NIBE slim sturen op zonne-overschot via Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

• remko.enserink
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-06 14:11
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op het slim aansturen van onze NIBE F1145 10-PC (ca. 15 jaar oud) op basis van zonne-overschot. Mijn doel is om zonne-overschot automatisch te benutten voor warmtapwater en eventueel beperkte thermische opslag in de woning, zonder dat dit leidt tot inefficiënt gedrag of extra slijtage van de warmtepomp.

Ik ben specifiek op zoek naar gebruikers die hun NIBE actief aansturen vanuit Home Assistant, door:
  • warmtapwater tijdelijk naar Luxury of Temporary Lux te zetten bij PV-overschot;
  • de heat curve of heat curve offset tijdelijk aan te passen;
Ik zie veel voorbeelden van mensen die aangeven dat het technisch mogelijk is, maar weinig voorbeelden van daadwerkelijke automatiseringen inclusief de logica erachter.

Zijn er hier gebruikers die hun NIBE actief sturen op basis van zonne-overschot en bereid zijn hun Home Assistant-automatisering strategie te delen?

Alle ervaringen zijn welkom,

Vriendelijke groeten,

Remko

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:12

de Peer

under peer review

Ik heb ook een NIBE F1145 en stuur deze slim aan via HA en NibeGW, daar is een heel topic over:

Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW

Momenteel, bij veel overschot, zet ik zelfs de compressor uit en warm ik het SWW op puur met het elektrische element. dat kan ook! Ik hoop de levensduur van de compressor hier mee te verlengen.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 05-06-2026 11:05 ]

• remko.enserink
Hoi de Peer,

Ik heb het topic eerder al met veel interesse gelezen. Sterker nog, op basis daarvan had ik bijna alle onderdelen besteld waarmee je zelf ook werkt: HA en LilyGo T-CAN485.

Er wordt zeer uitgebreid beschreven hoe je de koppeling hardwarematig voor elkaar krijgt en hoe je de koppeling met ESPHome tot stand brengt. Waar ik nog twijfel, is het softwarematige deel. Ik zie bijvoorbeeld niet de regels code die je geschreven hebt om het geheel betrouwbaar te laten werken.

Zou je wellicht openstaan om mij hierbij te helpen? Ik ben technisch handig en kan hardwarematig veel zelf, maar ik ben geen softwareontwikkelaar. Wellicht kunnen we op die manier zelfs een nieuwe post opzetten hierover voor anderen. Ik merk dat NIBE terughoudend is om hulp te bieden omtrent dit onderwerp (willen gewoon dat je een nieuwere generatie pomp koopt die dit al kan) en de installateurs in mijn regio hebben de kennis ook niet.

Leuk trouwens, 'under peer review' ;).

[ Voor 4% gewijzigd door remko.enserink op 05-06-2026 11:56 ]

• remko.enserink
Ik heb nog eens het topic doorgenomen, specifiek jouw posts daarin, en krijg de indruk dat je hier veel verstand van hebt.

Ik wil zelf liever ook niet via SG Ready sturen. Mijn twee SolarEdge-omvormers zijn niet SG Ready en bovendien wil ik liever directer kunnen bepalen wat de warmtepomp doet. Net als jij zou ik het elektrische element willen kunnen gebruiken, bij voorkeur zonder compressor, om zo min mogelijk stroom terug het net in te sturen vanaf volgend jaar, wanneer de salderingsregeling wordt afgeschaft.

Begrijp ik goed dat alle logica die jij op je F1145 hebt geïmplementeerd, nadat de hardware eenmaal is gekoppeld, vooral via Home Assistant YAML-configuratie gebeurt? Of ligt het ingewikkelder?

• de Peer

de Peer

under peer review

remko.enserink schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:50:
Begrijp ik goed dat alle logica die jij op je F1145 hebt geïmplementeerd, nadat de hardware eenmaal is gekoppeld, vooral via Home Assistant YAML-configuratie gebeurt? Of ligt het ingewikkelder?
Ik heb helaas weinig tijd voor uitgebreide support, en ik denk dat je er ook echt wel zelf uit kunt komen want zo heel ingewikkeld is het niet. Kwestie van beetje trial and error. Ik ben ook geen programmeur.

