Koud dak? werkelijk uit de weg gaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 20:45

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
Ola Tweakers,

tl;dr. hoe slecht is een koud dak nu werkelijk mits de juiste folies/isolaties worden toegepast?

Even wat achtergrond informatie, ik ben bouwkundige en in mijn vrije tijd ben ik sinds kort begonnen met "open source" bouwtekeningen. Omdat ik deze zo compleet mogelijk wil maken en ook er zelf van wil leren. zoek ik bijvoorbeeld bouwmethodes op waar ik vanuit mijn werk nog maar beperkt mee kennis heb gemaakt.

nu zit ik met het volgende. momenteel ben ik bezig met een ontwerp voor een prefab HSB woning. tevens wil ik hier kijken naar Biobased isolatie er is heel veel naslag werk van leveranciers e.d. waar ik mij op inlees. alleen kom ik er gewoon niet zo goed uit. Had de vraag ook al op reddit gesteld, maar verder als "ja je moet geen koud dak maken" kwam de discussie eigenlijk niet.

hieronder in de google drive heb ik 2 berekeningen in ubakus gemaakt. één met een dampdichte folie en één met een "slimme" klimaat folie.

ik kom er alleen niet uit, ik lees online dat biobased materiaal en dan met name vlas (is hier gebruikt) is vocht/damp regulerend. hoe kan het dan dat het blijkbaar slechter is om te werken met een klimaatfolie met zulk materiaal? de isolatie kan vocht opnemen en afgeven. mij lijkt dus dat in de winter als er condens op treed deze in de zomer gewoon eruit droogt. als ik kijk naar het vocht percentage in het hout veranderd dit ook niet. Is een rot proces dan nog mogelijk?

Waarom ik naar een koud dak wil is het volgende: zoals je kan zien is de dikte van de hele opbouw al een kleine 60cm zou ik naar een warmdak gaan dan wordt dit makkelijk het dubbele.

https://drive.google.com/drive/folders/1BmtaupLRIRVyd7-IeAl9tPZqDP1rlpN1?usp=sharing

daarom hoop ik dat er mischien een bouwfysisch adviseur/expert hier rond lurkt om eventueel wat dingen te verduidelijken en waarom het eventueel toch niet verstandig is om met klimaatfolies te werken of om uberhaupt een warmdak toe te passen.

Alle reacties

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Bij de klimaatfolie berekening heb je halverwege de opbouw nog een dampdichte laag (de ALUJET optima) toegevoegd waardoor er vocht opgesloten kan worden. Bij de berekening met dampdichte folie aan de binnenkant is het verder dampopen naar buiten toe, dat is altijd de betere oplossing.

De maximale droogtijd is 90 dagen volgens de norm, dus beide oplossingen voldoen. Maar klimaatfolie is naar mijn weten vooral bedoeld voor situaties waar je een reeds bestaande dampdicht/remmende constructie (extra) wil bij isoleren aan de warme kant.

[ Voor 30% gewijzigd door Pejdref op 02-06-2026 21:41 ]

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
Pejdref schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:36:
Bij de klimaatfolie berekening heb je halverwege de opbouw nog een dampdichte laag (de ALUJET optima) toegevoegd waardoor er vocht opgesloten kan worden. Bij de berekening met dampdichte folie aan de binnenkant is het verder dampopen naar buiten toe, dat is altijd de betere oplossing.
als de alujet dampscherm er niet zit dan wordt de droogtijd om een of andere reden 140 dagen. vandaar dat die daar zit. om eigenlijk 2 isolatie lagen te maken.

Verder is de buitenste laag ook dampdicht (EPDM) vandaar dat ik een beetje in de war raak voornamelijk doordat er dus een vochtregulerende isolatie zit maar dit lijkt niks uit te maken voor mijn vochthuishouding.

