WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

AMD Ryzen 9 5950x draait op hoge temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01:57
Hallo, ik heb onlangs begonnen met het bouwen van mijn PC voor gaming/editing, en ik heb een temperatuurprobleem.

Eerst mijn specificaties:

• Moederbord: Asus ROG Strix X570-E

• CPU: AMD Ryzen 9 5950X = 105W TDP

• GPU: Asus Prime 5070 TI OC 16GB

• RAM: G.SKILL Ripjaws V f4-3600mhz

• SSD: verschillende Samsung 9 something M.2

Koeling en kast:

• Kast: DeepCool Genome III

• AIO 420mm bovenin de kast gemonteerd = 350W TDP

• DeepCool FT14 140mm

• Pumpsnelheid 3600rpm op 100%

• Fan-snelheid 1600rpm Max

• Arctic P14 Pro 140mm 2500rpm Max

• 3x zijwaarts gemonteerd reverse - Intake

• 1x onderaan gemonteerd reverse - Intake

• Arctic P12 120mm achteraan - Exhaust

Temperatuur:

• Idle CPU Package temperatuur 60°C tot 75°C, CPU temperatuur meestal 5°C lager dan de CPU Package temperatuur

• Onder lichte last (20-30%) 80°C tot 85°C, dit is ook CPU package temperatuur.

• Arctic MX6 Coolpaste

Ik weet niet waarom hij zo heet loopt en ik vind het niet fijn. De prestaties zijn goed, maar als ik hogere last zou bereiken denk ik dat hij op een gegeven moment zal crashen.

Enige tips om het te verbeteren, maybe undervolting of misschien andere ideeën?

Bewerkt: Ik heb de thermische pasta al 3 keer opnieuw aangebracht.

Fan-plaatsing is in de juiste richting.

Fan-snelheden zijn goed, maar zelfs met alle fans op 100% is hij nog steeds te heet onder een 20-30% last.

AIO is correct bevestigd en kan niet lager.

De Tdie-sensor met de Tccd0 en Tccd1 zijn de ones die de hoogste temperatuur tonen, de cores ben ik niet zeker van.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:26
Wanneer draaien je fans op max? altijd? zal een gigantische herrie geven...

Welke AIO heb je exact?

• Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:52
Maar wanneer wordt hij nu erg heet? 80 graden is opzich nog niet extreem

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:34
Heb je een foto gemaakt van hoe de pasta op de cpu eruit ziet als je de koeler er vanaf haalde? Was er al veel sprake van pump-out?

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:01
Nieuwe build? geen plastic tussen koeler en cpu? :)

• Ylias
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:30:
Wanneer draaien je fans op max? altijd? zal een gigantische herrie geven...

Welke AIO heb je exact?
Nou ze beginnen vrij snel met veel herrie maken als de temp boven de 75 graden komt gaan ze naar 100% maar dat lijkt wel geen effect te hebben

• Ylias
Spikeydedraak schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:30:
Maar wanneer wordt hij nu erg heet? 80 graden is opzich nog niet extreem
Hij draaid zonder iets open te hebben staan op 60 to 75 graden en op 20 a 30 procent verbruik ongeveer 80 a 85

• Ylias
aminam schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:36:
Heb je een foto gemaakt van hoe de pasta op de cpu eruit ziet als je de koeler er vanaf haalde? Was er al veel sprake van pump-out?
Ik weet niet wat pompous betekend maar ik heb er gister nieuwe cool pasta op gedaan voor de 3 de keer deze week maar lijkt wel geen effect te hebben, ik heb de schroeven helemaal ingedraaid maar ik kan niet makkelijk zien of er geen gap tussen zit.

• Ylias
flaskk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:42:
Nieuwe build? geen plastic tussen koeler en cpu? :)
Nee helaas was het maar zo makkelijk en dat het gewoon een stom foutje was maar lijkt moeilijker te zijn.

• Spikeydedraak
Ylias schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:34:
[...]

