Aansmeren halfsteens muur, waarmee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ron273
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 17:13
Hallo allemaal,

Op de foto's hieronder zie je een hoek van ons toilet, waar een vrij forse leidingkoof zat. Die moest open vanwege de leidingen daarin, maar nu ik dat heb afgerond ga ik een veel kleinere koof terugplaatsen. Dat betekent dat ik het deel van de halfsteensmuur buiten de koof wil dichtsmeren, tot op het niveau van het al aangesmeerde gedeelte, zodat ik het daarna kan laten stucen. Nu heb ik geprobeerd om uit te zoeken waar ik dat het beste mee kan doen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij adviseren waar ik dit het beste mee kan dichtsmeren? Het is ongeveer 12 - 15 mm dik.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cen4mEYwKyFz6QdC3iXggQlajwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCehWkKyfVQAQRZLyFlk9NeV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3iZMFRaqc0Knaw4Tv8WuuIceiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiyAYKgiwcUdlfYbOslpAULX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:35
Gewoon stukadoor laten komen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk sowieso een product in meerdere lagen. Eerst de boel vlaktrekken, en daarna in een tweede of derde sessie de boel gelijktrekken met de bestaande muur. Heb geen verstand van stucen maar gewoon mp75?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Voorstrijken, MP75.

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-06 21:00
Gewoon cement, die gerafelde rand nog wel een klein stukje weg halen en dan gewoon met cement aansmeren en vlak maken.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:43
Dit

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-06 15:30
"zodat ik het daarna kan laten stucen. Nu heb ik geprobeerd om uit te zoeken waar ik dat het beste mee kan doen..."

Typisch.

Als je het zelf wilt doen idd mp75 of rotband. Zonodig in 2 lagen. Voorstrijken hoeft niet.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13
Bestaande stuc weghalen om op dezelfde hoogte te komen? Eenvoudig zelf te doen, en je wint weer een cm in de wc :P

Anders zou ik er niks mee doen en idd gewoon stukadoor laten komen, die smeert dat ineens netjes mee weg hoor, zeker als er toch tegels overheen komen.

[ Voor 70% gewijzigd door decipherer op 05-06-2026 07:08 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• Don Santoro
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 29-06 10:23
Aannemer hier....als je het toch laat stuccen kun je het beter aan stucadoor overlaten. En wil je het stukje wel eerst zelf doen...dan absoluut WEL eerst voorstrijken met knauf stuc primer (geel) daarna met knauf snelband (of eventueel goudband quick) gelijk trekken in 1 laag...

• coen254
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 06:14
Waar wonen jullie dat een stukadoor nog langskomt voor 2m2?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 14:06

_Arthur

blub

coen254 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:42:
Waar staat dat er maar 2m2 gestuct moet gaan worden? Misschien laat ie de rest van het huis ook wel doen en is het 200m2.

Aannames...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:03
Don Santoro schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:32:
Aannemer hier....als je het toch laat stuccen kun je het beter aan stucadoor overlaten. En wil je het stukje wel eerst zelf doen...dan absoluut WEL eerst voorstrijken met knauf stuc primer (geel) daarna met knauf snelband (of eventueel goudband quick) gelijk trekken in 1 laag...
Zeker primer inderdaad, geen idee waarom je dat niet zou doen.

Er af halen van de oude lagen kan nodig zijn als de hechting daarvan niet meer optimaal is. Dat kan je voelen en kloppen maar een stucadoor zal dat als het goed is zeker ook checken.

In je koof zit nu een knelkoppeling. Die moet je in principe altijd bereikbaar houden dus dat ziet er niet heel logisch uit.

Heb de specificaties van Rehau (gok dat dat het merk is) niet geheel doorgelezen maar ander aandachtspuntje:
Een gele stip of markering op REHAU RAUTITAN koppelingen (fittingen) betekent dat deze specifiek zijn goedgekeurd en uitsluitend bestemd zijn voor gasinstallaties.

