budget game pc samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• henk201517
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-06 15:02
Ik zou graag hulp willen bij het samenstellen van een budgetvriendelijke game pc.

Als alleenstaande moeder van 2 jongens kom ik er helaas niet onderuit dat ze willen gamen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Help!!!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dat er nog voor jaren gegamet kan worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het liefste max rond de 750 euro totaal. Alles minder is mooi meegenomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord en geluid aanwezig. Beelscherm 1080p

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken die lang meegaan waardoor er voor lange tijd veel plezier van kan worden beleefd

Wat verwacht je van ons?
Ik had via (hoe kan het ook anders) chatgpt een opzetje gemaakt. Onder het mom, je moet ergens beginnen. Maar heb geen idee of het logisch is enz.

Mochten jullie andere ideeën of tips hebben, laat het me weten, het liefst in lekentaal.

Processor (CPU): AMD Ryzen 5 5600 BoxedVideokaart (GPU): XFX Speedster QICK 308 Radeon RX 7600 XT (16GB) (Alternatief: XFX Speedster SWFT 309 Radeon RX 6750 XT 12GB)

Moederbord: MSI B550M PRO-VDH WIFI

Werkgeheugen (RAM): G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK (32GB, 2x16GB, DDR4-3200)

Opslag (SSD): Lexar NM710 1TB M.2 NVMe SSD

Voeding (PSU): MSI MAG A650BN (650 Watt)

Behuizing (Case): Montech AIR 100 ARGB (Zwart)

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Met dit budget is er maar 1 advies: kijk op de vraag & aanbod naar een leuk game systeempje voor gaming bij iemand die in de buurt woont: categorie: Pc's

Prijs/kwaliteit is er voor €750 simpelweg geen nieuwe gaming pc samen te stellen maar met een leuke 2e hands moet je best een eind kunnen komen.

Even als voorbeeldje deze heeft bijvoorbeeld best een fijn snelle GPU en dat is voor gaming wel het belangrijkst: v&a aangeboden: Gaming PC RTX 4060 Ti | i5-10500 | 16GB RAM | Watergekoeld

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:07
Ik moet mij helaas aansluiten bij @DeNachtwacht. Voor 750 euro is met deze economie en hectische PC hardware beurs vrijwel onmogelijk om voor dat bedrag een nieuwe game PC samen te stellen met een grafische kaart.

Enige wat dan uitkomst bied is een 2e hands PC via de vraag & aanbod, of toch proberen te kijken naar een Xbox Series X, aangezien de PlayStation 5 al snel over de 750 euro gaat.

Edit: Ik zou ChatGPT of andere A.I. vermijden. Deze werken met verouderde data, en geven vrijwel altijd willekeurig advies zonder de bronnen te vermelden. Tegelijkertijd is dat dus een reden dat alles nu duurder wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door Apart op 05-06-2026 19:40 ]

https://ko-fi.com/apart

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:55
De Best Buy Guide (BBG) voor 1080p zit al op € 1.242,- https://tweakers.net/best...ktops/beste-1080p-game-pc
Daar is nog € 300,- vanaf te schrapen, maar € 750,- haal ik ook niet:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 104,49€ 104,49
1MoederbordenASUS Prime B650-PLUS WIFI€ 115,-€ 115,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7600 EVO OC Edition 8GB GDDR6€ 264,99€ 264,99
1BehuizingenAntec AX1000 ARGB€ 39,90€ 39,90
1ProcessorkoelingSharkoon A50 RGB Zwart€ 17,99€ 17,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBE2-16€ 199,-€ 199,-
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 750 V3 230V€ 44,90€ 44,90
1Interne ssd'sKioxia Exceria Plus G3 1TB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 925,27
Dit is excl. assemblage (kun je dat zelf?) en Windows key.
Met actuele 6-core AMD cpu.
Met ASUS AM5 moederbord met heatsink voor de SSD, 2,5Gb netwerkaansluiting, ARGB-headers voor verlichting, bluetooth/wifi.
Cpu-koeler met verlichte 12cm fan en 5 heatpipes. Ook geschikt voor zwaardere cpu's.
Voeding, waarbij je de videokaart kunt upgraden zonder deze te vervangen.
Enkele 16Gb memory, waar je later nog een module kunt bijplaatsen om 32Gb te krijgen.
Eenvoudige videokaart, maar wel aanzienlijk sneller dan een interne gpu. Hier moet je alle games mee kunnen spelen, maar de nieuwste games niet op de hoogste settings.
Grote behuizing, waarin het makkelijk inbouwen is. Met 4 verlichte fans.
In deze lijst zitten ook veel aanbiedingen en dat zijn dagprijzen.

