WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Switchen e-mail adres

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik zit even met een dilemma en ben op zoek naar andere inzichten die mij mogelijk kunnen helpen met het maken van een keuze.

Context:
Ik heb al ongeveer 20 jaar hetzelfde e-mail adres, vroeger eerst zoals zovelen een hotmail adres, zo eentje die je niet je hele leven kon gebruiken door de naam die je had aangemaakt, en daarna de switch gemaakt naar een Planet mailbox op de internet hosting van m'n ouders (gewoon standaard voornaam.achternaam@planet.nl). Deze ben ik sinds die tijd blijven gebruiken, dus nog steeds op het huidige KPN abbonement van m'n ouders (zijn nooit geswitched van provider).

M'n ouders gebruiken nog steeds ADSL, sinds een korte tijd geleden is er ook glasvezel aangelegd, dus nu misschien eens een goed moment om te kijken wat er beschikbaar is en of het goedkoper kan, ze betalen nu volgens mij 70-80eu per maand voor ADSL + 2xTV + vaste lijn telefonie.

Probleem:
Als m'n ouders gaan switchen van provider, dan worden ook de planet mailadressen opgeheven die aan die KPN hosting verbonden zijn, inclusief mijn mailbox. Uiteraard heb ik in de afgelopen 20 jaar alles gedaan met dit adres; login accounts, subscriptions, etc.
Het is mogelijk om bij KPN een aanvraag in te dienen voor het behouden van de mailbox, daarvoor betaal je dan 7eu per maand voor de e-mail hosting, als ik dit doe dan wordt dit bij mijn ouders in rekening gebracht. Het is ook mogelijk om een aanvraag te doen om de mailbox naar een andere persoon om te hangen, maar dan moet diegene ook een KPN abbo hebben (heb ik niet)

Wat ik dus zou kunnen doen is; zelf swichten naar KPN provider voor een jaar (duurder dan m'n huidige abbo), de mailbox omhangen, na een jaar switchen naar andere provider (goedkoper) en de mailbox naar 7eu/mnd laten omzetten.

Of ik kan ervoor kiezen om misschien eens naar andere email hoster te kijken zoals Proton of iets anders, maar dat zou veel impact hebben op alle diensten die ik nu heb.

Iemand tips, tricks of een ander idee?

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:57
Ik denk dat je alle opties al duidelijk uiteen gezet hebt :)

Ik herken het dillema, ik wil eigenlijk ook switch van mijn gmail account maar teveel gedoe...

CISSP! Drop your encryption keys!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:13
Je kunt bijv bij TransIP voor email-hosting kiezen. Kost je iets van 6-7 euro per maand.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07
Hier jaren geleden al eens de keuze gemaakt en ook mijn ouders en schoonouders over laten gaan. Toen naar Gmail en die stap durf ik op dit moment eigenlijk nog niet te maken om iets anders te kiezen.

Maar vooral nu al beginnen met overstappen naar iets nadat je een keuze hebt gemaakt.
Zelf ben ik vooral fan van de over het algemeen goede spam filters van Google. Als ik dit vergelijk met een Outlook van Microsoft, dan valt dat zwaar tegen.

Als je overigens nu al begint met bedrijven om te zetten, dan heb je best een tijd om nog mails binnen te krijgen waarvan je denkt: "oh ja!".
Ja het is spannend, maar je wordt er op lange termijn wel blijer van hoor.

• Sentimental-Hat
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:42
Ik gebruik Proton nu ongeveer een half jaar en ben er tevreden over. Het overzetten van alles kost alleen behoorlijk wat tijd. Daardoor werk ik al een tijd met twee mailaccounts naast elkaar, en dat is niet ideaal. Maar als je echt wilt overstappen, dan kom je er uiteindelijk wel.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 11:52

_nethack

We're all MAD here

Enige manier om dit voor de toekomst te voorkomen is een eigen domein. Dat gebruik ik al vele jaren, waardoor je nooit aan een bepaalde hoster vast zit.

Ik heb het zelf gehost op een linux machientje thuis of colo. Ik heb bij Google Apps (tegenwoordig Workspace?) gezeten, Microsoft 365, Korte tijd bij Proton, nu bij mailbox.org... Ja dat migreren is nog steeds wel een hoop werk, maar je e-mail adres zelf wijzigt niet.

(Ok, toegegeven zit je dan wel vast aan hosters die de optie voor een eigen domein bieden, maar dat zijn er ook een hoop tegenwoordig en ook niet allemaal zakelijk.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:19
gise schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:18:

...
Of ik kan ervoor kiezen om misschien eens naar andere email hoster te kijken zoals Proton of iets anders, maar dat zou veel impact hebben op alle diensten die ik nu heb.