Belangrijke aandachtspunten:
  • Materiaal: Dit zijn messing fittingen (vaak aangeduid als LX-G).
  • Strikt verbod: Gebruik deze gasfittingen (met gele stip) of messing schuifhulzen niet voor drinkwater of cv-installaties.
https://www.rehau.com/dow...technische-informatie.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRup-ZcRs3d93XiYQEjOfMPNDjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3MkWC8moCrtn5KW5d6QXiF1.png?f=fotoalbum_large

Zou je aansluitingen dus even goed laten controleren. Misschien klopt het, ken het merk niet goed genoeg, maar het klinkt onlogisch. Zeker omdat een gele koppeling met grijze buis geen match lijkt te zijn bij dit merk.

Er vanuit gaande dat dit een warm en koud water is: De afstand tussen de leidingen is te laag, warm en koud gescheiden houden.

Er vanuit gaande dat het een standleiding is: Voor het geluid, zeker omdat er normale pvc in zit met metalen klemmen zonder rubber inlage, is wat isoleren vaak erg prettig.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Ron273 ik heb zelfde situatie 4x hier thuis gedaan, het kost gewoon wat tijd/moeite

let op dat je bestaande (geverfde) muur een opstaande lip/rand kan hebben die zou ik dus 1-5 cm verder afbikken zeker als je deze als "afstrijk template" oid wilt gebruiken. en dan is (zeer) langere rei beter dan een zeer korte, wellicht logisch maar toch handig om aan te stippen.

Je muur voorprimeren met knauf en dan grof stuck middel erop smeren, je wilt net iets te veel aan maken .. met een lange rei trek je het overschot eraf en dan blijf je er vanaf totdat het droog is. probeer het vooral niet perfect te krijgen..

na 20/30 min kan je bv wel hoge plekken weg krabben ..met een bijtel/spatel oid. als je stuckwerk nog vochtig genoeg scheelt schuur werk. dit spul is vaak slechter (lees niet) schuurbaar

Afsmeren met fix & finish in 2-3x, je kan met een vlakspaan en plantenspuit / trekker (oftwel probeer even) een strak resultaat krijgen. als het nog "nat" is, scheelt droog schuren(stof)

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 05-06-2026 09:52 ]

Tja vanalles

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-06 14:43
Als je het voorwerk zelf wilt doen dan zou ik het bestaande stucwerk eerst netjes recht afsteken en dan over de stenen een vochtbestendig gipsplaatje lijmen/monteren m.b.v. pur. Hierover kan een stukadoor het netjes afwerken en eigenlijk zou je het dan ook zelf kunnen doen.
Over de naad wel eerst wapeningsband doen want anders gaat het alsnog scheuren.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vogelmans schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:18:
Als je het voorwerk zelf wilt doen dan zou ik het bestaande stucwerk eerst netjes recht afsteken en dan over de stenen een vochtbestendig gipsplaatje lijmen/monteren m.b.v. pur. Hierover kan een stukadoor het netjes afwerken en eigenlijk zou je het dan ook zelf kunnen doen.
volgens mij iets met #gezegde --> "waar verstand ophoud gaat pur en kit verder" ;) (het is vrijdag NOFI)

Iets zereneuser: Dan moet de muur wel vlak genoeg zijn etc, ik zou het nooit doen persoonlijk nooit zo doen ook omdat kit/pur toch meer bewegend is, en dan krijg je sneller een scheurnaad, beetje gaas helpt dan denk ik neit.

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 05-06-2026 09:58 ]

Tja vanalles

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:01
djluc schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Zeker primer inderdaad, geen idee waarom je dat niet zou doen.

Er af halen van de oude lagen kan nodig zijn als de hechting daarvan niet meer optimaal is. Dat kan je voelen en kloppen maar een stucadoor zal dat als het goed is zeker ook checken.

In je koof zit nu een knelkoppeling. Die moet je in principe altijd bereikbaar houden dus dat ziet er niet heel logisch uit.

