Advies over stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Newbie123666
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 29-06 15:44
Voor onze nieuwe keuken kwamen wij erachter dat er nog een hoop moest gebeuren, dit hebben wij z.s.m. proberen op te pakken, maar helaas lopen wij momenteel tegen de droogtijd van het stucwerk aan, ik hoop dat we hier waardenvolle advies en tips kunnen krijgen.

Wij hebben onze keuken op 15 mei laten stucen, we gingen ervan uit dat voor 8 en 9 juni het wel droog zou zijn, echter zien wij nog grijze plekken. De keuken zit in de verlengde stuk van de woonkamer, geen ramen o.i.d. Als we alle deuren opengooien en het laten doorluchten, ben ik bang dat het niet bij de keuken komt, omdat dit in een vervelende hoek zit.

Verder hebben wij een hoekkeuken genomen, met kasten boven en beneden, pvc plaat daartussen.

8 juni wordt de keuken geleverd en 9 juni gemonteerd. Nu is onze grootste zorgen dat het niet tijdig droog is.

Wat is jullie advies?

Alle reacties

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 22:35
Ventileren en bouwdroger huren?

• Newbie123666
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60EkfREkNI9N6e1sEKYIy6sLaYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hb1mKaYUN0CBTYxY41nzCxOa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIj4VaNLT7hRR0zSbfdoSBN9vI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNbqbUzuZUnc0p44JQlyfs9I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2dT0lcHBdQ3lrRqp-tX_qSRRjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INUM2d78IqQpK4oTr7TG1gzn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpgHvzUsbX7MfmJ295d-Og-JLck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbHqLkU2M0W0trms4Fr2TA18.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOQFwaRJ4eEYCfsT4lV5qNbF1FE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRPqY3xeZqx0PopKTn6zAEsP.jpg?f=fotoalbum_large

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:36
Die stucadoor had t wel iets netter mogen maken zeg, ookal komt er een pvc plaat overheen

🙈

Maar ventilator kachel er in en eventueel nog een losse ventilator. Of een bouwdroger huren. Maar ventilator zou ik er sowieso bij zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:36

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Hoe dik is de stuc erop gegaan? Met goede ventilatie en een niet al te hoge luchtvochtigheid droogt stuc ongeveer met 1mm per dag. Er vanuit gaande dat er niet meer dan 15mm op de muur is gezet, zou de stuc eigenlijk geen grijze plekken meer moeten vertonen. Heb je iets om te luchtvochtigheid mee te testen?

Ik denk zoals hierboven ook al is gezegd dat een bouwdroger de boel wel op tijd droog zou moeten kunnen krijgen. Een ventilator in te vochtige lucht zal nog steeds een te klein effect hebben.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:16
Ziet er niet al te nat meer uit als je het mij vraagt. Stuc droogt 1mm per dag. Ik denk dat de plekken die je nu ziet gaten waren. Bouwdroger kan, maar denk dat je met een ventilator ook wel wegkomt aangezien de rest redelijk droog lijkt, dan is de luchtvochtigheid ook niet meer zo hoog. Als je de rest van de muur voelt, voelt die dan koud aan? Of voelen alleen de donkere plekken koud aan?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:42
Zoals gezegd, ventileren... desnoods bouwdroger... Maar 5 extra dagen goed ventileren helpt ook al flink voor die laatste paar plekken. Heb je toevallig zelf nog een mobiele airco? dat werkt namelijk ook XD

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:15
Lekker de ventilator er over heen laten swingen. Uiteindelijk kan de keuken altijd geplaatst worden. Het zijn vaak de keukenboeren die niet zo happig zijn op vochtige muren vanwege eventuele vochtopname van het hout van de kasten etc..

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14:43
Kitten en schilderen doe je pas ná plaatsing van de keuken?

• Newbie123666
Stoorzendert schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:15:
Nee, sausen wilden we ervoor nog doen, maar daarvoor moet het wel goed droog zijn natuurlijk.

Stomme vraag, maar wat mort er gekit worden? 🫣

• Newbie123666
Boinkie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:29:
Lekker de ventilator er over heen laten swingen. Uiteindelijk kan de keuken altijd geplaatst worden. Het zijn vaak de keukenboeren die niet zo happig zijn op vochtige muren vanwege eventuele vochtopname van het hout van de kasten etc..
Ik begrijp het.. maar kan door vochtopname in de kasten niet de kwaliteit van je keuken achteruit of eventueel beschadigen?

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-06 20:23
Is het grijze wel echt nat? Je kan het ook wel voelen als het nog nat is.