Hij draaid zonder iets open te hebben staan op 60 to 75 graden en op 20 a 30 procent verbruik ongeveer 80 a 85
Lijkt me dan eerder iets gerelateerd aan fancurve. Want zoals ik het nu begrijp is hij wel stabiel onder load en als de fans maximaal draaien.

• Spikeydedraak
Ylias schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Ik weet niet wat pompous betekend maar ik heb er gister nieuwe cool pasta op gedaan voor de 3 de keer deze week maar lijkt wel geen effect te hebben, ik heb de schroeven helemaal ingedraaid maar ik kan niet makkelijk zien of er geen gap tussen zit.
Gewoon handvast toch? Je moet ze niet te strak aandraaien anders is hij niet meer recht en buigt heatshield van de cpu een beetje

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:34
Ylias schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Pumpout betekend dat de koelpasta tussen de CPU en het koelelement uit wordt geduwd door het opwarmen van beide, wanneer beide dan weer afkoelen trekt de koelpasta niet meer zo samen dat de laag weer dekkend is. Als je de koeler eraf haalt dan zie je aan de dekking op de cpu in zon geval dat er een soort van drogere plek in het midden(of wat meer het heetste punt was) is ontstaan. Vaak is dit te herkennen aan goede prestaties na een repaste maar in de paar heat-clycles erna, dus dat kan een dag of 2 later al zijn, dat de temperaturen al enorm verslechterd zijn. Het kan zijn dat het IHS van je 5950x meer kuilvormig is dan normaal waardoor je slechter contact hebt dan normaal.

PTM pads zijn hier een populaire oplossing voor. Voorbeelden daarvan zijn Thermalright Heilos, of de pcm5000/pcm8500 die op alieexpress vaak verkocht worden als zijne ptm7950. Dat spul wordt vloeibaar als het warm wordt en trekt samen naar meer solide vorm als het afkoelt waardoor dit pump-out effect niet meer voorkomt. Zolang het niet te duur is is dit ook een super oplossing voor CPU's. Het beste en dure spul zoals thermal grizzly PhaseSheet is wat zonde voor een CPU en zou ik alleen voor GPU's of laptops gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door aminam op 03-06-2026 16:16 ]

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:57
Als je voor de 3e keer cpu pasta erop hebt gedaan is misschien de vraag nog: hoe veel? Je hebt namelijk maar zeer weinig nodig. Daarnaast ga ik er vanuit dat als je het al 3x gedaan hebt alles wel echt goed gemonteerd zit, of zit misschien 1 van de punten gebogen of niet goed vast? Iets met de backplate wellicht? Ik zou daar nog even naar kijken.

60 tot 75 graden idle is echt te hoog, maar is dat ook direct als je windows opstart? Zo ja dan is het toch een koelings instelling. Heb je al eens de pompsnelheid van de waterkoeling geprobeerd wat lager te zetten? Misschien vreemde gedachte maar bij mij draait alles optimaal op 75% pompspeed, is zowel voor de levensduur als geluid uit je pc beter.

Is even gek out of the box gedacht maar zo 1-2-3 kan ik ook niet snel iets beters bedenken.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik boekmakr dit topic even. En probeer morgen iets te zeggen over mijn temps met een 5950.

Ik weet dat ik de 85 graden haal, wanneer ik een allcore oc naar 5ghz aan heb staan.

Nu denk ik dat ik een grotere radiator heb (mora 420 met 4 140mm fans)

Ptm7950 als overdracht materiaal.
Als je een specifieke vraag hebt over iets dat ik kan testen. Laat het even weten, anders laat ik morgen mijn temps weten idle and onder load.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:57
Ik heb ook een 5950 en 75 graden idle is wel echt hoog. Het hoort echt max 50 te zijn normaal gesproken, hoewel e.e.a. natuurlijk ook afhankelijk is van de buitentemperatuur. Het is nu wat warmer om ons heen dan in december ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:44
Draait er geen proces (van een service o.i.d.) stiekem op de achtergrond die de boel opwarmt?