Heb de specificaties van Rehau (gok dat dat het merk is) niet geheel doorgelezen maar ander aandachtspuntje:

[...]

https://www.rehau.com/dow...technische-informatie.pdf

[Afbeelding]

Zou je aansluitingen dus even goed laten controleren. Misschien klopt het, ken het merk niet goed genoeg, maar het klinkt onlogisch. Zeker omdat een gele koppeling met grijze buis geen match lijkt te zijn bij dit merk.

Er vanuit gaande dat dit een warm en koud water is: De afstand tussen de leidingen is te laag, warm en koud gescheiden houden.

Er vanuit gaande dat het een standleiding is: Voor het geluid, zeker omdat er normale pvc in zit met metalen klemmen zonder rubber inlage, is wat isoleren vaak erg prettig.
Inderdaad, ik zou die koppeling ook bereikbaar houden. Wat betreft de overgang van leidingen en materiaalkeuze van de koppelingen heb je een punt. Ook is de bevestiging van de leidingen aan de wand wellicht een punt van aandacht. Op de foto kan ik zo snel nog niet vaststellen hoe groot de afstand tussen de beugels is.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 14:06

_Arthur

blub

vogelmans schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:18:
Het is een toilet... En ook nog eens een gipsplaat & pur...

Gewoon aflaten smeren door een stucadoor heb je ook geen scheuren of wapeningsbanden nodig, 12-15mm is echt niet een enorme dikte. Hooguit zit je met de droogtijd voordat het helemaal afgewerkt kan worden.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-06 20:57
Buizen altijd met zacht spul eerst. Cement zet uit en breekt alles stuk. Of een nieuwe constructie ervoor plaatsen.

[ Voor 22% gewijzigd door Harm_H op 05-06-2026 10:09 ]

Beschikaar voor freelance opdrachten, stuur pm

• Hybrionix
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08-06 12:04
Ik zou de balk wat beter vastzetten, ik zie weinig schroeven op de foto. Dan de muur voorsmeren, dan zoiets als murexin uitvlakmortel AM50 erop, weer wat voorstijk en dan de laatste paar millimeter met MP75 afwerken.

• coen254
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 06:14
_Arthur schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Waar staat dat er maar 2m2 gestuct moet gaan worden? Misschien laat ie de rest van het huis ook wel doen en is het 200m2.

Aannames...
En misschien ook niet. OP noemt alleen het toilet. Om dan te adviseren een stukadoor te laten komen is niet heel realistisch.

• paQ
  • Laatst online: 00:08

paQ

Daar zul je niet snel een stukadoor voor vinden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ

paQ

coen254 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:42:
Dat

maak je geen illusies TS.
Als een stukadoor hier voor moet komen, moet ie een laag aanbrengen, 30 min werk, dan 2 uur wachten, dan weer, dan 2 uur wachten. Die heeft wel wat beters te doen.

Als het 12-15 mm is, purlijm je er een plaatje Qboard tegenaan van 6 of 9 mm, en smeer je het af met modulan. Is best satisfying om te doen.
Extra Tip: Qboard heeft echt top koofjes! kant en klaar en die neem je dan meteen in dat zelfde werkje mee met afwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 05-06-2026 11:21 ]

• vogelmans
_Arthur schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Het is een toilet... En ook nog eens een gipsplaat & pur...

Gewoon aflaten smeren door een stucadoor heb je ook geen scheuren of wapeningsbanden nodig, 12-15mm is echt niet een enorme dikte. Hooguit zit je met de droogtijd voordat het helemaal afgewerkt kan worden.
Vochtbestendige gipsplaat (zal wel een merknaam hebben) wordt zelfs in badkamers gebruikt. Pur lijmt perfect op steen zelfs als die vochtig is.
Ook als je een stukadoor laat komen zal die wapeningsband gebruiken want anders krijg je gegarandeerd krimpscheurtjes.
Zoals @paQ hierboven zegt kun je daar ook de koof mee afwerken (waarschijnlijk hebben we het over dezelfde plaat).