R.I.P. Pricewatch

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 15:05
De vraag als het budget het nu niet red: welke spellen willen ze gaan spelen? Als dit relatief simpele spellen zijn (basis Minecraft,Roblox wellicht gta op lower graphics. Als ze maar geen Cyberpunk en Battlefield pakken) kan je wellicht als je een cpu met onboard graphics pakken en (de kinderen) doorsparen voor een gpu (wellicht 2de hands) zelfde geldt voor ram. Dat spul is meer waar dan goud :+

P.s. ik wil niet de discussie starten over de genoemde spellen of kinderen die wel moeten spelen, meer als voorbeeld voor type spellen die denk ik wel op een (nieuwere) onboard cpu doen.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 15:05
Ow en 32gb Ram is ook wat veel, wellicht gewoon met 1*16 beginnen. Dit upgraden is redelijk simpel en niet vaak een bottleneck (bij eenvoudige spellen)

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:46

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

En anders een mini pc? Ik heb zojuist een MINISFORUM UM870 aangeschaft (barebone voor 313 eur, RAM DDR5 32GB 5600 mhz (2x8GB) voor 303 eur, en SSD had ik mazzel, die kreeg ik gratis maar voor een euro of 40 a 50 kan je tweedehands prima SSD's oppikken, windows kan je voor een euro of 6 oppikken. Verwacht niet dat de nieuwste AAA kan spelen op 1080p medium settings maar dit systeem is krachtig genoeg voor vele games.

Maar tweedehands een PC voor 750 eur geeft je misschien wat meer flexibiliteit en uograde mogelijkheden voor de toekomst.

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:57
Xqlus1ve schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:24:
En anders een mini pc? Ik heb zojuist een MINISFORUM UM870 aangeschaft (barebone voor 313 eur, RAM DDR5 32GB 5600 mhz (2x8GB) voor 303 eur, en SSD had ik mazzel, die kreeg ik gratis maar voor een euro of 40 a 50 kan je tweedehands prima SSD's oppikken, windows kan je voor een euro of 6 oppikken. Verwacht niet dat de nieuwste AAA kan spelen op 1080p medium settings maar dit systeem is krachtig genoeg voor vele games.

Maar tweedehands een PC voor 750 eur geeft je misschien wat meer flexibiliteit en uograde mogelijkheden voor de toekomst.
Die kids willen gamen, dan heb je toch niks aan jou oplossing?

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• henk201517
Tweedehands is een prima optie, alleen ben ik altijd bang dat het een kat in de zak is, niet of maar kort werkt en dat laat helaas de beurs niet toe, vandaar dat ik via hier op zoek ben naar tips.

Het hoeft ook niet de meest super de luxe gamepc te zijn met de meest hypermoderne spullen. Puur een goede basic, waarna evt als budget toelaat evt onderdelen vervangen kunnen worden.

Ik zou een pc via winkel kunnen kopen maar lees overal dat zelf samenstellen voordeliger is en een betere kwaliteit daarmee haalbaar is.

Ook na mijn zoektocht kom ik op websites met computers uit, en na het lezen van de reviews van de site met allemaal pc's die na aantal weken kapot zijn wordt ik huiverig.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ik snap zeker de intentie, maar voor €750 is simpelweg tegenwoordig nieuw geen gaming PC samen te stellen. Een basis gaming pc begint zoals hierboven gezegd rond de €1250, en dan kan je her en der nog wel wat verder schaven maar eigenlijk zit je dan dus al onder basisniveau, en onder de €1000 wordt het echt langzaam onmogelijk.

