Vraag

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:09
We zijn momenteel aan het bekijken hoe we onze oude gasketel gaan vervangen.

De keuze gaat tussen het installeren van een nieuwe gasketel en het direct overgaan naar een warmtepomp.

Op zich is onze woning geschikt voor een warmtepomp, met vloerverwarming en voldoende isolatie, maar de praktische aspecten doen ons twijfelen.

In de directe omgeving van de woning is het namelijk zeer moeilijk de buitenunit te plaatsen. Daarom stellen we ons de vraag of het mogelijk is om de buitenunit verder weg te plaatsen.

De mogelijkheid is er om een rechte leiding te leggen tot achterin de tuin, die de woning kan binnenkomen via de kelder waar de binnenunit kan worden geplaatst.

We spreken echter over een afstand van 40-50 meter, waarbij we ons volgende vragen stellen:
  • Is dit haalbaar? Zo ja, aan welke merken moeten we dan denken? Zelf al eens gekeken bij Daikin, Viessman, Vaillant en LG waar het niet mogelijk lijkt?
  • Is dit een goed idee? Zal er niet te veel verlies zijn (we willen wel zeker gebruik maken van goed geisoleerde buizen)? Zijn er andere nadelen waar we aan moeten denken?
  • Ik ga ervan uit dat dit sowieso niet mogelijk is met koelvloeistof?
Bedankt voor jullie feedback!

Alle reacties

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-06 22:20

Jan2023

KISS

Waarom 60 meter ?

Maak er 10 mtr van en plant er wat groen omheen

En zoek eens op terrendis grondleiding , velen gingen je voor

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tommi4444 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:41:
We zijn momenteel aan het bekijken hoe we onze oude gasketel gaan vervangen.

De keuze gaat tussen het installeren van een nieuwe gasketel en het direct overgaan naar een warmtepomp.

Op zich is onze woning geschikt voor een warmtepomp, met vloerverwarming en voldoende isolatie, maar de praktische aspecten doen ons twijfelen.

In de directe omgeving van de woning is het namelijk zeer moeilijk de buitenunit te plaatsen. Daarom stellen we ons de vraag of het mogelijk is om de buitenunit verder weg te plaatsen.

De mogelijkheid is er om een rechte leiding te leggen tot achterin de tuin, die de woning kan binnenkomen via de kelder waar de binnenunit kan worden geplaatst.

We spreken echter over een afstand van 40-50 meter, waarbij we ons volgende vragen stellen:
  • Is dit haalbaar? Zo ja, aan welke merken moeten we dan denken? Zelf al eens gekeken bij Daikin, Viessman, Vaillant en LG waar het niet mogelijk lijkt?
  • Is dit een goed idee? Zal er niet te veel verlies zijn (we willen wel zeker gebruik maken van goed geisoleerde buizen)? Zijn er andere nadelen waar we aan moeten denken?
  • Ik ga ervan uit dat dit sowieso niet mogelijk is met koelvloeistof?
Bedankt voor jullie feedback!
Wat is de beperking voor het plaatsen rondom/op het huis? Buren nabij/welstandsdingen of iets anders?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:27
Ja dat kan, hier een voorbeeld van iemand die hem achterin de tuin monteert met geisoleerd buis onder de grond.
YouTube: Why The NIBE S2125-12 Heat Pump is Perfect for 7kW Homes.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:56:
Ja dat kan, hier een voorbeeld van iemand die hem achterin de tuin monteert met geisoleerd buis onder de grond.
YouTube: Why The NIBE S2125-12 Heat Pump is Perfect for 7kW Homes.
Een meter of 6 in de tuin, niet 60.

Je zult sowieso ook even moeten rekenen aan de flow en de benodigde dikte van de leidingen. Met 60 meter (dus 120 meter retour) aan leiding krijg je nogal wat weerstand van je leidingwerk.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
pagani schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Een meter of 6 in de tuin, niet 60.

Je zult sowieso ook even moeten rekenen aan de flow en de benodigde dikte van de leidingen. Met 60 meter (dus 120 meter retour) aan leiding krijg je nogal wat weerstand van je leidingwerk.
Heb je buiten weerstand ook niet onwijs veel warmteverlies?

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:18
60 meter geisoleerde leiding x € 71 per meter is € 4200 voor alleen de leidingen buiten het huis... Een ander plan lijkt mij al snel slimmer.
Je zou airco's kunnen overwegen. Je heb multi-splits, vloermodellen, monoblock airco's.

PV:13,5 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf (V2X) + 30 kWh Thuisaccu) = 100 kWh opslag

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:32
Dan heb je duizenden euro's aan graafwerk en geïsoleerde grondleidingen. De stap naar een grondwarmtepomp wordt dan heel interessant.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:47
GadgetFrank schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:28:
60 meter geisoleerde leiding x € 71 per meter is € 4200 voor alleen de leidingen buiten het huis... Een ander plan lijkt mij al snel slimmer.
Je zou airco's kunnen overwegen. Je heb multi-splits, vloermodellen, monoblock airco's.
Een airco is zeg maar een lucht lucht warmtepomp. Waar TS het over een lucht water warmtepomp heeft.

Beide hebben een buitenunit.

