AMD Ryzen 9 5950x draait op hoge temperatuur

Pagina: 1
Acties:

  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
Hallo, ik heb onlangs begonnen met het bouwen van mijn PC voor gaming/editing, en ik heb een temperatuurprobleem.

Eerst mijn specificaties:

• Moederbord: Asus ROG Strix X570-E

• CPU: AMD Ryzen 9 5950X = 105W TDP

• GPU: Asus Prime 5070 TI OC 16GB

• RAM: G.SKILL Ripjaws V f4-3600mhz

• SSD: verschillende Samsung 9 something M.2

Koeling en kast:

• Kast: DeepCool Genome III

• AIO 420mm bovenin de kast gemonteerd = 350W TDP

• DeepCool FT14 140mm

• Pumpsnelheid 3600rpm op 100%

• Fan-snelheid 1600rpm Max

• Arctic P14 Pro 140mm 2500rpm Max

• 3x zijwaarts gemonteerd reverse - Intake

• 1x onderaan gemonteerd reverse - Intake

• Arctic P12 120mm achteraan - Exhaust

Temperatuur:

• Idle CPU Package temperatuur 60°C tot 75°C, CPU temperatuur meestal 5°C lager dan de CPU Package temperatuur

• Onder lichte last (20-30%) 80°C tot 85°C, dit is ook CPU package temperatuur.

• Arctic MX6 Coolpaste

Ik weet niet waarom hij zo heet loopt en ik vind het niet fijn. De prestaties zijn goed, maar als ik hogere last zou bereiken denk ik dat hij op een gegeven moment zal crashen.

Enige tips om het te verbeteren, maybe undervolting of misschien andere ideeën?

Bewerkt: Ik heb de thermische pasta al 3 keer opnieuw aangebracht.

Fan-plaatsing is in de juiste richting.

Fan-snelheden zijn goed, maar zelfs met alle fans op 100% is hij nog steeds te heet onder een 20-30% last.

AIO is correct bevestigd en kan niet lager.

De Tdie-sensor met de Tccd0 en Tccd1 zijn de ones die de hoogste temperatuur tonen, de cores ben ik niet zeker van.

  • 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:32
Wanneer draaien je fans op max? altijd? zal een gigantische herrie geven...

Welke AIO heb je exact?

  • Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-06 16:31
Maar wanneer wordt hij nu erg heet? 80 graden is opzich nog niet extreem

  • aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 15:29
Heb je een foto gemaakt van hoe de pasta op de cpu eruit ziet als je de koeler er vanaf haalde? Was er al veel sprake van pump-out?

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW


  • flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:44
Nieuwe build? geen plastic tussen koeler en cpu? :)

  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:30:
Wanneer draaien je fans op max? altijd? zal een gigantische herrie geven...

Welke AIO heb je exact?
Nou ze beginnen vrij snel met veel herrie maken als de temp boven de 75 graden komt gaan ze naar 100% maar dat lijkt wel geen effect te hebben

  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
Spikeydedraak schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:30:
Maar wanneer wordt hij nu erg heet? 80 graden is opzich nog niet extreem
Hij draaid zonder iets open te hebben staan op 60 to 75 graden en op 20 a 30 procent verbruik ongeveer 80 a 85

  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
aminam schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:36:
Heb je een foto gemaakt van hoe de pasta op de cpu eruit ziet als je de koeler er vanaf haalde? Was er al veel sprake van pump-out?
Ik weet niet wat pompous betekend maar ik heb er gister nieuwe cool pasta op gedaan voor de 3 de keer deze week maar lijkt wel geen effect te hebben, ik heb de schroeven helemaal ingedraaid maar ik kan niet makkelijk zien of er geen gap tussen zit.

  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
flaskk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:42:
Nieuwe build? geen plastic tussen koeler en cpu? :)
Nee helaas was het maar zo makkelijk en dat het gewoon een stom foutje was maar lijkt moeilijker te zijn.

  • Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-06 16:31
Ylias schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:34:
[...]