Bij ons dachten we dit ook maar dat bleek de extra laag te zijn voor verven ofz? Weet het niet zo goed meer. Maar deze laag veroorzaakt dus grijze plekken in het stucwerk. Wij vragen altijd schilderklaar.

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-06 20:23
Newbie123666 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:08:
[...]

Nee, sausen wilden we ervoor nog doen, maar daarvoor moet het wel goed droog zijn natuurlijk.

Meestal kit je de hoeken/naden

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:50
Een keuken is meestal geen goedkope investering. Gewoon die paar 10-tjes per dag investeren en een goede bouwdroger huren. Dan zou je tenminste nog een keer grondverf kunnen doen voordat de keuken geplaatst wordt. Ongeverfde stuc blijft altijd wat stoffig/afgeven.

Aanvulling: ventileren is essentieel. Ook als het misschien fris is, raam open; vocht moet weg.

[ Voor 15% gewijzigd door freak-ish op 03-06-2026 18:46 ]

• Newbie123666
freak-ish schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:44:
Een keuken is meestal geen goedkope investering. Gewoon die paar 10-tjes per dag investeren en een goede bouwdroger huren. Dan zou je tenminste nog een keer grondverf kunnen doen voordat de keuken geplaatst wordt. Ongeverfde stuc blijft altijd wat stoffig/afgeven.

Aanvulling: ventileren is essentieel. Ook als het misschien fris is, raam open; vocht moet weg.
We hebben nu indd een bouwdroger staan en een paar ventilatoren. Nog steeds raadzaam om het raam in de woonkamer te openen?

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:28
ja, je wil ook dat het vocht naar buiten kan. Dus ventileren.

Kon het zo niet vinden maar is het nieuwbouw? Dan zit er sowieso nog heel veel water in de muren.

• Newbie123666
El Capitan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:57:
ja, je wil ook dat het vocht naar buiten kan. Dus ventileren.

Kon het zo niet vinden maar is het nieuwbouw? Dan zit er sowieso nog heel veel water in de muren.
Nee het is geen nieuwbouw. We hebben de keuken moeten laten stucen, omdat dat moest voor het plaatsten van de nieuwe keuken

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Newbie123666 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:36:
[...]

We hebben nu indd een bouwdroger staan en een paar ventilatoren. Nog steeds raadzaam om het raam in de woonkamer te openen?
Als je een bouwdroger hebt zeker geen raam openzetten. Dan ben je lucht van buiten aan het drogen, daar kan je oneindig mee door gaan. Ramen en deuren dicht, bouwdroger aan. Dan krijg je de luchtvochtigheid omlaag waardoor je stuc gaat drogen

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:47
Haboeri schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:55:
[...]

Als je een bouwdroger hebt zeker geen raam openzetten. Dan ben je lucht van buiten aan het drogen, daar kan je oneindig mee door gaan. Ramen en deuren dicht, bouwdroger aan. Dan krijg je de luchtvochtigheid omlaag waardoor je stuc gaat drogen
Dit lijkt me niet zo’n goed advies. Warmte zonder ventilatie kan scheuren veroorzaken en ik heb geleerd dat je sowieso moet ventileren als je stucwerk laat drogen. Waarbij er wel een verschil is tussen deuren en ramen wagenwijd open of alleen een bovenlicht om tocht te creëren. Dat hangt dan weer af van luchtvochtigheid buiten.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toke_gt schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:25:
[...]

Dit lijkt me niet zo’n goed advies. Warmte zonder ventilatie kan scheuren veroorzaken en ik heb geleerd dat je sowieso moet ventileren als je stucwerk laat drogen. Waarbij er wel een verschil is tussen deuren en ramen wagenwijd open of alleen een bovenlicht om tocht te creëren. Dat hangt dan weer af van luchtvochtigheid buiten.
Na twee weken maakt het voor de kwaliteit van het stucwerk niet echt meer uit. Ik ben het er helemaal mee eens dat natuurlijke uitharding de voorkeur heeft, maar als het stucwerk al twee weken de tijd heeft gehad om rustig uit te harden, kun je het droogproces zonder noemenswaardig risico een handje helpen.

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
[...]

De keuze voor de bouwdroger was al gemaakt door TS, ik stel alleen dat een bouwdroger aan en een raam open geen zin heeft. Ventileren na het stucen is natuurlijk de bedoeling, maar daar zijn die bouwdrogers juist voor bedoeld. Ze maken droge lucht om mee te ventileren.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:41

The End

!Beginning

Haboeri schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:17:
[...]

