WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Tips? Plotse plannen woningbouw i.v.m. netcongestie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:02
Beste medetweakers,

Wij wonen sinds 2013/ 2014 in onze woning. Hierbij was bij aanschaf al wel bekend dát er (ooit) iets gebouwd zou kunnen gaan worden tegenover onze woning. Echter, afgelopen 13/ 14 jaar nooit meer wat over voorbij gekomen.

Nu kregen wij tot onze grote verassing vandaag ineens een brief binnen met forse plannen waarover nog niets concreets bekend is en op korte termijn een beslissing gemaakt gaat worden. Dit o.a. recht tegenover ons huis. Volgende week bijeenkomst voor informatie en vragen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBK3oHwJEY-INL47FP1Qj7mhkmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzJT2p0gDgEuKuhvCNiZtpYR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUJ6cjix1Gur6AsdHYCvvvty_3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p22kFw6S8Ig90p93u0CpFhY6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bhfMl5gsmoN766bzyccOoSe75g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuL3gOdcUzr3QBKiDv06BnM8.jpg?f=fotoalbum_large

Het deel dat relevant is voor ons, is het 2e punt (20 appartementen op het nu braakliggende terrein (of nou ja... groen maar toch). Achter dit terrein ligt een groot terrein van een (relatief kleine) zorgvilla (hoger segment).

Bij iemand uit de gemeenteraad (woont in onze straat) die het volgende met ons heeft gedeeld (omwille van privacy enkele zaken weg gelaten of aangepast naar b.v. 'onze straat' i.p.v. straatnaam). De zaken die mij persoonlijk ook het meeste zorgen baren heb ik vet gedrukt;

------------------------------------Begin bericht---------------------------------------

Beste buurtgenoten,

Naar aanleiding van de brieven die jullie hebben ontvangen, wil ik graag wat extra toelichting geven.

Zoals sommigen van jullie weten ben ik namens het raadslid in onze gemeente. Afgelopen dinsdag hebben wij een informatiebijeenkomst gehad over de geplande woningbouwprojecten in onze gemeentelijke dorpen. In totaal gaat het om zes locaties, waaronder onze straat.

Wat mij daarbij opvalt – en eerlijk gezegd ook zorgen baart – is dat er in tegenstelling tot de andere vijf projecten nog nauwelijks communicatie is geweest over de plannen voor onze straat.

De reden dat dit nu toch in een stroomversnelling komt, heeft te maken met de netcongestie. Om in de toekomst een aansluiting op het elektriciteitsnet te kunnen krijgen, is een officieel huisnummer nodig. Die aanvraag moet vóór 1 juli bij Enexis worden ingediend. Daarna is het onzeker hoe lang het duurt voordat een aansluiting mogelijk wordt.

Op maandag 15 juni neemt de gemeenteraad een belangrijk besluit: of er op deze zes locaties überhaupt gebouwd gaat worden. Het gaat in deze fase nog niet over het exacte ontwerp, maar waarschijnlijk wel over het aantal woningen of appartementen (al is daar nog niet alles duidelijk over).

De informatieavond op 11 juni is bedoeld als onderdeel van het participatietraject, dus om bewoners te betrekken. Samen met enkele collega-raadsleden, waaronder raadslid X van partij Y, heb ik al aangegeven dat deze communicatie wat laat op gang is gekomen.

In een tweede fase wordt uitgewerkt hoe de bebouwing er precies uit komt te zien. Daarbij is nadrukkelijk toegezegd dat bewoners actief betrokken worden. Vanuit mijn rol als raadslid zal ik hier scherp op blijven, omdat ik helaas vaker zie dat plannen al grotendeels vastliggen voordat bewoners echt meegenomen worden.

Wat kun je doen?

1.⁠ ⁠Kom – als het kan – naar de informatieavond op 11 juni om je te laten informeren en je zorgen én ideeën te delen. Benoem daarbij ook de kansen die het project kan bieden.

2.⁠ ⁠Kun je niet aanwezig zijn? Overweeg dan om samen met buurtgenoten een bijeenkomst te organiseren om input op te halen.

3.⁠ ⁠Stuur mij jouw visie: waarom wel of niet bouwen op deze plek, en onder welke voorwaarden. Jullie input is waardevol en helpt om dit goed mee te nemen in het debat in de raad.

Uiteindelijk ligt de besluitvorming in twee stappen bij de gemeenteraad:

•⁠ ⁠Fase 1 (15 juni): besluit of er gebouwd wordt

•⁠ ⁠Fase 2: verdere uitwerking van de plannen

Omdat zowel raadslid X als ik direct belanghebbenden zijn, mogen wij in beide fases niet meestemmen. Uiteraard draag ik alle signalen en inzichten zorgvuldig over aan collega-raadsleden. Ik weet bovendien dat partijen zoals LOKALE PARTIJ veel waarde hechten aan een zorgvuldig participatieproces.

Laat dus vooral van je horen. Dat helpt mij om mijn rol zo goed mogelijk te vervullen. Tegelijkertijd ben ik – net als jullie – afhankelijk van hoe andere partijen in de raad hierin staan.

------------------------------------Einde bericht---------------------------------------

Mijn persoonlijke zorgen
- Er is helemaal niets bekend over hoe/ wat de bedoeling zal zijn, buiten '20 netaansluitingen voor toekomstige woningen' of iets in die richting.
- Haastige spoed is zelden goed. Eenmaal besloten dát er 20 woningen komen i.v.m. netcongestie, zal er naar mijn gevoel hoe dan ook wat komen ongeacht of de vorm wel of niet past/ wenselijk is.
- Het is al krap met parkeerplaatsen. Eén ander project ligt hier aan de andere kant van de straat waarbij de plannen al bekend zijn. Iets van 20 woningen. Dus in potentie 40 woningen in al een vrij druk gebied.
- Hoe zit het met stabiliteit van onze stroomvoorziening met zoveel extra woningen?
- Als het doorgaat, wat komt er dan? Kijken we straks tegen garageboxen of een inspiratieloze muur aan? Komen er appartementen voor ouderen die zorgbehoevend zijn die aanhaken bij de zorgvilla erachter? Komt er sociale huur? Een AZC? Niemand die het weet...

Overzichtfoto's van huidige situatie (niet direct relevant, maar mogelijk handig voor de beeldvorming)
Het gaat hierbij dus over het braakliggende terrein achter de lantaarnpaal linksboven op de foto;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI4FkamGfo-tnMpmn8jQE3aEJBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Obhv241ZjyCXerkKD07AFrKD.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien het zeer korte tijdsbestek kunnen wij wel wat hulp van jullie Tweakers gebruiken.
- Wat zijn ideeën en kansen om aan te geven wat wél en niet wenselijk is?
- Belangrijke voorwaarden wat wél en wat juist níet?
- Etc.

Tot slot
Het gaat ons voor de duidelijkheid niet dat er niets gebouwd mag gaan worden. Het punt zit er voornamelijk in dat het na 14 jaar stilte ineens DIRECT 'iets' moet worden besloten en bezwaar maken op... nou ja wat precies?...

Alles is op dit moment welkom! Alvast bedankt voor jullie tijd, energie en input!

EDIT:
Allereerst iedereen tot heden bedankt voor jullie berichten en tijd. Ik heb inmiddels enkele foto's verwijderd/ bijgewerkt (tot zover dat heel veel uitmaakt).

Ik krijg het idee dat mijn vraag niet duidelijk is. Ik snap en weet dat mijn invloed vermoedelijk verwaarloosbaar is. Ik probeer ook niet te voorkomen dat mensen die woningzoekend zijn geen woning te gunnen. Zelfs het raadslid dat hierbij normaliter betrokken zou zijn, maar geen stem heeft omdat hij zelf ook geraakt zal worden in deze, maakt zich duidelijk wat zorgen.