Zoals ik het begrijp (of het klopt is een tweede) wil je juist dampopen richting de wonign zijn zodat hier de isolatie in de winter wanneer de condens optreed de isolatie dit kan transporteren richting de "droge" binnenlucht. met uitzondering van de badkamer omdat hier de luchtvochtigheid gewoon over het algemeen veel hoger ligt.
Pejdref schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:36:
De maximale droogtijd is 90 dagen volgens de norm, dus beide oplossingen voldoen. Maar klimaatfolie is naar mijn weten vooral bedoeld voor situaties waar je een reeds bestaande dampdicht/remmende constructie (extra) wil bij isoleren aan de warme kant.
Wat ik mij heb laten vertellen is omdat een klimaatfolie variabel dampdicht is dat deze in de winter juist je isolatie droog houd en in de zomer eventueel damp toch doorlaat, niet persee voor renovatie situaties maar wel veelgebruikt daar.

in iedergeval bedankt voor het antwoord. mischien dat ik toch even de normen in moet duiken.

• Pejdref
  • Niet online
Ah, ik dacht dat het een onderdakfolie was, geen EPDM. Dan klopt dat deel van mijn verhaal niet inderdaad.

Ook bij zogenaamd dampopen bouwen is het nog steeds de bedoeling dat je naar buiten toe in je laag steeds dampopener wordt om ophoping te voorkomen.
Het vochttransport door je isolatie gaat in de winter juist van binnen naar buiten, niet andersom. De relatieve luchtvochtigheid is binnen wel lager, maar warme lucht kan meer vocht bevatten, absoluut gezien bevat warme binnenlucht dus meer vocht dan koude buitenlucht.
Als je aan de binnenzijde dampremmend en aan de buitenzijde dampopen bent dan kan het vocht aan de buitenzijde sneller verdampen dan het aan de binnenzijde toegevoerd kan worden.

Klimaatfolie is in de winter dampremmend en in de zomer damp open, zo wordt het vochttransport naar je isolatie in de winter beperkt en in de zomer, als de dampdruk buiten (meestal) hoger is dan binnen, kan het vocht dat wel de isolatie is ingetrokken weer terug te geven aan het binnenklimaat.

Voor het begrip is het wellicht goed om te beseffen dat maar weinig materialen echt dampdicht zijn (glas is een voorbeeld). Materialen die dampdicht worden genoemd zijn in werkelijkheid vaak zeer sterk dampremmend.

[ Voor 9% gewijzigd door Pejdref op 03-06-2026 14:36 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33
Er zijn zoveel verschillende methoden om een huis te bouwen. Het lijkt alsof je wellicht zoekt naar een soort standaard oplossing maar je moet echt op het geheel letten bij nieuwbouw. Bij bijvoorbeeld het renoveren van bestaande platte daken is het advies vaak gewoon warm dak, hogere boeidelen en klaar. Maar voor een nieuwbouw kan je uiteraard meer de complete details zo maken dat isolatie tussen balken prima mogelijk is. Je hebt daarbij veel meer controle.

Er zijn zelfs constructies waarbij je überhaupt geen folies gebruikt voor damp dus het is echt maar net welke richting je kiest. Het is ook geen goed/fout maar vaak een balans tussen bijvoorbeeld wanddikte, isolatiewaarde, hoeveelheid arbeid, hoeveel prefab vs hoeveel op locatie, duurzaamheid etc. Het is een balans tussen al dit soort afwegingen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:25
Nee je begrijpt het precies verkeerd om. ik begrijp dat bouwkunde niet hetzelfde is als bouwfysica? heel goed dat je je probeert te verdiepen, hopelijk helpt het. Over het algemeen wil je zo bouwen dat je huis dampdicht is aan de binnenkant (zo dicht mogelijk bij de afwerklaag) en steeds damp-opener wordt naar buiten toe. Dit is meestal prima haalbaar maar met iets als EPDM en een plat dak lastig.

