WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Koud dak? werkelijk uit de weg gaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:16

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
Ola Tweakers,

tl;dr. hoe slecht is een koud dak nu werkelijk mits de juiste folies/isolaties worden toegepast?

Even wat achtergrond informatie, ik ben bouwkundige en in mijn vrije tijd ben ik sinds kort begonnen met "open source" bouwtekeningen. Omdat ik deze zo compleet mogelijk wil maken en ook er zelf van wil leren. zoek ik bijvoorbeeld bouwmethodes op waar ik vanuit mijn werk nog maar beperkt mee kennis heb gemaakt.

nu zit ik met het volgende. momenteel ben ik bezig met een ontwerp voor een prefab HSB woning. tevens wil ik hier kijken naar Biobased isolatie er is heel veel naslag werk van leveranciers e.d. waar ik mij op inlees. alleen kom ik er gewoon niet zo goed uit. Had de vraag ook al op reddit gesteld, maar verder als "ja je moet geen koud dak maken" kwam de discussie eigenlijk niet.

hieronder in de google drive heb ik 2 berekeningen in ubakus gemaakt. één met een dampdichte folie en één met een "slimme" klimaat folie.

ik kom er alleen niet uit, ik lees online dat biobased materiaal en dan met name vlas (is hier gebruikt) is vocht/damp regulerend. hoe kan het dan dat het blijkbaar slechter is om te werken met een klimaatfolie met zulk materiaal? de isolatie kan vocht opnemen en afgeven. mij lijkt dus dat in de winter als er condens op treed deze in de zomer gewoon eruit droogt. als ik kijk naar het vocht percentage in het hout veranderd dit ook niet. Is een rot proces dan nog mogelijk?

Waarom ik naar een koud dak wil is het volgende: zoals je kan zien is de dikte van de hele opbouw al een kleine 60cm zou ik naar een warmdak gaan dan wordt dit makkelijk het dubbele.

https://drive.google.com/drive/folders/1BmtaupLRIRVyd7-IeAl9tPZqDP1rlpN1?usp=sharing

daarom hoop ik dat er mischien een bouwfysisch adviseur/expert hier rond lurkt om eventueel wat dingen te verduidelijken en waarom het eventueel toch niet verstandig is om met klimaatfolies te werken of om uberhaupt een warmdak toe te passen.

Alle reacties

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Bij de klimaatfolie berekening heb je halverwege de opbouw nog een dampdichte laag (de ALUJET optima) toegevoegd waardoor er vocht opgesloten kan worden. Bij de berekening met dampdichte folie aan de binnenkant is het verder dampopen naar buiten toe, dat is altijd de betere oplossing.

De maximale droogtijd is 90 dagen volgens de norm, dus beide oplossingen voldoen. Maar klimaatfolie is naar mijn weten vooral bedoeld voor situaties waar je een reeds bestaande dampdicht/remmende constructie (extra) wil bij isoleren aan de warme kant.

[ Voor 30% gewijzigd door Pejdref op 02-06-2026 21:41 ]

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
Pejdref schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:36:
Bij de klimaatfolie berekening heb je halverwege de opbouw nog een dampdichte laag (de ALUJET optima) toegevoegd waardoor er vocht opgesloten kan worden. Bij de berekening met dampdichte folie aan de binnenkant is het verder dampopen naar buiten toe, dat is altijd de betere oplossing.
als de alujet dampscherm er niet zit dan wordt de droogtijd om een of andere reden 140 dagen. vandaar dat die daar zit. om eigenlijk 2 isolatie lagen te maken.

Verder is de buitenste laag ook dampdicht (EPDM) vandaar dat ik een beetje in de war raak voornamelijk doordat er dus een vochtregulerende isolatie zit maar dit lijkt niks uit te maken voor mijn vochthuishouding.

Zoals ik het begrijp (of het klopt is een tweede) wil je juist dampopen richting de wonign zijn zodat hier de isolatie in de winter wanneer de condens optreed de isolatie dit kan transporteren richting de "droge" binnenlucht. met uitzondering van de badkamer omdat hier de luchtvochtigheid gewoon over het algemeen veel hoger ligt.
Pejdref schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:36:
De maximale droogtijd is 90 dagen volgens de norm, dus beide oplossingen voldoen. Maar klimaatfolie is naar mijn weten vooral bedoeld voor situaties waar je een reeds bestaande dampdicht/remmende constructie (extra) wil bij isoleren aan de warme kant.
Wat ik mij heb laten vertellen is omdat een klimaatfolie variabel dampdicht is dat deze in de winter juist je isolatie droog houd en in de zomer eventueel damp toch doorlaat, niet persee voor renovatie situaties maar wel veelgebruikt daar.

in iedergeval bedankt voor het antwoord. mischien dat ik toch even de normen in moet duiken.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ah, ik dacht dat het een onderdakfolie was, geen EPDM. Dan klopt dat deel van mijn verhaal niet inderdaad.