Hij draaid zonder iets open te hebben staan op 60 to 75 graden en op 20 a 30 procent verbruik ongeveer 80 a 85
Lijkt me dan eerder iets gerelateerd aan fancurve. Want zoals ik het nu begrijp is hij wel stabiel onder load en als de fans maximaal draaien.

  • Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-06 16:31
Ylias schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Ik weet niet wat pompous betekend maar ik heb er gister nieuwe cool pasta op gedaan voor de 3 de keer deze week maar lijkt wel geen effect te hebben, ik heb de schroeven helemaal ingedraaid maar ik kan niet makkelijk zien of er geen gap tussen zit.
Gewoon handvast toch? Je moet ze niet te strak aandraaien anders is hij niet meer recht en buigt heatshield van de cpu een beetje

  • aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 15:29
Ylias schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Ik weet niet wat pompous betekend maar ik heb er gister nieuwe cool pasta op gedaan voor de 3 de keer deze week maar lijkt wel geen effect te hebben, ik heb de schroeven helemaal ingedraaid maar ik kan niet makkelijk zien of er geen gap tussen zit.
Pumpout betekend dat de koelpasta tussen de CPU en het koelelement uit wordt geduwd door het opwarmen van beide, wanneer beide dan weer afkoelen trekt de koelpasta niet meer zo samen dat de laag weer dekkend is. Als je de koeler eraf haalt dan zie je aan de dekking op de cpu in zon geval dat er een soort van drogere plek in het midden(of wat meer het heetste punt was) is ontstaan. Vaak is dit te herkennen aan goede prestaties na een repaste maar in de paar heat-clycles erna, dus dat kan een dag of 2 later al zijn, dat de temperaturen al enorm verslechterd zijn. Het kan zijn dat het IHS van je 5950x meer kuilvormig is dan normaal waardoor je slechter contact hebt dan normaal.

PTM pads zijn hier een populaire oplossing voor. Voorbeelden daarvan zijn Thermalright Heilos, of de pcm5000/pcm8500 die op alieexpress vaak verkocht worden als zijne ptm7950. Dat spul wordt vloeibaar als het warm wordt en trekt samen naar meer solide vorm als het afkoelt waardoor dit pump-out effect niet meer voorkomt. Zolang het niet te duur is is dit ook een super oplossing voor CPU's. Het beste en dure spul zoals thermal grizzly PhaseSheet is wat zonde voor een CPU en zou ik alleen voor GPU's of laptops gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door aminam op 03-06-2026 16:16 ]

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als je voor de 3e keer cpu pasta erop hebt gedaan is misschien de vraag nog: hoe veel? Je hebt namelijk maar zeer weinig nodig. Daarnaast ga ik er vanuit dat als je het al 3x gedaan hebt alles wel echt goed gemonteerd zit, of zit misschien 1 van de punten gebogen of niet goed vast? Iets met de backplate wellicht? Ik zou daar nog even naar kijken.

60 tot 75 graden idle is echt te hoog, maar is dat ook direct als je windows opstart? Zo ja dan is het toch een koelings instelling. Heb je al eens de pompsnelheid van de waterkoeling geprobeerd wat lager te zetten? Misschien vreemde gedachte maar bij mij draait alles optimaal op 75% pompspeed, is zowel voor de levensduur als geluid uit je pc beter.

Is even gek out of the box gedacht maar zo 1-2-3 kan ik ook niet snel iets beters bedenken.

  • jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik boekmakr dit topic even. En probeer morgen iets te zeggen over mijn temps met een 5950.

Ik weet dat ik de 85 graden haal, wanneer ik een allcore oc naar 5ghz aan heb staan.

Nu denk ik dat ik een grotere radiator heb (mora 420 met 4 140mm fans)

Ptm7950 als overdracht materiaal.
Als je een specifieke vraag hebt over iets dat ik kan testen. Laat het even weten, anders laat ik morgen mijn temps weten idle and onder load.

The problem with communication is the illusion it has taken place.


