WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Geen toegang meer tot folder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zunger
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:29
Na het falen mijn pc heb ik een harde reset moeten doen. Al goed maar sindsdien kom ik niet meer bij een map op een van mijn harde schijven hoewel door de harde reset zelf niks aan dei schijf is veranderd.

De documenten in deze map zien er zo uit (dat was voor de harde reset ook zo behalve dat ik tevens een preview zag van de afbeeldingen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5326WfRI0-2oKCyQxFAjwTwBiHM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hKaFYvmUHs1sLqpDY0oVr3U4.jpg?f=user_large

Als ik op de foto klik dan krijg ik nu deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7Hb5HzwVHdljGqIwfTaTdotFHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLLKJxaOzdRDUyzhfFhyK0YZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik meen te herinneren dat ik een paar jaar geleden een optie heb aangevinkt om deze map te 'beveiligen', weet niet of het Bitlocker was of een andere al aanwezig programma maar in ieder geval geen extern programma.

Ik ben zelf niet zo thuis in computers maar na online voor oplossingen gezocht te hebben kan ik alsnog niet de bestanden openen. Ik heb het eigenaarschap van de hele schijf op mijn Microsoft account kunnen zetten (die stond eerst op de oude computer naam) via de 'beveiliging' tab en ook alle machtigingen gezet op dit account en op administrator maar helaas zonder succes.

Wanneer ik via 'eigenschappen' probeer om de versleuteling van de map te halen zie ik via 'details' dat de toegang nog zit op mijn oude pc (desktop IAMSH67).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX_Gts3BfN0Uln4byZfY_4jxxAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSMVsUnKCJ4ZZ9I9zwBopwds.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zowel geprobeerd de oude gebruiker te verwijderen als een nieuwe gebruiker toe voegen maar ik krijg dan de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qE9vXj6aTWpl8sznvb9eACbXzRs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BuczxDUrALkeKSR4KQZcVBEG.jpg?f=user_large

Ondanks het eigenaarschap nemen en alle machtigingen openzetten naar mijn account en administrator blijft Windows om de een of andere reden toch de oude pc als echte eigenaar zien.

Ik begin langzaam ten einde raad te komen. Weet iemand hier hoe ik alsnog bij mijn bestanden kom?

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je moet het certificaat (private key) van je oude pc hebben hiervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 03-06-2026 22:39 ]

• Zunger
DukeBox schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:38:
Je moet het certificaat (private key) van je oude pc hebben hiervoor.
En hoe kom je hieraan? Of kan dat door de harde reset zijn verwijderd?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:54
Dat kan zeker zijn verwijderd inderdaad. Normaal gesproken maak je daar een backup van zodra je het certificaat aanmaakt.

• DukeBox
  • Niet online
Zunger schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:56:
En hoe kom je hieraan? Of kan dat door de harde reset zijn verwijderd?
De private key zit in je (persoonlijke) EFS (Encrypting File System) certificaat. Deze kan je exporteren uit de backup van je oude PC, als het goed is zit die in het register, NTUSER.DAT.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Mocht je geen certificaat of key meer hebben en geen back-up dan is het helaas einde voor deze bestanden. Die encryptie ga je niet kraken. EFS heeft geen backoor.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Zunger
DukeBox schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:03:
[...]

De private key zit in je (persoonlijke) EFS (Encrypting File System) certificaat. Deze kan je exporteren uit de backup van je oude PC, als het goed is zit die in het register, NTUSER.DAT.
Via een data recovery programma zie ik dat er een paar .Dat files in zitten van vóór de harde reset in 'C:\users\default' en 'C:\unimportant files':
  • NTUSER.DAT.LOG1 (64 kb)
  • NTUSER.DAT.LOG2 (0 b)
  • NTUSER.DAT (64 kb)
Ik heb op internet gezocht maar ik kom er niet helemaal uit. Kan ik, als ik die files kan herstellen via dat programma, dan gebruiken om de EFS certificaten te bemachtigen of hoe zou ik hiermee alsnog de vergrendelde bestanden kunnen openen?

[ Voor 3% gewijzigd door Zunger op 04-06-2026 21:48 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Ntuser.dat kun je inlezen in de registry editor (regedit.exe). Je kunt hem dan importeren en uitvouwen en zo de inhoud zien.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• DukeBox
  • Niet online
Alleen die in default heb je niets aan, het gaat om die in je userdir.
Pagina: 1