Vochttransport gaat obv van absolute hoeveelheid vocht in een m3 lucht. In de winter is de lucht in je woning warm en bijv. 50% RV, er zit dus een bepaalde hoeveelheid (laten we zeggen 5g /m3 lucht) water in de lucht in je huis. Buiten is het 0C en 80% RV en zit er maar 2 g water per m3 lucht. Je krijgt dus dat het vocht (in gasvorm, het is immers damp) van de plek met 5 g/m3 naar de plek me 2g/m3 probeert te gaan en door bijvoorbeeld een muur heen trekt. Nu heb je door isolatie een temperatuurverschil in die muur en is er ergens in de overgang van binnen naar buiten een punt waar de waterdamp condenseert. Nu heb je vloeibaar water in je muur. Is geen ramp maar moet op een bepaald moment wel weer afgevoerd worden zodat je muur droogt. Liefst naar buiten toe.

Kan het nou niet naar buiten dan is klimaatfolie een soort joker die ervoor kan zorgen dat condens ook weer uit je muur je woning in kan (verdamping) zodat je muur naar binnen toe droogt.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
@Pejdref

klopt dampopen is alleen vrij lastig bij een platdak. ik heb informatie opgevraagd bij een leverancier over een silicone dakbedekking welke waterdicht maar damp open zou zijn waardoor je dus een dampopen systeem krijgt waardoor de toepassing van de folies veranderd.

en betreffende die klimaatfolie dat was inderdaad wat ik bedoelde. en als je dat combineerd met vlas (vochtregulerend) lijkt mij een iets hogere droogtijd een minder probleem. maar als de norm 90 dagen is en de constructie valt daar onder dan gaat het mischien zo al goed.

@djluc

Oh zeker zet 4 bouwkundige in een kamer en je hebt 12 verschillende bouwmethoden :)

en het is niet zozeer een standaard oplossing echter heb ik mijzelf voor dit ontwerp de beperking opgelegd van biobaed en zoveel mogelijk prefab. waardoor je tegen bepaalde utidagingen aanloopt en daar wil ik dus naar kijken hoe die op te lossen binnen het systeem ipv af te stappen van bijvoorbeeld HSB en uit te komen op een traditionele balklaag.

de rest van de constructie is overigens volledig damp-open. zoveel mogelijk hergebruik/demontabel bouwen. daar heb ik in mijn werk nog te weinig mee gedaan dus het is een mooie leerschool.

@Fr33z

dat is niet helemaal waar. je hebt ook dampopen bouwen voornamelijk met biobased materialen. deze zorgen voor een ander binnenklimaat, en reguleren het vocht. Echter is een platdak hierop een uitzondering. liefst had ik dakpannen toegepast of iets dergelijks om ook dat dampopen te houden. maar dan ga je naar een helling van 15 graden anders werken de pannen niet.

Dat was ook de reden om de klimaatfolie te gebruiken omdat deze variabel dampdicht is. zodat je het kan laten drogen in de zomer. als ik namelijk kijk naar dezelfde constructie maar vul ik in dat de buitenkant 30 graden is dan is de droogreserve meer dan 10l.

daarom begrijp ik ubabkus niet helemaal. en probeer ik te leren.

Bouwkunde (HBO) heeft wel bouwfysica als een vak, maar dit is voornamelijk oppervlakkig. bouwfysica zelf is als ik mij niet vergis een universitaire opleiding.

Het probleem waar ik tegenaanloop is dat veel aannemers, waaronder degene waar ik werk, nog vrij traditioneel bouwen. en verandering is eng. ik vind innovatie wel intressant dus ook kijken naar andere methoden vind ik gewoon leuk. Echter kan ik maar beperkt gebruik maken van bijvoorbeeld de kennis van een adviseur omdat daar puur een zakelijke relatie mee is.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:42
mooi hoe je het uitdenkt. er is al veel over gezegd en geschreven hier ff wat dingen die zo boven komen:

-klimaatfolie, de isover KM folie ken ik erg goed, zou een andere (betere) nemen. ik zie in de praktijk veel intellio folie
-zeker met isolatie onder en boven de daklaag is de verhouding belangrijk, dus je 30cm is teveel isolatie aan de onderzijde van t dak tov wat erop zit. dat heeft te maken met het droogvermogen.

ik kom bij bouwtrainingen regelmatig mensen tegen die klimaatfolie mijden omdat ze t niet snappen of vertrouwen. kennis over folies en luchtdicht bouwen is zeer beperkt aanwezig in de bouw.

diskeltische lurker

• djluc
Als studieproject zou een soort ventilerend paraplu dak tof zijn, zwevend boven je echte constructie zodat een volledig geïsoleerde bouw maakt en dan alleen een "afdak" zwevend er boven tegen water :)

Zolang je een demp dichte laag hebt is er behalve ventileren daaronder eigenlijk geen reeële optie buiten de standaard koud- en warmdak opstellingen.