De keuze voor de bouwdroger was al gemaakt door TS, ik stel alleen dat een bouwdroger aan en een raam open geen zin heeft. Ventileren na het stucen is natuurlijk de bedoeling, maar daar zijn die bouwdrogers juist voor bedoeld. Ze maken droge lucht om mee te ventileren.
Waar gaat het vocht dan heen? Het is echt een fout advies wat je geeft.

Je moet altijd ventileren. Erbij verwarmen kan het proces versnellen, maar ventileren is geen optie. Dat moet.

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:18
Een stukadoor heeft mij wel eens verteld dat ventileren met open ramen, zelfs als het regent, goed is voor stabiele uitharding.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:54
The End schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:47:

Je moet altijd ventileren. Erbij verwarmen kan het proces versnellen, maar ventileren is geen optie. Dat moet.
Het lijkt er op dat je niet weet wat een bouwdroger is. Dat is namelijk geen verwarming maar een ontvochtiger. Dat werkt dus ook gewoon met alles dicht. Sterker nog, bij de meeste omstandigheden wil je juist alles dicht houden.

Wel belangrijk dat er genoeg beweging is, bijvoorbeeld met extra ventilatoren.

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 05-06-2026 07:05 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
The End schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:47:
[...]

Het blijft me verbazen met hoeveel stelligheid en ongehinderd door kennis er hier gepost wordt.

Zoals al genoemd door anderen moet je bij gebruik van een bouwdroger de ramen juist dichthouden. Ventilators voor luchtverplaatsing kan wel extra helpen.
Verwarmen kan ook helpen maar beter niet tot boven normale binnentemperaturen.

Waar het vocht dan heen gaat? In de opvangbak van de bouwdroger, die je regelmatig moet legen. Een bouwdroger is een ontvochtiger (on steroids), geen verwarming.
Zet je ramen open, zeker met het huidige weer, dan voer je weer vochtige lucht toe. Dweilen met de kraan open dus.

Vuistregels over droogtijden zijn vuistregels. Het weer van de afgelopen tijd is absoluut niet gunstig (warm en vochtig), integenstelling tot wat veel mensen denken droogt stucwerk het beste als het buiten kouder is en je binnen kunt verwarmen omdat de binnenlucht daarmee droger wordt.

Verder, vlekken in het stucwerk zijn niet altijd een teken dat het nog vochtig is. Leen/koop/huur een vochtmeter.

• Newbie123666
Ik reageer even op de discussie hierboven.

Naast de bouwdroger hebben we een ventilator gehuurd.

De bouwdroger heeft ook een slangetje waar alle vocht door loopt. Deze heeft mijn vriend in de aansluiting waar de vaatwasser komt in gedaan.

Wij hebben inderdaad de ramen dicht, maar als het goed is zou het zo prima moeten zijn 😁

De grijze vlekken worden ook steeds minder. Bedankt allen voor alle reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiGNOAAUT8BEWLH0uu9IkpAZz1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjpNVyLDTBpVilMbC09bXg8G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK7n69GEFALpItkfgz52bOI36Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvK6KefNUbGdW0HyKl1dtX5q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfmm_8qu7zx-EE8OOIyjGov0yso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMOiml69vZllhDUd08lQarrj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8vG_crOlSel6r1rKgCwrjsIRKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMlejU9QNKFb8Y3avCcE3Y21.jpg?f=fotoalbum_large

• Newbie123666
Pejdref schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:39:
[...]

Het blijft me verbazen met hoeveel stelligheid en ongehinderd door kennis er hier gepost wordt.

Zoals al genoemd door anderen moet je bij gebruik van een bouwdroger de ramen juist dichthouden. Ventilators voor luchtverplaatsing kan wel extra helpen.
Verwarmen kan ook helpen maar beter niet tot boven normale binnentemperaturen.

Waar het vocht dan heen gaat? In de opvangbak van de bouwdroger, die je regelmatig moet legen. Een bouwdroger is een ontvochtiger (on steroids), geen verwarming.
Zet je ramen open, zeker met het huidige weer, dan voer je weer vochtige lucht toe. Dweilen met de kraan open dus.

Vuistregels over droogtijden zijn vuistregels. Het weer van de afgelopen tijd is absoluut niet gunstig (warm en vochtig), integenstelling tot wat veel mensen denken droogt stucwerk het beste als het buiten kouder is en je binnen kunt verwarmen omdat de binnenlucht daarmee droger wordt.