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb ook een 5950 en 75 graden idle is wel echt hoog. Het hoort echt max 50 te zijn normaal gesproken, hoewel e.e.a. natuurlijk ook afhankelijk is van de buitentemperatuur. Het is nu wat warmer om ons heen dan in december ;)

  • Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 15:07
Draait er geen proces (van een service o.i.d.) stiekem op de achtergrond die de boel opwarmt?

Idle zou idd max rond de 50° mogen zijn. En blazen de fans van de aio wel de kast uit, niet naar binnen? (omdat je al 4 intake fans genoemd hebt).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.


  • nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Plaats ook even een foto van hoe je koeler is gemonteerd, met het hele aanzicht van hoe je AIO in de kast zit.

Wordt de radiator warm na een tijdje?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold


  • jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uvf9Mkis9iUop1w8G8G8-1OiD4g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MvifamsPlPliMRyX5ldPXfQD.png?f=user_large

heb mijn overclock er even afgehaald voor je.
en dit is met een binnen tempratuur van 27 graden.

mora 420.
4x 140mm noctua
2x d5 pomp.
weet alleen niet meer welke waterblokken ik er op heb gezet.

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 03-06-2026 23:23 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.


  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
jack zomer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:14:
[Afbeelding]

heb mijn overclock er even afgehaald voor je.
en dit is met een binnen tempratuur van 27 graden.

mora 420.
4x 140mm noctua
2x d5 pomp.
weet alleen niet meer welke waterblokken ik er op heb gezet.
Ik heb zelf ook even een test je gedaan dit is de uitslag.

lijkt het zelfde hoe doet hij het met ene single core load aangezien ik ook veel gems speel waar vaak 1 for gebruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnSngCsHsYd5SO0vOX8OXH4r-kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDcJrUAUKQGj7qxBBacp3nN4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhAR3Ag0SQMVcSL4mcy3sghYPwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/la7xMSKGHpTAaYDTsvFUM9hk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBLdLCONLMhLyTychU03XpJdl_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgHCfFSNepStsBzymeRtCdTe.jpg?f=fotoalbum_large

  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-r2f2eoww8Kbmave6Q6Jkd20iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QE0G0RCblcWJ5ore1u70pWG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMdwjc5sIQ6oMeoiUDzU5TGlWAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtQ3kvfastUobqcuAEcOyo6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI8yiEOBYOhl6MgsnZonazpMIu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipN5hUqhb78pZSrALyUTP30K.jpg?f=fotoalbum_large

  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
nelizmastr schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:37:
Plaats ook even een foto van hoe je koeler is gemonteerd, met het hele aanzicht van hoe je AIO in de kast zit.

Wordt de radiator warm na een tijdje?
Ik heb wat foto’s geplaatst hoop dat het voldoende is.

  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
DeNachtwacht schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:42:
Als je voor de 3e keer cpu pasta erop hebt gedaan is misschien de vraag nog: hoe veel? Je hebt namelijk maar zeer weinig nodig. Daarnaast ga ik er vanuit dat als je het al 3x gedaan hebt alles wel echt goed gemonteerd zit, of zit misschien 1 van de punten gebogen of niet goed vast? Iets met de backplate wellicht? Ik zou daar nog even naar kijken.

60 tot 75 graden idle is echt te hoog, maar is dat ook direct als je windows opstart? Zo ja dan is het toch een koelings instelling. Heb je al eens de pompsnelheid van de waterkoeling geprobeerd wat lager te zetten? Misschien vreemde gedachte maar bij mij draait alles optimaal op 75% pompspeed, is zowel voor de levensduur als geluid uit je pc beter.

Is even gek out of the box gedacht maar zo 1-2-3 kan ik ook niet snel iets beters bedenken.
Tot mijn verbazing heeft het wel wat geholpen het is al iets naar beneden gegaan.