Iemand tips, tricks of een ander idee?
Uiteindelijk is dat de beste optie. Vroeg of laat gaat zo'n mailadres een keer verdwijnen, dat is het nadeel van gekoppeld zijn aan andere producten. Dat heb je in mindere maten overigens overal. Zodra je kiest voor een bepaalde partij, Microsoft, Gmail, Proton, whatever, zul je er altijd rekening mee moeten houden dat de dienst kan verdwijnen.

Mijn advies is om door de zure appel heen te bijten en naar een andere partij te gaan. Ik zou dan een jaar die 7 euro per maand betalen aan je ouders zodat de inbox behouden blijft en je diensten kunt overzetten. Kijk ook gelijk naar diensten die je kunt opzeggen of waarvan je het account kunt verwijderen. Als je dan toch bezig bent is dat ook wel prettig.

Bij de eerder genoemde partijen kun je er ook voor kiezen een eigen domeinnaam te gebruiken. Dat is niet iets wat ik zou zeggen tegen mijn buurman bijvoorbeeld, maar we zitten hier op Tweakers. Met een eigen domein heb je net wat meer vrijheid wat betreft de dienst die je gebruikt. Dat is echter niet gratis en moet je natuurlijk wel aanspreken. Maar ik zou in elk geval geen mail afnemen bij mijn ISP.

• gise
  • Niet online
Sentimental-Hat schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:31:
Ik gebruik Proton nu ongeveer een half jaar en ben er tevreden over. Het overzetten van alles kost alleen behoorlijk wat tijd. Daardoor werk ik al een tijd met twee mailaccounts naast elkaar, en dat is niet ideaal. Maar als je echt wilt overstappen, dan kom je er uiteindelijk wel.
Heb je learnings van het overzetten? ik weet namelijk niet of alles over te zetten is, zo heb ik dingen zoals AppleID op dit e-mail adres, Xbox account (met waarschijnlijk paar duizend euro aan games), Steam, etc.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

franssie

Save the albatross

@gise Apple en Xbox accepteren synoniem email adressen. ZO heb ik denk ik ondertussen vier email adressen gekoppeld aan mijn Microsoft account (waar XBOX dan weer onder hangt) en twee aan mijn Mac. Ik hadheb een .mac email waar ik niets op kan ontvangen dus toen ik weer terug het apple eco systeem in ging was dat wel even puzzelen.
In het algemeen, wat ik overigens doe is een eigen domein draaien voor een paar tienttjes per maand (ik zit bij weboke maar er zijn wel meer van die partijen) en ik zet dan een een email forward op naar bijvoorbeeld mijn gmail.
Nu wil ik ook nog wel eens van gmail af, maar dan hoef ik alleen de foreward aan te passen en de verzenders merken er niets van.
Je zou dus, als je voor de ouders betalen route kiest dit alvast kunnen optuigen totdat je een goede email provider voor je backbone hebt gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 05-06-2026 15:07 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:52
Zo snel mogelijk overstappen op een alternatief! Dat kan bijvoorbeeld Proton zijn maar ik heb zelf een heel sterke voorkeur voor email op een eigen domein. Reden: Je kunt "onbeperkt" werkelijk verschillende mail adressen aanmaken. Zo log ik hier in met tweakers@<mijndomein>, heeft de bank banknaam@<mijndomein>, de gemeente gemeente<naam>@<mijndomein>, <hobbyclub>@<mijndomein> en ga zo door. Als je dit vrij sonsequent doorvoert ga je van lieverlee ook zien wie wel/niet goed met je gegevens omgaat...... Ik meen dat Proton ook iets heeft waarbij je eigen domein gebruikt kan worden.

O ja, en nog minimaal 1-2 jaar je oude adres in de lucht proberen te houden of alles laten doorsturen.

[ Voor 7% gewijzigd door DjoeC op 08-06-2026 14:42 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gise schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:56:
Heb je learnings van het overzetten? ik weet namelijk niet of alles over te zetten is, zo heb ik dingen zoals AppleID op dit e-mail adres, Xbox account (met waarschijnlijk paar duizend euro aan games), Steam, etc.
Dat soort dingen zijn vrijwel allemaal over te zetten. Veranderen van mailadres is niet per se een heel uitzonderlijk iets. Het kost alleen tijd.

Een eigen domein is dan wel ideaal. Die je vervolgens weer aan een Proton of wat dan ook kan hangen. Maar als je daar ooit weg wil, hoef je alleen je mailboxen aan te maken in de andere tool.

Hoe je het ook wendt of keert, je moet een keer door die zure appel heen om alles over te zetten. Wat ik destijds heb gedaan is alle entries in mijn password manager bekeken en overal ingelogd, en aangepast. En ook veel dingen gewoon laten verlopen. Er zijn vast nog de nodige webshops waarbij ik geregistreerd ben met mijn oude Internlnet mailadres. Maar het is niet of ik na inmiddels 10 jaar die bestellingen daar nog wilde inzien. Dus dat lekker laten gaan, maak wel weer een nieuw account aan als het nodig is.

