WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

1 grote of 2 kleine SSD's?

Pagina: 1
Acties:

• padanh
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:33
Volgens mijn beperkte kennis was het altijd beter 2 kleinere dan 1 grote hdd te nemen ivm snelheid. Dit kan natuurlijk ook misinformatie zijn.

Maar ik vroeg me af of het bij SSD zo werkt dat het sneller is 2 kleinere te nemen dan 1 grote?

En zijn verschillende SSD merken(oudere) ook compatibel?

Ik wil misschien een oude SSD hergebruiken in een nieuwe pc.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:16
Wat wil je ermee gaan doen? Opslag? Games op installeren?

In principe zijn losse grote SSD's sneller dan 2 kleine SSD's.

Dat zie je in de resultaten ook terug van de tests. Een 500GB SSD is (relatief gesproken) iets trager dan een 2TB of 4TB variant.

Maar het is ook afhankelijk van wat je ermee wilt doen. Als het puur om om cold storage gaat, maakt het totaal niet uit. Ga je er games vanaf spelen, dan is het weer een ander verhaal.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• padanh
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:33
Ik ga gamen ermee maar heb ook nog een oude liggen uit 2016.

Dus als ik goed begrijp gewoon 1 grote snelle voor gamen en de ouder erbij plaatsten voor foto's etc..

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:08
Het hangt ook af van de gebruikte techniek, als het MLC of TLC is wanneer de disk bijna verzadigd is met data kakt die niet zo hard terug als QLC die dan net zo traag als een HDD wordt en niet vooruit te branden is.
Dan kan je beter grotere SSDs hebben zodat die minder snel verzadigd raken.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:54

lordsnow

I know nothing

Je kan schijven (van dezelfde grote) in RAID 0 zetten, dat versnelt de toegangstijd en doorvoersnelheid. Dan moet je even kijken of je moederbord ook RAID ondersteund met SSD's.

Grotere SSD's zijn sneller dan kleinere, afhankelijk van het model.

Ik heb in het verleden gekozen om een nieuwe grotere SSD te halen voor mijn bootdisk, en mijn twee oude SSD's heb ik in RAID gezet voor opslag.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
lordsnow schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:05:
Je kan schijven (van dezelfde grote) in RAID 0 zetten, dat versnelt de toegangstijd en doorvoersnelheid. Dan moet je even kijken of je moederbord ook RAID ondersteund met SSD's.

Grotere SSD's zijn sneller dan kleinere, afhankelijk van het model.

Ik heb in het verleden gekozen om een nieuwe grotere SSD te halen voor mijn bootdisk, en mijn twee oude SSD's heb ik in RAID gezet voor opslag.
En dan alle data kwijt als 1 van de 2 kapot gaat. Gewoon 1 grote TLC. En natuurlijk backups, want het blijven SSD’s.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:08
WargamingPlayer schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:57:
[...]

En dan alle data kwijt als 1 van de 2 kapot gaat. Gewoon 1 grote TLC. En natuurlijk backups, want het blijven SSD’s.
Naast het feit dat je dan naar beiden SSD schrijft ten alle tijden in RAID 0, dus verkort je de levensduur.
Dit ten opzichte van meer performance waar je al behoorlijke performance hebt met SSD zou ik dit zelf niet waard vinden.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:28
Turismo schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:52:
[...]

Naast het feit dat je dan naar beiden SSD schrijft ten alle tijden in RAID 0, dus verkort je de levensduur.
Dit ten opzichte van meer performance waar je al behoorlijke performance hebt met SSD zou ik dit zelf niet waard vinden.
Dat niet alleen. Door gebruik te maken van kleinere SSD voor de zelfde capaciteit zal het TBW ook lager zijn. Dit in combinatie met stripe naar twee SSD’s en de kans dat de bit table en andere data voor filesystem verspreid is over twee SSD’s gaat je totale levensduur gewoon hard achteruit. Je houdt gewoon de helft over in RAID 0 van het aantal writes, dat met een kwadraat van kans op falen van onderdelen (MTBf), is RAID 0 een slecht idee met SSD.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er is imho maar 1 reden voor RAID0 op SSDs, en dat is als je nog hogere getalletjes wilt zien in benchmarks :P.

Vroeger met harde schijven maakte het nog wel uit, maar SSDs zijn tegenwoordig zo snel, dat het limiet vaak niet eens meer ligt aan de doorvoersnelheid, maar aan de seektimes. En die ga je met RAID0 niet per se verbeteren (afhankelijk van de controller eerder nog verslechteren).

Om even op je vraag terug te komen. Verschillende merken SSDs zijn prima te combineren in 1 PC. De controller van de ene doet toch niets met de andere.

Verder over die oude SSD, die is 10 jaar oud. Hoeft niet erg te zijn, maar hou er rekening mee dat ook die dingen geen eindeloze levensduur hebben. Het ligt er ook al aan hoeveel die gebruikt wordt. Als je aangeeft 'm voor foto's te willen gebruiken, dan zou ik sowieso zorgen voor backups als je dat al niet hebt gedaan. Prima om zo'n schijfje erbij te hebben hoor. Ik heb ook nog wat oude SSDs die her en der in systemen zitten. Maar ga er vanuit dat het spul een keer op is. Misschien heb je er nog 10 jaar plezier van, maar dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken om dataloss.
Pagina: 1