Ook bij zogenaamd dampopen bouwen is het nog steeds de bedoeling dat je naar buiten toe in je laag steeds dampopener wordt om ophoping te voorkomen.
Het vochttransport door je isolatie gaat in de winter juist van binnen naar buiten, niet andersom. De relatieve luchtvochtigheid is binnen wel lager, maar warme lucht kan meer vocht bevatten, absoluut gezien bevat warme binnenlucht dus meer vocht dan koude buitenlucht.
Als je aan de binnenzijde dampremmend en aan de buitenzijde dampopen bent dan kan het vocht aan de buitenzijde sneller verdampen dan het aan de binnenzijde toegevoerd kan worden.

Klimaatfolie is in de winter dampremmend en in de zomer damp open, zo wordt het vochttransport naar je isolatie in de winter beperkt en in de zomer, als de dampdruk buiten (meestal) hoger is dan binnen, kan het vocht dat wel de isolatie is ingetrokken weer terug te geven aan het binnenklimaat.

Voor het begrip is het wellicht goed om te beseffen dat maar weinig materialen echt dampdicht zijn (glas is een voorbeeld). Materialen die dampdicht worden genoemd zijn in werkelijkheid vaak zeer sterk dampremmend.

[ Voor 9% gewijzigd door Pejdref op 03-06-2026 14:36 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:36
Er zijn zoveel verschillende methoden om een huis te bouwen. Het lijkt alsof je wellicht zoekt naar een soort standaard oplossing maar je moet echt op het geheel letten bij nieuwbouw. Bij bijvoorbeeld het renoveren van bestaande platte daken is het advies vaak gewoon warm dak, hogere boeidelen en klaar. Maar voor een nieuwbouw kan je uiteraard meer de complete details zo maken dat isolatie tussen balken prima mogelijk is. Je hebt daarbij veel meer controle.

Er zijn zelfs constructies waarbij je überhaupt geen folies gebruikt voor damp dus het is echt maar net welke richting je kiest. Het is ook geen goed/fout maar vaak een balans tussen bijvoorbeeld wanddikte, isolatiewaarde, hoeveelheid arbeid, hoeveel prefab vs hoeveel op locatie, duurzaamheid etc. Het is een balans tussen al dit soort afwegingen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
Nee je begrijpt het precies verkeerd om. ik begrijp dat bouwkunde niet hetzelfde is als bouwfysica? heel goed dat je je probeert te verdiepen, hopelijk helpt het. Over het algemeen wil je zo bouwen dat je huis dampdicht is aan de binnenkant (zo dicht mogelijk bij de afwerklaag) en steeds damp-opener wordt naar buiten toe. Dit is meestal prima haalbaar maar met iets als EPDM en een plat dak lastig.

Vochttransport gaat obv van absolute hoeveelheid vocht in een m3 lucht. In de winter is de lucht in je woning warm en bijv. 50% RV, er zit dus een bepaalde hoeveelheid (laten we zeggen 5g /m3 lucht) water in de lucht in je huis. Buiten is het 0C en 80% RV en zit er maar 2 g water per m3 lucht. Je krijgt dus dat het vocht (in gasvorm, het is immers damp) van de plek met 5 g/m3 naar de plek me 2g/m3 probeert te gaan en door bijvoorbeeld een muur heen trekt. Nu heb je door isolatie een temperatuurverschil in die muur en is er ergens in de overgang van binnen naar buiten een punt waar de waterdamp condenseert. Nu heb je vloeibaar water in je muur. Is geen ramp maar moet op een bepaald moment wel weer afgevoerd worden zodat je muur droogt. Liefst naar buiten toe.