• paQ

paQ

vogelmans schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Vochtbestendige gipsplaat (zal wel een merknaam hebben) wordt zelfs in badkamers gebruikt. Pur lijmt perfect op steen zelfs als die vochtig is.
Ook als je een stukadoor laat komen zal die wapeningsband gebruiken want anders krijg je gegarandeerd krimpscheurtjes.
Zoals @paQ hierboven zegt kun je daar ook de koof mee afwerken (waarschijnlijk hebben we het over dezelfde plaat).
Ik heb het over (bijv) Qboard.
XPS met cementlaag. Daar kun je haast alles mee.
Het weegt niks, je snijdt het met een breekmes, prop lijm en klaar.

https://www.hornbach.nl/p...t-1200x600x10-mm/8398871/
Scheelt je een boel gekloot voor 15 euro.

En kant en klare hoekkoof:
https://www.hornbach.nl/p...0-mm-dikte-20-mm/8398863/

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 05-06-2026 12:12 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:29

LankHoar

Langharig tuig

Hoe ik dit zou doen:
  1. Stukloop of karton oid op de vloer/toilet leggen ter bescherming. Huidige rand vlak maken, of liefst nog iets dieper afsteken dan op de bestaande muur.
  2. Bakstenen afstoffen.
  3. Voorstrijk erop smeren en dan 24u wachten. Oppassen, is rotgoed, dus als je het in je kleren krijgt of op de vloer dan blijf je dat altijd zien.
  4. Rotband aanmaken, en eerste laag erop. Nog niet helemaal tot de juiste hoogte. Dan laten drogen. Heb je een oude emmer, spatel oid en een spakmes voor nodig.
  5. Wederom Rotband aanmaken en glad strijken. Liefst niet te dun, maar ook niet te dik. Rij kun je maken van een lange lat bijvoorbeeld. Wachten tot het echt goed droog is.
  6. Schuren met schuurpapier (eerst korrel 100 voor grove stukken, dan 150 om af te werken). Hierna goed afstoffen.
  7. Indien het nog niet glad genoeg is, fix & finish aanbrengen. Deze stap herhalen tot je tevreden bent met het resultaat.
  8. Goed afstoffen, en dan afwerken zoals je wilt.
Ik zou zeker voorstrijk gebruiken. Kleine moeite en heb je later geen gezeur dat het hele zaakje opnieuw moet omdat het brokkelt.

Gaat het net zo strak zijn als een stukadoor? Waarschijnlijk niet. Gaat het je geld besparen en voldoending geven? Zeer zeker. Zelf heb ik bijna de hele woning gestukt. Nee, het is op plekken niet net zo straks als een stukadoor, maar ik ben er tevreden mee en heb er veel van geleerd. Bijvoorbeeld waarom stukadoors zulke brede schouders hebben :+

Overigens, zoals al eerder aangegeven hierboven, is het goed om die koof niet "permanent" af te sluiten zodat je er bij kunt voor inspectie/onderhoud/reparatie. Je kunt een heel simpele deur in je koof maken van 1 van de zijdes. Scharnieren plaatsen is precisiewerk en heb je en goede beitel voor nodig, maar het scheelt je later een hoop herstel indien je er toch bij moet. Zelf heb ik dit bij een koof in de woonkamer niet gedaan, maar daar zitten ook geen koppelingen o.i.d. en toch vind ik het nog een beetje spannend :+

En ik zou ook die warmwater leiding isoleren. Kost je maar een paar euro en 5 minuten werk.

[ Voor 21% gewijzigd door LankHoar op 05-06-2026 12:38 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• djluc
Je moet met de bestaande geschilderde muur ook iets voorbehandelen om je plan compleet te maken.

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
LankHoar schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:33:
En ik zou ook die warmwater leiding isoleren. Kost je maar een paar euro en 5 minuten werk.
In verband met legionella wordt het afgeraden warmwaterleidingen te isoleren.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:29

LankHoar

Langharig tuig

P1nGu1n schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:18:
[...]

