WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Keuze tussen Wijzonol Systeemverf en Sigma voor boeiboord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Agri
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:23
Ik wil graag jullie ervaringen horen over een verfkeuze voor boeiboorden en windveer.

Mijn woning heeft houten boeiboorden die opnieuw geschilderd moeten worden. Aan de zuidkant laat de verf deels los en is er lokaal lichte houtschade zichtbaar. Daarnaast is de windveer door een storm beschadigd- het horizontale deel ontbreekt.

Ik heb twee schilders die de werken kan doen:

Schilder A:
Adviseert Wijzonol Aqua Systeemverf (1-pot systeem).
Volgens hem is dit geschikt voor renovatie, en is een vochtregulerend systeem beter in deze situatie. Afhankelijk van de staat van het hout zouden er 2–3 lagen aangebracht worden.

Schilder B:
Adviseert Sigma S2U Gloss.

Mijn vragen:

-Hoe is jullie ervaring met Wijzonol Aqua 1 pot Systeemverf qua duurzaamheid? Is het van goed kwaliteit? Hoe lang blijft dit in de praktijk goed zitten?

-Is het verschil in levensduur/kwaliteit echt merkbaar ten opzichte van Sigma S2U Gloss?

Ik moet hier een keuze in maken, en de planning speelt ook mee: de Sigma-schilder kan pas volgend jaar, terwijl de Wijzonol-optie dit jaar nog uitgevoerd kan worden.

Alle ervaringen of technische inzichten zijn welkom.

Alvast bedankt! :)

...

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05
Zit er verschil in de garantietermijn die ze geven?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Als er al houtschade zichtbaar is dan moet dat eerst hersteld worden. Doe je dat niet dan loop je het risico dat vocht wat in het hout zit na het schilderen 'er uit wil' en dan krijg je blazen op de verf.
Dus eerst wachten tot het hout goed droog is, afschuren totdat je op 'schoon' hout zit, dan plamuren, dan schuren, dan gronden, dan schuren en dan pas aflakken.
Boeiboorden en windveren hebben nogal wat te lijden van zon, regen, vorst en vogelpoep.
Daarom een goede (dure) buitenlak kiezen en dan geen potje wat bij de bouwmarkt in 't schap staat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Persoonlijk zou ik voor een 2-pot systeem van Wijzonol gaan als dat een mogelijkheid is. :9

1-pot systemen hebben met name voordelen voor de persoon die moet schilderen. Je hebt minder last van het feit dat je systeem geschikt moet zijn voor verschillende soorten ondergronden en alles komt uit één pot, dus je hebt minder verlies. Bij renovatie is dat mede daarom wel makkelijk. je bent vaak wel iets eerder toe aan een nieuw verf beurtje.

Dat hout moet kunnen ademen is eigenlijk meer een nieuwbouwding. Bij renovatie is dat meestal niet zo relevant; het zit doorgaans al zo lang en zo dik in de verf dat er weinig meer te ademen valt.

Garantie zegt helaas ook niet zoveel over kwaliteit. Garantie wordt vaak gewoon verzekerd: voor een bepaald bedrag per unit kun je inkopen hoeveel jaar garantie je wilt bieden. Hoge garanties worden daardoor regelmatig gebruikt om marktaandeel te veroveren, omdat het een gevoel van kwaliteit geeft.

Zelf zou ik voor de kwaliteit dus voor een 2 pots systeem van Wijzonol, SPS, Sikkens of Sigma kiezen. Die ontlopen elkaar qua kwaliteit niet heel veel. Het grootste verschil zit vaak in de verwerking, wat zich uiteindelijk ook kan uiten in de kwaliteit van het eindresultaat. Als een schilder een duidelijke voorkeur heeft voor een bepaald merk, kun je daar daarom prima in meegaan.

Hoe hoger de glansgraad, hoe sterker en duurzamer de verf doorgaans is. Dus als je het mooi vindt, kun je technisch gezien het beste voor hoogglans kiezen, liefst in een lichte kleur. Al moet ik erbij zeggen dat de verschillen tussen de verschillende glansgraden de laatste jaren steeds kleiner zijn geworden.

Ik zou voor wijzonol kiezen omdat het een relatief klein nederlands bedrijf is. De rest (sps pas sinds een paar jaar) is van grote multinationals met hun eigen gebreken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 05-06-2026 21:14 ]

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:33
Ik zou voor een Wijzonol SDT Ultra hoogglans systeem gaan, duurzaamheid tot 12 jaar en een goede glans, Wijzonol Aqua systeemverf en Sigma S2U hebben een duurzaamheid van 8 jaar. Even voor de duidelijkheid, vochtregulerend is niet ademend, vochtregulerende verf laat vocht in dampvorm uit de ondergrond naar buiten transporteren, ademende verf laat vochttransport toe in de ondergrond en uit de ondergrond, latex is hier een goed voorbeeld van, de reden dat er in vochtige ruimtes bijna geen druppels aan het plafond zijn houdt in dat er een ademende verf toegepast is. Vocht kan dan in de ondergrond en er ook weer uit.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024