Telefoonoplader auto 12V zekeringhouder

Pagina: 1
Acties:

• Maarten730
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 07:52
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een 12V zekering(aftakking)houder (aangesloten op ACC) direct naar USB C (male) - met undervoltage afschakeling.

Nu kom ik een behoorlijk aantal tegen voor dashcams zoals, Autolader Stroomadapter voor Dash Cam Type-C interface Hardwiring Kit Zekeringkast OBD Sigarettenaansteker GPS DVR Opladen - AliExpress

Maar deze lijken me niet uitermate geschikt als telefoonoplader

Volgens mij kan mijn huidige telefoon opgeladen worden max. 36W met stroomsterkte 2 of 3A.

Iemand goede tips (of evt. link) ?

Mvgrt,.

Maarten.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:37
Zo’n pd trigger module misschien?
https://a.aliexpress.com/_Eu554n4

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

1) Hoe wil je die aftakking maken? (Als het antwoord is: met die zelfsnijdende klemmetjes die je om een bestaande draad heen klemt --> succes met storingzoeken, en dat is dan nog een gunstig geval)
2) Vanwaar de undervoltage detectie? Is die draad niet geschakeld met het contact dan?

Dat gezegd hebbende: voor elektra zou ik niet bij Ali-Express zoeken (nuniet-danniet-nooitniet)
Waar ik wél zou kijken is bij de motorfiets speciaalzaken. Daar is dit artikel dat vast vaker wordt aangeboden.
Echter, de meeste van die USB laders zullen 5V 2A doen, en niet de laad-intelligentie hebben om naar hogere spanningen te schakelen om met meer vermogen te kunnen laden.

Yamaha biedt de BEA-H6600-00-00, wat een USB-C lader is met 18W vermogen. :) Yamaha heeft zelfs een webshop, maar je kunt deze ook bestellen bij Motorcyclespareparts.eu.

Deze kon ook geschikt zijn: https://www.fc-moto.de/nl/Riderr-USB-C-Stuur-oplader, die kan wel ook met hogere spanningen laden, maar ook totaal 18W. :)

[ Voor 8% gewijzigd door DrivinUCrazy op 05-06-2026 09:31 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Maarten730
Hoi DrivinUcrazy,

Met de aftakking bedoel ik de zekeringhouder die ik direct in de zekeringkast kan steken, waarbij ik de andere zekering (van bv. radio) er naast kan steken (dit idee: ttps://www.aep-ehv.nl/artikel/13494/zekeringhouder-mini-ato-met-aftakking.html)

De undervoltage detectie -> ja, lijkt me inderdaad overbodig bij ACC schakeling.

Niet dat ik direct zoek om het maximale te laden .maar een nette plug and play oplossing (niet een USB-C poort maar direct een stekker om de telefoon op aan te sluiten). Ik wil van auto zekeringenkast (handschoenenkastje) direct naar A-stijl, waar ik de telefoon op gemonteerd heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Maarten730 op 05-06-2026 09:53 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Aha, nu begrijp ik je. :)

Het artikel dat je plaatst als voorbeeld zal denk ik ook gelijk de oplossing worden. Direct naar USB zal niet gaan, om de simpele reden dat je auto een (fluctuerende) boordspanning heeft van 12V, en USB in de basis 5V is. Pas nadat de lader en het op te laden apparaat met elkaar overeen zijn gekomen dat een hogere spanning gebruikt kan worden, gaat die laadspanning ook omhoog.

Kortom, je hebt een stukje elektronica nodig voor die USB lader. De markt hiervoor is te klein om dit kant en klaar aan te bieden zoals jij het in gedachten hebt gelijk met een piggyback zekeringhouder. (dat is je zoekterm, piggyback fuseholder)
Je gaat er dus niet onderuit komen om eerst een 12V aftakking te maken, dán een USB lader, en daar dan je telefoon op in te steken.

Je wil wel ook gelijk vanaf de zekeringkast werken, zodat bij een beschadiging van de kabel de zekering aanspreekt. De beveiliging (=de zekering) wil je zo vroeg mogelijkj in het circuit aanbrengen. Wat dát betreft is dit wel een prima oplossing. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:44

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En dan heb je de plus afgetakt en moet je ook nog ergens een massa trekken wat meestal toch schroeven is. Waarom niet gewoon een simpele inbouw modules zoals:

https://www.amazon.nl/acegoo-Autolader-USB-oplader-Aluminium-Bestelwagen/dp/B0FHGW2RCZ

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat is dan ook het tweede deel van de oplossing.
1) Je moet de 12V (en massa, inderdaad) ergens vandaan zien te halen. Dat kan met zo'n piggyback zekeringhouder zodat je de draad ook gelijk beveiligt tegen het geval van kortsluiting als die draad beschadigd raakt. Door veroudering en trillingen is die kans reëel.
2) USB lader, zoals zo'n ding waar je naar linkt.

En voordat je zegt: die beveiliging zit in dit ding ingebouwd. Dat is de beveiliging voor ná de USB poort. Je wil de draad ernaartoe juist beveiligen, want die zit anders direct op de accu aangesloten.

• Maarten730

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:22

Bob Popcorn

Plop!

12v/3A direct op de USB poort van je telefoon gaat niet werken, als dat je plan is. In de USB C spec zit een negotiation protocol (PD, Power Delivery) waarbij beide kanten via een chipje in de kabel tegen elkaar kunnen zeggen dat 'ie ipv 5 volt iets anders mag pakken (USB C PD doet 5/9/12/20v onder andere)

[ Voor 3% gewijzigd door Bob Popcorn op 12-06-2026 12:35 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1