WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Tegelvoegen zuiver maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Heeft iemand tips om lijmresten, en ook niet goed afgebroken leveling clipjes, te verwijderen tussen voegen van (vloer) tegels. Voeg is 1.5mm dus ik zou graag iets van 1mm hebben. Het meeste is weggehaald dmv een stanleymes maar op sommige plaatsen is te lastig hiervoor.

Losse voegenkrabbers zijn vaak 2mm. Ik neig naar multitool accesoirces maar hoor graag ervaringen van anderen omdat er zoveel keus hierin is.

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Op basis van eigen ervaring:
Voegen krabber: snel en breed
Stanley: snel en heel smal
Multitool platte halfronde of rechthoekige freestool: middelmatig snel en breed-middelbreed
Multitool staafvormige freestool: langzaam en middel-smal breedte

Dit gaat dan om de voegen zelf verwijderen maar zou toepasbaar moeten zijn voor andersoortige resten.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2026 08:23 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Intelcore schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:58:
Losse voegenkrabbers zijn vaak 2mm. Ik neig naar multitool accesoirces maar hoor graag ervaringen van anderen omdat er zoveel keus hierin is.
voegen krabben met multitool is gewoon vreselijk oppassen je zit zo in de tegel, (hout)zaag blad werkte bij mij net zo goed of zelfs beter als de voegenkrabber opzet stuk(ken), ik zou je bijna adviseren om met restant tegeltjes en kit oid een test te doen.

ps .. Als ik ooit weer ga tegelen & voegen , "beter voorkomen dan genezen"

Tja vanalles

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
We zitten op tweakers dus:

Gebruik een multitool, zet hierop een dun slijpblad (gewoon die simpele voor een haakse slijper) en zet deze vast met een carrosseriering oid. Gewoon de normale variant om metaal meer door te slijpen.

Deze zijn namelijk niet belachelijk hard waardoor je tegel niet al te snel beschadigd.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe erg is het? ik heb zelden iets meer nodig gehad dan een plamuurmes of stanleymes. het beste werkt om de restjes welke niet gelukt zijn om schoon te maken tijdens het tegelen zo snel mogelijk (bv na 12 uur) weg te snijden/krabben met een goede natte spons in de buurt. De lijm is niet direct de volgende dag volledig uitgehard nogmaals nat maken kan helpen. En dan is de laatste dingentjes verwijderen een peulenschil en zijn multitools voegen krabbers e.d. gewoon overbodig. Als het echt erg is (heb ik ook een keer gehad met lijm die onder de level clips zat) en we al weken veder zijn zou ik een "houtblad" op de multitool nemen. Vergeet nooit dat de lijm die voor vloeren wordt gebruikt geschikt is voor tegel op tegel, dus het is er ook wel gewoon gemaakt om goed te plakken aan de bovenkant van de tegel ;)

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 05-06-2026 10:35 ]

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Het is op een aantal plaatsen waar leveling clips hebben gezeten. Lijm heeft daar 1+ dag gezeten, beste is idd direct of binnen 1 dag schoon te maken met stanley mesje bv. Het viel me op dat een houtzaagblad ook goed werkt idd. Misschien eens een nieuwe halen

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05
https://www.gyzs.nl/rubi-...-voegenkrabber-66940.html

Maar als je de level clips van 2 kanten met een goed stanleymes pakt, (vind dikke 25mm breekmessen het beste qua stevigheid) dan snijd je die wel door.
vso schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:46:
[...]

voegen krabben met multitool is gewoon vreselijk oppassen je zit zo in de tegel, (hout)zaag blad werkte bij mij net zo goed of zelfs beter als de voegenkrabber opzet stuk(ken), ik zou je bijna adviseren om met restant tegeltjes en kit oid een test te doen.

ps .. Als ik ooit weer ga tegelen & voegen , "beter voorkomen dan genezen"
Haha dit, al doende...
Pagina: 1