Enerzijds willen wij er positief ingaan en zullen wij zeker naar de bijeenkomst gaan. Anderzijds willen wij ons ook niet laten overdonderen door de snelheid waar dit nu ineens in gaat en verzuimen tijdig en op de juiste wijze bezwaar te maken. Los van of bezwaar maken uiteindelijk echt zin heeft.

De enige reden die ik nu heb om bezwaar te maken, is het feit dat men de intentie uitspreekt '20x iets te gaan bouwen' zonder enige plannen. Dat we uitleg krijgen op de informatieavond, prima en leuk, maar ik ben een leek op dit gebied. Om die reden dacht ik; Ik ga een topic openen om te kijken of mensen wellicht ervaring en/ of tips hebben.

Wat ik niet zoek is antwoorden als in dikke pech en je hebt toch niets te vertellen, ga maar op je rug liggen. Dan hoef ik immers ook niet naar de informatieavond want er gaat toch komen wat er komt. Ik zoek ervaringen, ideeën of tips die ik mee kan nemen náár de informatieavond. Juist om positief een bijdrage te kunnen brengen (of daar wat mee gebeurd is een 2e).

Al met al wil ik dus niet onvoorbereid naar deze avond gaan, vandaar dit topic.

[ Voor 32% gewijzigd door Thalaron op 04-06-2026 20:36 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Alle reacties

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:08
Er komt een inloop avond zo te zien ga er vanuit dat je daar je antwoorden krijgt en je zorgen kan aangeven

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:45
- Wat zijn ideeën en kansen om aan te geven wat wél en niet wenselijk is? --> de inloopavond is daar of de plek voor of men zal aangeven waar je eventueel een zienswijze/mening kunt geven.

Je fotos en situatie-tekening zijn een leuke toevoeging maar hebben geen waarde in dit verhaal. Het maakt niet uit hoe het er nu uit ziet. Wat uitmaakt is hoe de gemeente en de ontwikkelaar de regels volgen en daar zal ergens in staan dat er iets van communicatie/participatie plaatsvindt.

Overschat niet je mate van invloed. Je hebt het over voorwaarden en dergelijke. Je bent niet een heel sterke partij in dezen.

Je raadslid heeft ook een bijzondere visie: In een tweede fase wordt uitgewerkt hoe de bebouwing er precies uit komt te zien. Daarbij is nadrukkelijk toegezegd dat bewoners actief betrokken worden. Vanuit mijn rol als raadslid zal ik hier scherp op blijven, omdat ik helaas vaker zie dat plannen al grotendeels vastliggen voordat bewoners echt meegenomen worden."

Men lijkt de mening te zijn toegedaan dat het heel belangrijk is dat bewoners meegenomen worden. Dat bekt lekker maar wat bedoelt iemand er mee? Bedoel je dat mensen uit de buurt 100% inspraak moeten hebben? Of beetje inspraak op de kleur van de gevel? Dit soort onduidelijke blaat helpt juist niet in de communicatie.

[ Voor 80% gewijzigd door Fr33z op 04-06-2026 20:07 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:14
Moeten ze het eerst jaren aankondigen dan? Er zijn gewoon regels voor en het lijkt er niet op dat ze die overtreden

[ Voor 46% gewijzigd door 418O2 op 04-06-2026 20:04 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fijn dat gemeentes doorpakken en gaan bouwen, ik zou naar die informatie avond gaan en er positief in staan.

• Thalaron
Het gaat mij dat ik de juiste vragen kan stellen bij de avond. Niet of ze regels overtreden. Vandaag bericht, 11e inloopavond, 15e besluiten ze erover.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Fr33z
dan moet je vragen: welke mate van invloed hebben we als bewoners? zoeken ze advies van jullie? leuke ideeen? nice-to-haves?

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:29
@Thalaron: Je bent 1x vergeten de gemeente weg te lakken in foto 2. Samen met de luchtfoto wordt het dan erg makkelijk localiseren waar je woont.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:50
Anakha schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:11:
@Thalaron: Je bent 1x vergeten de gemeente weg te lakken in foto 2. Samen met de luchtfoto wordt het dan erg makkelijk localiseren waar je woont.
die website op screenshot 3 geeft ook nogal wat weg

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:02

m-vw

Dus?

Wat staat er in het bestemmingsplan?
Als ze zich daar aanhouden, dan kunnen ze hun gang gaan.

Waar haalt dit raadslid zijn gegevens vandaan en mocht deze informatie wel gedeeld worden?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:28
Thalaron schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:06:
Het gaat mij dat ik de juiste vragen kan stellen bij de avond. Niet of ze regels overtreden. Vandaag bericht, 11e inloopavond, 15e besluiten ze erover.
De enige juiste vraag is waarom ze de buurtbewoners zo opzichtig negeren.
Er is geen intentie tot het delen van informatie. Er is geen intentie tot luisteren. Dit is boxje vinken bij 'inspraak'.

Er zit een (1!) werkdag tussen inloopavond en besluit. Bij de inloopavond zullen een ambtenaar aanwezig zijn, en heel misschien een wethouder of gemeenteraadslid de ontwikkelaar aanwezig zijn. Vervolgens wordt zonder enige weging daarvan op dinsdag een besluit genomen door de gemeenteraad wat door de wethouder is voorbereid.

Bereid je overigens voor op een hele onaangename avond, want dan kan het alleen maar meevallen.
Enerzijds het risico op veel inhoudsloos zenden.
Anderzijds op plaatsvervangende schaamte voor emotionele gefrustreerde buurtgenoten.

Bovenstaande op basis van het bijwonen van een inloopavond over een heel ander, haast triviaal, onderwerp.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 04-06-2026 20:49 ]

• Thalaron
EDIT (dit stuk staat ook onderaan in de TS):
Allereerst iedereen tot heden bedankt voor jullie berichten en tijd. Ik heb inmiddels enkele foto's verwijderd/ bijgewerkt (tot zover dat heel veel uitmaakt).

Ik krijg het idee dat mijn vraag niet duidelijk is. Ik snap en weet dat mijn invloed vermoedelijk verwaarloosbaar is. Ik probeer ook niet te voorkomen dat mensen die woningzoekend zijn geen woning te gunnen. Zelfs het raadslid dat hierbij normaliter betrokken zou zijn, maar geen stem heeft omdat hij zelf ook geraakt zal worden in deze, maakt zich duidelijk wat zorgen.

Enerzijds willen wij er positief ingaan en zullen wij zeker naar de bijeenkomst gaan. Anderzijds willen wij ons ook niet laten overdonderen door de snelheid waar dit nu ineens in gaat en verzuimen tijdig en op de juiste wijze bezwaar te maken. Los van of bezwaar maken uiteindelijk echt zin heeft.

De enige reden die ik nu heb om bezwaar te maken, is het feit dat men de intentie uitspreekt '20x iets te gaan bouwen' zonder enige plannen. Dat we uitleg krijgen op de informatieavond, prima en leuk, maar ik ben een leek op dit gebied. Om die reden dacht ik; Ik ga een topic openen om te kijken of mensen wellicht ervaring en/ of tips hebben.

Wat ik niet zoek is antwoorden als in dikke pech en je hebt toch niets te vertellen, ga maar op je rug liggen. Dan hoef ik immers ook niet naar de informatieavond want er gaat toch komen wat er komt. Ik zoek ervaringen, ideeën of tips die ik mee kan nemen náár de informatieavond. Juist om positief een bijdrage te kunnen brengen (of daar wat mee gebeurd is een 2e).

Al met al wil ik dus niet onvoorbereid naar deze avond gaan, vandaar dit topic.

• Fr33z
Je vraagt dus eigenlijk:

wat voor wijze van inspraak is er mogelijk of wat hebben mensen eerder op dit soort trajecten ingebracht?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:23

3DDude

I void warranty's

Zoek eerst het bestemmingsplan op dan, en of de bezwaar periode al verstreken is.
Of dat ze die nog moeten fabrieken.

