WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Loskrijgen vastgeroeste moer keukenkraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06:35
Dag allen,

Mijn schoonouders hebben een lekkende Ikea keukenkraan. Ik verwacht dat het de aansluitslang is en niet de kraan zelf. Mijn schoonvader krijgt de vastgeroeste moer niet los en heeft mij gevraagd om te helpen.

Ik vraag me af of de moer los te krijgen is met een kraanmoersleutel (moet dan nog wel aangeschaft worden). Anders dacht ik aan het doorslijpen van het draadeind zodat ik er een dop op kan zetten. De kraan is trouwens nog maar jaar oud vijf oud, dus het is de bedoeling dat hij weer gemonteerd wordt nadat lekkage is verholpen.

Hebben jullie ideeën? Hieronder een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyBSwN0-0v5knZUHg9D7f60EKPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEy2SjaRGvITSY9vOXgaEBjd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Anko_582 op 03-06-2026 21:22 ]

Alle reacties

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:44

immetjes

HIER is BERN-E

Die moer kun je idd vrijwel niet bij. Wat ik doe als ie weer eens los zit. Is de siphons los halen en de hele spoelbak uit het aanrechtblad tillen. Dan kan je er goed bij en kan je een dikke tang en/of vlam op zetten.

• Anko_582
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06:35
Bedankt. Ik heb al geprobeerd om de spoelbak eruit te krijgen maar die is helaas verlijmd aan het aanrechtblad.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:18

franssie

Save the albatross

toch zoeken naar een lange pijpsleutelset.
Ikea kranen zijn helaas rotzooi, ook eens gehad, echt het geld niet waard.

editL inderdaad lange schroevendraaier moet het doen.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 03-06-2026 22:35 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 23:27
Wellicht kan het draadeind waar de moer op zit, die in de kraan gedraaid is met een platte schroevendraaier eruit gedraaid worden. Dan kun je het draadeind met moer waarschijnlijk er in zijn geheel uit draaien. of alleen het draadeind, dan is de kraan ook los. Afbeeldingslocatie: https://manuals.handleidingkwijt.com/html/65935/bg8.png

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:24

dragonhaertt

@_'.'

Cpt00kirk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:47:
Wellicht kan het draadeind waar de moer op zit, die in de kraan gedraaid is met een platte schroevendraaier eruit gedraaid worden. Dan kun je het draadeind met moer waarschijnlijk er in zijn geheel uit draaien. of alleen het draadeind, dan is de kraan ook los. [Afbeelding]
Dit inderdaad. Desnoods met de waterpomptang aan het draadeind draaien als het met een schroevendraaier niet lukt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 22:34
Veel succes!

Als ik dat draadeind zou doorslijpen weet ik precies wat er gebeurt. Mijn slijptool neemt ook één van die slangen mee.
En na al die moeite blijkt dat toch de kraan naar de gallemiezen is en precies 3 minuten uit de garantie dus hergebruik zit er niet in en de IKEA is net dicht.
Oh en het vocht is in het aanrechtblad gekomen en dat was van spaanplaat.
Ik & Murphy zijn vrienden.

Hoe is dat ding vastgezet, want voor het vastdraaien kun je er net zo moeilijk bij?

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 23:27
Tarquin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:34:
Hoe is dat ding vastgezet, want voor het vastdraaien kun je er net zo moeilijk bij?
Daar hebben ze een plastic schroevendraaier voor die wordt bij de kraan geleverd. Zie geheel links

Afbeeldingslocatie: https://manuals.handleidingkwijt.com/html/65938/bg5.png

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:18

franssie

Save the albatross

Cpt00kirk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Daar hebben ze een plastic schroevendraaier voor die wordt bij de kraan geleverd. Zie geheel links

[Afbeelding]
Dus toch een pijpsleutel.
Als het vastgeroest is krijg je het daar niet mee los.
15 jaar geleden een paar IKEA kranen gekocht, en echt de gemiddelde ALI kraan is beter dan die rotzooi. Wat me verbaasd, het meeste IKEA spul is wel ok.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:34
met welk bijzonder stuk gereedschap had jij gedacht daar te gaan slijpen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:49
No Hands schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:12:
met welk bijzonder stuk gereedschap had jij gedacht daar te gaan slijpen?
Oscilerende multitool? :Y)

tijd voor wat klusjes!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Cpt00kirk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:47:
Wellicht kan het draadeind waar de moer op zit, die in de kraan gedraaid is met een platte schroevendraaier eruit gedraaid worden. Dan kun je het draadeind met moer waarschijnlijk er in zijn geheel uit draaien. of alleen het draadeind, dan is de kraan ook los. [Afbeelding]
Dit, al ga je aan die moer draaien, dan komt nog het draadeind los waarschijnlijk vanwege de roest, dus kan je beter meteen het draadeind er uit draaien zonder eerst naar een pijpsleutel te zoeken...

PS, idd IKEA (en eigenlijk elk huismerk) kranen zijn niet bepaald duurzaam. Zelfs de bouwmarkt Grohe is stukken beter dan dat...

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
WD40 + pijpsleutel

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:15
Aan het einde van het draadeind twee moeren tegen elkaar draaien, De hoogste klemdraaien tegen de onderste en de draadeinde uit de kraan draaien.

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:22
FNale schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:11:
Aan het einde van het draadeind twee moeren tegen elkaar draaien, De hoogste klemdraaien tegen de onderste en de draadeinde uit de kraan draaien.
Idd dit of een pijpsleutel.

De moer zal wel permanent vast zitten, maar de bout in de kraan zelf zou moeten loskomen.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zaag dan de kraan door en plaats een nieuwe.
In de tijd die iedereen hier kwijt is aan reageren heb je al een nieuwe kraan geïnstalleerd

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:12
FNale schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:11:
Dit ^^^^ dus.
Eventueel twee hoge koppelmoeren om meer houvast en kracht er op te kunnen zetten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1