Ja als de boel eenmaal is gekoppeld kun je alles eenvoudig aansturen. Dus zie het zo: alles wat je zelf handmatig op het display van de Nibe kunt instellen, kun je ook eenvoudig in HA aansturen.

Dat kan in YAML, zelf werk ik vooral via Node Red tegenwoordig.

Als je de Nibe integratie eenmaal hebt geinstalleerd in Home assistant krijg je honderden entiteiten tot je beschikking. Daarmee kun je alles regelen wat je wilt.

De basics om mee te beginnen zijn inderdaad:
-Switchen tussen Economy, Normal, Luxury wat betreft de water bereiding
-Aan/uitzetten van het elektrisch element, en instellen 3, 6 of 9 kW als bovengrens.
-Ruimteverwarming aan/uit, ruimtekoeling aan/uit.

Zie die Economy, normal and Luxury als 'profielen'. Luxury is jouw 'overschot Home Assistant profiel'.
Stel (handmatig op display van je Nibe) in wat hij in geval van luxury moet doen, dus bij welke temp moet hij starten met verwarmen, en tot welke temperatuur moet hij opwarmen.

het ENIGE dat je dan in HA hoeft te doen, is het starten en stoppen van het luxury profiel. Dat stelt weinig voor.

De volgende stap is dat je dit koppelt aan het hebben van overschot. Dus bijvoorbeeld als je meer dan 4000W aan het terugleveren bent ==> start het luxury profiel.
Zakt de teruglevering richting 0 of ga je zelfs stroom van het net afnemen ==> stop luxury profiel

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 05-06-2026 14:25 ]

• remko.enserink
Hoi Peer,

Dank voor je terugkoppeling, heel blij mee. Ik ga er eens mee aan de slag op basis van wat jij aangeeft.

Ik vraag me nog wel iets af. Omdat jij zelf ook bezig bent met het verlengen van de levensduur van je compressor: geeft deze aanpak geen pendelgedrag als er bijvoorbeeld een wolk voor de zon komt? Ik kan me voorstellen dat je in de automatisering nog extra voorwaarden of vertragingen meeneemt om dit soort onwenselijk gedrag te voorkomen.

Of bedoel je bovenstaande vooral in de context van de elektrische bijverwarming, waarbij de compressor uit blijft? De NIBE-profielen zoals je die handmatig op de warmtepomp kunt instellen, geven volgens mij niet de optie “alleen bijverwarmen en geen compressor starten” in geval van het Luxury-profiel.

Mocht je ervoor openstaan om een stukje van je Node-RED-flow of de belangrijkste logica te delen, dan zou dat erg helpen. Dan kan ik eventueel met ChatGPT de logica eruit halen en beter begrijpen waar je rekening mee houdt.

Ik wil eventueel ook wel een kleine vergoeding voor je tijd/hulp/code ertegenover zetten. Kijk maar.

• de Peer

de Peer

under peer review

remko.enserink schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:47:

Ik vraag me nog wel iets af. Omdat jij zelf ook bezig bent met het verlengen van de levensduur van je compressor: geeft deze aanpak geen pendelgedrag als er bijvoorbeeld een wolk voor de zon komt? Ik kan me voorstellen dat je in de automatisering nog extra voorwaarden of vertragingen meeneemt om dit soort onwenselijk gedrag te voorkomen.
Klopt, maar dat is dus maar net hoe je het programmeert.

Op dit moment heb ik het zo:
-Om 14:00 mag hij elektrisch gaan verwarmen als de omvormer > 3000W opwekt.
-Als omvormer < 1500W opwerkt, stop het elektrisch verwarmen.

Er kan dus simpelweg niet gependeld worden, want er is maar 1 startmoment (om 14u).
Ik zou ook 3 startmomenten kunnen inplannen, of zonder tijdstippen werken, maar dan kan hij dus vaker per dag starten.

De vraag is of het erg is, bij een compressor wil je dat niet, maar bij een elektrisch element is een aantal runs per dag geen probleem voor zover mij bekend, maar je wil niet dat hij elke minuut aan/uit gaat.

• de Peer

de Peer

under peer review

De NIBE-profielen zoals je die handmatig op de warmtepomp kunt instellen, geven volgens mij niet de optie “alleen bijverwarmen en geen compressor starten” in geval van het Luxury-profiel.
dat klopt, je moet de warmtepomp dan eerst in 'add. heat only' modus zetten. Waarbij add. staat voor additional. Dat is hoe Nibe het elektrische element benoemt.