En zeker is zelf samenstellen en bouwen leuk, en bouwen van zo'n pc is ook hartstikke leuk om te leren, maar daar gaat wél wat tijd en moeite in zitten die je bereid moet zijn om om erin te steken. Bij winkels als Megekko of Azerty kun je ook compleet gebouwde pc's direct bestellen, maar ook daar geldt: dat begint een beetje bij €1200 en eigenlijk wil je liever €1500 uitgeven om echt iets te hebben dat niks mist.

Als je echt per sé nieuw wil voor die prijs is kijken naar een gaming console een beter idee denk ik, dat werkt ook direct out of the box dus lijkt mij met dit budget zeker de betere keus dan.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:46

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Sn3gG3l schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:35:
[...]

Die kids willen gamen, dan heb je toch niks aan jou oplossing?
Al eens reviews gezien van dit soort pc's? Ze willen toch gamen, maar er is een budget, dan zijn er compromissen. Ik ben echt uiterst tevreden met mijn mini pc, die vooral voor gaming aangeschaft is.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:55
Je kunt iets simpels bouwen op het verouderde AM4 platform, de grootste beperking met dit budget is de processor.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500 Boxed€ 79,38€ 79,38
1MoederbordenGigabyte A520M K V2€ 48,71€ 48,71
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7600 EVO OC Edition 8GB GDDR6€ 264,99€ 264,99
1BehuizingenSharkoon MS-Z1000 Zwart€ 29,99€ 29,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 124,90€ 124,90
1VoedingenMSI MAG A550BN€ 49,90€ 49,90
1Interne ssd'sIntenso Top Performance M.2 1TB€ 125,48€ 125,48
Totaal€ 723,35
In jouw situatie zou ik tweedehands iets zoeken, bijvoorbeeld https://tweakers.net/aanb...intel-core-i7-10700k.html

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:33

SpamLame

niks

henk201517 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 15:03:
Tweedehands is een prima optie, alleen ben ik altijd bang dat het een kat in de zak is, niet of maar kort werkt en dat laat helaas de beurs niet toe, vandaar dat ik via hier op zoek ben naar tips.
Ik snap je angst voor tweedehands wel.
Ken je zelfbouw PC achtergrond niet, wellicht dat hier ook iets meespeelt?
In de afgelopen 8 jaar heb ik al mijn PCs zogoed als alleen uit 2dehands componenten samengesteld en daar geen issues mee ondervonden.
Het vereist wel meer uitzoek werk over de componenten an sich, de verkoper en mijn voorkeur voldoende reserve componenten om bij problemen uit te kunnen sluiten wat het issue is (maar ik begrijp dat jij niet in die positie zit).
De tweedehands markt is ook iets duurder geworden dan zeg 10 maand terug, maar je kan nog steeds (naar de huidige prijzen) goede deals vinden als je daar de tijd in investeert.
Mijn 2dehands tip obv de aanname dat er beperkte zelfbouw ervaring is;
-Koop een complete PC of een set componenten van iemand met goede recencies hier op tweakers.

De PC aangedragen door martyw wordt aangeboden door SimonZui https://tweakers.net/gallery/1905526/aanbod/ , denk voor die prijs ook een prima PC.
Dan is er ook Majin Buu https://tweakers.net/gallery/142654/aanbod/ nog, die v&a aangeboden: Budget Game PC met Ryzen 5 3600 / 16 GB DDR4 / watercooling /... momenteel aanbied
Verder weet ik van GameNympho https://tweakers.net/gallery/324634/aanbod/ dat hij mensen helpt met minima (of daaronder) inkomen.
Geen idee of jij aan de voorwaarden zou voldoen, maar wellicht wilt die je helpen tegen een vergoeding voor zijn project, nee heb je ja kan je krijgen.
Bovenstaande zijn vbs van tweakers met goede recenties over langere tijd.
Als laatste als je in de omg. van Leiden woont en je gaat op de zelfbouwtour dan wil ik je wel helpen als nodig.
Het hoeft ook niet de meest super de luxe gamepc te zijn met de meest hypermoderne spullen. Puur een goede basic, waarna evt als budget toelaat evt onderdelen vervangen kunnen worden.

