WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

NIBE slim sturen op zonne-overschot via Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

• remko.enserink
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:06
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op het slim aansturen van onze NIBE F1145 10-PC (ca. 15 jaar oud) op basis van zonne-overschot. Mijn doel is om zonne-overschot automatisch te benutten voor warmtapwater en eventueel beperkte thermische opslag in de woning, zonder dat dit leidt tot inefficiënt gedrag of extra slijtage van de warmtepomp.

Ik ben specifiek op zoek naar gebruikers die hun NIBE actief aansturen vanuit Home Assistant, door:
  • warmtapwater tijdelijk naar Luxury of Temporary Lux te zetten bij PV-overschot;
  • de heat curve of heat curve offset tijdelijk aan te passen;
Ik zie veel voorbeelden van mensen die aangeven dat het technisch mogelijk is, maar weinig voorbeelden van daadwerkelijke automatiseringen inclusief de logica erachter.

Zijn er hier gebruikers die hun NIBE actief sturen op basis van zonne-overschot en bereid zijn hun Home Assistant-automatisering strategie te delen?

Alle ervaringen zijn welkom,

Vriendelijke groeten,

Remko

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:14

de Peer

under peer review

Ik heb ook een NIBE F1145 en stuur deze slim aan via HA en NibeGW, daar is een heel topic over:

Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW

Momenteel, bij veel overschot, zet ik zelfs de compressor uit en warm ik het SWW op puur met het elektrische element. dat kan ook! Ik hoop de levensduur van de compressor hier mee te verlengen.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 05-06-2026 11:05 ]

• remko.enserink
Hoi de Peer,

Ik heb het topic eerder al met veel interesse gelezen. Sterker nog, op basis daarvan had ik bijna alle onderdelen besteld waarmee je zelf ook werkt: HA en LilyGo T-CAN485.

Er wordt zeer uitgebreid beschreven hoe je de koppeling hardwarematig voor elkaar krijgt en hoe je de koppeling met ESPHome tot stand brengt. Waar ik nog twijfel, is het softwarematige deel. Ik zie bijvoorbeeld niet de regels code die je geschreven hebt om het geheel betrouwbaar te laten werken.

Zou je wellicht openstaan om mij hierbij te helpen? Ik ben technisch handig en kan hardwarematig veel zelf, maar ik ben geen softwareontwikkelaar. Wellicht kunnen we op die manier zelfs een nieuwe post opzetten hierover voor anderen. Ik merk dat NIBE terughoudend is om hulp te bieden omtrent dit onderwerp (willen gewoon dat je een nieuwere generatie pomp koopt die dit al kan) en de installateurs in mijn regio hebben de kennis ook niet.

Leuk trouwens, 'under peer review' ;).

[ Voor 4% gewijzigd door remko.enserink op 05-06-2026 11:56 ]

• remko.enserink
Ik heb nog eens het topic doorgenomen, specifiek jouw posts daarin, en krijg de indruk dat je hier veel verstand van hebt.

Ik wil zelf liever ook niet via SG Ready sturen. Mijn twee SolarEdge-omvormers zijn niet SG Ready en bovendien wil ik liever directer kunnen bepalen wat de warmtepomp doet. Net als jij zou ik het elektrische element willen kunnen gebruiken, bij voorkeur zonder compressor, om zo min mogelijk stroom terug het net in te sturen vanaf volgend jaar, wanneer de salderingsregeling wordt afgeschaft.

Begrijp ik goed dat alle logica die jij op je F1145 hebt geïmplementeerd, nadat de hardware eenmaal is gekoppeld, vooral via Home Assistant YAML-configuratie gebeurt? Of ligt het ingewikkelder?