• de Peer

de Peer

under peer review

Mocht je ervoor openstaan om een stukje van je Node-RED-flow of de belangrijkste logica te delen, dan zou dat erg helpen. Dan kan ik eventueel met ChatGPT de logica eruit halen en beter begrijpen waar je rekening mee houdt.
Kan ik binnenkort wel even plaatsen, kleine moeite! Met dit soort dingen geldt echter dat iedereen het op zijn eigen manier doet. En mijn manier is mogelijk niet hoe een ander het zou willen doen. 'ik doe ook maar wat'
Ik wil eventueel ook wel een kleine vergoeding voor je tijd/hulp/code ertegenover zetten. Kijk maar.
Niet nodig :-)

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 05-06-2026 15:21 ]

• remko.enserink
Dank je wel Peer. Ik wacht het even af.

Ik vond trouwens nog deze lijst met register-entities die van toepassing lijken op de F1145/F1245:

https://github.com/yozik04/nibe/blob/master/nibe/data/f1145_f1245.json

Misschien heb je er zelf ook nog wat aan. Hierin kwam ik bijvoorbeeld de variabele operational mode tegen, die ik op basis van jouw uitleg vermoedelijk nodig ga hebben als ik wil sturen op elektrisch element zonder compressor.

Groet,
Remko

• de Peer

de Peer

under peer review

remko.enserink schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:39:
Dank je wel Peer. Ik wacht het even af.

Ik vond trouwens nog deze lijst met register-entities die van toepassing lijken op de F1145/F1245:

https://github.com/yozik04/nibe/blob/master/nibe/data/f1145_f1245.json

Misschien heb je er zelf ook nog wat aan. Hierin kwam ik bijvoorbeeld de variabele operational mode tegen, die ik op basis van jouw uitleg vermoedelijk nodig ga hebben als ik wil sturen op elektrisch element zonder compressor.

Groet,
Remko
Klopt operational mode heb je nodig. is gewoon een standaard entity in de Nibe integratie voor home assistant.

Dat is ook allemaal in dat NibeGW topic benoemd waar ik mijn informatie uit heb gehaald.

• de Peer

de Peer

under peer review

1
Zoals ik eerder had uitgelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeP0sLNCPdd7zxXNHn4ygPVj7m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jrj9Ck44S1ixdfdn0rV95b4n.jpg?f=fotoalbum_large

Json: https://pastebin.com/zXS86hkR

Aan de rest heb je niet zo veel denk ik want is erg op mijn situatie van toepassing, ik werk met een bepaald dashboard en stuur het luxury profiel zo aan dat ik ook telkens start en stop temp aanpas. dat maakt het voor jou alleen maar onnodig ingewikkeld.

Maargoed kijk er maar eens naar. AI kan je inderdaad helpen om het te ontcijferen en je hebt nu in ieder geval de benodigde entities.

2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPv_JT-hS_enV67n72eMTicjleE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwBDXII1LGZitOG41UrcwY1v.jpg?f=fotoalbum_large

Json: https://pastebin.com/z41MdbJU

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 05-06-2026 20:43 ]

• remko.enserink
Dank je Peer. Ik ga er mee aan de slag nu. Fijn weekend!

• remko.enserink
Hoi Peer,

Ondertussen draait Home Assistant hier. Mooi spul hoor, en inderdaad niet moeilijk om apparaten in huis te integreren. Inmiddels kan ik ook de warmtepomp volledig uitlezen. Slimme aansturing heb ik nog niet geprogrammeerd, maar dat staat binnenkort op de planning.

