Vraag


  • Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-06 15:14
Ik wil graag een all-electric warmtepomp laten installeren. Ik heb wat tegenstrijdige resultaten bij de berekeningen/vuistregels.

De gegevens van mijn huis:
  • Bouwjaar 2007
  • 159 m2
  • Eindwoning van een rijtjeshuis
  • Rc dak: 4,0
  • Rc gevel: 3,5
  • Rc vloer: 2,5-3,5
Allereerst de bekende Koevlaasformule: m3 gas - 100m3 per persoon voor tapwater x 8 / 1650 = vermogen warmtepomp. Voor mij geld dan 900m3 x 8 /1650 = 4,4 kw

Als ik echter de EPN berekening uit 2007 van mijn huis in CoPilot upload komt deze met de volgende redernering (samengevat):
  • Transmissie (Ht totaal)
    = 89,66 + 36,60 + 38,52 ≈ 164,8 W/K
  • Ventilatie (Hv totaal)
    = 29,00 + 22,05 + 26,04 ≈ 77,1 W/K
H totaal ≈ 242 W/K

EPN rekent typisch met:
  • binnen: 20 °C
  • buiten: −10 °C
    → ΔT = 30 K
Dus: Warmtevermogen = 242 × 30 ≈ 7260 W
Oftewel nogal een verschil. Wat is realistischer?

Eksit

Alle reacties


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Koevlaas formule is een gemiddelde. Je hebt X gasverbruik, daarbij ga je ervanuit dat je 8KWh warmte uit een kuub haalt. Je stookt 1650 uren vollast per stookjaar en daar komt gemiddeld een bepaald vermogen uit. Die rond je af naar boven en dan heb je iets wat 99% van de tijd gewoon voldoende is.

Je berekende vermogen gaat uit van -10. Als jij niet wilt dat je huis afkoelt als het een paar dagen -10 wordt zal je warmtepomp 7.2KW moeten kunnen opwekken.

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:33
Here you go: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening

NB: de Koevlaasformule is inclusief SWW.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 05-06-2026 11:43 ]


  • Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:04
Je kan ook even kijken of je je huis kan opzetten in Heatpunk.co.uk, is wat werk maar dan weet je gelijk of je afgifte systeem geschikt is voor een lagere temperatuur.

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896


  • Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-06 15:14
De EPN is al een warmteverliesberekening volgens de standaard uit die tijd. Dus het gaat mij meer op de interpretatie.

Is het niet logischer om het SWW er van af te trekken, dat doen ze hier ook ? Op de koudste dagen is SWW maar een klein deel van het totale warmteverbruik. Ik heb 4 kinderen thuis wonen, dat is dat een hoop SWW. Is daar een alternatieve formule voor?

[ Voor 6% gewijzigd door Eksit op 05-06-2026 15:24 ]

Eksit


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:33
Eksit schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:19:
[...]

De EPN is al een warmteverliesberekening volgens de standaard uit die tijd. Dus het gaat mij meer op de interpretatie.

Is het niet logischer om het SWW er van af te trekken, dat doen ze hier ook ? Op de koudste dagen is SWW maar een klein deel van het totale warmteverbruik. Ik heb 4 kinderen thuis wonen, dat is dat een hoop SWW. Is daar een alternatieve formule voor?
Niet eraf trekken. Immers na maken SWW moet je warmtepomp harder aan het werk om in te halen en dat kost meer vermogen dan doorpruttelen. Zeker bij vorst. Uitkomst afronden naar boven.

  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Eksit schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:19:
[...]

De EPN is al een warmteverliesberekening volgens de standaard uit die tijd. Dus het gaat mij meer op de interpretatie.

Is het niet logischer om het SWW er van af te trekken, dat doen ze hier ook ? Op de koudste dagen is SWW maar een klein deel van het totale warmteverbruik. Ik heb 4 kinderen thuis wonen, dat is dat een hoop SWW. Is daar een alternatieve formule voor?
Zou het er niet aftrekken want uiteindelijk moet je dat SWW weer maken. Je kunt het inplannen natuurlijk, maar de momenten dat je warmtepomp SWW maakt kan je niet verwarmen.

Waar je meer mee zit is defrosts. Dat wordt nml vaak niet meegenomen in de berekening, maar praktisch gezien staat je warmtepomp tussen -2 en +2 graden elk uur een minuut of 10-15 te defrosten.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Zit er in de EPN en component warmtevraag om vrij snel het huis in temperatuur te verhogen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Denk ook aan je afgiftevermogen, op gasweg.nl kan je kijken of die geschikt is voor een warmtepomp.

gasweg.nl

Pagina: 1