[ Voor 18% gewijzigd door 3DDude op 04-06-2026 20:42 ]

Be nice, You Assholes :)

• Thalaron
@Fr33z klopt! Hier ook wat haastig tussen alle werkzaamheden door… maar dat inderdaad! En evt. Andere tips etc. Zijn natuurlijk ook welkom.

@3DDude ik ben inmiddels aan het rondvragen/ zoeken naar het bestemmingsplan. Er vanuit gaande dat deze er al is. Van het weekend goed doorspitten!

• Wolly
  • Niet online
Thalaron schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:45:
@Fr33z klopt! Hier ook wat haastig tussen alle werkzaamheden door… maar dat inderdaad! En evt. Andere tips etc. Zijn natuurlijk ook welkom.
https://omgevingswet.over...p-de-kaart/zoeken/locatie

Heel je dorp heeft een geldig bestemmingsplan.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:28
Ik zie nu pas dat het verschillende brieven zijn van verschillende partijen. De inloopavond lijkt door de ontwikkelende partij georganiseerd. Dat is op deze manier dus puur het witwassen van 'inspraak'. Ik raad je aan om zelf een opname te maken als je iets vast wil leggen want van het 'verslag' ga je na afloop niets aan hebben.

Dit vraagt om een WOO verzoek om te tijdlijn tussen gemeente en ontwikkelaar duidelijk te krijgen. Als burger heb je recht op een gemeentebestuur dat zorgvuldig besluitvoering pleegt en niet gehaast.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:43

Roozzz

Plus ultra

Wat je hier ziet is een 'paniekreactie' omdat de netbeheerders op een andere wijze de aanvragen voor nieuwe aansluitingen of verzwaringen gaan beoordelen. Woningbouw heeft geen voorkeurspositie meer per 1 juli. Diverse gemeenten proberen daarom om de capaciteitsvraag van alle mogelijke plannen voor woningbouwprojecten (rijp en groen) in hun gemeente nog van een aansluiting te laten voorzien (op papier) onder het oude regime. Dat voorkomt mogelijk vertraging in de toekomst. Want dan is woningbouw gewoon een van de vele categorieën zonder prioriteit en wordt beschikbare capaciteit op volgorde van binnenkomst vergeven. Meer info vind je als je zoekt op het ACM prioriteringskader.

Zover ik heb begrepen zegt deze actie niets over het verdere planproces, participatie met omwonenden, bestemmingsplanwijzigingen of vergunningverlening. Men zal nog steeds op reguliere wijze dit project moeten voorbereiden inclusief eventuele bezwaarprocedures. Ik denk dat je dit zou willen checken op de informatieavond.

* Roozzz is zijdelings betrokken bij het inschatten van toekomstige energievraag in een andere gemeente tbv een capaciteitsclaim bij de netbeheerder.

If you can see, look. If you can look, observe

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgens mij is het heel simpel. De ontwikkelaar(s) gaat (gaan) een vergunning aanvragen voor de bouw van X aantal woningen (huisnummers). Gemeente gaat de aanvraag met voorrang behandelen. Omwonenden hebben dan x weken de tijd bezwaar te maken.

Als de ontwikkelaar eenmaal een vergunning heeft voor (bijvoorbeeld) 20 woningen incl 30% sociaal dan zal daar niet vanaf geweken (kunnen) worden lijkt mij.
De vraag is of deze versnelde procedure waarbij de bewoners participatie er even tussendoor wordt gefietst is toegestaan. Ik kan me voorstellen dat er eisen aan worden gesteld .
Dan is de volgende vraag hoeveel impact kun jij als bewoner nog maken als de vergunning al is afgegeven. De ontwikkelaar denkt aan 1 ding en dat is zoveel mogelijk geld verdienen. En zal niet zo snel 15 woningen bouwen als hij vergunning heeft voor 20 woningen.

Zo'n bewoners participatie stelt niet zoveel voor, maar de procedures moeten wel juist gevolgd worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2026 21:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Thalaron
Thnx wederom!

todo lijstje:

- WOO verzoek indienen

- Bestemmingsplan nakijken

- Procedures nalopen op correctheid

- Uitzoeken hoe/ wat met bezwaar maken (indien nodig).

* Bijeenkomst vooraf met medebewoners om te overleggen/ vragen bijeen te leggen.

* Informatieavond opnemen tot zover als mogelijk.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Als er al woningbouw was voorzien (zo begrijp ik het uit je inleiding) dan is het niet raar dat ze dit moment aangrijpen om een besluit te nemen of ze die woningbouw ook willen doorzetten. Dan nog kan het een paar jaar duren voor er een projectontwikkelaar is die appartementen gaat bouwen, maar met de huidige energieproblematiek vind ik het gewoon slim om straatnamen en huisnummers aan te vragen. Dan loopt het daar niet op stuk, wat wel het geval kan zijn als ze over vijf jaar besluiten dat er gebouwd móet gaan worden en er vervolgens geen ruimte op het netwerk is.

De haast nu hoeft niets te zeggen over de haast met de bouw. Na dit besluit is er nog alle tijd voor vragen en het doorlopen van gebruikelijke procedures.

De timing zou wel mijn vraag zijn op de inloopavond, maar ik zou zeker ook op zoek gaan naar het bestemmingsplan. Ik zag in de eerste versie van jouw post om welke gemeente het gaat (sorry) en zag ook dat er een woningbouwkaart is bij de gemeente, waar projecten op staan met een omvang die overeenkomt met de opsomming in jouw post. Dus ik zou ook vragen of alle plannen dezelfde status krijgen, of dat er bijvoorbeeld een lange termijn visie is. (Sommige projecten in 2027 opgeleverd, andere nog niet eens op de tekentafel).

Ik zou ook informeren naar het idee van het appartementencomplex. Hoe hoog zou dat moeten worden, waar is het idee van 20 op gebaseerd? Tweelaags? Seniorenbouw?

• Thalaron
Ter aanvulling; de grond, althans het deel voor de groene heg, is van een projectontwikkelaar/ bouwbedrijf. Althans… zover bij ons bekend staat de grond op naam van de eigenaar (privé).

Datzelfde bouwbedrijf (eigenaar zijn) naam staat ook op de brief.

Helaas heb ik nu tot vrijdagavond weinig tijd meer. Ik ga er in ieder geval even flink op inlezen. Bedankt tot zover!

PS: kan dus ook zijn dat ik pas later vrijdagavond of in het weekend pas weer kan reageren.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:05
Snel op zoek naar vleermuizen of uilen :X

Op die manier heeft in onze wijk een bouwproject al meermaals vertraging opgelopen, momenteel is het uitgesteld tot onbekende datum. De diertjes zitten er ook wel echt, in een bouwvallige asbest loods...

• Wolly
  • Niet online
robotomizer schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:54:
Snel op zoek naar vleermuizen of uilen :X

Op die manier heeft in onze wijk een bouwproject al meermaals vertraging opgelopen, momenteel is het uitgesteld tot onbekende datum. De diertjes zitten er ook wel echt, in een bouwvallige asbest loods...
Waarom? Topicstarter staat er naar eigen zeggen positief in én weet al ruim 14 jaar dat er gebouwd zou gaan worden.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:05
Ja, was grapje, soort van...

Wilde illustreren dat ondanks al jaren gekende plannen, woningnood en info bijeenkomsten zulke dingen nog jaren kunnen aanslepen (project bij ons is ook al 10 jaar gaande denk ik)

• m-vw

m-vw

Dus?

Als TS al 14 jaar weet dat er woningen komen dan stonden die waarschijnlijk 14 jaar geleden al in het bestemmingsplan. (Natuurlijk niet specifiek, maar het gebied zou dan wel als bedoeld voor woning bouw in de boeken staan.)

Bij ons is er in het verleden wel eens een wijziging doorgevoerd om een kleinschalig appartementencomplex neer te mogen zetten van drie hoog, maar uiteindelijk staat gewoon een rijtje eengezinswoningen.