Klimaat folie is een mooie oplossing zeker voor weer situaties waarin je niet 100% controle hebt zoals een renovatie. Maar voor nieuwbouw is dat niet de functie waar je op wilt vertrouwen lijkt me, het kan "toevoegen" wat mij betreft maar het origineel detail moet reeds goed functioneren, ook zonder de klimaat folie functie.

In basis is HSB natuurlijk gevoelig voor vocht dus ergens is de gedachte van mensen in de bouw dat het tricky is zeker logisch. Het komt zowel in het ontwerp, de details maar ook in de uitvoering precies.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
djluc schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:36:
Als studieproject zou een soort ventilerend paraplu dak tof zijn, zwevend boven je echte constructie zodat een volledig geïsoleerde bouw maakt en dan alleen een "afdak" zwevend er boven tegen water :)
Heb ik over na zitten denken zodat alleen bij de zijkanten het "damp dicht is en dan doormiddel van een opgehoogde plaat en dak doorvoeren de ventilatie mogelijk maken. maar ik vraag mij altijd af bij dat soort oplossingen of het dan ook daadwerkelijk ventileert.

Hier in nederland is hsb nog niet echt gemeengoed heb ik het gevoel. in de US wordt het meer gebruikt.

zo ben ik ook bij silicone dakbedekking uitgekomen. er is een leverancier die claimt maar een SD waarde van 5 te hebben wat voor een dakbedekking echt niet normaal laag is. echter zitten de gegevens allemaal achter "send email for more information" (dat heb ik gedaan maar gezien een hotmail adres vraag ik mij af of ze reageren)

ik ben het niet helemaal met je eens omtrent de klimaatfolie. zoals ik het zie is het een doorontwikkeling. en als je in je ontwerpen al rekening houd ermee dat je dus gebruik maakt van de variable SD waarde dan is er niks aan de hand. echter vind ik wel als je niet weet hoe het werkt je informatie moet opzoeken en kijken hoe en waar je iets moet gebruiken

• djluc
Splitinfinitive schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Heb ik over na zitten denken zodat alleen bij de zijkanten het "damp dicht is en dan doormiddel van een opgehoogde plaat en dak doorvoeren de ventilatie mogelijk maken. maar ik vraag mij altijd af bij dat soort oplossingen of het dan ook daadwerkelijk ventileert.

Hier in nederland is hsb nog niet echt gemeengoed heb ik het gevoel. in de US wordt het meer gebruikt.

zo ben ik ook bij silicone dakbedekking uitgekomen. er is een leverancier die claimt maar een SD waarde van 5 te hebben wat voor een dakbedekking echt niet normaal laag is. echter zitten de gegevens allemaal achter "send email for more information" (dat heb ik gedaan maar gezien een hotmail adres vraag ik mij af of ze reageren)

ik ben het niet helemaal met je eens omtrent de klimaatfolie. zoals ik het zie is het een doorontwikkeling. en als je in je ontwerpen al rekening houd ermee dat je dus gebruik maakt van de variable SD waarde dan is er niks aan de hand. echter vind ik wel als je niet weet hoe het werkt je informatie moet opzoeken en kijken hoe en waar je iets moet gebruiken
Je kan ook via de zijkanten ventileren middels boeidelen met een kier bijvoorbeeld, letterlijk zoals je een paraplu op een ronde tafel zou leggen. Het is totaal ongebruikelijk maar voor een studieproject de moeite waard als je eens wat anders wilt. Je verwijderd veel koudebruggen en andere standaard details.

