Ik ben benieuwd hoe mensen met ervaring in de duurzame/biobased bouw tegen deze situatie aankijken.
Onze badkamer is nog niet zo lang geleden verbouwd met duurzame materialen. De opbouw van de muur is (van buiten naar binnen): onbekende folie, Gutex Multiplex Top, cellulose isolatie, ESB, Gutex Thermoinstall. Dan is er een voorzetmuurtje rondom met ESB, wedi en tegels. Zie de foto's voor de exacte situatie.
Door een lekkage bij de wastafelkraan is er water achter de wedi-platen gekomen. Daardoor zijn in ieder geval de Gutex Thermoinstall en de ESB-plaat nat geworden. Hoe het er achter de Gutex-laag uitziet weten we nog niet.
Het water is uiteindelijk helemaal doorgelopen tot onder het bad. Daar hebben we schimmel gevonden in de Gutex Thermoinstall. Wat ik ook opvallend vind, is dat de wedi-plaat niet is doorgezet achter/onder het bad.
De badkamer gaat nu worden hersteld. De aannemer die dat gaat doen heeft niet veel ervaring met duurzame materialen, maar wil zich daar wel in verdiepen. De verwachting is dat in ieder geval de Gutex Thermoinstall en de ESB vervangen moeten worden.
Mijn vraag is vooral: klopt deze opbouw eigenlijk voor een badkamer? Of had er ergens nog een extra waterdichte laag moeten zitten, bijvoorbeeld een membraan of kimband tussen de Gutex Thermoinstall en de ESB? Ik probeer vooral te begrijpen wat tegenwoordig als een goede en veilige opbouw wordt gezien bij een badkamer met dit soort materialen.
Foto's van lekkage
:strip_exif()/f/image/mWkJBaY4Riq0dobImWd4B5of.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wINkAcMU4uxxt1N0L5AJe7Nl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kFTYUeJyAiqYIjWz2VIT1wwr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/amBYQHRzqCf7J27gGIllwFIT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KP863bT1Qc9C9QrS3WpTAqrM.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's van opbouw
:strip_exif()/f/image/bsxb4xKqRaJNbXoyVgItIAGy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s8zwZlHgfP74Ae0jtDlpCBUy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qiZLsk3lJtsxYOt77e5h0Q8B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ngFogzg80gcVvexY4ZGUHh5O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rSZqMnNly0trlvQAAquYGB01.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yL1ZNNmgDcoFIVl0EX3E9dyo.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze badkamer is nog niet zo lang geleden verbouwd met duurzame materialen. De opbouw van de muur is (van buiten naar binnen): onbekende folie, Gutex Multiplex Top, cellulose isolatie, ESB, Gutex Thermoinstall. Dan is er een voorzetmuurtje rondom met ESB, wedi en tegels. Zie de foto's voor de exacte situatie.
Door een lekkage bij de wastafelkraan is er water achter de wedi-platen gekomen. Daardoor zijn in ieder geval de Gutex Thermoinstall en de ESB-plaat nat geworden. Hoe het er achter de Gutex-laag uitziet weten we nog niet.
Het water is uiteindelijk helemaal doorgelopen tot onder het bad. Daar hebben we schimmel gevonden in de Gutex Thermoinstall. Wat ik ook opvallend vind, is dat de wedi-plaat niet is doorgezet achter/onder het bad.
De badkamer gaat nu worden hersteld. De aannemer die dat gaat doen heeft niet veel ervaring met duurzame materialen, maar wil zich daar wel in verdiepen. De verwachting is dat in ieder geval de Gutex Thermoinstall en de ESB vervangen moeten worden.
Mijn vraag is vooral: klopt deze opbouw eigenlijk voor een badkamer? Of had er ergens nog een extra waterdichte laag moeten zitten, bijvoorbeeld een membraan of kimband tussen de Gutex Thermoinstall en de ESB? Ik probeer vooral te begrijpen wat tegenwoordig als een goede en veilige opbouw wordt gezien bij een badkamer met dit soort materialen.
Foto's van lekkage
:strip_exif()/f/image/mWkJBaY4Riq0dobImWd4B5of.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wINkAcMU4uxxt1N0L5AJe7Nl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kFTYUeJyAiqYIjWz2VIT1wwr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/amBYQHRzqCf7J27gGIllwFIT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KP863bT1Qc9C9QrS3WpTAqrM.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto's van opbouw
:strip_exif()/f/image/bsxb4xKqRaJNbXoyVgItIAGy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s8zwZlHgfP74Ae0jtDlpCBUy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qiZLsk3lJtsxYOt77e5h0Q8B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ngFogzg80gcVvexY4ZGUHh5O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rSZqMnNly0trlvQAAquYGB01.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yL1ZNNmgDcoFIVl0EX3E9dyo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 68% gewijzigd door Evisule op 04-06-2026 16:41 ]