• Thalaron
Kon het toch niet laten… iets met op tijd gaan slapen enzo…

Maar inderdaad ik sta niet negatief dat er (eindelijk) iets gaat komen. Echter de manier waarop het nu gecommuniceerd wordt en de mate van haast roept vragen/ zorgen op. Wat zijn ze van plan? Verbergen ze iets? Of is het gewoon incompetentie en of gebrek aan goed voorwerk geweest.

Als men na 14 jaar stilte ineens binnen een week ergens een klap op wil geven, althans zo lijkt het nu, gaan bij mij alarmbellen rinkelen. Geen zin in jarenlang juridisch getouwtrek om te voorkomen dat de landelijke vereniging voor opgevoerde Fatbikers zich straks vestigen in de voortuin.

Ik wil simpelweg weten waarom nu ineens wél, is netcongestie inderdaad de reden of het smoesje om er wat tussendoor te fietsen? Blijft het plan ongewijzigd (is even niet meer helder wat dat precies was) of gaan ze het aanpassen naar iets anders. Wat als dat ter sprake zou komen? Wat zijn hun plichten en mijn rechten etc.

Liever iets nets tegenover ons dan een groot onkruidveld. Hoewel dat natuurlijk wel mooi groen is. Maar graag wel iets dat passend is in de ruimte waar het komt. Ik heb bijvoorbeeld niets tegen het principe van statushouders, maar niet 20 bij elkaar. Net zoals sociale huur. Dat hoort er nu eenmaal bij, maar alsjeblieft geen half flatgebouw.

Maar zoals aangegeven heb ik aardig wat dingen die ik kan nakijken en doorlezen! Ik heb simpelweg het gevoel alsof ze dit nu als excuus gebruiken door de wijze waarop. TBC!

• m-vw

m-vw

Dus?

Thalaron schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:24:
Kon het toch niet laten… iets met op tijd gaan slapen enzo…

Maar inderdaad ik sta niet negatief dat er (eindelijk) iets gaat komen. Echter de manier waarop het nu gecommuniceerd wordt en de mate van haast roept vragen/ zorgen op. Wat zijn ze van plan? Verbergen ze iets? Of is het gewoon incompetentie en of gebrek aan goed voorwerk geweest.

Als men na 14 jaar stilte ineens binnen een week ergens een klap op wil geven, althans zo lijkt het nu, gaan bij mij alarmbellen rinkelen. Geen zin in jarenlang juridisch getouwtrek om te voorkomen dat de landelijke vereniging voor opgevoerde Fatbikers zich straks vestigen in de voortuin.

Ik wil simpelweg weten waarom nu ineens wél, is netcongestie inderdaad de reden of het smoesje om er wat tussendoor te fietsen? Blijft het plan ongewijzigd (is even niet meer helder wat dat precies was) of gaan ze het aanpassen naar iets anders. Wat als dat ter sprake zou komen? Wat zijn hun plichten en mijn rechten etc.

Liever iets nets tegenover ons dan een groot onkruidveld. Hoewel dat natuurlijk wel mooi groen is. Maar graag wel iets dat passend is in de ruimte waar het komt. Ik heb bijvoorbeeld niets tegen het principe van statushouders, maar niet 20 bij elkaar. Net zoals sociale huur. Dat hoort er nu eenmaal bij, maar alsjeblieft geen half flatgebouw.

Maar zoals aangegeven heb ik aardig wat dingen die ik kan nakijken en doorlezen! Ik heb simpelweg het gevoel alsof ze dit nu als excuus gebruiken door de wijze waarop. TBC!
Lees veel gevoel en weinig feiten, maar je hebt je leesvoer.

Als de sociale huur binnen de plannen valt dan heb je weinig te vinden.

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:56

Fe2O3

Ja das roest

Ze verbergen niets ... ze willen alleen sneller vergunningen verlenen.

Wel zonde van dat stukje natuur (kostte me toch al wel 5 min googlen waar het is :D)

Maar behoudens zeldzame hamsters oid ga je dit niet tegenhouden als het al 14 jaar in de planning staat.

Zou me eerder zorgen maken over hoe ze er gaan bouwen, en, langs welke aanrijroute dadelijk dat bouw verkeer gaat EN die nieuwe bewoners met 20 tot 40 autos.

Dum de dum

• Thalaron
@Fe2O3 Wat destijds is aangegeven (mondeling door de makelaar) komt niet echt overeen met 20 appartementen. Geen idee of het aangepast is of niet, maar gelet op de reuring in de buurtapp (waarbij er enkele het vanaf het begin af aan scherp monitoren) klinkt het dus alsof het afwijkt. Of dat zo is... daar ga ik nog achteraan.

Een van de bewoners is ook een kennis van de bouwer en zover haar bekend was het een paar maanden was er nog niets bekend over eventuele plannen. Ze wilden zelfs nog een Jeu de Boule baan gaan aanleggen omdat het toch nog jaren zou duren als het er al kwam. Maar goed dat is van horen zeggen (kwadraat).

En met verbergen bedoel ik (als voorbeeld) een alternatief bestemmingsplan waar we dan (zogenaamd) over mee mogen denken o.i.d.

En als je het op Google Maps gevonden hebt, dan zal je ook snappen dat de aanrijroute inderdaad een dingetje kan zijn. Als een postbezorger een beetje onhandig in de straat naar onze wijk staat kan je praktisch er al niet meer doorheen..
m-vw schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:27:
[...]

Lees veel gevoel en weinig feiten, maar je hebt je leesvoer.

Als de sociale huur binnen de plannen valt dan heb je weinig te vinden.
Klopt. Daarom ook deels dit topic om objectieve vragen te kunnen stellen en de juiste zaken te doorlopen. Komt nu een beetje over als een e-mail die ik eergisteren kreeg van "Revolut" met dat ik snel wat moest doen omdat anders mijn account 2 dagen geleden permanent zal worden gesloten. Anyways... tijd om te gaan slapen. Morgen na het werk hopelijk tijd/ energie om een en ander na te zoeken en anders in het weekend.

[ Voor 27% gewijzigd door Thalaron op 04-06-2026 22:46 ]

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:56

Fe2O3

Ja das roest

Thalaron schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:38:

En als je het op Google Maps gevonden hebt, dan zal je ook snappen dat de aanrijroute inderdaad een dingetje kan zijn. Als een postbezorger een beetje onhandig in de straat naar onze wijk staat kan je praktisch er al niet meer doorheen..
Dat is waar ik heel erg op zou gaan zitten. Kan je niet schelen hoe en of ze er bouwen, maar door die straatjes van jullie kan mi. geen vrachtverkeer voor woningbouw. Al gok ik dat ze wel een tijdelijke weg gaan aanleggen.

Dum de dum

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:43
Zitten er tussen die zes categorieën woningen (zie brief) ook plannen voor woningen gericht op (jongere) gezinnen? Volgens cijfers van de gemeente zelf en het CBS vergrijst de gemeente behoorlijk. Zonder migratie zijn er zelfs ongeveer 7 overlijdens per geboorte. Verder zou ik inderdaad ook even polsen naar de plannen rondom bouwverkeer en hoe ze denken dat praktisch te gaan organiseren.

[ Voor 45% gewijzigd door Paprika op 05-06-2026 10:43 ]

• Toke_gt
  • Nu online
Thalaron schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:24:

Ik wil simpelweg weten waarom nu ineens wél, is netcongestie inderdaad de reden of het smoesje om er wat tussendoor te fietsen?
Als de grond al van de projectontwikkelaar is, dan snap ik heel goed dat dit deze ineens haast heeft. De hele grond is niks meer waard als hij straks achter het net vist met de aansluitingen voor elektra. Als je weet of denkt dat een goed schaars wordt, dan sla je snel in, zo werkt het nu eenmaal (zie toiletpapier in corona). Daarna kun je bekijken wat en hoe je het project gaat doen, dat schrijven ze ook.

Dus ik vind het zeker geloofwaardig, dit komt in andere regio’s ook voor en kan broodnodige woningbouw enorm gaan ophouden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Toke_gt Wat denk je wat de waarde van die grond doet als er straks daadwerkelijk adressen aan de perceelnummers gekoppeld zijn en de netbeheerder intenties heeft om ze aan te sluiten terwijl de rest van de provincie nog jaren moet wachten?
Andersom: wat denk je wat de waarde van die grond is als de komende 5 jaar geen stroomaansluiting mogelijk is?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:29

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik krijg het idee dat het veel paniek is om weinig / niets.

Het enige dat ik af kan leiden uit de brief, is dat er versnelt adressen + huisnummers worden toegekend voor het gebied. Dit betekent in dit geval dat er maximaal 20 woningen gaan komen. Het zou dus ook minder kunnen zijn, maar méér kan dus niet vanwege het maximaal aantal aansluitingen.

Wacht de informatie avond af, en ga a.u.b. geen spoken zoeken of dingen verzinnen. Je maakt jezelf onnodig druk.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Thalaron
Het terrein zal ook worden uitgebreid met een stuk grond van de zorgvilla achter het perseel. Dát is voornamelijk wat de zorgen meegeeft. Hoeveel grond? Wat voor iets komt er? 20 aansluitingen zegt niet zo heel veel natuurlijk.

20 appartementen komt in ieder geval niet overeen met wat destijds aangegeven werd. Helaas later vanavond pas tijd om zaken op te zoeken. Er zouden iets van 4 appartementen in 2 'woningen' (2 lagen) komen als ik het mij goed herinner. Wat beschikbare ruimte betreft is dat ook een logischer iets dan 20 appartementen.

• Toke_gt
  • Nu online
_JGC_ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:00:
@Toke_gt Wat denk je wat de waarde van die grond doet als er straks daadwerkelijk adressen aan de perceelnummers gekoppeld zijn en de netbeheerder intenties heeft om ze aan te sluiten terwijl de rest van de provincie nog jaren moet wachten?
Andersom: wat denk je wat de waarde van die grond is als de komende 5 jaar geen stroomaansluiting mogelijk is?
Dat is precies wat ik bedoel?

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:44

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Misschien is dit nog wel een aardige vraag voor je op de info-avond:

In een nieuwbouwwijk bij ons in de buurt heb ik op de informatieavond vooraf gevraagd wat de parkeergelegenheden en -aantallen gaan worden, of wat hun beeld daarbij is als de grond zo snel ingedeeld gaat worden. Kan men parkeren op eigen terrein, op hoeveel auto's per woning rekenen ze, en wat gaat vooralsnog ongeveer de verhouding tussen normale plaatsen en elektrische laadplaatsen worden. Ik zie op jouw foto nu namelijk dat men voor het huis parkeert maar dat kon met twintig woningen waar men misschien theoretisch 1,2 auto per huishouden gaat rekenen wel eens een stukje drukker gaan worden. Er werd bij ons in ieder geval een bijzonder laag aantal plekken genoemd in de verwachting dat men dan gewoon de auto weg zou doen wanneer ze daar kwamen wonen (wat natuurlijk niet gebeurde).

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 05-06-2026 17:55 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Frieda
  • Niet online
idd parkeerplaatsen is altijd een ding, waar ik woon ook. De buslijnen zijn inmiddels grotendeels opgedoekt dus zowat iedereen hier in mijn buurt heeft weer 1 auto per volwassene per woning.
en vergeet niet, als je dat nog niet gedaan had, je eigen aansluiting te verzwaren ;)

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:45
Thalaron schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:31:
todo lijstje:
- WOO verzoek indienen
- Bestemmingsplan nakijken
- Procedures nalopen op correctheid
- Uitzoeken hoe/ wat met bezwaar maken (indien nodig).
* Bijeenkomst vooraf met medebewoners om te overleggen/ vragen bijeen te leggen.
* Informatieavond opnemen tot zover als mogelijk.
Ik heb niet gezien waar je woont, dus kan geen inhoudelijke inschatting maken.

Een gemeenteraad beslist _niet_ in een paar dagen over een omgevingsplanwijziging (voorheen bestemmingsplan). Dus ik verwacht dat er al een oude bestemming op het terrein ligt waarin de bouw geheel of gedeeltelijk mogelijk is. In dat geval is er niets vreemds aan dat een gemeente nu met bloedspoed een paar huisnummers wil toekennen. Niet dat ze dat wat gaat helpen want als iedereen dat doet dan staat iedereen alsnog in dezelfde rij bij de netbeheerders...

Een Woo-verzoek indienen is in deze fase echt met een atoombom op een mug schieten. Waarschijnlijk vind je alles wat je weten wil op omgevingswet.overheid.nl (of de voorganger ruimtelijkeplannen.nl) en het webportaal van jullie gemeenteraad.

Stap 1, kijk het bestemmingsplan na. Stap 2, ga naar de informatieavond. Stap 3, zie dan verder.

• Thalaron
Frieda schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:00:
idd parkeerplaatsen is altijd een ding, waar ik woon ook. De buslijnen zijn inmiddels grotendeels opgedoekt dus zowat iedereen hier in mijn buurt heeft weer 1 auto per volwassene per woning.
en vergeet niet, als je dat nog niet gedaan had, je eigen aansluiting te verzwaren ;)
Het is nu al lichtelijk drama. Wij hebben slechts 1 auto, eigen oprit en laadpaal (dus ja... 3x 25 in de meterkast al sinds begin). Maar de meeste hebben dus 2 auto's. De rijwoningen hebben ook maar 1 parkeerplaats in de wijk (niet op naam..). De straat verderop parkeert ook al in onze wijk. Er komen in totaal - als 20 appartementen door zou gaan - potentieel zo'n 0-50 auto's bij uitgaande van 2 volwassenen per woning... Tsja. Dat gaat niet werken natuurlijk. En wanneer de kinderen volwassen worden en niet direct op zichzelf gaan krijg je er nog meer.

Dát van het aantal vrije parkeerplaatsen raakt ons niet direct verder, buiten eventueel bezoek natuurlijk. Enkel lastig wanneer ik de motor uit de garage wil halen, maar dat is een luxeprobleem waar ik nu ook al ooit last van heb. Is 3 min. werk.

[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 05-06-2026 18:12 ]

• m-vw

m-vw

Dus?

DUX schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:54:
Misschien is dit nog wel een aardige vraag voor je op de info-avond:

In een nieuwbouwwijk bij ons in de buurt heb ik op de informatieavond vooraf gevraagd wat de parkeergelegenheden en -aantallen gaan worden, of wat hun beeld daarbij is als de grond zo snel ingedeeld gaat worden. Kan men parkeren op eigen terrein, op hoeveel auto's per woning rekenen ze, en wat gaat vooralsnog ongeveer de verhouding tussen normale plaatsen en elektrische laadplaatsen worden. Ik zie op jouw foto nu namelijk dat men voor het huis parkeert maar dat kon met twintig woningen waar men misschien theoretisch 1,2 auto per huishouden gaat rekenen wel eens een stukje drukker gaan worden. Er werd bij ons in ieder geval een bijzonder laag aantal plekken genoemd in de verwachting dat men dan gewoon de auto weg zou doen wanneer ze daar kwamen wonen (wat natuurlijk niet gebeurde).
Er is gewoon een norm voor parkeerplaatsen per huishouden bij nieuwbouw. Ja, die is (te) laag maar ook dat is weer geen argument.

• DUX

DUX

m-vw schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:12:
[...]

Er is gewoon een norm voor parkeerplaatsen per huishouden bij nieuwbouw. Ja, die is (te) laag maar ook dat is weer geen argument.
Maybe, maar door de vraag te stellen en in eventuele notulen te komen vestig je in ieder geval de aandacht op dit onderdeel waardoor ze niet ongestraft achteraf kunnen zeggen: "stom, door deze haast niet aan gedacht maar nu kunnen we er niks meer aan veranderen want alle gebouwen staan al".

Ook kun je een vraag stellen in de gemeenschap van alle aanwezigen waardoor meer mensen kunnen aanslaan op een minder gewenst antwoord op de vraag, en daarmee als groep een signaal afgeven (of meer). Als parkeren nu al drama is, en het nieuwbouwplan voorziet niet in extra plaatsen of (optimalisatie van) toegangswegen voor de aankomende drukte dan kun je ervoor kiezen als groep aanwezigen hier iets mee te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door DUX op 05-06-2026 18:22 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:38
Fijn dat er vaste woningbouw komt, voor hetzelfde geval wordt er iets tijdelijk opgezet voor asielzoekers.

• Frieda
  • Niet online
Thalaron schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:11:
[...]

Het is nu al lichtelijk drama. Wij hebben slechts 1 auto, eigen oprit en laadpaal (dus ja... 3x 25 in de meterkast al sinds begin). Maar de meeste hebben dus 2 auto's. De rijwoningen hebben ook maar 1 parkeerplaats in de wijk (niet op naam..). De straat verderop parkeert ook al in onze wijk. Er komen in totaal - als 20 appartementen door zou gaan - potentieel zo'n 0-50 auto's bij uitgaande van 2 volwassenen per woning... Tsja. Dat gaat niet werken natuurlijk. En wanneer de kinderen volwassen worden en niet direct op zichzelf gaan krijg je er nog meer.

Dát van het aantal vrije parkeerplaatsen raakt ons niet direct verder, buiten eventueel bezoek natuurlijk. Enkel lastig wanneer ik de motor uit de garage wil halen, maar dat is een luxeprobleem waar ik nu ook al ooit last van heb. Is 3 min. werk.
zo te lezen heb jij niet direct de impact van het parkeerprobleem, dat scheelt al! :) maar zou er toch wel vragen over stellen, al is het maar om andere mensen daar even wakker te maken. bouwen ze daar alleen woningen of komt er bijvoorbeeld ook plaats voor winkeltjes of een praktijkruimte in het complex? dan heb je nog meer aanloop.

• m-vw

m-vw

Dus?

DUX schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:18:
[...]

Maybe, maar door de vraag te stellen en in eventuele notulen te komen vestig je in ieder geval de aandacht op dit onderdeel waardoor ze niet ongestraft achteraf kunnen zeggen: "stom, door deze haast niet aan gedacht maar nu kunnen we er niks meer aan veranderen want alle gebouwen staan al".

Ook kun je een vraag stellen in de gemeenschap van alle aanwezigen waardoor meer mensen kunnen aanslaan op een minder gewenst antwoord op de vraag, en daarmee als groep een signaal afgeven (of meer). Als parkeren nu al drama is, en het nieuwbouwplan voorziet niet in extra plaatsen of (optimalisatie van) toegangswegen voor de aankomende drukte dan kun je ervoor kiezen als groep aanwezigen hier iets mee te doen.
Zelf wel eens met dit soort zaken te maken gehad?

Als het binnen het plan past moeten er heel zwaarwegende redenen zijn om iets aan te passen. En dat iemand 100m extra moet lopen is zeker geen zwaarwegend belang.

Dus, ik val in herhaling, wat zegt het bestemmingsplan?

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:38
Heb je je al verenigd met de andere omwonenden met zorgen? Vanuit die groep kun je de wethouder uitnodigen voor een gesprek. Het in de buurt wonende raadslid kan de urgentie en zorgen wel overbrengen om dat geregeld te krijgen

• Thalaron
@Herrfunkel we komen zondagavond bijeen. Er zijn voor de duidelijkheid 2 raadsleden in onze straat. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat dat wat moet gebeuren en kan gedaan worden wel goed zal komen.

Ik ga op basis van dit topic een vragenlijst opstellen voor die zondag. Verder voor nu besloten om even het hoofd af te koelen en te genieten van het weekend. Als er verdere actie nodig is heb ik dinsdag heel de dag vrij dus daar kan ik dat dan mooi verder op pakken.

Dus iedereen tot heden wederom bedankt!! Natuurlijk zijn nieuwe reacties van harte welkom. Ik zal in ieder geval dinsdag een update geven (mogelijk eerder, maar mocht ik dus niet direct reageren dan weten jullie waarom).

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:13
WOO verzoek kun je doen, besef wel hoeveel gemeenschapsgeld en capaciteit je hiermee verbruikt.

Raadslid heeft zelf het mandaat afgegeven dat een vergunningverlener hierover een vergunning mag afgeven. Indien geen mandaat, moet hij er zelf over meebeslissen.

Wat staat er op / regels op de kaart? Daar staat wat mogelijk is, hoogtes wat er kan aan bijgebouwen.

Zoek de parkeernorm op.

Is het geen BOPA? Kun je nog even navragen.

Verwacht niet teveel van je inspraak bij participatie.

• Thalaron
@JaMaaT ik verwacht eerlijk gezegd 0,0 van de inspraak die we hebben. Men geeft echter wel aan participatie hoog in het vaandel te hebben staan. Nou ja.. we gaan het meemaken.

Ik ben voornamelijk benieuwd naar of de plannen die er al waren overeenkomen met wat ze nu willen gaan doen. Maar gezien ik daar simpelweg niet goed in ben dat te ontleden, wacht ik zondag even af met mijn nog te formuleren vragenlijst voor de bijeenkomst in de wijk. Daar zitten een aantal figuren bij die hier veel sterker in zijn én de weg binnen de gemeente kennen. Ikzelf daarentegen ben goed andere dingen.

Voorbeeld: aantal mensen maakte de aanname dat het seniorenwoningen zouden zijn. Is immers op deel van het terrein van de zorgvilla. Nee… ze nemer er een stuk grond bij van die locatie. Nergens staat dat het om seniorenwoningen gaat. Dat zou ideaal zijn, want komt overeen met wat destijds (in grote lijnen) is aangegeven. Bejaarden hebben doorgaans echter geen 28 parkeerplaatsen nodig (stond in een lokaal artikel dat er dus 28 parkeerplaatsen zouden bijkomen). Los van of dat weer klopt natuurlijk..

Maar helaas valt er weinig te doen buiten speculeren. Ik zal later vandaag mijn vragenlijst hier nog wel even toevoegen.

WOO verzoek ga ik in ieder geval pas opvragen wanneer daar na het overleg noodzaak toe blijkt. Maar ik verwacht dat de raadsleden daar wel meer over kunnen aangeven. 1 van hen zal hier potentieel nog meer door getroffen worden dan ons, en die was not amused.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:29
20 woningen x parkeernorm 1,4 = 28. Dat heeft niets te maken met voor wie de woningen bedoeld zijn. Je verbindt allerlei conclusies aan snippers informatie zonder voldoende kennis van de context en procedures. Dan kan er van alles gaan rondzingen. Dat zie je vaak bij dit soort zaken. Meestal als je gewoon even kijkt naar het bestemmingsplan, de parkeernorm en de andere documenten die hierboven al benoemd worden, dan blijkt het allemaal vrij generiek simpelweg het toepassen van bestaande kaders op jullie context.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:55
Anakha schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:00:
20 woningen x parkeernorm 1,4 = 28. Dat heeft niets te maken met voor wie de woningen bedoeld zijn. Je verbindt allerlei conclusies aan snippers informatie zonder voldoende kennis van de context en procedures. Dan kan er van alles gaan rondzingen. Dat zie je vaak bij dit soort zaken. Meestal als je gewoon even kijkt naar het bestemmingsplan, de parkeernorm en de andere documenten die hierboven al benoemd worden, dan blijkt het allemaal vrij generiek simpelweg het toepassen van bestaande kaders op jullie context.
Vergeet het NIMBY-aspect niet. Ik lees dat hier ook wel tussen de regels door. Ook bij de buren . “Iedereen mag wonen maar wel hoe ik het graag zie en liever niet bij mij in de buurt” en zodra er een keuze door de “grote boze” overheid wordt gemaakt dan is het niet democratisch of wordt er niet geluisterd want “MIJN’ belangen zijn niet gediend. Het algemeen belang? Dat bestaat niet

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:43
Thalaron schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:37:
Het terrein zal ook worden uitgebreid met een stuk grond van de zorgvilla achter het perseel. Dát is voornamelijk wat de zorgen meegeeft. Hoeveel grond? Wat voor iets komt er? 20 aansluitingen zegt niet zo heel veel natuurlijk.

20 appartementen komt in ieder geval niet overeen met wat destijds aangegeven werd. Helaas later vanavond pas tijd om zaken op te zoeken. Er zouden iets van 4 appartementen in 2 'woningen' (2 lagen) komen als ik het mij goed herinner. Wat beschikbare ruimte betreft is dat ook een logischer iets dan 20 appartementen.
Dat zie je dan toch vanzelf in fase 2 zoals ik het lees? Dat je dat nu nog niet weet lijkt me dan dus logisch.

• m-vw

m-vw

Dus?

Anakha schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:00:
Dit simpele feit lijkt bij veel mensen niet te landen. En dan trek ik het breder dan deze casus.

Hier in Zeeland is er een hoop gedoe over het uitbreiden van een vakantiepark. Die willen van bijvoorbeeld 300 bedden naar 1100 bedden. Dus iedereen in rep en roer. 800 bedden erbij! Echter mogen ze volgens de huidige vergunning al tot 1000. Maar omdat hun businessplan beter uitkomt met 1100 willen ze dat. En ik snap best dat niemand op extra verkeer etc. zit te wachten, maar als het bedrijf het bij 1000 had gehouden dan hadden ze direct hun gang kunnen gaan.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als gemeente sta je voor een uitdaging: communiceer je te vroeg, dan vinden mensen de plannen nog te vaag. Communiceer je later, als de plannen concreter zijn, dan voelen burgers zich niet tijdig geïnformeerd. Toch is het mooi om te zien dat deze gemeente actief meewerkt aan het oplossen van het woningtekort. Als TS zou ik dat waarderen – en misschien alvast wat extra kopjes koffie in huis halen om je nieuwe buren te verwelkomen!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Thalaron schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:00:
@JaMaaT ik verwacht eerlijk gezegd 0,0 van de inspraak die we hebben. Men geeft echter wel aan participatie hoog in het vaandel te hebben staan. Nou ja.. we gaan het meemaken.

Ik ben voornamelijk benieuwd naar of de plannen die er al waren overeenkomen met wat ze nu willen gaan doen. Maar gezien ik daar simpelweg niet goed in ben dat te ontleden, wacht ik zondag even af met mijn nog te formuleren vragenlijst voor de bijeenkomst in de wijk. Daar zitten een aantal figuren bij die hier veel sterker in zijn én de weg binnen de gemeente kennen. Ikzelf daarentegen ben goed andere dingen.

Voorbeeld: aantal mensen maakte de aanname dat het seniorenwoningen zouden zijn. Is immers op deel van het terrein van de zorgvilla. Nee… ze nemer er een stuk grond bij van die locatie. Nergens staat dat het om seniorenwoningen gaat. Dat zou ideaal zijn, want komt overeen met wat destijds (in grote lijnen) is aangegeven. Bejaarden hebben doorgaans echter geen 28 parkeerplaatsen nodig (stond in een lokaal artikel dat er dus 28 parkeerplaatsen zouden bijkomen). Los van of dat weer klopt natuurlijk..

Maar helaas valt er weinig te doen buiten speculeren. Ik zal later vandaag mijn vragenlijst hier nog wel even toevoegen.

WOO verzoek ga ik in ieder geval pas opvragen wanneer daar na het overleg noodzaak toe blijkt. Maar ik verwacht dat de raadsleden daar wel meer over kunnen aangeven. 1 van hen zal hier potentieel nog meer door getroffen worden dan ons, en die was not amused.
Ah, tot zover de lokale 'democratie'. Dus omdat er toevallig een raadslid woont moet er opeens veel meer mogelijk zijn. De straat waar toevallig geen raadslid woont kan de tyfus krijgen.

Ik mag hopen dat de gemeente zich hier zich niks van aantrekt. Als je je uitzicht had willen houden had je de grond zelf moeten kopen.

Echt, dit topic is de ultieme nimby. Angst voor nieuwe bewoners, angst voor te weinig parkeerplaatsen, angst voor bruine mensen asielzoekers.

En dat uiteraard gecombineerd met allerlei uitspraken dat 'het natuurlijk goed is om bij te bouwen maar wel goed geïnformeerd'. Maar tussen elke regel lees je maar 1 ding: dikke pech voor die anderen, ik wil dat er niks veranderd, het interesseert helemaal niets dat mensen geen huis kunnen vinden.

• DUX

DUX

m-vw schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:43:
Zelf wel eens met dit soort zaken te maken gehad?
Ja, zoals je gewoon kunt lezen in mijn eerste post. Met parkeerproblematieken en issues met toegangswegen als gevolg.
Dus, ik val in herhaling, wat zegt het bestemmingsplan?
Dan vraag je er toch lekker niet naar als je het zo zeker weet dat er altijd foutloos van bestemmingsplannen uitgegaan wordt en alle mensen in de zaal daar het bestemmingsplan uit hun hoofd kennen :>

[ Voor 6% gewijzigd door DUX op 06-06-2026 13:13 ]

• m-vw

m-vw

Dus?

DUX schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:10:
[...]
Ja, zoals je gewoon kunt lezen in mijn eerste post. Met parkeerproblematieken en issues met toegangswegen als gevolg.

[...]

Dan vraag je er toch lekker niet naar als je het zo zeker weet dat er altijd foutloos van bestemmingsplannen uitgegaan wordt en alle mensen in de zaal daar het bestemmingsplan uit hun hoofd kennen :>
Ik zeg nergens dat er geen fouten gemaakt worden, maar als je niet weet wat er volgens het bestemmingsplan mag dan weet je ook niet of men zich daar aan houdt.

• Wolly
  • Niet online
Orian schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:03:
[...]Echt, dit topic is de ultieme nimby. Angst voor nieuwe bewoners, angst voor te weinig parkeerplaatsen, angst voor bruine mensen asielzoekers.
Waaruit lees jij dat er angst om die zaken bij topicstarter is?

Erg fris is het trouwens niet om te doen alsof hij een probleem heeft met mensen met meer pigment.

• Orian
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Waaruit lees jij dat er angst om die zaken bij topicstarter is?

Erg fris is het trouwens niet om te doen alsof hij een probleem heeft met mensen met meer pigment.
Ik schrijf 'dit topic', niet 'de topicstarter'

En als je het topic had gelezen had je deze post gelezen: President in "Tips? Plotse plannen woningbouw i.v.m. netcongestie"

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40
Rukapul schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:37:
De enige juiste vraag is waarom ze de buurtbewoners zo opzichtig negeren.
Er is geen intentie tot het delen van informatie. Er is geen intentie tot luisteren. Dit is boxje vinken bij 'inspraak'.

Er zit een (1!) werkdag tussen inloopavond en besluit.
Dit nogal cynische standpunt is in dit geval helaas vrijwel zeker correct. Er is nul tijd om iets met feedback te doen, voor een groot en vooralsnog vaag omlijnd plan (dat laatste uit noodzaak, maar toch, nu wordt dat ineens TS zijn probleem gemaakt).

Gelukkig gaat het overigens niet altijd zo, dicht bij ons huis is enkele jaren een perceel ingrijpend herbouwd, maar daarvan weet ik van tenminste drie flinke relevante punten waarop het plan is aangepast n.a.v. commentaar van buurtbewoners. Je moet dan denken aan wijzigingen rondom zichtlijnen (plaatsing van het gebouw op het perceel) m.b.t. een nabij kruispunt en andere bebouwing in de straat, aantal verdiepingen, (hoeveelheid) ruimte voor parkeren, en toegangspunten tot het terrein. Dat zijn dus geen details.

Het kan dus echt wel, maar dan moet de tijd om iets met inspraak te doen er natuurlijk wel zijn.

• Wolly
  • Niet online
Orian schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:19:
[...]

Ik schrijf 'dit topic', niet 'de topicstarter'

En als je het topic had gelezen had je deze post gelezen: President in "Tips? Plotse plannen woningbouw i.v.m. netcongestie"
Ik zie nog steeds niet waar je vandaan haalt dat er angst is. Ook zie ik niet in waarom je de huidskleur van mensen erbij haalt, niemand heeft dat hier genoemd behalve jij, is dat om mensen in een bepaalde hoek te duwen?

• Orian
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Ik zie nog steeds niet waar je vandaan haalt dat er angst is. Ook zie ik niet in waarom je de huidskleur van mensen erbij haalt, niemand heeft dat hier genoemd behalve jij, is dat om mensen in een bepaalde hoek te duwen?
Gezien uit je eerdere reactie al bleek dat je wat moeite hebt met lezen lijkt het me niet heel nuttig verder op je berichten te reageren. Ik stel voor dat je een cursus begrijpend lezen volgt, dan hoef je dit soort vragen in de toekomst niet steeds te stellen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
Orian schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Gezien uit je eerdere reactie al bleek dat je wat moeite hebt met lezen lijkt het me niet heel nuttig verder op je berichten te reageren. Ik stel voor dat je een cursus begrijpend lezen volgt, dan hoef je dit soort vragen in de toekomst niet steeds te stellen.
Ik denk dat je beter zelf even kunt herlezen want in de TS staan gewoon algemene zorgen van iemand die al 14 jaar weet dat er wat gebeuren gaat, er wordt nooit met een woord over gerept en nu ineens binnen drie dagen worden er besluiten genomen.
Iedereen die zo een brief krijgt vraagt zich dingen af, en terecht. Het siert een gemeente niet dat ze dit zo doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:17
Wolly schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:24:
[...]

President schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:11:
Fijn dat er vaste woningbouw komt, voor hetzelfde geval wordt er iets tijdelijk opgezet voor asielzoekers.

• Wolly
  • Niet online
Ik zie geen angst voor mensen met een donkere huidskleur?

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:25
Ik vind het een goede ontwikkeling dat er nieuwbouw bijgebouwd wordt.

Wat je wil is, dat er garanties zijn dat dit goed gebeurt, overlast zoveel mogelijk beperkt wordt en dat je bij schade aan je woning gegarandeerd bent van een vergoeding of deze opgelost wordt. Heb er eerder ervaring mee gehad, dat er schuin tegenover een nieuwe woning werd neergezet. Door het heien van de palen kwamen er scheuren in de gevel en muren. Uiteindelijk dit vergoed gekregen en verholpen.

Ook wil je graag een beetje inspraak hebben, als omwonende, op het bestemmingsplan, waar bepaalde voorzieningen geplaatst worden. Niet dat er plotseling een ondergrondse container geplaatst wordt tegenover je woning en dat je er bijv. overlast van gaat ondervinden vanwege verkeersdrukte en herrie. Probeer dit samen te bespreken in een buurtapp met de omwonenden, zodat jullie zelf geen nadelige veranderingen gaan ondervinden in het woongenot als deze veranderingen gaan plaatsvinden. Maak een lijst op met zaken waarmee er rekening gehouden dient te worden (met elkaar).

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:45
Scoutertje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:05:
Stap 1, kijk het bestemmingsplan na. Stap 2, ga naar de informatieavond. Stap 3, zie dan verder.
Stap 1 kunnen zetten aan de hand van berichten in de media.

Als ik het omgevingsplan goed bekijk (wat tegenwoordig best lastig is...), dan zie ik een bestemming 'Groen' en dus nog helemaal geen bouwtitel. Ook in het Gemeenteblad kan ik geen vergunningaanvraag vinden die op deze locatie ziet. Dat had ik allebei niet verwacht.

Dan is het mij een raadsel wat het college de gemeenteraad dan wil laten besluiten. Wordt het een soort uitspraak in het kader van het 'bindend adviesrecht'. Maar hoe wil het college dat doen zonder concrete aanvraag met ruimtelijke onderbouwing en eventuele onderzoeksverplichtingen?

Vragen, vragen... ik haak even af... benieuwd wat er de 11e wordt verteld.

• Thalaron
Orian schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:03:
[...]

Ah, tot zover de lokale 'democratie'. Dus omdat er toevallig een raadslid woont moet er opeens veel meer mogelijk zijn. De straat waar toevallig geen raadslid woont kan de tyfus krijgen.

Ik mag hopen dat de gemeente zich hier zich niks van aantrekt. Als je je uitzicht had willen houden had je de grond zelf moeten kopen.

Echt, dit topic is de ultieme nimby. Angst voor nieuwe bewoners, angst voor te weinig parkeerplaatsen, angst voor bruine mensen asielzoekers.

En dat uiteraard gecombineerd met allerlei uitspraken dat 'het natuurlijk goed is om bij te bouwen maar wel goed geïnformeerd'. Maar tussen elke regel lees je maar 1 ding: dikke pech voor die anderen, ik wil dat er niks veranderd, het interesseert helemaal niets dat mensen geen huis kunnen vinden.
Ik heb al gezien dat je hebt aangegeven dat het niet zozeer op mij gericht is.. maar zoals @No Hands aangeeft; 14 jaar horen we niets en donderdag horen we dat er binnen een week een besluit zal worden genomen. Maar maak je geen zorgen, participatie staat hoog in het vaandel! We nemen al jullie opmerkingen nee op ons overleguurtje op vrijdag… maandag maken we een beslissing 🫠

Ik heb ooit een aanvraag gedaan voor een prullenbak in de omgeving. Het duurde 2 weken voordat ik daar een reactie op kreeg. Haastige spoed is zelden goed is niet voor niets een bekende uitspraak.

En waar zeg ik dat mensen zonder raadsleden de tyfus krijgen?! Ik doel ermee te zeggen dat ik de weg binnen het politieke doolhof niet ken, en blij ben dat we 2 buurtgenoten hebben die dat wél zullen weten. Die zelf overigens niets te zeggen hebben in dit hele proces. Althans niet meer dan mijzelf.

Sta ik te juichen om 6-18 maanden overlast en het verlies van het groene uitzicht? Nee… ben ik het oneens met woningen? Nee. Maar ik hoef ook geen rij garageboxen of ondergronde afvalcontainer voor mijn deur. Niet vanwege NIMBY overigens, die dingen horen mijns inziens nergens in het zicht te staan.

We zijn nu bezig met een lijst vragen met bewoners voor te bereiden. Ik help onze import buren ook die de NL taal niet machtig zijn (tot zover het pigment in dit topic).

De meeste reacties hier zijn gelukkig erg bruikbaar (en geven ook perspectief in veel gevallen). Sommige anderen daar schrik ik wat van. Mag ik geen vragen of zorgen hebben? En door onervarenheid wellicht mij in deze casus mijn vragen mogelijk niet helemaal helder hebben/ stellen?

De grond overkopen van de eigenaar is in het verleden al nagevraagd: Was niet te koop.

Ik heb zo een afspraak en ga mij verder voorbereiden op zondagavond. Iedereen nog een fijne avond gewenst.

[ Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 06-06-2026 19:58 ]

Pagina: 1