Idle zou idd max rond de 50° mogen zijn. En blazen de fans van de aio wel de kast uit, niet naar binnen? (omdat je al 4 intake fans genoemd hebt).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Plaats ook even een foto van hoe je koeler is gemonteerd, met het hele aanzicht van hoe je AIO in de kast zit.

Wordt de radiator warm na een tijdje?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uvf9Mkis9iUop1w8G8G8-1OiD4g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MvifamsPlPliMRyX5ldPXfQD.png?f=user_large

heb mijn overclock er even afgehaald voor je.
en dit is met een binnen tempratuur van 27 graden.

mora 420.
4x 140mm noctua
2x d5 pomp.
weet alleen niet meer welke waterblokken ik er op heb gezet.

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 03-06-2026 23:23 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Ylias
jack zomer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:14:
[Afbeelding]

heb mijn overclock er even afgehaald voor je.
en dit is met een binnen tempratuur van 27 graden.

mora 420.
4x 140mm noctua
2x d5 pomp.
weet alleen niet meer welke waterblokken ik er op heb gezet.
Ik heb zelf ook even een test je gedaan dit is de uitslag.

lijkt het zelfde hoe doet hij het met ene single core load aangezien ik ook veel gems speel waar vaak 1 for gebruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnSngCsHsYd5SO0vOX8OXH4r-kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDcJrUAUKQGj7qxBBacp3nN4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhAR3Ag0SQMVcSL4mcy3sghYPwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/la7xMSKGHpTAaYDTsvFUM9hk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBLdLCONLMhLyTychU03XpJdl_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgHCfFSNepStsBzymeRtCdTe.jpg?f=fotoalbum_large

• Ylias
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-r2f2eoww8Kbmave6Q6Jkd20iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QE0G0RCblcWJ5ore1u70pWG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMdwjc5sIQ6oMeoiUDzU5TGlWAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtQ3kvfastUobqcuAEcOyo6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI8yiEOBYOhl6MgsnZonazpMIu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipN5hUqhb78pZSrALyUTP30K.jpg?f=fotoalbum_large

• Ylias
nelizmastr schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:37:
Plaats ook even een foto van hoe je koeler is gemonteerd, met het hele aanzicht van hoe je AIO in de kast zit.

Wordt de radiator warm na een tijdje?
Ik heb wat foto’s geplaatst hoop dat het voldoende is.

• Ylias
DeNachtwacht schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:42:
Als je voor de 3e keer cpu pasta erop hebt gedaan is misschien de vraag nog: hoe veel? Je hebt namelijk maar zeer weinig nodig. Daarnaast ga ik er vanuit dat als je het al 3x gedaan hebt alles wel echt goed gemonteerd zit, of zit misschien 1 van de punten gebogen of niet goed vast? Iets met de backplate wellicht? Ik zou daar nog even naar kijken.

60 tot 75 graden idle is echt te hoog, maar is dat ook direct als je windows opstart? Zo ja dan is het toch een koelings instelling. Heb je al eens de pompsnelheid van de waterkoeling geprobeerd wat lager te zetten? Misschien vreemde gedachte maar bij mij draait alles optimaal op 75% pompspeed, is zowel voor de levensduur als geluid uit je pc beter.

Is even gek out of the box gedacht maar zo 1-2-3 kan ik ook niet snel iets beters bedenken.
Tot mijn verbazing heeft het wel wat geholpen het is al iets naar beneden gegaan.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:42:
Als je voor de 3e keer cpu pasta erop hebt gedaan is misschien de vraag nog: hoe veel? Je hebt namelijk maar zeer weinig nodig.
Puur qua koeling is er niet zoiets als teveel CPU pasta. Wel te weinig, dat geeft hoge temperaturen! Teveel geeft geklieder rond je CPU socket, maar kwaad kan het niet. Bij twijfel is het beter wat meer dan wat minder te gebruiken.
Pagina: 1