  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:42:
Als je voor de 3e keer cpu pasta erop hebt gedaan is misschien de vraag nog: hoe veel? Je hebt namelijk maar zeer weinig nodig.
Puur qua koeling is er niet zoiets als teveel CPU pasta. Wel te weinig, dat geeft hoge temperaturen! Teveel geeft geklieder rond je CPU socket, maar kwaad kan het niet. Bij twijfel is het beter wat meer dan wat minder te gebruiken.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dat is dus helaas een veelgemaakte foute gedachte... koelpasta heeft geen 100% warmtegeleiding; een echt te dikke laag werkt als warmte-isolator in plaats van opener. Dus als het er aan alle kanten uit komt ben je echt slechter bezig.

Wat erop moet is een hoeveelheid ter grootte van een rijstkorrel of erwt. Meer is niet nodig en doet ook niet direct schade, maar als er echt veel pasta op zit is het contact van het koelblok met de processor simpelweg slechter (of ontstaat er in de dikke laag pasta een plek waar géén pasta zit en dus een halve mm speling zonder iets er tussen bijvoorbeeld).

  • jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 03:09:
[...]

Puur qua koeling is er niet zoiets als teveel CPU pasta. Wel te weinig, dat geeft hoge temperaturen! Teveel geeft geklieder rond je CPU socket, maar kwaad kan het niet. Bij twijfel is het beter wat meer dan wat minder te gebruiken.
ik kan het met je eens zijn met de volgende toevoeging.

ZOLANG NIET ELECTISCH GELEIDEND.

het te veel aan koelmedia zal er idd uitgedrukt worden. Maar als dit liquid metal was dan heb je wel een probleempje/

The problem with communication is the illusion it has taken place.


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@jack zomer zie mijn reactie hierboven. Te veel kan wel degelijk tot hitteproblemen leiden. Dat lezen we ook al in de reactie van @Ylias . Hoeveel koelpasta heb je gebruikt? Als het meer dan die erwt was zou dus nog minder weleens de oplossing kunnen zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-06-2026 08:37 ]


  • jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:37:
@jack zomer zie mijn reactie hierboven. Te veel kan wel degelijk tot hitteproblemen leiden. Dat lezen we ook al in de reactie van @Ylias . Hoeveel koelpasta heb je gebruikt? Als het meer dan die erwt was zou dus nog minder weleens de oplossing kunnen zijn.
het punt was dat je dat niet met liquid metal moet doen.


en ja, 100 gram pasta uit persen is niet ideaal.
maar die 0.5 gram van een ewrt te veel komt er echt wel al.

Voordat ik overstapte op ptm7950 gebruikte ik meestal 5 ewrtjes op de cpu.

The problem with communication is the illusion it has taken place.


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ga je teleurstellen dat klopt dus niet. Ondanks dat er legio berichten vanuit fabrikanten/AMD constant via professionele kanalen naar de consument gaan: YouTube: Hoe vervang je je Koelpasta? | Megekko How-To blijft de mythe hardnekkig. Meer dan een erwt is simpelweg niet nodig.

Misschien helpt deze uitleg: lucht geleidt slecht. Als de cpu en koeler perfect op elkaar aansluiten is in theorie koelpasta niet nodig: er zit geen lucht tussen en de geleiding is perfect want het sluit immers 100% aan. Maar de realiteit is dat dat moeilijk voor elkaar te krijgen is; de schroef hoeft maar aan één kant wat strakker te zitten dan aan de andere kant en een miniem verschil in de hoek van de koeler zorgt ervoor dat er wat ruimte tussen de koeler en cpu ontstaat aan één kant. Precies daarvoor, en ook alleen daarvoor, gebruik je koelpasta. Om te zorgen dat eventuele minieme lege ruimte wordt opgevuld door iets dat beter geleidt dan lucht. Eén erwtje in het midden spreidt zich dus mooi uit over het gehel oppervlakte van de cpu maar blijft tegelijk een zo dun mogelijk laagje.