Ik zou een pc via winkel kunnen kopen maar lees overal dat zelf samenstellen voordeliger is en een betere kwaliteit daarmee haalbaar is.
Als jij met kwaliteit prijskwaliteit bedoelt dan is dat over het algemeen ook zo, aan de andere kant, voor de garantie die winkels zoals bv Azerty bied op hun eigen prebuilds is ook wat te zeggen.

Maar als je diverse componenten bij verschillende shops gaat bestellen kunnen de afz verzendkosten in je beperkte budget snijden.
Met jouw budget zou ik me beperken tot 1/2 winkels als het nieuw moet zijn.

Over de basis gesproken, welke games willen je kinderen gaan spelen. Of als je dat niet weet welke leeftijd zitten ze ter indicatie.
Ook na mijn zoektocht kom ik op websites met computers uit, en na het lezen van de reviews van de site met allemaal pc's die na aantal weken kapot zijn wordt ik huiverig.
mja recensies (geld ook voor mijn eigen stukje verder terug). Hoeveel heeft zo'n winkel verkocht welke nog wel werken en nooit een positieve recentie van geschreven wordt? Zou mij meer gaan om de afhandeling van een defect iets, staat dat ook bij die recenties?

Over het geheel genomen;
1-Lijkt mij de tweedehands complete pc je beste route, zoals bv die hierboven.
2-Huiverig bij tweedehands wegens negatieve verhalen, dan kom je uit bij iets als dit https://www.alternate.nl/...teem/html/product/1930975 als je standaard componenten wilt zonder het bouwen.
3-Wel zelf bouwen (als dan niet met hulp) is martyw bijdrage beter dan mij alternate vb, maar let op evnt verzendkosten.

• henk201517
Dank allemaal voor de hulp en tips.

Mijn zoons zijn 10 en 12, veel games hebben ze (nog) niet, spelen vooral nog op de oude vertrouwde wii van mij van vroeger.

Maar door vriendjes en straks de middelbare school, merk ik wel dat die vraag al steeds meer en vaker komt. En natuurlijk wil je als ouder dat ze niet buiten de boot vallen (iets met eigen ervaring). Zeker als ik zie wat er nu al op de basisschool bij kinderen al thuis is aan computers.

Liefste wil ik daarom nu al een basis hebben waarop we dan eventueel in de toekomst verder kunnen bouwen.

• martyw
henk201517 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:55:
Liefste wil ik daarom nu al een basis hebben waarop we dan eventueel in de toekomst verder kunnen bouwen.
Dan zou ik iets (laten) bouwen als mijn lijst of die van @Woezik hierboven als je je budget iets ruimer kan maken. Een van de weinige kant en klare gaming PC's met dit budget is deze Lenovo Legion T5 26AMR5 (90RC017MMH). Dit soort PC's heeft vaak afwijkende maten onderdelen en aansluitingen, die zijn minder geschikt of helemaal niet te upgraden. Kijk onder andere naar de CPU in deze Lenovo, dat is een exemplaar wat voor laptops bedoeld is, er zit dus hoogstwaarschijnlijk een laptop moederbord in.

[ Voor 19% gewijzigd door martyw op 07-06-2026 11:23 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
Dat is goed te begrijpen. Laat ik even meedenken, dan kom je in een combinatie van nieuwbouw, het budget iets ophogen naar €900 en een 2e hands grafische kaart (die voor nu nog prima mee kan). @martyw een AM4 systeem is denk ik echt geen goed idee als je wil dat het later nog goed mee kan gaan.

Onderstaand AM5 systeem is nog goed upgradebaar. Door nu al direct een X3D processor te kopen, bespaar je op lange termijn geld want deze hoeft later niet meer vervangen te worden. De kast en voeding zijn ook toekomstbestendig aangeschaft.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte B650M D3HP€ 84,90€ 84,90
1BehuizingenMontech XR Zwart€ 49,-€ 49,-
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 20,90€ 20,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBE2-16€ 199,-€ 199,-
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 65,-€ 65,-
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 158,90€ 158,90
Totaal€ 786,70
Er is dan nog €120 over voor een tweedehands grafische kaart. Hier op de Vraag & Aanbod kun je even bij jou in de buurt kijken naar mensen die iets moois aanbieden, denk bijvoorbeeld aan deze v&a aangeboden: Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 3X 8G

