Loskrijgen vastgeroeste moer keukenkraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Dag allen,

Mijn schoonouders hebben een lekkende Ikea keukenkraan. Ik verwacht dat het de aansluitslang is en niet de kraan zelf. Mijn schoonvader krijgt de vastgeroeste moer niet los en heeft mij gevraagd om te helpen.

Ik vraag me af of de moer los te krijgen is met een kraanmoersleutel (moet dan nog wel aangeschaft worden). Anders dacht ik aan het doorslijpen van het draadeind zodat ik er een dop op kan zetten. De kraan is trouwens nog maar jaar oud vijf oud, dus het is de bedoeling dat hij weer gemonteerd wordt nadat lekkage is verholpen.

Hebben jullie ideeën? Hieronder een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyBSwN0-0v5knZUHg9D7f60EKPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEy2SjaRGvITSY9vOXgaEBjd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Anko_582 op 03-06-2026 21:22 ]

Alle reacties


  • immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 13:07

immetjes

HIER is BERN-E

Die moer kun je idd vrijwel niet bij. Wat ik doe als ie weer eens los zit. Is de siphons los halen en de hele spoelbak uit het aanrechtblad tillen. Dan kan je er goed bij en kan je een dikke tang en/of vlam op zetten.

  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Bedankt. Ik heb al geprobeerd om de spoelbak eruit te krijgen maar die is helaas verlijmd aan het aanrechtblad.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

toch zoeken naar een lange pijpsleutelset.
Ikea kranen zijn helaas rotzooi, ook eens gehad, echt het geld niet waard.

editL inderdaad lange schroevendraaier moet het doen.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 03-06-2026 22:35 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
Wellicht kan het draadeind waar de moer op zit, die in de kraan gedraaid is met een platte schroevendraaier eruit gedraaid worden. Dan kun je het draadeind met moer waarschijnlijk er in zijn geheel uit draaien. of alleen het draadeind, dan is de kraan ook los. Afbeeldingslocatie: https://manuals.handleidingkwijt.com/html/65935/bg8.png

  • dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:51

dragonhaertt

@_'.'

Cpt00kirk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:47:
Wellicht kan het draadeind waar de moer op zit, die in de kraan gedraaid is met een platte schroevendraaier eruit gedraaid worden. Dan kun je het draadeind met moer waarschijnlijk er in zijn geheel uit draaien. of alleen het draadeind, dan is de kraan ook los. [Afbeelding]
Dit inderdaad. Desnoods met de waterpomptang aan het draadeind draaien als het met een schroevendraaier niet lukt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.


  • Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:07
Veel succes!

Als ik dat draadeind zou doorslijpen weet ik precies wat er gebeurt. Mijn slijptool neemt ook één van die slangen mee.
En na al die moeite blijkt dat toch de kraan naar de gallemiezen is en precies 3 minuten uit de garantie dus hergebruik zit er niet in en de IKEA is net dicht.
Oh en het vocht is in het aanrechtblad gekomen en dat was van spaanplaat.
Ik & Murphy zijn vrienden.

Hoe is dat ding vastgezet, want voor het vastdraaien kun je er net zo moeilijk bij?

  • Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
Tarquin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:34:
Hoe is dat ding vastgezet, want voor het vastdraaien kun je er net zo moeilijk bij?
Daar hebben ze een plastic schroevendraaier voor die wordt bij de kraan geleverd. Zie geheel links

Afbeeldingslocatie: https://manuals.handleidingkwijt.com/html/65938/bg5.png

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

Cpt00kirk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Daar hebben ze een plastic schroevendraaier voor die wordt bij de kraan geleverd. Zie geheel links

[Afbeelding]
Dus toch een pijpsleutel.
Als het vastgeroest is krijg je het daar niet mee los.
15 jaar geleden een paar IKEA kranen gekocht, en echt de gemiddelde ALI kraan is beter dan die rotzooi. Wat me verbaasd, het meeste IKEA spul is wel ok.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:32
met welk bijzonder stuk gereedschap had jij gedacht daar te gaan slijpen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-06 20:12
No Hands schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:12:
met welk bijzonder stuk gereedschap had jij gedacht daar te gaan slijpen?
Oscilerende multitool? :Y)

tijd voor wat klusjes!


  • hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Cpt00kirk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:47:
Wellicht kan het draadeind waar de moer op zit, die in de kraan gedraaid is met een platte schroevendraaier eruit gedraaid worden. Dan kun je het draadeind met moer waarschijnlijk er in zijn geheel uit draaien. of alleen het draadeind, dan is de kraan ook los. [Afbeelding]
Dit, al ga je aan die moer draaien, dan komt nog het draadeind los waarschijnlijk vanwege de roest, dus kan je beter meteen het draadeind er uit draaien zonder eerst naar een pijpsleutel te zoeken...

PS, idd IKEA (en eigenlijk elk huismerk) kranen zijn niet bepaald duurzaam. Zelfs de bouwmarkt Grohe is stukken beter dan dat...

  • Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
WD40 + pijpsleutel

  • FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 09:06
Aan het einde van het draadeind twee moeren tegen elkaar draaien, De hoogste klemdraaien tegen de onderste en de draadeinde uit de kraan draaien.

  • xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:09
FNale schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:11:
Aan het einde van het draadeind twee moeren tegen elkaar draaien, De hoogste klemdraaien tegen de onderste en de draadeinde uit de kraan draaien.
Idd dit of een pijpsleutel.

De moer zal wel permanent vast zitten, maar de bout in de kraan zelf zou moeten loskomen.

  • DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zaag dan de kraan door en plaats een nieuwe.
In de tijd die iedereen hier kwijt is aan reageren heb je al een nieuwe kraan geïnstalleerd

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar


  • JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 12:28
FNale schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:11:
Aan het einde van het draadeind twee moeren tegen elkaar draaien, De hoogste klemdraaien tegen de onderste en de draadeinde uit de kraan draaien.
Dit ^^^^ dus.
Eventueel twee hoge koppelmoeren om meer houvast en kracht er op te kunnen zetten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren


  • Kting
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-06 15:40
No Hands schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:12:
met welk bijzonder stuk gereedschap had jij gedacht daar te gaan slijpen?
offtopic:
Met een dremel zou je erbij kunnen, mocht je dat echt perse willen..

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:32
Ik zie niet in hoe ik mijn Makita multitool of mijn ouderwetse dremel daar bij die moer vlak onder dat aanrechtblad krijg en dan ook nog op een dergelijke manier dat ik die moer kan verzagen.

Dan zou ik als @DJMaze de multitool aan de bovenkant gebruiken en die hele kraan afzagen.

[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 04-06-2026 13:36 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
DJMaze schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Ik zaag dan de kraan door en plaats een nieuwe.
In de tijd die iedereen hier kwijt is aan reageren heb je al een nieuwe kraan geïnstalleerd
Nog een paar reacties en we kunnen een nieuwe keuken installeren.

  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
No Hands schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:12:
met welk bijzonder stuk gereedschap had jij gedacht daar te gaan slijpen?
Met een Dremel. Daarmee kan je er wel goed bijkomen.

  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Pejdref schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:48:
[...]


Nog een paar reacties en we kunnen een nieuwe keuken installeren.
Haha, zal het voorstellen bij mijn schoonvader. Scheelt mij weer paar uurtjes werk 😉.

  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
No Hands schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Ik zie niet in hoe ik mijn Makita multitool of mijn ouderwetse dremel daar bij die moer vlak onder dat aanrechtblad krijg en dan ook nog op een dergelijke manier dat ik die moer kan verzagen.

Dan zou ik als @DJMaze de multitool aan de bovenkant gebruiken en die hele kraan afzagen.
Ik wil de moer niet doorhalen maar een stuk van het draadeind eraf zodat ik een dop op de moer kan zetten ipv het bijgeleverde kunststof pijpsleutel.

  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Met een platte schroevendraaier het draadeind eruit proberen de draaien heb ik ook geprobeerd maar ook dat zit muurvast.

Ik heb een paar pijpsleutels besteld. Maar ga het eerst met twee moeren proberen, als dat lukt dan kunnen de pijpsleutels weer terug.

