Laptop voor opleiding bos- en natuurbeheer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 10:05

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
In september ga ik starten met de deeltijd hbo opleiding bos- en natuurbeheer in Velp.

De opleiding heeft me advies gegeven met betrekking tot de aanschaf van de laptop die ik nodig heb, maar graag heb ik nog wat extra advies. Het gaat toch om een fors bedrag.

De laptop neem ik mee naar het werk maar zal dus ook één dag per week mee naar school gaan. Zodoende is gewicht en accuduur wel een belangrijk iets, want je wil niet meteen afhankelijk zijn van een stopcontact binnen een uur.

Wat ga je met je laptop doen?
Op de laptop ga ik applicaties gebruiken zoals Office 365 (Onedrive, Word, Excel, etc.) maar ook ArcGIS Pro. Eventueel ook nog Adobe Lightroom, wat ik nu op mijn desktop pc doe.

Wat is je budget?
€ 1250 - 1500

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vanuit de opleiding heb ik het volgende advies gekregen voor de aanschaf van mijn laptop:
ProcessorCore i7-processor of hoger / Ryzen 7 (5000-serie of hoger)
RAM≥ 16 GB
Opslag≥ 512 GB SSD
Grafische kaart≥ 2 GB GPU-geheugen. (Aanbevolen: 4 GB GPU-geheugen NVIDIA RTX 3050 of hoger)
BeeldschermTenminste 14” Full HD (resolutie 1920x1080)
AansluitingUSB-C (dockingfunctionaliteit op school voor scherm, muis en toetsenbord)
Thunderbolt en HDMI
Gezien de eis van een grafische kaart van minimaal RTX 3050 heb ik gekeken bij Best Buy Guide: Beste instapgamelaptops

Zelf kom ik dan uit bij uitvoering: ASUS TUF Gaming A16 FA608UM-RV115W maar voor dezelfde prijs heb je een 1 GB ssd uitvoering: ASUS TUF Gaming A16 FA608UM-RV118W

Qua opslag (1 GB) en intern geheugen (32 GB) zou uitvoering: ASUS TUF Gaming A16 FA608UM-RV118W een betere optie zijn. Maar als ik kijk naar de accutest dan komt deze met de accu browsertest maar op 4 uur uit. Terwijl de ASUS op 14 uur uitkomt. Dit is natuurlijk niet de gebruiksduur die ik daadwerkelijk mag verwachten, maar geeft wel al een heel erg groot verschil aan.

Voordeel van de ASUS is ook dat ik nog altijd 16 GB ram bij kan plaatsen.

Ik heb nog enkele maanden om te beslissen, maar hoor graag of het advies van Tweakers nog steeds actueel is of dat er betere opties zijn?

Dich bis echt unne foëzen haas

Alle reacties

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:49
Ik zou niet weten waarom je voor deze software een Nvidia GPU nodig hebt. Ik neem aan dat je in ArcGIS vooral 2D werk gaat doen? Ik zou eerst kijken welke schermgrootte je wilt hebben. 14" is compacter en lichter, maar op 16" heb je meer ruimte wat prettiger kan zijn als je geen extern scherm wilt/kunt gebruiken. Persoonlijk vind ik ook het toetsenbord belangrijk en heb wat dat betreft goede ervaringen met de Lenovo Thinkbooks en Thinkpads (pijltoetsen van volledige grootte). Qua acculooptijd moet je in de x86 wereld geen wonderen gaan verwachten.

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Een valide punt, want deze eisen voor ArcGIS Pro lijken wel aan de erg hoge kant!

Zodoende toch maar een bericht naar de opleiding gestuurd, om hier eerst meer duidelijkheid over te krijgen.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

PeaceNlove

Deugleuter

Ik draai ArcGIS pro gewoon op de geïntegreerde grafische kaart van mijn laptop en dat is al weer een ouder model Ryzen met 8 cores

Dat gezegd hebbende heeft ArcGIS pro natuurlijk wel de mogelijkheid veel met 3D te doen, dus als je helemaal los wil gaan met Gaussian splats en wat al niet meer dan ziet dat er bijzonder fraai uit, maar zal het ook de nodige GPU kosten.

Gebruik je ArcGIS Pro met name voor de analyse, dan is de CPU meer van belang.

Qua RAM zou ik ook gewoon op 32 gaan zitten.

Ik zit dus zelf op een Lenovo Thinkpad T14, dus de zakelijke lijn van Lenovo. Qua docking etc zit je dan ook zeker weten goed.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:29
Het lijstje is nogal suf samengesteld (zo wordt je direct weer naar huis gestuurd bij die opleiding met een Core i7 laptop uit 2009 maar ja volgens dit lijstje mag het). Tot in detail erop gaan doorvragen heeft ook niet veel nut: de eisen zijn in het algemeen gewoon vrij basic. Koop geen instap laptop en zorg dat je een dedicated grafische kaart hebt, dat is wat er staat. Als je dan in de pricewatch bij de laptops sorteert op de nieuwste, en dan als GPU een RTX 5050 aanklikt zie je direct waar het begint voor jou:
categorie: Laptops

Heb je wat meer budget dan kun je een hogere GPU aanklikken en/of inderdaad 32 GB ram aanklikken. Het begint dan een beetje bij zo iets: uitvoering: MSI Cyborg 17 B13WEKG-258NL

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Bedankt voor het advies tot nu toe!

Een jaar geleden heb ik mijn mbo opleiding afgerond, waarbij we ook ArcGIS Pro hebben gebruikt.
Met mijn huidige laptop de uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L70078MH) met Geforce MX450 kon ik zonder problemen werken in ArcGIS Pro.

Dus voordat ik een geheel nieuwe laptop ga aanschaffen met minimaal RTX 3050 etc. is het toch wel zinvol om te weten waarop dat lijstje qua advies gebaseerd is. Want de IdeaPad die ik nu heb is relatief licht met 1,4kg en compact met 14" scherm.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

PeaceNlove

Deugleuter

Blijf dan vooral je huidige laptop eerst maar gebruiken. Als je er na verloop van tijd toch achter komt dat je te weinig resources hebt kun je dan wel iets nieuws aanschaffen.
Pagina: 1