Maar wat gebeurt er nu als je te veel koelpasta erop doet? Precies wat je níet wil; de dikke laag pasta geleidt minder dan direct contact tussen cpu en koeler en gaat daar tussen zitten. Overal is de geleiding dus al direct iets minder. Daarnaast is er bij een dikke laag (bijv. een kruis of streep trekken) altijd een risico dat er aan één kant een heel dikke laag zit, maar ergens een luchtbubbel die niet gevuld is: het slechtst wat je kan hebbben. Ik kan toch zeggen dat ik inmiddels honderden of zelfs meer dan duizend cpu's gemonteerd heb en ook zelf gewoon door schade en schande heb geleerd: één erwt werkt het best.

De hele "flinke lading cpu pasta erop" hype komt uit de tijd dat de cpu nog soms deels printplaat was en er meerdere chipjes naast ook de cpu unit zaten soms waarbij het inderdaad effect bleek te hebben om te zorgen dat ook die chipjes een drup pasta erop hadden zodat er geen lucht meer zat tussen de cpu en het koelblok. Maar met AM5 tegenwoordig is de cpu gewoon zelf voorzien van 1 mooie, nette heatspreader en is dat dus niet van toepassing.

Het is simpelweg niet anders dan dit en elke communicatie vanuit officiële kanalen zal dat bevestigen.

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-06-2026 09:33 ]


  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
DeNachtwacht schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:06:
Ik ga je teleurstellen dat klopt dus niet. Ondanks dat er legio berichten vanuit fabrikanten/AMD constant via professionele kanalen naar de consument gaan: YouTube: Hoe vervang je je Koelpasta? | Megekko How-To blijft de mythe hardnekkig. Meer dan een erwt is simpelweg niet nodig.

Misschien helpt deze uitleg: lucht geleidt slecht. Als de cpu en koeler perfect op elkaar aansluiten is in theorie koelpasta niet nodig: er zit geen lucht tussen en de geleiding is perfect want het sluit immers 100% aan. Maar de realiteit is dat dat moeilijk voor elkaar te krijgen is; de schroef hoeft maar aan één kant wat strakker te zitten dan aan de andere kant en een miniem verschil in de hoek van de koeler zorgt ervoor dat er wat ruimte tussen de koeler en cpu ontstaat aan één kant. Precies daarvoor, en ook alleen daarvoor, gebruik je koelpasta. Om te zorgen dat eventuele minieme lege ruimte wordt opgevuld door iets dat beter geleidt dan lucht. Eén erwtje in het midden spreidt zich dus mooi uit over het gehel oppervlakte van de cpu maar blijft tegelijk een zo dun mogelijk laagje.

Maar wat gebeurt er nu als je te veel koelpasta erop doet? Precies wat je níet wil; de dikke laag pasta geleidt minder dan direct contact tussen cpu en koeler en gaat daar tussen zitten. Overal is de geleiding dus al direct iets minder. Daarnaast is er bij een dikke laag (bijv. een kruis of streep trekken) altijd een risico dat er aan één kant een heel dikke laag zit, maar ergens een luchtbubbel die niet gevuld is: het slechtst wat je kan hebbben. Ik kan toch zeggen dat ik inmiddels honderden of zelfs meer dan duizend cpu's gemonteerd heb en ook zelf gewoon door schade en schande heb geleerd: één erwt werkt het best.

De hele "flinke lading cpu pasta erop" hype komt uit de tijd dat de cpu nog soms deels printplaat was en er meerdere chipjes naast ook de cpu unit zaten soms waarbij het inderdaad effect bleek te hebben om te zorgen dat ook die chipjes een drup pasta erop hadden zodat er geen lucht meer zat tussen de cpu en het koelblok. Maar met AM5 tegenwoordig is de cpu gewoon zelf voorzien van 1 mooie, nette heatspreader en is dat dus niet van toepassing.

Het is simpelweg niet anders dan dit en elke communicatie vanuit officiële kanalen zal dat bevestigen.
Ik doe altijd ongeveer ten groet van een van die kleine rondjes die op het moederbord zitten.

  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
Ik ben onderweg naar mijn lokale hardware winkel om hem daar even na te laten checken

  • Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:10

Nemesizz

Untouchable

Kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij zuigen alle case-fans naar buiten...