Dit systeem heeft als voordeel dat het nu al een sterke CPU heeft. De upgrade later bestaat dan uit 16GB ram erbij prikken (dus later nogmaals hetzelfde Kingston Fury stickje erbij kopen) en de tweedehands grafische kaart vervangen. Een SSD erbij prikken voor meer schijfruimte kan ook. Voor nu kan een RTX 1080 of een RTX 2070 Super nog heel prima mee op 1080P, zeker voor jongens van deze leeftijd. Maar over 3-4 jaar bovengenoemde upgrades nog eens doen is dan heel simpel: de CPU is al krachtig genoeg, moederbord is goed, voeding heeft genoeg kracht. Je houdt dan het verlies dat je altijd maakt doordat je 2e hands altijd voor minder kan verkopen dan waarvoor je het hebt gekocht beperkt: alleen de grafische kaart, die sowieso maar €120 kost, gaat de deur weer uit.

Dan is natuurlijk het enige dat nog geld kost het bouwen van het systeem, dat is bij de computerwinkel snel een euro of €100. Maar als je hier de regio waar je woont deelt gok ik dat er best een tweaker te vinden is die voor een kop koffie en een gevulde koek even een uurtje langs wil komen.

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-06 14:13
zelfs voor de markt gek werd zei ik al minimale nodig voor een budget game pc = 1200 euro met scherm e.d, 900 zonder
750 euro is gewoon geen reel bedrag voor een nieuwe game pc
doorsparen of voor 2e hands gaan.

• martyw
DeNachtwacht schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:25:
@martyw een AM4 systeem is denk ik echt geen goed idee als je wil dat het later nog goed mee kan gaan.
Met meer budget zou ik ook een AM5 platform kiezen, maar ik heb de indruk dat dat er niet is....

• DutchGamer1982
ik bedoel.. als ik even een opzetje maak van de ALLERGOEDKOOPSTE onderdelen (en ik zou hier en daar echt iets beters kiezen als ik een gebalanceerd systeem zou maken, de koeler en kast moeten o.a. echt beter, en dat moederbord is ook niet veel soeps) :

[table width=100% border=1 fontsize=12 cellpadding=4]

[tr]

[th align=center]#[/th]

[th align=left]Categorie[/th]

[th align=left]Product[/th]

[th align=left]Prijs[/th]

[th align=left]Subtotaal[/th]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Processors[/td]

[td][url="uitvoering: AMD Ryzen 5 5500 Tray Ryzen 5 5500 Tray[/url][/td]

[td]€ 73,16[/td]

[td]€ 73,16[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Moederborden[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/161307uitvoering: MSI A520M-A PRO[/td]

[td]€ 43,49[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Videokaarten[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/2247788/asus-dual-radeon-rx-9060-xt-16gb-gdduitvoering: ASUS DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB GDDR6399,95[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Behuizingen[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/2068088/mars-gaming-mc-core.html"]Mars Gaming MC-CORE[/url][/td]

[td]€ 24,57[/td]

[td]€ 24,57[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Processorkoeling[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/1644220/arctic-alpine-23.html"]ARCTIC Alpine 23[/url][/td]

[td]€ 6,05[/td]

[td]€ 6,05[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Geheugen intern[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/1164859/g-punt-skill-aegis-f4-3000c16d-32gisb.html"]G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB[/url][/td]

[td]€ 215,30[/td]

[td]€ 215,30[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Voedingen[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/2257158/gigabyte-ud750gm-pg5-v2.html"]Gigabyte UD750GM PG5 V2[/url][/td]

[td]€ 64,-[/td]

[td]€ 64,-[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Interne ssd's[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/2159036/crucial-e100-boxed-1tb.html"]Crucial E100 (boxed) 1TB[/url][/td]

[td]€ 135,-[/td]

[td]€ 135,-[/td]

[/tr]

[tr]

[th colspan=3 align=left][/th]

[th align=left]Totaal[/th]

[th align=left]€ 961,52[/th]

