TPlink router opnieuw instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jan1964
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 05-06 20:02
TP-Link AC1200 (7 jaar oud) na reset niet meer configureerbaar

Ik heb een TP-Link AC1200-router van ongeveer 7 jaar oud. Omdat ik de indruk had dat de wifi af en toe wegviel, heb ik een fabrieksreset uitgevoerd om de router opnieuw in te stellen.

De reset lijkt correct verlopen te zijn en de router staat nu terug in de fabrieksinstellingen, maar ik geraak niet meer in de configuratie.

Ik heb al twee methodes geprobeerd:

1. Via een netwerkkabel

Pc rechtstreeks met de router verbonden.

Ik krijg de configuratiepagina te zien waarop ik een beheerderswachtwoord moet aanmaken.

Nadat ik een wachtwoord heb ingevoerd en op doorgaan klik, gebeurt er niets meer.

Er verschijnt geen foutmelding, maar het scherm blijft gewoon staan.

2. Via de TP-Link Tether-app

Ik verbind mijn smartphone met het standaard wifi-netwerk van de router.

De wifi-verbinding komt tot stand.

Wanneer de app vervolgens de router probeert te detecteren, krijg ik de melding dat er geen compatibele router gevonden wordt.

Ik heb ondertussen al de browsercache gewist en verschillende keren opnieuw geprobeerd, maar zonder resultaat.

Heeft iemand dit al meegemaakt of nog suggesties wat ik kan proberen? Zou het kunnen dat de firmware beschadigd is of dat de router na 7 jaar gewoon defect begint te raken?

Alvast bedankt

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"AC1200" is geen naam van de router maar een snelheidsaanduiding. De naam is iets als "Archer C7". De naam staat op de sticker onderop het apparaat. Let daarbij ook bij evt revisies (de Archer C7 heeft er meerdere gehad, met vaak totaal andere handware onder de motorkap).

Overigens ligt de oorzaak van wegvallende WiFi bij apparaten van dit soort leeftijd waar je niet recent aan instellingen gerommeld hebt waarschijnlijk eerder in hardware dan software: in de router zelf is weinig wat kapot kan, maar voedingsadapters zijn notoir voor slechte condensatoren die op gegeven moment gaan lekken en overlijden. Gevolg is instabiele spanning naar de router en dat kan leiden tot uitval. Een nieuwe adapterblokje proberen met zelfde voltage en minimaal zelfde vermogen is vaak genoeg om dat te fixen.

Oslik blyat! Oslik!