Kan het nou niet naar buiten dan is klimaatfolie een soort joker die ervoor kan zorgen dat condens ook weer uit je muur je woning in kan (verdamping) zodat je muur naar binnen toe droogt.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
@Pejdref

klopt dampopen is alleen vrij lastig bij een platdak. ik heb informatie opgevraagd bij een leverancier over een silicone dakbedekking welke waterdicht maar damp open zou zijn waardoor je dus een dampopen systeem krijgt waardoor de toepassing van de folies veranderd.

en betreffende die klimaatfolie dat was inderdaad wat ik bedoelde. en als je dat combineerd met vlas (vochtregulerend) lijkt mij een iets hogere droogtijd een minder probleem. maar als de norm 90 dagen is en de constructie valt daar onder dan gaat het mischien zo al goed.

@djluc

Oh zeker zet 4 bouwkundige in een kamer en je hebt 12 verschillende bouwmethoden :)

en het is niet zozeer een standaard oplossing echter heb ik mijzelf voor dit ontwerp de beperking opgelegd van biobaed en zoveel mogelijk prefab. waardoor je tegen bepaalde utidagingen aanloopt en daar wil ik dus naar kijken hoe die op te lossen binnen het systeem ipv af te stappen van bijvoorbeeld HSB en uit te komen op een traditionele balklaag.

de rest van de constructie is overigens volledig damp-open. zoveel mogelijk hergebruik/demontabel bouwen. daar heb ik in mijn werk nog te weinig mee gedaan dus het is een mooie leerschool.

@Fr33z

dat is niet helemaal waar. je hebt ook dampopen bouwen voornamelijk met biobased materialen. deze zorgen voor een ander binnenklimaat, en reguleren het vocht. Echter is een platdak hierop een uitzondering. liefst had ik dakpannen toegepast of iets dergelijks om ook dat dampopen te houden. maar dan ga je naar een helling van 15 graden anders werken de pannen niet.

Dat was ook de reden om de klimaatfolie te gebruiken omdat deze variabel dampdicht is. zodat je het kan laten drogen in de zomer. als ik namelijk kijk naar dezelfde constructie maar vul ik in dat de buitenkant 30 graden is dan is de droogreserve meer dan 10l.

daarom begrijp ik ubabkus niet helemaal. en probeer ik te leren.

Bouwkunde (HBO) heeft wel bouwfysica als een vak, maar dit is voornamelijk oppervlakkig. bouwfysica zelf is als ik mij niet vergis een universitaire opleiding.

Het probleem waar ik tegenaanloop is dat veel aannemers, waaronder degene waar ik werk, nog vrij traditioneel bouwen. en verandering is eng. ik vind innovatie wel intressant dus ook kijken naar andere methoden vind ik gewoon leuk. Echter kan ik maar beperkt gebruik maken van bijvoorbeeld de kennis van een adviseur omdat daar puur een zakelijke relatie mee is.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:50
mooi hoe je het uitdenkt. er is al veel over gezegd en geschreven hier ff wat dingen die zo boven komen:

-klimaatfolie, de isover KM folie ken ik erg goed, zou een andere (betere) nemen. ik zie in de praktijk veel intellio folie
-zeker met isolatie onder en boven de daklaag is de verhouding belangrijk, dus je 30cm is teveel isolatie aan de onderzijde van t dak tov wat erop zit. dat heeft te maken met het droogvermogen.

ik kom bij bouwtrainingen regelmatig mensen tegen die klimaatfolie mijden omdat ze t niet snappen of vertrouwen. kennis over folies en luchtdicht bouwen is zeer beperkt aanwezig in de bouw.

diskeltische lurker

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:36
Als studieproject zou een soort ventilerend paraplu dak tof zijn, zwevend boven je echte constructie zodat een volledig geïsoleerde bouw maakt en dan alleen een "afdak" zwevend er boven tegen water :)

Zolang je een demp dichte laag hebt is er behalve ventileren daaronder eigenlijk geen reeële optie buiten de standaard koud- en warmdak opstellingen.

Klimaat folie is een mooie oplossing zeker voor weer situaties waarin je niet 100% controle hebt zoals een renovatie. Maar voor nieuwbouw is dat niet de functie waar je op wilt vertrouwen lijkt me, het kan "toevoegen" wat mij betreft maar het origineel detail moet reeds goed functioneren, ook zonder de klimaat folie functie.

In basis is HSB natuurlijk gevoelig voor vocht dus ergens is de gedachte van mensen in de bouw dat het tricky is zeker logisch. Het komt zowel in het ontwerp, de details maar ook in de uitvoering precies.
Pagina: 1