Betreft je laatste opmerking over klimaatfolie: Ik weet het niet, inderdaad ook niet genoeg data daar heb je volledig gelijk in, maar het "voelt" alsof je een tijd lang vocht verzameld en dan als het klimaat het toe laat het laat wegstromen. In renovatie voelt het beter omdat je dan in elk geval een fall-back hebt t.o.v. de standaard rode folie maar het er op ontwerpen? Geen idee misschien kan het, heb teveel vocht issues in HSB gezien denk ik. Maar misschien het wel een totaal valide idee om het als permanente oplossing te gebruiken. Geen idee.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
zoals ik al zei stop een paar bouwkundige in een ruimte en je hebt 80 oplosssingen :+

vooralsnog maak ik mij in iedergeval iets minder druk, een bevriende leverancier heeft zojuist wat test rapporten opgestuurd van hun hsb elementen hoe die gebruikt kunnen worden dus het gebeurd wel al.

de klimaatfolie voelt gewoon logish, het kan immers weer drogen dus niet rotten voor mijn gevoel. maar we gaan het zien :D

• djluc
Splitinfinitive schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:26:
zoals ik al zei stop een paar bouwkundige in een ruimte en je hebt 80 oplosssingen :+

vooralsnog maak ik mij in iedergeval iets minder druk, een bevriende leverancier heeft zojuist wat test rapporten opgestuurd van hun hsb elementen hoe die gebruikt kunnen worden dus het gebeurd wel al.

de klimaatfolie voelt gewoon logish, het kan immers weer drogen dus niet rotten voor mijn gevoel. maar we gaan het zien :D
Hahaha, yes, zeker als je zegt dat het een studie project is :)

De prefab delen zijn interessant, die hebben relatief veel ervaring ten opzicht van delen met de hand maken. Tegelijkertijd is het niet altijd goed, ben delen tegen gekomen die verlijmd zouden zijn maar waar je dwars doorheen naar buiten kijkt. Het is altijd de balans tussen de tekeningen/details en de uitvoering. Zowel op de bouwplaats als de productie.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een warm dak heeft in principe duidelijke voordelen ten opzichte van een koud dak. Een deel van die voordelen heeft te maken met de eenvoudigere uitvoering op de bouwplaats en de kleinere kans op fouten. Dat voordeel kun je deels neutraliseren door de productie naar een fabriek te verplaatsen, waar de omstandigheden beter zijn en kwaliteitscontrole eenvoudiger is. Toch blijft overeind dat een ononderbroken isolatielaag aan de buitenzijde bouwfysisch gezien eigenlijk is wat je het liefst wilt bereiken.

Dat brengt mij bij wat ik een hybride systeem noem. Daarbij bevindt een deel van de isolatie zich aan de buitenzijde in de vorm van een warm dak, terwijl een ander deel aan de binnenzijde zit. Het is een duurdere oplossing, maar daar staan verschillende voordelen tegenover. Je behoudt een ononderbroken isolatielaag aan de buitenkant, terwijl je aan de binnenzijde houtvezelachtige materialen kunt toepassen die vocht kunnen bufferen en reguleren. Daarnaast biedt zo'n opbouw voordelen in de zomer, doordat de warmte minder snel naar binnen doordringt.

Voor dakkapellen heeft dit systeem nog een extra voordeel: het boeiboord kan lager blijven omdat er minder isolatie aan de buitenzijde nodig is. Juist bij dakkapellen pas ik deze oplossing daarom regelmatig toe, ook op mijn eigen woning.

Wat betreft klimaatfolie of nieuwigheden in de bouw in het algemeen en mijn ervaring:

De bouwsector kent elk jaar weer honderden zogenaamde "eitjes van Columbus": nieuwe producten en systemen die worden gepresenteerd als revolutionair, maar achteraf vaak weinig toevoegen of soms zelfs gebaseerd blijken te zijn op onjuiste aannames. Klimaatfolie leek aanvankelijk ook zo'n geval. De eerste fabrikanten wilden nauwelijks uitleggen hoe het werkte en gebruikten een marketingaanpak die sterk deed denken aan Tell Sell. Net als bij al die andere "nieuwe wondermiddelen" ontstond er daardoor veel scepsis.