Verder, vlekken in het stucwerk zijn niet altijd een teken dat het nog vochtig is. Leen/koop/huur een vochtmeter.
Yes vochtmeter hadden we besteld indd! Zondag gaan we meten

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sidenote:

Vergeet niet iets van beugels toe te passen op de waterleiding, anders heb je kans dat die gaat klapperen. Als het 15mm is om de 90cm.

Zelfde ook voor de afvoer, ik zie de beugels wel zitten maar die zitten (nog) niet vast.

Is allemaal makkelijker te doen als de keuken er niet is ;)

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:41

The End

!Beginning

assje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:57:
[...]

[...]

Het lijkt er op dat je niet weet wat een bouwdroger is. Dat is namelijk geen verwarming maar een ontvochtiger. Dat werkt dus ook gewoon met alles dicht. Sterker nog, bij de meeste omstandigheden wil je juist alles dicht houden.

Wel belangrijk dat er genoeg beweging is, bijvoorbeeld met extra ventilatoren.
Ja, daar heb je gelijk in. Ik heb het verwamen en ventileren in mijn hoofd zitten. Dat gaat uiteraard niet op met een ontvochtiger. Dus excuus aan Haboeri, die dus wel gelijk heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door The End op 05-06-2026 10:19 ]

• Newbie123666
Daar ben ik weer :)

wij hebben zojuist met de vochtmeter gemeten. We meten 0.2% en op sommige plekken 0.3%

Zouden we nu primer op kunnen brengen en over een paar uur likje verf erover?

Verder zien we wat scheuren tussen het plafond en muur. Is dit iets zorgelijks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xo5Gk8i05w-UnvnzHoKnyKi__Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvPPdcNYoATr2HBm7bEAUL9q.jpg?f=fotoalbum_large

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Scheuren tussen plafond en muur is normaal. Dat moet je insnijden en afkitten.

• Newbie123666
_JGC_ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:05:
Scheuren tussen plafond en muur is normaal. Dat moet je insnijden en afkitten.
Oke. Bedankt voor je snelle reactie!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
Stoorzendert schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:15:
Kitten ja, schilderen nee, dat is 100x makkelijker vooraf te doen, je kunt gewoon lomp rollen en nergens rekening mee houden. Succes om dat in je net geplaatste keuken te doen, ben je eerst 2 uur aan het afplakken, en je krijgt allemaal lastige hoekjes en randjes.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:54
Newbie123666 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:06:
Oke. Bedankt voor je snelle reactie!
Dat insnijden had je het beste gedaan toen het net aan het drogen was; bijvoorbeeld de dag erna. Nu ga je er niet echt meer in kunnen snijden dus behalve het creeren van een scherpe hoek niet heel veel zin meer.

Je gaat hoe dan ook doorgaans wel wat scheuren krijgen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Stoorzendert
Newbie123666 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:08:
[...]

Oké, dan moet het inderdaad echt kurkdroog zijn. De stucadoor had de hoeken in moeten snijden zodat je als het ware losse vlakken krijgt om de werking van het huis en de gestucte muur op te vangen. Deze kit je dan weer strak af. Dit voorkomt scheuren in de hoeken. Let ook op het type kit; je hebt anti-crack acrylaatkit nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoorzendert op 08-06-2026 09:36 ]

• Stoorzendert
Wilke schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Kitten ja, schilderen nee, dat is 100x makkelijker vooraf te doen, je kunt gewoon lomp rollen en nergens rekening mee houden. Succes om dat in je net geplaatste keuken te doen, ben je eerst 2 uur aan het afplakken, en je krijgt allemaal lastige hoekjes en randjes.
Hoe zie je dat voor je? Kitten ná het schilderen? De volgorde is stucen (+insnijden) --> kitten --> sauzen. Het enige kitwerk wat overblijft voor ná plaatsing van de keukken is het blad of spatrand aan de muur afkitten.

• Wilke
Stoorzendert schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:35:
Het enige kitwerk wat overblijft voor ná plaatsing van de keukken is het blad of spatrand aan de muur afkitten.
Ja, precies dat dus, met siliconenkit in een passende kleur, want flexibel - welk ander kitwerk denk jij dan aan?

• Stoorzendert
Wilke schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Ja, precies dat dus, met siliconenkit in een passende kleur, want flexibel - welk ander kitwerk denk jij dan aan?
De voegen van de muren / plafond.

• Wilke
Stoorzendert schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:07:
De voegen van de muren / plafond.
Ja sure, die doe je dan wel eerst met acrylaatkit, maar dat kan ook gewoon voor de keuken er staat natuurlijk.
Pagina: 1