[/tr]

[/table]

• DeNachtwacht
  • Niet online
Nogmaals; AM4 is niet goed meer upgradebaar. Setje wat ik hierboven benoem is net zoals jij zegt iets duurder €900 kom je dan uit, maar dan heb je iig direct een toekomstbestendig AM5 systeem met een processor die véél beter is voor gaming.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-06-2026 11:43 ]

• martyw
DutchGamer1982 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:41:
ik bedoel.. als ik even een opzetje maak van de ALLERGOEDKOOPSTE onderdelen (en ik zou hier en daar echt iets beters kiezen als ik een gebalanceerd systeem zou maken, de koeler en kast moeten o.a. echt beter, en dat moederbord is ook niet veel soeps) :

[table width=100% border=1 fontsize=12 cellpadding=4]

[tr]

[th align=center]#[/th]

[th align=left]Categorie[/th]

[th align=left]Product[/th]

[th align=left]Prijs[/th]

[th align=left]Subtotaal[/th]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Processors[/td]

[td][url="uitvoering: AMD Ryzen 5 5500 Tray Ryzen 5 5500 Tray[/url][/td]

[td]€ 73,16[/td]

[td]€ 73,16[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Moederborden[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/161307uitvoering: MSI A520M-A PRO[/td]

[td]€ 43,49[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Videokaarten[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/2247788/asus-dual-radeon-rx-9060-xt-16gb-gdduitvoering: ASUS DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB GDDR6399,95[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Behuizingen[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/2068088/mars-gaming-mc-core.html"]Mars Gaming MC-CORE[/url][/td]

[td]€ 24,57[/td]

[td]€ 24,57[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Processorkoeling[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/1644220/arctic-alpine-23.html"]ARCTIC Alpine 23[/url][/td]

[td]€ 6,05[/td]

[td]€ 6,05[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Geheugen intern[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/1164859/g-punt-skill-aegis-f4-3000c16d-32gisb.html"]G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB[/url][/td]

[td]€ 215,30[/td]

[td]€ 215,30[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Voedingen[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/2257158/gigabyte-ud750gm-pg5-v2.html"]Gigabyte UD750GM PG5 V2[/url][/td]

[td]€ 64,-[/td]

[td]€ 64,-[/td]

[/tr]

[tr]

[td align=center]1[/td]

[td]Interne ssd's[/td]

[td][url="https://tweakers.net/pricewatch/2159036/crucial-e100-boxed-1tb.html"]Crucial E100 (boxed) 1TB[/url][/td]

[td]€ 135,-[/td]

[td]€ 135,-[/td]

[/tr]

[tr]

[th colspan=3 align=left][/th]

[th align=left]Totaal[/th]

[th align=left]€ 961,52[/th]

[/tr]

[/table]
FTFY
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500 Tray€ 73,16€ 73,16
1MoederbordenMSI A520M-A PRO€ 43,49€ 43,49
1VideokaartenASUS DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB GDDR6€ 399,95€ 399,95
1BehuizingenMars Gaming MC-CORE€ 24,57€ 24,57
1ProcessorkoelingARCTIC Alpine 23€ 6,05€ 6,05
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB€ 215,30€ 215,30
1VoedingenGigabyte UD750GM PG5 V2€ 64,-€ 64,-
1Interne ssd'sCrucial E100 (boxed) 1TB€ 135,-€ 135,-
Totaal€ 961,52
Maar een videokaart van €400, 32GB RAM, en een 750 Watt voeding zijn niet de allergoedkoopste keuzes......

• DutchGamer1982
martyw schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:05:
[...]

FTFY
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500 Tray€ 73,16€ 73,16
1VideokaartenASUS DUAL Radeon RX 9060 XT 16GB GDDR6€ 399,95€ 399,95
1ProcessorkoelingARCTIC Alpine 23€ 6,05€ 6,05
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB€ 215,30€ 215,30
1VoedingenGigabyte UD750GM PG5 V2€ 64,-€ 64,-
Totaal€ 961,52
Maar een videokaart van €400, 32GB RAM, en een 750 Watt voeding zijn niet de allergoedkoopste keuzes......
om de een of andere manier werkt het kopieren van de link van wishlist naar het forum niet goed meer, als je een tip hebt waardoor dat komt hoor ik het graag dat irriteerd me al een paar weken.