Onder bouwkundigen werd het destijds zelfs gekscherend "toverfolie" genoemd. Niet omdat men er iets magisch in zag, maar juist omdat niemand precies wist hoe het werkte en de claims te mooi leken om waar te zijn.

Inmiddels zijn we jaren verder. Er zijn nu genoeg mensen die redelijk begrijpen hoe deze folies functioneren, en belangrijker nog: er is een trackrecord ontstaan. We kunnen tegenwoordig kijken naar projecten die tien jaar geleden zijn uitgevoerd en beoordelen hoe die constructies zich hebben gehouden. Ook zijn fabrikanten tegenwoordig minder geheimzinnig. Op vakbeurzen zijn ze vaak best bereid om één-op-één uit te leggen waarom het systeem werkt.

Ik ben daarom begonnen als gezonde scepticus, maar heb inmiddels voldoende vertrouwen opgebouwd om te zeggen dat klimaatfolies daadwerkelijk kunnen werken. Of ze over vijftig of zeventig jaar nog steeds hetzelfde presteren weet niemand met zekerheid, maar ik heb er voldoende vertrouwen in om ze toe te passen, zeker bij renovatieprojecten. In veel situaties zijn ze simpelweg een betere oplossing dan een traditioneel geventileerd koud dak.

De branche heeft inmiddels alweer een nieuwe innovatie gevonden om haar aandacht op te richten: de sandwichdaken die veel worden toegepast bij daken in dakkapellen. Daarbij zit hout opgesloten tussen twee dampdichte lagen. Dat is een ontwikkeling waar ik persoonlijk moeite mee heb.

In een fabriek kun je zo'n paneel perfect produceren, en zolang alles perfect blijft werkt het systeem ook uitstekend. Maar een woning moet tientallen jaren meegaan en krijgt in die tijd te maken met lekkages, kleine beschadigingen, installateurs die doorvoeren maken, verbouwingen en allerlei andere onvoorziene omstandigheden. Een dak moet ook onder die omstandigheden betrouwbaar blijven functioneren. Naar mijn mening kun je bij dergelijke systemen niet garanderen dat dat altijd het geval zal zijn.

In de bouw moeten constructies vijftig tot honderd jaar mee kunnen gaan. Daarom kun je niet achter iedere nieuwe ontwikkeling aanlopen. En wanneer een innovatie, zoals deze sandwichpanelen, voor 99% lijkt te zijn ontstaan vanuit kostenbesparing, dan is extra voorzichtigheid op zijn plaats.

Bij klimaatfolie ligt dat voor mijn gevoel anders. Die ontwikkeling lijkt juist één van die zeldzame "eitjes van Columbus" te zijn waar de bouwsector daadwerkelijk iets aan heeft. zelf zou ik voor mijzelf voor een warm of hybride dak gaan, maar ik teken net zo makkelijk een dak met klimaatfolie als de situatie daarom vraagt nu is dat naar mijn bescheiden mening wel bijna alleen maar bij renovatie. in nieuwbouw is wat mij betreft het warme dak superieur.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
@twain4me

Enige nadeel wat ik zie is dat momenteel in de opbouw die ik voor ogen heb dat deze 40cm dikker wordt omdat je de ruimte tussen de balken niet gebruikt. bij betonbouw leg je de kanalen in de vloer waardoor je dus ook niet extra ruimte onder de balken nodig is. al met al is de constructie nu al 60cm de afschot isolatie meegenomen.

ga je dan richting een warm dak met een biobased isolatie die geschikt is voor bitumen e.d. dan ga je naar een lagere lambda waarde/zwaardere isolatie wat ook weer de draagstructuur iets verhoogt waardoor je al snel richting een dikte gaat van bijna een meter.

