WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

externe videokaart.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:04
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
externe videokaart met voeding en nieuwere videokaart.

Wat is je budget?
Mijn bedget is ongeveer 1000 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ha een externe kast gezien die koste ongeveer 400 euro van aurus ik weet alleen niet of de voeding erbij zit

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een asus moederbord met een i5 9600k erin met 24 gb intern geheugen.

Graag wilde ik de videokaart extern oplossen omdat ik maar weing plaats in de kast heb.

Het liefst zoek ik een videokaart die veel hdmi interface aansluitinge heeft omdat ik een monitor heb en een tv dat zijn de twee apperaten wat aangesloten worden op deze externe op[lossing.

Tevens wilde ik graag een videokaart erbij hebben van ongeveer 600 euro nou had ik gehaard dat asus het beste is maar zijn er nog andere merken wat goed zijn maar tevens ook iemand die hier ervaringen mee heeft deze videokaart moet dus ook nog ingebouwd worden. :)

deze kast had ik in gedachte..klik hier

Maar de videokaart ben ik nog niet op uitgekeken wat voor een model en hoeveel geheugen ,het gaat zig er eigenlijk om dat ik de tv kan gaan aanspreken en dat ik dan 2 apperaten op die videokart kan gaan aansluiten.Tevens rijst de vraag ook met wat voor een voeding ik nodig heb in combinatie met en videokaart met andre woorden hoeveel wattage stookt hij weg?

[ Voor 34% gewijzigd door rjmno1 op 05-06-2026 03:04 ]

Alle reacties

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:05
Is het niet veel voordeliger om een andere kast voor de PC te kopen die wel genoeg ruimte heeft voor een videokaart? Kan het budget wat naar de videokaart gaat/kan waarschijnlijk ook omhoog.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:48
MonkeyJohn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 03:46:
Is het niet veel voordeliger om een andere kast voor de PC te kopen die wel genoeg ruimte heeft voor een videokaart? Kan het budget wat naar de videokaart waarschijnlijk ook omhoog.
Dit dus. Ik ben ook wel benieuwd hoe je dit had willen aansluiten op je huidige pc? Via Thunderbolt? Ik betwijfel of je huidige pc dat heeft, bovendien zal dat flink performance kosten. De 9600K is ook niet de jongste meer overigens.

Zou je kunnen aangeven wat voor pc je nu precies hebt? Is dat een merk-pc (welke precies) of zelfbouw?

En wat voor games speel je precies en op welke resolutie?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:29

HugoBoss1985

Xenotech

Voor €1000 de hele pc upgraden incl. behuizing en je ddr4 ram hergebruiken. 9600k is waarschijnlijk een grote bottleneck.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-06-2026 07:14 ]

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Bij externe videokaart moet je sowieso een thunderbolt 4 poort hebben. En dan ben je gelimiteerd aan de max. 40gbps, dus bijv een RX5700 is al het maxium haalbare, als je een betere videokaart haalt merk je door je snelheidsbottleneck uiteindelijk niks van wat met de kaart mogelijk is.
En zelfs als je die RX5700 direct in een goedkope pc pcie plugt heb je nog betere prestaties.. dus je moet wel echt een goede usecase hebben wil je een externe videokaart gaan gebruiken.

Zelf heb ik wel een thunderbolt4 gpu dock, maar dat is puur voor mijn handheld (MSI Claw), dan is het wel prettig om docked op een scherm hoger dan de interne videokaart van de Claw te spelen.

Maar als je toch een PC hebt, zou ik gewoon een kaart er direct in pluggen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:01
Voor een paar honderd € meer koop je een compleet nieuw systeem dat rondjes draait om je 8 jaar oude i5 Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Yup. Dit is geen zinvolle upgrade. Een 2e hands upgrade van cpu / moederbord / gpu / kast (DDR4 behouden) of een 2e hands nieuwe pc zijn beide een optie voor €1000. Kun je nog iets oprekken naar €1300 dan is een nieuwe pc met de 1080P BBG geen slecht idee, dat is ook veel fijnere basis om nog eens te upgraden.

• zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
😂 Ik ging hier een grapje maken maar weet niet of dat toegestaan is.

Stel me ook dezelfde vraag zoals de andere, welk moederbord heb je precies zodat we kunnen weten of je thunderbolt hebt? Die externe videokaart dockingstations hebben een grote bandbreedte nodig. Eventueel kan je ook iets met een riser doen maar dan heb je een bottleneck van PCIe x1 naar x16 althans dat effectief maar een paar % verschil maakt.

Riser kost ook maar een paar euro. Dan moet je wel toegang tot PCIe slot hebben en een aparte voeding gebruiken dus je zal zelf iets moeten maken om het er op je bureau te zetten.
Pagina: 1