In verband met legionella wordt het afgeraden warmwaterleidingen te isoleren.
Interessant. Ik lees dit: https://www.rvo.nl/energiemaatregelen/ge1

Zoals ik het begrijp is het dan alleen aan te raden voor een gesloten systeem zoals de CV. Indien het een CV leiding is dan zou ik zowel aanvoer als retour isoleren trouwens.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:01
vogelmans schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:06:
[...]

PUR plakt juist beter wanneer een steen licht vochtig is. Polyurethaan heeft namelijk water nodig voor het proces van chemische binding. Let wel, de steen moet vrij zijn van stof, vuil en vet.

• djluc
LankHoar schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Interessant. Ik lees dit: https://www.rvo.nl/energiemaatregelen/ge1

Zoals ik het begrijp is het dan alleen aan te raden voor een gesloten systeem zoals de CV. Indien het een CV leiding is dan zou ik zowel aanvoer als retour isoleren trouwens.
Ja CV leidingen kan je zeker isoleren. Vind dat ze het wel goed uitleggen:
Alleen de ringleiding van de warmtapwatervoorziening mag worden geïsoleerd. Uittappleidingen blijven ongeïsoleerd vanwege het gevaar van legionella. Isolatie zorgt ervoor dat de leiding te lang warm blijft waardoor bacteriegroei kan optreden.
Praktisch gezien: Ringleidingen heb je vrijwel nooit in huis en hebben zo hun eigen issues en nukken. Een ringleiding zorgt voor sneller warm water beschikbaar. Grotere gebouwen zie je het wel, in huizen los je dit gemakkelijker op met een Quooker in de keuken meestal.

Maar eigenlijk zouden ze het wel in normale mensen taal moeten doen want een uittapleiding is niet echt dagelijks spraakgebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door djluc op 05-06-2026 17:23 ]

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:24
Ik zou het zo doen:

1.

Sowieso die rafelige rand afsteken en meteen en los materiaal verwijderen. Ook bij de stenen muur. Stof verwijderen.

2.

Koof plaatsen

3.

HechtPrimer /diepgrond aanbrengen

4.

Daarna stucen met mp75.

5.

Evt afwerken met stucpasta. (Stucpasta laat zich mooi glad schuren).

6.

Evt. Licht met de hand (hard shuurblokje met schuurpapier 120) opschuren.

Schilderen.

Prima zelf te doen, je weet precies wat er gebeurd is, en bovendien weer wat geleerd. Wordt vast prachtig.

Is het een vochtige buitenmuur of een muur op de begane grond en heb je last van optrekkend vocht. Dan zou ik voor het stucen de muur eerst nog aancementeren en daarna uiteraard weer primeren.

Verder zou je tussen de bestaande stuc en nieuwe stuc met een gaasje kunnen werken.

• vogelmans
Het is een toiletruimte dus je kan ook nog overwegen om de ruimte te betegelen. Op de plek van de kale stenen smeer je eerst een voorlijmlaag en daarna helemaal betegelen, is netjes en makkelijk schoon te maken.

• Ron273
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 17:13
Dank voor iedereen die meteen mijn hele toilet wil renoveren. Het ging mij echt alleen om het stukje kale muur. Ik heb een aantal oplossingen gehoord:
  • Dichtsmeren met Knauf
  • Plaatje Q-board ertegenaan
  • Dichtmaken met gipsplaat en kieren dichtsmeren
  • Stucadoor laten komen (die ook weer niet komt :-))
Die gaan het allemaal niet worden, maar jullie hebben mij wel op een idee gebracht.

Ik vul het stuk kale muur op met een houten regel van de juiste dikte ga op die hele wand gipsplaat schroeven/lijmen. Daarna maak ik de koof dicht (die eigenlijk geen koof is, maar een hele achterwand die al staat, inclusief een nisje met verlichting).

Die gipsplaat ga ik zelf afwerken, dat heb ik al eerder gedaan. Ik overweeg nog om het onderste deel rondom te betegelen. Ik ga de waterleidingen niet isoleren, maar wel de afvoer van boven, want dat valwater maakt best veel lawaai in de woonkamer.

Dank voor alle input, hij mag van mij op slot!
Pagina: 1