-> als je een tijd met een gamecomputer wilt doen heb je toch echt 32gb ram en 16gb vram nodig.
die voeding was gewoon de goedkoopste gold rated atx 3.1 met een 6+2 aansluiting op het moment

maar als je voor 16gb gaat dan ben je idd 130 euro (enkele stick) of 160 euro (twee sticks)
en als je de vram in de wind gooit, kun je idd een RX7600 krijgen voor 270 euro of een 5060 voor 290 euro.
waarmee je dan idd als je de goedkoopste van die opties kiest op 746,26 euro uitkomt.

maar dat zal geen systeem zijn dat "lang meegaat" noch aan te bevelen is (want je hebt nog steeds een gammele kast met inadequate koeling, een gammele cpu koeler, een moederbord zonder m.2 gen 4, laat staan 5, een moederbord zonder pcie gen 4, laat staan 5, een moederbord met maar 1 gbit netwerk, een moederbord zonder goede audiochip en een outdated am4 platform met een cpu met een vreselijke cashe en krijgt daar bovenop dan het drama van te weinig vram en ram voor moderne games..

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 124,99€ 124,99
1VideokaartenXFX Speedster SWFT 210 AMD Radeon RX 7600 Core Edition€ 270,-€ 270,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 124,90€ 124,90
1VoedingenGigabyte PSU GP-P450B€ 36,09€ 36,09
Totaal€ 759,04
De Ryzen 5 5600 heeft meer cache en is daarmee sognificant sneller dan de 5500 voor gaming. Ook zit er bij de boxed variant een stock koeler die prima voldoet. 16 GB RAM is voldoende voor 1080p en ook 8GB VRAM zal voor 1080p de komende tijd nog voldoende zijn. Je zit hiermee dichtbij de performance van de nieuwe nog uit te komen Steam Machine.

Alternatief voor sub 750 is een Intel ARC B570, maar dit is denk ik een hele mooie PC voor het budget met toch nog best wat game-performance.

Dit gezegd hebbende is een tweedehands PC met goede onderdelen wel echt sneller, en dat zou ik ook aanbevelen. Iets met een Ryzen 5600 of hoger + RTX 3060 Ti of hoger zal rond de 600 euro kosten en sneller zijn. Je kan natuurlijk iets in de buurt zoeken en even goed uittesten; usb stick mee met hwmonitor en een paar stresstests om te kijken of de temperaturen van de hardware binnen de perken blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door Dekar op 07-06-2026 13:08 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-06 11:13

Dido

heforshe

DutchGamer1982 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:28:
om de een of andere manier werkt het kopieren van de link van wishlist naar het forum niet goed meer, als je een tip hebt waardoor dat komt hoor ik het graag dat irriteerd me al een paar weken.
offtopic:
Dat zou te maken kunnen hebben met de nieuwe wysiwyg-editor. Als je "broncode" selecteert in plaats van "visueel", zou het beter moeten werken. Er lopen best veel mensen tegenaan dat tags opeens niet meer werken, omdat ze in de "visuele" editor zitten.

Wat betekent mijn avatar?

• Apart
DutchGamer1982 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:28:
[...]
Tweakers.net gebruikt sinds kort tijd standaard de visual editor, waardoor code die je plakt automatisch visueel wordt weergegeven. Gebruik de schuif onderaan de edit box om dit weer naar broncode te zetten.

Wenslijstjes die niet willen kopiëren komt omdat deze dan privé zijn of niet meer bestaan.

• Apart
Een heel systeem via de Vraag & Aanbod hoeft natuurlijk niet. Er kan ook een opzet worden gemaakt zonder een nieuwe GPU, en deze via de 2e hands te kopen. Bijvoorbeeld deze: v&a aangeboden: Gigabyte Radeon RX 7700 XT Gaming OC 12G die nog een stapje boven de RX 7600 zit en 12 GB VRAM heeft en iets minder kost. Als de ouderdom klopt, zit er zelfs waarschijnlijk nog garantie op.