Bedankt voor alle reacties. Ik ga de suggesties zaterdag uitproberen. Wordt vervolgd. En anders wordt het maar een nieuwe kraan.

  • geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 17:57
Volgens mij kun je de slangen gewoon eruit draaien en vervangen. Dan kun je de kraan gewoon laten zitten... Is het echt de kraan dan wordt het een ander verhaal maar je kunt altijd even kijken of de slangen niet lek zijn. Succes!

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.


  • Xilonz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:56
Als je een Multitool hebt, goed afplakken en doorzagen aan de bovenkant?

Of een beitel opofferen en gewoon de onderste plaat aan beide zeiden naast de moer doorhakken, het geheel ff verschuiven en dan til je het uit.

  • Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Tarquin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:34:
Veel succes!

Als ik dat draadeind zou doorslijpen weet ik precies wat er gebeurt. Mijn slijptool neemt ook één van die slangen mee.
En na al die moeite blijkt dat toch de kraan naar de gallemiezen is en precies 3 minuten uit de garantie dus hergebruik zit er niet in en de IKEA is net dicht.
Oh en het vocht is in het aanrechtblad gekomen en dat was van spaanplaat.
Ik & Murphy zijn vrienden.

Hoe is dat ding vastgezet, want voor het vastdraaien kun je er net zo moeilijk bij?
Die slangen zijn gewoon los te draaien, dus wat is het probleem?

We have just one world, but we live in different ones...


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

Nulnulnix schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Die slangen zijn gewoon los te draaien, dus wat is het probleem?
Dat verschilt per kraan. Bij dit model lijken ze direct aan/in de kraan vast te zitten.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-06 15:36

Sharky

Skamn Dippy!

Ik wil je vooral succes wensen. Ik had een poosje geleden ook een kapotte kraan met een of ander proprietary systeem. Na 2,5 uur vloeken, schelden en wat geweld losgekregen. Het is ook zo'n rotplek om iets los te maken want je ligt onhandig in dat kastje in een ruimte te werken waar je geen kracht kunt zetten. Was toen het slechtste voorbeeld voor m'n kinderen ooit :'(

This too shall pass


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

3 opties

1) Set pijpsleutels.

als je 12x13 nodig hebt kan je soms met 10x11 of 14x15 (en een schroef horizontaal door gat ) zodat je niet 2 pijpsleutels overelkaar schuift .. een eind komen

2) of deze (kraan sleutel)

kraansleutel


3) of 2 moertjes aan de onderkant tegen elkaar indraaien .. en met griptang/klemtang het hele schroefdraad proberen te verwijderen

Tja vanalles


  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
geldersscheepje schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:00:
Volgens mij kun je de slangen gewoon eruit draaien en vervangen. Dan kun je de kraan gewoon laten zitten... Is het echt de kraan dan wordt het een ander verhaal maar je kunt altijd even kijken of de slangen niet lek zijn. Succes!
De slangen kan je bij deze kraan er niet uitdraaien.

  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Nou het is gelukt. Ging relatief gemakkelijk. Eerst geprobeerd met twee moeren maar dat werkte helaas niet. Vervolgens een pijpsleutel (11mm) erop en toen kwam het draadeind los. De moer zat muurvast op het draadeind en het volledige draadeind van moer af naar boven was behoorlijk geroest. Vervolgens een nieuwe Grohe kraan gemonteerd. Nu duimen dat ik niet over vijf jaar weer moet komen opdraven 😉.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