En de enkele tool/site waarbij je het niet aan kan passen hebben meestal wel een klantendienst die het voor je kunnen fixen.

Het enige dat je dan nog nodig hebt is tijd :P

• gise
  • Niet online
Thanks allen!

Wat ik voor nu als eerste stap gedaan heb is; zelf switchen Odido provider naar KPN voor mijn glasvezel verbinding.
Met een aanbieding van independer voor 12 maanden abbo waarvan 6 maanden 50% korting viel het opzich mee met wat ik dan voor dat jaar extra moet betalen, dan kan ik in ieder geval eerst de mailbox al omhangen naar mijn eigen abbo (zonder extra kosten) en is die afhankelijkheid voor m'n ouders weg, en we voor hun even uitzoeken wat het goedkoopst is qua abbo.

Dan heb ik in ieder geval de komende 12 maanden de tijd om alles eens goed op te zetten en over te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door gise op 08-06-2026 15:26 ]

• Sentimental-Hat
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:42
gise schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:56:
[...]

Met AppleID heb ik helemaal geen ervaring. En van je Microsoft account kom je waarschijnlijk ook niet af. Voor de rest heb ik gewoon mijn mail adres handmatig overal lopen wijzigen 8)7 . En na het verhaal van een andere Tweakers ga ik dat nog EEN keer doen. Met mijn eigen domein, om dit hier na niet nog een keer te hebben.

Geen gouden of echt handig tip... Maar veel handwerk.

• DjoeC
Sentimental-Hat schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:28:
[...]

Met AppleID heb ik helemaal geen ervaring. En van je Microsoft account kom je waarschijnlijk ook niet af. Voor de rest heb ik gewoon mijn mail adres handmatig overal lopen wijzigen 8)7 . En na het verhaal van een andere Tweakers ga ik dat nog EEN keer doen. Met mijn eigen domein, om dit hier na niet nog een keer te hebben.

Geen gouden of echt handig tip... Maar veel handwerk.
Voor alles Microsoft (en google) gebruik ik trouwens niet mijn eigen domein maar een hotmail en gmail ;) Die verder ook weer nergens voor gebruikt worden. Omdat je bij hotmail eigenlijk ook een 2e adres nodig hebt voor herstel is dat <ikke>@hotmail.com en <ikke2>@hotmail.com.

En nog een andere tip: Veel bedrijven willen een "telefoonnummer" voor 2F beveiliging. Ik heb een tablet met 4/5G. Daar zit een prepaid kaart van 7.50 van Simyo in. 1x per 6 maanden gebruiken - ze herinneren je daaraan - (bijvoorbeeld 1 SMS verzenden naar jezelf) en hij blijft actief. Telefoondeel en geluid staat uit. Geen annoying verkooptelefoontjes. Een oude telefoon of een dual SIM daarvoor gebruiken kan natuurlijk ook - je moet het nummer wel bij je hebben als je het nodig hebt ;)

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:19
Laat het adres tijdelijk overnemen door je ouders. Pak ondertussen een eigen domein met een eigen e-mail adres. Op het planet adres zet je een auto reply dat dit adres komt te vervallen. eventueel met je nieuwe e-mail adres erin. Tevens zet je een forward aan zodat alle mails van je KPN adres naar je nieuwe adres gestuurd worden. Dan kun je overal je e-mail adres wijzigen. Na een aantal maanden zeg je alles van KPN op.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Let wel op dat je dat planet adres niet bij je nieuwe internet abbo in kan stoppen. Dit blijft een los pakket omdat planet net als hetnet vintage is.
Je gaat hier hoe dan ook 7 euro voor betalen. Anders ben je digitaal dakloos.

• Mellowlynx
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06 19:15
Ik heb dit lang geleden opgelost toen ik naar Ziggo ging en mijn oude Zonnet adres niet meer wilde gebruiken.
Ik ben voor een eigen domein gegaan, simpelweg het goedkoopste. Hosting had ik eerst bij iemand in een pakket gezet (koste me niets) en nu, omdat ik zelf meerdere sites heb, is het al jaren meegenomen in mijn eigen pakket.

De inhoud van de mailbox migreren is een eitje tegenwoordig; er zijn diverse tools die dit kunnen.

Dus het is vooral tijd. Ik heb eerst de belangrijkste dingen omgezet en daarna er ongeveer één tot anderhalf jaar over gedaan om alles wat achterbleef bij het inloggen meteen om te zetten naar het nieuwe adres.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:04
Zelf heb ik al jaren een eigen domeinnaam speciaal hiervoor.
Ik zit bij strato, en daar betaal je € 1 per maand voor 12 maanden daarna € 3 / mnd. (2GB mailbox)
Dan heb je gewoon mail@gise.nl bijvoorbeeld.