• DeNachtwacht
  • Niet online
@Apart zie mijn opzetje hierboven met een 7500X3D. Ik zag later al dat naast de GPU ook de SSD en RAM tweedehands best nog eens €100 extra kan schelen, en dan kun je met een 2070 super of 1080 voor €800-850 toch een best redelijke basis hebben die met een GPU/ram upgrade over 5 jaar nog eens 5 jaar verder kan.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-06-2026 19:58 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:33
Ik zou voor onderstaande kiezen:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 109,80€ 109,80
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 89,-€ 89,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3050 OC Edition€ 189,90€ 189,90
1BehuizingenChieftec Pro mini AZ-01B-OP€ 29,87€ 29,87
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 24,61€ 24,61
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBE-16€ 199,-€ 199,-
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 650 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 49,-€ 49,-
1Interne ssd'sSilicon Power UD90 500GB€ 53,05€ 53,05
Totaal€ 744,23
Goedkoopste AM5-processor met redelijke prestaties.
Beste AM5-moederbord onder de € 90.
Videokaart heb ik op bezuinigd, om nu zo weinig mogelijk uit te geven. Op lage settings zouden de prestaties alsnog redelijk moeten zijn, en het is de beste videokaart voor minder dan € 200.
Behuizing is goed en voordelig.
Processorkoeling is goed en zelfs klaar voor krachtiger processoren.
Geheugen valt weinig over te zeggen, voor € 200 blijft het duur, snelheid is nog redelijk.
Goede voeding voor weinig, kan een nog krachtiger videokaart aan (laat ons zeggen tot een RX 9070).
SSD heb ik eveneens op bezuinigd, en dan vooral qua beschikbare ruimte, 1 TB voor € 130 is naar mijn gevoel niet interessant.

Om dit systeem later te up te graden hoef je enkel een nieuwe videokaart, SSD en een extra latje RAM te kopen.

• Apart
LievenD schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:35:
Ik zou voor onderstaande kiezen:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 109,80€ 109,80
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 89,-€ 89,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 3050 OC Edition€ 189,90€ 189,90
1BehuizingenChieftec Pro mini AZ-01B-OP€ 29,87€ 29,87
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 24,61€ 24,61
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBE-16€ 199,-€ 199,-
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 650 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 49,-€ 49,-
1Interne ssd'sSilicon Power UD90 500GB€ 53,05€ 53,05
Totaal€ 744,23
Goedkoopste AM5-processor met redelijke prestaties.
Beste AM5-moederbord onder de € 90.
Videokaart heb ik op bezuinigd, om nu zo weinig mogelijk uit te geven. Op lage settings zouden de prestaties alsnog redelijk moeten zijn, en het is de beste videokaart voor minder dan € 200.
Behuizing is goed en voordelig.
Processorkoeling is goed en zelfs klaar voor krachtiger processoren.
Geheugen valt weinig over te zeggen, voor € 200 blijft het duur, snelheid is nog redelijk.
Goede voeding voor weinig, kan een nog krachtiger videokaart aan (laat ons zeggen tot een RX 9070).
SSD heb ik eveneens op bezuinigd, en dan vooral qua beschikbare ruimte, 1 TB voor € 130 is naar mijn gevoel niet interessant.

Om dit systeem later te up te graden hoef je enkel een nieuwe videokaart, SSD en een extra latje RAM te kopen.
Die SSD wordt pas in December geleverd en inmiddels uit de pricewatch. Ook CPU koeler kan naar uitvoering: Sharkoon A50 Zwart :P

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ryzen 5 5600, RX6650XT 8gb, 16gb ddr4 RAM, 27" 180hz monitor

€ 600,00

https://link.marktplaats.nl/m2404729024

[GamePC] Ryzen 5 3600 / 16 GB DDR4 / Watercooling / RTX 3050

€ 450,00

https://link.marktplaats.nl/m2407966288

PC+ASUS TUF 24" Monitor | Ryzen 5 3600+RADEON RX 6600 XT !!

€ 500,00

https://link.marktplaats.nl/m2386918614

Allemaal leuke opties.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

Pagina: 1