De fan achterin zuigt naar buiten, de 3 in de zijkant zuigen naar buiten, de ene onderin ook, en de 3 op de radiator zuigen eigenlijk ook warme lucht op.

Zoals ik het zie is er geen één fan die koele lucht de kast in blaast, enkel fans die alles naar buiten moeten blazen.

Nu verwacht ik niet dat het heel drastisch verschil zou maken qua CPU temp, maar ideaal lijkt het me ook niet echt.

  • KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-06 15:51
Alle fans lijken op exhaust te staan, dit kun je zien aan het kleine support bracketje van de fan. Als deze naar buiten de case wijst, dan fungeert deze dus als exhaust. Sommige fans hebben zelfs pijlen erop staan, die je laten zien waar ze heen exhausten.

Ik zou dan de 3 fans aan de voorkant en de fan aan de onderkant omdraaien, zodat je ook verse lucht binnen het systeem krijgt. Dat zal wel een aantal graden schelen.

Dit lijkt op de Deepcool Genome III case, waarbij een meegeleverde AIO komt, klopt dat? Dan lijkt mij de AIO ook geen probleem per sé, gezien Deepcool meestal goede AIO's leveren.

Je eerste Core Temp screenshot is neem ik aan van idle? Dit schetst een compleet normaal beeld van je setup eerlijk gezegd, waarbij de Tdie rond de 50c zit en je cores rond 32-41c zitten. Dan neem ik aan het laatste screenshot van Core Temp is under load, waarin te zien is dat de Tdie op 60c zit en de core rond 43-53c. Dit lijkt mij allemaal vrij normaal eerlijk gezegd.

Heb je misschien voorbeelden van de extreme temperaturen die je benoemd in het start van je post?

[ Voor 4% gewijzigd door KilleBladhark op 04-06-2026 14:03 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Scherp. inderdaad moeten er een paar fans lucht de kast in zuigen. ooit al eerder zelf dit kunstwerkje gemaakt ter illustratie hoe je het wil hebben in de basis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRTuYVE9hKbaqx4HoROxZyjBL5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24HSylGRQw3SNNkz1Mo93Vno.jpg?f=fotoalbum_large

Warme lucht stijgt op, dus van onder en vanaf de voorkant alles naar boven en naar de achterkant. En de CPU fan natuurlijk in dezelfde richting (alles de kast uit) als de front fans)

  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
Nemesizz schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:27:
Kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij zuigen alle case-fans naar buiten...

De fan achterin zuigt naar buiten, de 3 in de zijkant zuigen naar buiten, de ene onderin ook, en de 3 op de radiator zuigen eigenlijk ook warme lucht op.

Zoals ik het zie is er geen één fan die koele lucht de kast in blaast, enkel fans die alles naar buiten moeten blazen.

Nu verwacht ik niet dat het heel drastisch verschil zou maken qua CPU temp, maar ideaal lijkt het me ook niet echt.
Nee de fans aan de zijkant en onder aan zijn reversed fans

  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
KilleBladhark schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:59:
Alle fans lijken op exhaust te staan, dit kun je zien aan het kleine support bracketje van de fan. Als deze naar buiten de case wijst, dan fungeert deze dus als exhaust. Sommige fans hebben zelfs pijlen erop staan, die je laten zien waar ze heen exhausten.

Ik zou dan de 3 fans aan de voorkant en de fan aan de onderkant omdraaien, zodat je ook verse lucht binnen het systeem krijgt. Dat zal wel een aantal graden schelen.

Dit lijkt op de Deepcool Genome III case, waarbij een meegeleverde AIO komt, klopt dat? Dan lijkt mij de AIO ook geen probleem per sé, gezien Deepcool meestal goede AIO's leveren.