Het hybride dak dat je noemt is in feite hoe ik het nu ook zie al is de isolatie buiten niet meer dan afschot isolatie met een minimale dikte van 40mm

echter na de opmerking van djluc lijkt een geventileerd dak mischien ook wel een oplossing.

het ontwerp heeft een verhoogd deel in het midden van het dak waardoor je een schoorsteen werking zou kunnen bewerkstelligen om vochtige lucht af te voeren. dan ben je gewoon volledig damp open. Echter wederom kom ik niet echt onderzoeken naar die daken tegen. Uitgezonderd leveranciers die zeggen niet doen en fora posts.

al denk ik dat een opbouw als volgt mischien wel kan werken vooral omdat het een open gevel betreft.

- epdm
- dakbeschot
- latten op afschot
- 30mm ventilatielatten
-dampopen waterdichte folie
-hsb opbouw

omtrent de klimaatfolie, ben ik pas recentelijk mee in aanraking gekomen. tot nu toe kreeg ik van mijn collega's e.d. altijd te horen dampdichtbinnen en dampopen waterdicht buiten. variabele folies had ik nog nooit van gehoord.

bedoel je met de sandwichpanelen de HSB panelen?

hoewel ik denk dat dit vrij nieuw is in nederland bouwen ze in landen zoals amerika natuurlijk al langer met dit soort dingen, maar mischien ligt daar de eis omtrent levensduur lager. lekkages en pico bello bv aanpassingen zijn natuurlijk de vijand van elke constructie. :) maar inderdaad dat betekend niet dat je de risico's moet opzoeken.

• djluc
Splitinfinitive schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:11:

[...]

hoewel ik denk dat dit vrij nieuw is in nederland bouwen ze in landen zoals amerika natuurlijk al langer met dit soort dingen, maar mischien ligt daar de eis omtrent levensduur lager. lekkages en pico bello bv aanpassingen zijn natuurlijk de vijand van elke constructie. :) maar inderdaad dat betekend niet dat je de risico's moet opzoeken.
Heel veel zit echt ook in de uitvoering. Denk aan de aansluiting van een binnenwand op een buitenwand (T verbinding). Hoe zorg je dat de folie strak doorloopt over de buitengevel.

In basis is die nog niet zo lastig tot je ook met leidingen, een leidingspouw, etc aankomt. Dan zie je vaak dat er toch gaten in de constructie ontstaan waardoor ongewenst lucht en vocht zich kan verplaatsen.

In veel tekeningen missen deze details bijvoorbeeld omdat installaties niet direct ingetekend zijn op de constructie tekeningen. Het samenbrengen van alle details is dan een belangrijk onderdeel.

Zie bijvoorbeeld: https://www.prefabmaat.com/kennisbank/hsb-dak-details waar je mooie voorbeelden ziet maar je ziet niet hoe je bekabeling naar plafond krijgt. Je ziet een aansluiting op een bestaande muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgL5pmDcyPEKQe40vdu1ufpMEI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBI8AjbffbedkQfqWuHptxDX.webp?f=fotoalbum_large

Als dat links een stenen buitenmuur is bijvoorbeeld en rechts een aanbouw dan zie je niet alle details met de koudebrug onderbreking, aanbrengen van loods op het binnenblad voor de afwatering van de spouw etc. Veel is versimpeld waardoor dingen in de praktijk mis gaan. Als dit een simpele overkapping is met buitenklimaat is dat wat anders uiteraard.

• Pejdref
  • Niet online
Een geventileerd koud plat dak is niks nieuws, maar wordt in steeds minder landen toegepast, vaker afgeraden en soms zelfs verboden.

Probleem is dat er alsnog condens kan ontstaan, dat wel weer een keer verdampt door de ventilatie maar niet gegarandeerd voordat er al schimmel of houtrot is ontstaan.

Als je in het engels googled op cold roof detail, vind je genoeg voorbeelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuTrhJ5T9SFxb2VMHGJXnCL4X78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g5jyPczKyJt8TXDSA7PM7dh3.webp?f=fotoalbum_large

https://www.kore-system.c...d-warm-roof-applications/

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
@djluc oh renovatie is inderdaad een dingetje. in het verleden heb ik best vaak voor vrienden een aanbouw uitgewerkt waarbij ik dus rekening hield met zaken zoals koudebruggen lekwater e.d. dit vaak ook nog uitwerkte tot een werkplan voor de aannemer.

echter ben ik daar mee gestopt omdat dan de aannemer een "beter" (lees goedkoper voor hem/sneller) idee had. dan trek ik mijn handen er vanaf

Zelfs professioneel gaat het vaak fout met folies. dan kom ik op de bouw en tapen/folies e.d. worden niet aangebracht via het werkplan omdat dat lang duurt. dat is een gebed zonder einde.