Wil je na verloop van tijd een grotere mailbox, 5GB is 4 euro inclusief domein.

Vind het zelf fijn dat ik gewoon zelf het beheer over mijn eigen domein heb, en dan nooit afhankelijk ben van de provider van mijn internet.

De inhoud migreren is het probleem niet, maar je hebt denk ik zeker wel een jaar nodig om alle mail om te zetten. Sommige abonnementen komen maar 1x per jaar voorbij.
En je wil dat soort zaken toch wel omgezet hebben.

Of logingegevens van een forum dat je bijna nooit bezoekt.
Je zal echt even werk hebben om dat soort dingen om te zetten, maar dat is allemaal maar eenmalig.

[ Voor 27% gewijzigd door FRANQ op 08-06-2026 19:28 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-06 08:13
_nethack schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:34:
Enige manier om dit voor de toekomst te voorkomen is een eigen domein. Dat gebruik ik al vele jaren, waardoor je nooit aan een bepaalde hoster vast zit.

Ik heb het zelf gehost op een linux machientje thuis of colo. Ik heb bij Google Apps (tegenwoordig Workspace?) gezeten, Microsoft 365, Korte tijd bij Proton, nu bij mailbox.org... Ja dat migreren is nog steeds wel een hoop werk, maar je e-mail adres zelf wijzigt niet.

(Ok, toegegeven zit je dan wel vast aan hosters die de optie voor een eigen domein bieden, maar dat zijn er ook een hoop tegenwoordig en ook niet allemaal zakelijk.
Dit.

Vanaf €3,99 per maand heb ik daar een Elastic Siteserver van Serverprofis.de bij, waar ik 15 mailboxen (met onbeperkt aliassen) kan draaien. Wel wat overkill, maar je hoeft geen website te draaien, als je die niet nodig hebt. Zodra je meer dan 1 of 2 mailboxen wilt, is het al snel goedkoper dan mail-only.
Inmiddels mijn domeinnamen ook bij hun ondergebracht, daar zijn ze ook redelijk mee, in ieder geval goedkoper dan TransIP.

Daarnaast heb ik mijn allereerste voornaam.achternaam@gmx.net mailadres ook nog steeds. Ik had kennelijk eind jaren '90, in mijn late tienerjaren, al een vooruitziende blik qua niet de mailbox van je provider gebruiken, en qua mailadres kiezen :+
(Ja, heb een voorkeur voor Duitse dienstverleners die gunstiger zijn dan de grote jongens).

iRacing Profiel

• DjoeC
Wild Chocolate schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:00:
[...]

Dit.

Vanaf €3,99 per maand heb ik daar een Elastic Siteserver van Serverprofis.de bij, waar ik 15 mailboxen (met onbeperkt aliassen) kan draaien.
Ziet er wel goed uit. Maar ik zie geen vinkjes bij DMARC, SPF, PSF, DKIM - ik neem aan dat ze dat allemaal wel hebben? Ik zie zelfs dat je je "eigen" nameserver kunt inrichten (mijn domeinen staan bij namecheap.com)

[ Voor 9% gewijzigd door DjoeC op 08-06-2026 22:06 ]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-06 08:13
DjoeC schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:01:
[...]

Ziet er wel goed uit. Maar ik zie geen vinkjes bij DMARC, SPF, PSF, DKIM - ik neem aan dat ze dat allemaal wel hebben? Ik zie zelfs dat je je "eigen" nameserver kunt inrichten (mijn domeinen staan bij namecheap.com)
Ik denk dat de vinkjes op waren ofzo, alleen psf heb ik geen ervaring mee, de anderen heb ik geconfigureerd voor mijn account.
Tot vorig jaar had ik mijn domeinnamen bij TransIP, en beheerde ik daar zelf de DNS instellingen. Ik moet wel zeggen dat ik dat stukje bij TransIP wat makkelijker vond. Maar het lukt op zich bij Serverprofis ook wel.

iRacing Profiel

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:08

GaMbiNo

1337

Wij hebben hier een tijd terug ook voor gestaan. Ik had nog een oud Chello mailadres bij Ziggo toen ik naar KPN glasvezel overstapte. Maar buiten dat hadden we ook nog wat Ziggo mailadressen in gebruik.

Toen ben ik ook overgestapt naar Strato. Heb daar nu een domein en enkele mailaccounts aangemaakt zodat ik mocht ik dat willen zo weer kan internetprovider kan wisselen zonder alles nog eens over te zetten. Destijds was dit de goedkoopste optie die ik tegenkwam.
Pagina: 1