Je eerste Core Temp screenshot is neem ik aan van idle? Dit schetst een compleet normaal beeld van je setup eerlijk gezegd, waarbij de Tdie rond de 50c zit en je cores rond 32-41c zitten. Dan neem ik aan het laatste screenshot van Core Temp is under load, waarin te zien is dat de Tdie op 60c zit en de core rond 43-53c. Dit lijkt mij allemaal vrij normaal eerlijk gezegd.

Heb je misschien voorbeelden van de extreme temperaturen die je benoemd in het start van je post?
Ja klopt de case is die van deep cool en de temperaturen zijn beter geworden met behulp van de reacties die hier op het forum zijn gegeven. De fans aan de zijden onder kant zijn reversed dus lijkt als of ze de verkeerde kant op staan.

Ik ben vandaag bij de computer winkel geweest bij mij in de buurt en die gaven ook aan de de temperaturen gewoon normaal zijn en niet om zorgen om te maken

  • Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:16

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

zou anders nog een undervolt doen. heb ik ook gedaan met een 9800x3d en aio cooler. 56 graden max tijdens gamen.. stressed rond 65,. idle ongeveer tussen 37 en 40 gr.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.


  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
Hubert schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:35:
zou anders nog een undervolt doen. heb ik ook gedaan met een 9800x3d en aio cooler. 56 graden max tijdens gamen.. stressed rond 65,. idle ongeveer tussen 37 en 40 gr.
Ja ik weet aleen niet hoe het moet en wil het ook niet kapot maken

  • KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-06 15:51
Dat verklaart inderdaad een hoop als je reverse fans hebt gebruikt, dan zal de fan configuratie wel kloppen.

Wat ik je dan nog kan aanbevelen is de CPU te undervolten.

Denk aan je PBO Curve Optimizer tussen de -15 en -20 en bijvoorbeeld de PPT, TDC en EDC aanpassen naar 125w, 85A en 130A en dan een thermal limit van bijvoorbeeld 80c te zetten. Zoiets soortgelijks heb ik ook met mijn 9800X3D gedaan, al dan wel getuned op die chip zelf.

Er zijn genoeg video's op Youtube te vinden hoe dit moet en hoe je het veilig kan doen. Doe bijvoorbeeld ook eens research op Google op je specifieke CPU en vergelijk eens wat de meesten hebben gedaan met hun CPU en speel er eens mee rond.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)


  • peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:10
De 5950X draait sws warm, dat is ook mijn ervaring met open loop met 2x480mm radiatoren. Echter onder zware load blijft mijn package onder de 90 dus is het opzich niet erg. Wel belangrijk om een oog op te houden.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026


  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
peize9 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:48:
De 5950X draait sws warm, dat is ook mijn ervaring met open loop met 2x480mm radiatoren. Echter onder zware load blijft mijn package onder de 90 dus is het opzich niet erg. Wel belangrijk om een oog op te houden.
Nou dat is eigenlijk ook hetzelfde als ik heb nu denk ik dat de laatste repaste wel wat heeft geholpen.

  • Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:16

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Ylias schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:39:
[...]

Ja ik weet aleen niet hoe het moet en wil het ook niet kapot maken
how to undervolt :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.


  • peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:10
Ylias schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:57:
[...]

Nou dat is eigenlijk ook hetzelfde als ik heb nu denk ik dat de laatste repaste wel wat heeft geholpen.
Liquid metal tussen spreader en dies zou veel helpen, maar dat ga ik niet doen

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026


  • Ylias
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 18:50
Nou ik heb het wat beter kunnen krijgen heb zonder enige tuning de CPU op 39 idle gekregen moet nog kijken naar de temp tijdens spelen, wat ik heb gedaan is bij mijn case de DeepCool genome 3 zit de aio standaard in gebouwd ze geven aan dat de aio er niet uit kan dat klopt theoretisch gezien maar ik heb de aio los gemaakt een paar modificaties gedaan aan de brackets wegens de slangen die inde weg zaten en toen was mijn aio de intake, ik snap dat stof nu een grotere rol speelt maar ik maakte mijn pc toch al eens inde maand schoon om het netjes te houden
Pagina: 1