Advies gevraagd gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ziggsss
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15-06 15:17
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een nieuwe pc bouwen omdat mijn huidige pc verouderd is. Ik speel voornamelijk 1080p games die veel gebruik maken van cpu kracht zoals Rust. Daarnaast zou ik graag willen dat de pc in staat is om toekomstige titels te spelen zoals GTA 6.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het bedrag waar ik nu op uitkom is rond de 2000 euro. Als er duidelijk betere componenten zijn, ben ik altijd bereid het budget uit te breiden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een ongebruikte Kingston kc 600 1TB ssd. Als het voordeliger/logisch is kan ik die gebruiken om geld te besparen op de ssd. Dan zou ik een 1TB SSD erbij kunnen bestellen ipv 2TB. Heb alleen geen idee welke kabels ik er dan bij moet bestellen of dat het in de behuizing past.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijstje onderaan samengesteld met behulp van reacties op oudere forum posts. Ik heb weinig verstand van het samenstellen van pc’s dus sta ik open voor alle verbeteringen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gekozen voor de sapphire pulse rx 9070 ti aangezien sapphire exclusief kaarten maakt voor radeon en daarom expertise hebben.

Ik weet niet of het moederbord in de behuizing past. Zo niet, zou ik de behuizing graag minimalistisch houden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc hoeft geen rgb zolang die maar toekomstbestendig is een genoeg cpu power heeft om veel fps op rust te krijgen. Daarnaast een meer minimalistische look.

Ga je overklokken?
Zou kunnen als het daadwerkelijk zin heeft.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen dat jullie naar het lijstje kijken en zeggen of het logisch is met waar ik de pc voor wil gebruiken. Daarnaast heb ik weinig verstand van het samenstellen dus sta ik open voor alle suggesties.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 394,90€ 394,90
1MoederbordenGigabyte B850 AORUS ELITE WIFI7€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 692,99€ 692,99
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Zwart€ 102,55€ 102,55
1WaterkoelingARCTIC Liquid Freezer III Pro 360€ 68,49€ 68,49
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 389,90€ 389,90
1VoedingenFractal Design Ion 3 Gold 750W Zwart€ 69,-€ 69,-
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 154,90€ 154,90
Totaal€ 2.041,73

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:32
Je hebt een prima game PC samengesteld voor gaming op hogere resoluties. Een 1080p gaming PC kan goedkoper, zie bv De beste 1080p-game-pc Desktop Best Buy Guide

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:04
Keurige lijst. Niks meer aan doen 👍

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mooie pc met her en der wat prijzige zaken (denk aan waterkoeling) maar dat is ook een designkeus natuurlijk. Verder ziet het er voor 1080P erg mooi uit. Ik zou alleen nog wel één ding overwegen: ga voor een uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray. Inclusief de nu geldende couponcode bij AliExpress scheelt dat je €170 en ook voor rust zijn de prestatieverschillen niet zo schokkend, ook omdat je een GPU hebt die eigenlijk zelfs voor 1440P prima geschikt is en dit dus allemaal prima aan kan. Daarmee speel je dan budget vrij voor een snellere 2 terabyte PCIe 5.0 SSD, wat met laadtijden toch lekker is: uitvoering: Lexar NM990 2TB, maar met 1 nieuwe, snelle SSD van 2TB ben je toch lekkerder toekomstbestendig. Die 1TB SSD kun je ook nog prima voor een leuk prijsje verkopen (rond €75?) dus netto is een 2TB NM990 SSD dan vrijwel net zo duur als een 1TB NM790.

En daarmee hou je de prijs dan alsnog mooi onder de €2000.

[ Voor 18% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-06-2026 09:36 ]

• Ziggsss
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15-06 15:17
Dankjewel voor de reacties! Zal idd voor de 2TB ssd gaan. Voor de cpu zal ik gaan vergelijken.

Dan nog 2 vragen. Past het moederbord in de behuizing en is aliexpress wel veilig voor het bestellen van onderdelen?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
  1. Ja hoor, moederbord past in de behuizing
  2. De Ryzen processoren op AliExpress komen uit Frankrijk meestal, momenteel de goedkoopste ook. Dus levertijd binnen een paar dagen. Als de reviews goed zijn (in dit geval 672 reviews met gemiddeld 4.9/5 sterren) zit het meestal wel goed.
Ik heb wel wat garantiegevalletjes gehad en ook weleens een verkoper gehad die moeilijk deed, maar je kan dan ook nog escaleren naar AliExpress zelf en die geeft jou als klant als je normale dingen vraagt altijd gelijk. In dit geval met een processor zie je direct in windows of het een originele is dus kan er weinig mis. Tenzij jij met gebogen pinnetjes door eigen foute installatie gaat zeuren ;) denk ik niet dat je veel risico loopt. Maar ja, aan de andere kant heeft Ali op tweakers ook niet echt geweldige reviews. Zelf zou ik het wel aandurven, maar geldt dus niet voor iedereen.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-06-2026 11:01 ]

• Urdnot Wrex
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:25
Ziggsss schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:37:
Dankjewel voor de reacties! Zal idd voor de 2TB ssd gaan. Voor de cpu zal ik gaan vergelijken.

Dan nog 2 vragen. Past het moederbord in de behuizing en is aliexpress wel veilig voor het bestellen van onderdelen?
Ik heb mijn cpu besteld via Ali, en deze kwam zonder gedoe binnen en hij is werkend.
Pagina: 1