WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Aansluiting met TV

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views

Vraag

• LDV Cons
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:07
Ik ben van plan een Denon DRA-900H aan te schaffen. In de specificaties staat dat er een HDMI-out aanwezig is met eARC. Ik heb begrepen dat je die nodig hebt voor de setup van de receiver. Echter, mijn TV is van 2008, vooraleer eARC bestond, en heeft ook geen mogelijkheid van een optische aansluiting. Mijn vraag is nu hoe ik dat kan oplossen? Lukt dit eventueel met een laptop, of gewoon een PC-scherm?

[ Voor 8% gewijzigd door LDV Cons op 03-06-2026 12:11 ]

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06
Voor de setup zul je waarschijnlijk wel met een normale hdmi poort van je tv toe kunnen, maar hoe wil je straks het tv geluid via je versterker gaan weergeven? Welke tv is het trouwens?

• LDV Cons
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:07
Het is een Panasonic TH-42PV70FA, een oerdegelijk toestel. De tv beschikt over 2 gewone HDMI-poorten. Maar ik heb begrepen dat de eARC dient om geluid terug te sturen of zo, wat de TV dus niet kan langs dezelfde poort.

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:34
Volgens de handleiding van je TV kan je prima met tulpstekkers het geluid van de TV naar de versterker brengen.

Maar, wat je net zo goed kan doen is alle bronnen aansluiten op de receiver en dan alleen hdmi naar de TV te sturen. eArc is eigenlijk alleen nodig als je bijvoorbeeld direct naar de TV cast/streamt/via kabel kijkt en het geluidsignaal daarvan naar de receiver wil krijgen.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:35

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@LDV Cons Welkom op het forum van Tweakers. We verwachten hier van al onze gebruikers, vraagstellers én antwoordgevers, een stukje eigen inzet en dat begint met het geven van de benodigde informatie over je vraag. Dat mist nu in je topicstart.

Elke receiver kan je gewoon instellen met zijn eigen afstandsbediening en het beeld dat hij doorstuurt naar de tv/monitor/beamer, en als de receiver een display heeft, kan je via dat display ook het een en ander instellen. Daar is geen ARC of eARC voor nodig (audio return channel)

Waarvoor wil je de receiver gaan gebruiken? (Algemeen gebruik, zoals dolby surround afspelen van je tv streaming apps bijv en welke apparaten je erop aan gaat sluiten)
Welke tv heb je?
Wat bedoel je exact met de setup van de receiver?
Wil je specifieke dingen instellen? Zo ja welke?

Hoe meer informatie je ons geeft, hoe duidelijker dit wordt.

Ik doe je topic nu tijdelijk op slot omdat hij nu niet voldoet aan de kwaliteit die we van een topicstart verwachten, maar je mag mij een bericht sturen (op mijn naam klikken en dan de berichtknop gebruiken) als je een opzetje hebt gemaakt ter verbetering van je topicstart. Dan kan ik vervolgens je bericht weer open zetten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Dit topic is gesloten.