Anko_582 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:51:
<>
Vervolgens een nieuwe Grohe kraan gemonteerd. Nu duimen dat ik niet over vijf jaar weer moet komen opdraven 😉.
Grohe (en Hans Grohe) is echt wel een betere kwaliteit dan IKEA. Ik had twee IEKA kranen in de gadkamer (geborsteld RVS) die gewoon na 4 jaar gingen roesten op het "RVS"
Ikea maakt prima keukens maar hun kranen zijn gewoon jammer.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Sharky schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:23:
Ik wil je vooral succes wensen. Ik had een poosje geleden ook een kapotte kraan met een of ander proprietary systeem. Na 2,5 uur vloeken, schelden en wat geweld losgekregen. Het is ook zo'n rotplek om iets los te maken want je ligt onhandig in dat kastje in een ruimte te werken waar je geen kracht kunt zetten. Was toen het slechtste voorbeeld voor m'n kinderen ooit :'(
Nog bedankt! En voor je kinderen een goed voorbeeld van doorzettingsvermogen moet je maar denken, vergezeld van wat krachttermen voor wat extra motivatie 😉. Ging bij mij gelukkig stuk vlotter. Maar was blij dat ik, voor de zekerheid, setje pijpsleutels had aangeschaft. Bevestiging van de Grohe kraan is volledig van plastic, dus mocht dat ooit los moeten dan zou dat minder problemen moeten opleveren.

  • Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-06 08:21
Ikea keukens en badkamerspullen (kasten, wasbakken) zijn inderdaad prima. Kranen dus niet en ook hun keuken wasbakafvoersysteem zou ik niet gebruiken. Misschien is dat afvoersysteem inmiddels gelijk aan wat gebruikelijk is, maar toen leek het van geen kant op de standaard afvoersystemen in Nederland.

  • junkbuster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 07:12

junkbuster

Try 2 Hack Me...

Ik vraag me af of bij zulke draadeinden met een beetje kopervet op draad en moer op termijn de moer beter los te krijgen is. Desnoods een tweede moer er tegenaan als borg, maar wel met wat kopervet. Zou dat helpen?

  • Gersegozer
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-06 18:07
Goed gereedschap aanschaffen en/ of de kraan verantwoord slopen. Een Grohe kopen en monteren. Dat is de beste manier. Fijn dat het is gelukt. Zo'n kraansleutel is ook een handig tool.

[ Voor 27% gewijzigd door Gersegozer op 10-06-2026 09:01 ]


  • Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Anko_582 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:08:
Ikea keukens en badkamerspullen (kasten, wasbakken) zijn inderdaad prima. Kranen dus niet en ook hun keuken wasbakafvoersysteem zou ik niet gebruiken. Misschien is dat afvoersysteem inmiddels gelijk aan wat gebruikelijk is, maar toen leek het van geen kant op de standaard afvoersystemen in Nederland.
Met Ikea kranen heb ik ook slechte ervaringen maar hun afvoersysteem had ik geen problemen, heeft ruim 10 jaar gezeten in mijn vorige huis, grote voordeel van de Ikea afvoer tov een reguliere die ik ook had liggen was dat deze veel platter was en dus flink minder uitstak naar beneden in het keukenkastje waardoor er veel makkelijker een emmer en flessen schoonmaakmiddel in gezet konden worden.

  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Kting schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:21:
[...]
offtopic:
Met een dremel zou je erbij kunnen, mocht je dat echt perse willen..
Zo heb ik mijn fonteintje losgekregen: Dremel maar niet meer schijfje maar met rechte slijper vanwege de beperkte ruimte.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-06 23:22
Wij bouwen eigenlijk elke vijf jaar een nieuw huis, heb je dit soort gedoe ook niet.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:38
junkbuster schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:29:
Ik vraag me af of bij zulke draadeinden met een beetje kopervet op draad en moer op termijn de moer beter los te krijgen is. Desnoods een tweede moer er tegenaan als borg, maar wel met wat kopervet. Zou dat helpen?
Natuurlijk helpt dat.
En vroeger was ook zowat alles wat je kocht bij de ijzerhandel ingevet, geolied of van een ander beschermend laagje voorzien. Vaak nog ingepakt in dat geelbruine, vettige papier zodat de boel in het magazijn van de ijzerhandel niet ging roesten. Tegenwoordig gaat men er van uit dat mensen voorafgaande het monteren er zelf vet of olie op doen. Dat scheelt weer een handeling / verpakking en maakt het product voor de fabrikant goedkoper.
Metaal op metaal, daar moet vet of olie tussen. (En geen universele siliconenspray zoals WD40 verkoopt, dat verdampt na verloop van tijd).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1