On topic. Het kan, maar het is heel onverstandig. Weerstand. Verlies. Kosten.

Beter probeer je hem zoals gezegd dichtbij huis te plaatsen.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:27
Jan2023 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:39:
Waarom 60 meter ?

Maak er 10 mtr van en plant er wat groen omheen

En zoek eens op terrendis grondleiding , velen gingen je voor
Precies, ik ben wel benieuwd naar een plattegrond van de situatie.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:18
Gieliovd520 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:12:
[...]

Een airco is zeg maar een lucht lucht warmtepomp. Waar TS het over een lucht water warmtepomp heeft.

Beide hebben een buitenunit.
Een monoblock airco heeft geen buitenunit, alleen 2 gaten door de gevel.
En een buitenunit van een airco is meestal een stuk kleiner en kan met beugels tegen de muur bevestigd worden.

PV:13,5 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf (V2X) + 30 kWh Thuisaccu) = 100 kWh opslag

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:09
Bedankt voor de feedback allemaal.

Wat betreft plaatsing is het zo dat we maar naast ons huis maar 3 meter afstand hebben tot de perceelgrens. Dit maakt dat het bijna onmogelijk is om te voldoen aan de geluidsnormen. Een eenvoudige klacht van de buren (reëel risico helaas) zou voldoende zijn om grote aanpassingen te moeten doen. Daarom willen we hierop anticiperen.

In het eerste stuk van onze tuin hebben we helaas geen ruimte om de buitenunit te plaatsen, wat maakt dat we ineens een heel stuk verder uitkomen.

Wat de kosten betreft, dit is voor ons niet zo'n issue, gezien de voordelen. De plaatsing achteraan is voor ons verruit de beste optie. En aangezien het toch de bedoeling is dat de warmtepomp er voor langere termijn staat, is deze kost voor ons te verantwoorden.

Wat weerstand betreft, vermoed ik dat dit opgelost kan worden door gebruik te maken van een buis met voldoende diameter? Ik zou denken dat een buis van 50 hiervoor voldoende is. Bovendien is het een zo goed als recht traject, met 2 ruime bochten. Iemand hier kennis van zaken van?

Voor het verlies is ieder verlies natuurlijk te veel. Maar ik ga ervan uit dat het verlies maximaal 10% bedraagt in de meest ongunstige omstandigheden (hoge temperatuur water en lage buitentemperatuur). Iemand hier info over?

Bedankt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:27
Verlies zit in meer, flow, isolatie en volume.
Als je een leiding van 50 legt, heb je >200 liter wat niet mee doet in huis maar wel moet opwarmen.
(200 liter water 15 graden verwarmen is 3.5 kWh)
Dus dan bespaar je op flow weerstand, maar gaat het ten koste van je energie?
Dat zul je goed moeten uitrekenen.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 12:48
Je kan ook een extra kast om de warmtepomp heen zetten? Of zelf wat maken van hout met ventilatieroosters erin? Die zijn er in alle soorten en maten. Soort (mini) transformatorhuisje, maar dan mooier ;).

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een verlies van slechts 10% lijkt me persoonlijk een utopie. Hoe langer de leidingen, hoe meer weerstand het koudemiddel ondervindt. Dit zorgt voor drukval in het systeem. Dat is op 50 meter echt aanzienlijk. Het gaat je COP verlagen en het werkelijke vermogen van je WP zal onder het nominale vermogen liggen. Hoeveel durf ik niet te zeggen, dus je moet sowieso je WP overdimensioneren en dat is nooit gunstig. Ik verwacht ook dat de compressor dit écht niet leuk gaat vinden. Mitsubishi bijvoorbeeld geeft voor hun populaire SUZ en PUZ modellen maximaal 30 tot 40 meter aan meen ik, daarboven heb je waarschijnlijk geen fabrieksgarantie. Ik heb niet heel veel verstand van de F-gassen wetgeving, maar met zoveel koudemiddel moet je installatie waarschijnlijk wel jaarlijks grondig gecheckt worden op lekkages?

Een andere optie is een Monoblock, dat lijkt een technish veiligere keuze. Maar dan verschuif je de problematiek van koeltechnisch vlak naar waterzijdig vlak. Je hebt dan in feite 50 meter vloerverwarming in je tuin liggen.. je warmt de tuingrond op. Risico op bevriezing is ook hoger met heel erg koud weer. Geen idee bij deze afstanden buiten. Je zal sowieso een hele dikke (niet standaard) circulatiepomp nodig gaan hebben, inclusief brede leidingen. Je systeem gaat behoorlijk traag reageren en als je 29 graden je vloer in wilt hebben moet je mogelijk met een aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 34 graden gaan werken vanwege de verliezen in de tuin.

Ik zou inderdaad even een plattegrond en/of foto's delen om te kijken of er nog andere opties zijn. Dichterbij huis zetten met een dikke kast eromheen lijkt me praktischer, misschien wat tactisch geplaatst groen eromheen. De verliezen van een goede geluidsreducerende kast zullen vast minder zijn dan je buitenunit zo enorm ver weg zetten. Of inderdaad een grondwarmtepomp zoals @Kanoet aangeeft..

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

Pagina: 1