heb de 32GB DDR5 4800 (Crucial) SODIMM en 2TB Samsung SSD, die er in zaten, getest in andere goede units, en geven daar geen problemen. De powerbrick ook getest op andere unit, en lijkt ok.

Mijn vraag is eigenlijk, zijn er mensen die zoiets kunnen onderzoeken en fixen, of is dit een "lost cause"?
Want terug sturen is geen optie, want dit heb ik met één exemplaar geprobeerd, maar kreeg ik ongeopend na een aantal maanden weer in zelfde doos retour uit China.

Ik heb nog een 3-tal andere typen Firewall Mini PC's en die draaien al jaren zonder probleem. (gekocht bij zelfde shop)

Ik heb dit probleem met 2 identieke units.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWxvTyR9vw7CP82V2tTlfzUd8Xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKzG4O8jNkfkZKYlJ15X8E3O.jpg?f=fotoalbum_large

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:04

chromeeh

the Gnome

Ik zou indien de BIOS het ondersteunt, auto reboot in ieder geval uitzetten, wellicht verschijnt er een fout melding?

En anders toch eens proberen of er wat in de logging staat.
(Waarschijnlijk in /var/log/syslog/ uit m'n hoofd :) )

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• juan pablo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 14:45
Thanks,
Ik heb nu speedstep en C-states disabled in de BIOS.
Dit lijkt te werken, maar dat word pas duidelijk als ze dagen , of zelfs weken up blijven.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-06 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Op Serverthehome lopen er verscheidene topics over dit soort firewalls. Wellicht een optie om te kijken of het koelblok wel goed aansluit op de processor. In het verleden was dat nogal eens een probleem.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie