Welke netwerk switch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-06 07:05
Goedemiddag,

Op dit moment hebben we een ubiquity Unifi 16 poorts poe switch hangen met 2 unify AP ac access points. We hebben een nieuw modem van de provider gekregen en deze heeft miraculeus goede wifi dekking.

Het idee is nu om de access points weg te halen en een simpele switch op te hangen om het stroomverbruik wat te drukken, de switch met access point vraagt toch 25 watt, en 20 zonder aps.

Ik zou dan 10 poorten moeten hebben, dus eigenlijk kom je dan weer op een 16 poorts switch uit. Wat zou een goede zijn met niet te veel verbruik? Ik zag uitvoering: D-Link 16‑Port Gigabit Unmanaged Switch, of uitvoering: D-Link GO-SW-16G Gigabit Easy Desktop Switch, uitvoering: TP-Link TL-SG116, uitvoering: TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch. Of misschien een 8 en 5 poorts gedaisychained?

Wat zouden jullie aanraden? Het is voor standaard gebruik dus het hoeft allemaal niet fancy. Of valt de ubiquity nog in te stellen zodat deze minder stroom verbruikt?

Mijn dank is groot.

Alle reacties


  • Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan je niet de poorten van je router gebruiken zodat je aan een 8 poorts genoeg hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.


  • John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 10:04

John Doos

ClaudZaque

Nou die SG1016D die je noemt staat toevallig voor een leuke prijs op V&A.

v&a aangeboden: TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch


Ik zou lekker die halen, de miraculeuze wifi dekking van het provider modem is niet te vergeleken met 2 (!) unifi AP's.

Dus ik zou het eerst even een paar maanden uit proberen.

Nee


  • Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:52
Koop twee switches van de action.

https://www.action.com/nl-nl/p/3000035/tp-link-desktop-switch-ls1005g/?msockid=149f1d342ef26ce01d8909b32f326d0c

Ben je maar twee tientjes kwijt en die dingen verbruiken max 3,7W per stuk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.


  • sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Brr.. modems van providers.

Ik zou kijken naar een kleinere PoE switch, of een kleine PoE en een gewone switch. Dan een Ubiquiti UniFi Express 7, dan kan je modem ook weg. Met kleinere switches en het modem uit gaat je verbruik al een flink stuk naar beneden.

Zo heb ik afgelopen jaar de USG Pro 4 én mijn modem vervangen door een Gateway Lite. Scheelt een slok op een borrel.

  • Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-06 11:57
Voor de kosten van nieuwe (goede) switch - de besparing in stroom (wellicht 10 watt?) kan je de huidige nog heeeeeeel lang laten draaien.

  • Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 15:09
Je kunt ongeveer 0.06 cent besparen per dag, 22 euro per jaar.

Ik zou inderdaad wat @Ben(V) zegt, 2 switches van de action werken prima.

Who's general failure, and why is he reading my disk?


  • Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-06 11:57
Denk dat je zes cent per dag bedoelt.

  • Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-06 07:05
Ik heb een goedkoop ding gehaald en verbruik gemeten. Scheelt 14W, dat is toch 120kWh per jaar. Alles werkt naar behoren, dus deze verdient zich zo terug.

  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
sypie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:47:
Brr.. modems van providers.

Ik zou kijken naar een kleinere PoE switch, of een kleine PoE en een gewone switch. Dan een Ubiquiti UniFi Express 7, dan kan je modem ook weg. Met kleinere switches en het modem uit gaat je verbruik al een flink stuk naar beneden.

Zo heb ik afgelopen jaar de USG Pro 4 én mijn modem vervangen door een Gateway Lite. Scheelt een slok op een borrel.
TS vermeldt dat z'n providermodem gewoon voldoet. Om dan toch weer Unifi naarbinnen te drukken...

Als er iets niet samen in 1 zin gaat is het "Unifi" en "laag stroomverbruik".
Sommige Unifi apparaten worden zo warm dat je er een ei op kunt bakken.

  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou niet zo snel je huidige WiFi uitfaseren.

Het kan best zijn dat je nu "miraculeuze" dekking hebt en over een tijdje weer niet...

  • nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:24

nelizmastr

Goed wies kapot

_JGC_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:11:
[...]

TS vermeldt dat z'n providermodem gewoon voldoet. Om dan toch weer Unifi naarbinnen te drukken...

Als er iets niet samen in 1 zin gaat is het "Unifi" en "laag stroomverbruik".
Sommige Unifi apparaten worden zo warm dat je er een ei op kunt bakken.
Bij POE is een groot deel van de warmte het resultaat van een inefficiëntie in de omzetting van 230V AC naar 48v (en andere spanningen binnen de range) DC en hoeveel POE wordt gebruikt. Zeker als je dan een knieperd bent en een switch zonder ventilator neemt dan is dit een producteigenschap die niet uniek is voor Unifi apparatuur.

Verder overigens eens dat het provider modem gelijk maar vervangen niet voor iedereen is, zeker voor een leek of leek+ die gewoon simpele WiFi wil en geen gedoe.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
nelizmastr schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:00:
[...]

Bij POE is een groot deel van de warmte het resultaat van een inefficiëntie in de omzetting van 230V AC naar 48v (en andere spanningen binnen de range) DC en hoeveel POE wordt gebruikt. Zeker als je dan een knieperd bent en een switch zonder ventilator neemt dan is dit een producteigenschap die niet uniek is voor Unifi apparatuur.

Verder overigens eens dat het provider modem gelijk maar vervangen niet voor iedereen is, zeker voor een leek of leek+ die gewoon simpele WiFi wil en geen gedoe.
Ik heb hier een Unifi switch met 48V adapter vervangen door een Zyxel switch met 56V adapter. De warmte ontstaat bij Unifi niet in de adapter maar in de switch zelf. Het verschil tussen de Unifi en de Zyxel switch is enorm qua stroomverbruik.

Verder heeft Ubiquiti tegenwoordig U7 accesspoints die zo warm worden dat de behuizing niet aan te raken is of zelfs vervormt.

Ik ben hier sinds het vervangen van de switch, het flashen van OpenWRT op de U6 Lite en het afsluiten van de overbodig geworden Unifi controller 15W continuverbruik omlaag gegaan.
Pagina: 1