Ik ben nog even met NIBE in overleg geweest over het aansturen van het elektrische element. Zie onderstaande vragen die ik hen heb gesteld:
  • Is er documentatie of een application note waarin wordt beschreven hoe Modbus bedoeld is voor externe energiemanagementsystemen?
  • Is het elektrische element ontworpen voor updates elke seconde, elke minuut of minder vaak? Ik zit er bijvoorbeeld aan te denken om elke 5 seconden de teruglevering (in watt) te meten, daar 50% van te nemen en dat vermogen naar het elektrische element te sturen. Vijf seconden later meet ik opnieuw de resterende teruglevering, neem ik daar weer 50% van en stuur ik dat bij, enzovoort.
  • Kan veelvuldig moduleren van de additional heat op korte termijn extra slijtage veroorzaken aan relais, contactoren of andere componenten?
Eigenlijk wilden ze hier inhoudelijk niet op ingaan, wat op zich wel begrijpelijk is. Ze hebben me wel het onderstaand document gestuurd. Misschien heb jij er nog iets aan.
https://headless.nibe.eu/download/18.2508def3198c0a249da194/1755699420997/Modbus%2040%20koppeling%20en%20mogelijkheden%20m.b.t.%20het%20gbs.pdf

Groet,

Remko

• de Peer

de Peer

under peer review

remko.enserink schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:51:
Hoi Peer,

Ondertussen draait Home Assistant hier. Mooi spul hoor, en inderdaad niet moeilijk om apparaten in huis te integreren. Inmiddels kan ik ook de warmtepomp volledig uitlezen. Slimme aansturing heb ik nog niet geprogrammeerd, maar dat staat binnenkort op de planning.

Ik ben nog even met NIBE in overleg geweest over het aansturen van het elektrische element. Zie onderstaande vragen die ik hen heb gesteld:
  • Is er documentatie of een application note waarin wordt beschreven hoe Modbus bedoeld is voor externe energiemanagementsystemen?
  • Is het elektrische element ontworpen voor updates elke seconde, elke minuut of minder vaak? Ik zit er bijvoorbeeld aan te denken om elke 5 seconden de teruglevering (in watt) te meten, daar 50% van te nemen en dat vermogen naar het elektrische element te sturen. Vijf seconden later meet ik opnieuw de resterende teruglevering, neem ik daar weer 50% van en stuur ik dat bij, enzovoort.
  • Kan veelvuldig moduleren van de additional heat op korte termijn extra slijtage veroorzaken aan relais, contactoren of andere componenten?
Eigenlijk wilden ze hier inhoudelijk niet op ingaan, wat op zich wel begrijpelijk is. Ze hebben me wel het onderstaand document gestuurd. Misschien heb jij er nog iets aan.
https://headless.nibe.eu/download/18.2508def3198c0a249da194/1755699420997/Modbus%2040%20koppeling%20en%20mogelijkheden%20m.b.t.%20het%20gbs.pdf

Groet,

Remko
Ik zou het relais zeker niet zo vaak schakelen. Dat kan niet goed zijn.

zelf kan ik het elektrisch element overigens niet lager krijgen dan zo'n 2,4 kW. Daarboven kan ik volgens mij wel nauwkeurig een wattage kiezen.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:08

DIY

de Peer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Ik zou het relais zeker niet zo vaak schakelen. Dat kan niet goed zijn.

zelf kan ik het elektrisch element overigens niet lager krijgen dan zo'n 2,4 kW. Daarboven kan ik volgens mij wel nauwkeurig een wattage kiezen.
Er zijn bij Nibe lineaire sturing 3 stappen en het vermogen van de stappen is afhankelijk van het vermogen van de afzonderlijke elementen: bij een ELK9 is dit bv 3, 6 en 9kW. Bij binaire sturing kun je elementen met verschillende vermogens sturen waardoor er 7 stappen mogelijk zijn.

ik zou ivm de relais en de schakelpieken niet proberen om op de minuut je overschot te volgen. Lineaire sturing (3 stappen) als er al voor langere tijd (>10 min) een fors oversschot is, lijkt dan geschikter. Wolken en tijdelijk verbruik in huis (wasmachine/waterkoker/oven) zou ik daarbij wegfilteren met een uitschakelvertraging van tenminste een paar minuten om onnodig schakelen te voorkomen.

In de winter is het trouwens zinniger om je SWW met de compressor te verwarmen, omdat je overschot dan veel kleiner is en door de COP 2 tot 4 zoveel thermisch vermogen beschikbaar is om het water mee op te warmen.
Als je via Modbus zover kunt ingrijpen, zou je zelfs nauwkeurig je overschot kunnen volgen door de compressor frequentie te sturen, maar je moet voorkomen dat de compressor vaak in- en uitschakelt, want de schakelmomenten veroorzaken de slijtage.

[ Voor 26% gewijzigd door DIY op 26-06-2026 10:44 ]

Pagina: 1