@Pejdref

toch passen we het toe in de vorm van hellende daken met pannen :P al heb je daar een soort schoorsteen werking.

even snel schetsmatig het detail opgezet hoe het eventueel in de situatie die ik voor ogen heb kan worden gemaakt. echter kan ik mij de risicos ook bij deze oplossing voorstellen. als er een lekkage is kan het zijn dat deze pas laat ontdekt wordt en zit je met een volledig nat of daarna rot pakket.

Door het hoge deel in het dak krijg je echter bij opwarming van de lucht in de loze ruimte een schoorsteen werking. eventueel spelen met kleur van de dakbedekking kan dit versterken (wit/grijs lage gedeelte zwart hoge gedeelte)

edit: ik zie dat ik de folie aan de binnenzijde ben vergeten die er even bijdenken svp :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Mzhk_CxviFqFYlRleB3dvOqajc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UNUE6fQ5XMGbNJCuV1lq142U.png?f=fotoalbum_large

• twain4me

twain4me

Splitinfinitive schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:11:
@twain4me

Enige nadeel wat ik zie is dat momenteel in de opbouw die ik voor ogen heb dat deze 40cm dikker wordt omdat je de ruimte tussen de balken niet gebruikt. bij betonbouw leg je de kanalen in de vloer waardoor je dus ook niet extra ruimte onder de balken nodig is. al met al is de constructie nu al 60cm de afschot isolatie meegenomen.

ga je dan richting een warm dak met een biobased isolatie die geschikt is voor bitumen e.d. dan ga je naar een lagere lambda waarde/zwaardere isolatie wat ook weer de draagstructuur iets verhoogt waardoor je al snel richting een dikte gaat van bijna een meter.

Het hybride dak dat je noemt is in feite hoe ik het nu ook zie al is de isolatie buiten niet meer dan afschot isolatie met een minimale dikte van 40mm

echter na de opmerking van djluc lijkt een geventileerd dak mischien ook wel een oplossing.

het ontwerp heeft een verhoogd deel in het midden van het dak waardoor je een schoorsteen werking zou kunnen bewerkstelligen om vochtige lucht af te voeren. dan ben je gewoon volledig damp open. Echter wederom kom ik niet echt onderzoeken naar die daken tegen. Uitgezonderd leveranciers die zeggen niet doen en fora posts.

al denk ik dat een opbouw als volgt mischien wel kan werken vooral omdat het een open gevel betreft.

- epdm
- dakbeschot
- latten op afschot
- 30mm ventilatielatten
-dampopen waterdichte folie
-hsb opbouw

omtrent de klimaatfolie, ben ik pas recentelijk mee in aanraking gekomen. tot nu toe kreeg ik van mijn collega's e.d. altijd te horen dampdichtbinnen en dampopen waterdicht buiten. variabele folies had ik nog nooit van gehoord.

bedoel je met de sandwichpanelen de HSB panelen?

Amerikanen gebruiken voor hun huizen bijna alleen schuine daken met een geventileerde vliering (als je het over spillen van ruimte hebt) Ik zou dan eerder kijken naar duitsland maar ook gewoon nederland , houten daken (ook plat) is hier echt niets nieuws. Ik snap ook je claim dat je 40 cm niet gebruikt niet helemaal, daar kunnen bv prima instalaties in ook kan je een soort goot langs de rand van het dak gebruiken en daarmee de (extra) hoogte beperken. Ik snap je vraagstelling ook niet helemaal meer. Je begint je verhaal over open source details (waar ik eeb bepaald beeld bij heb) , die zullen altijd op bepaalde punten niet ideaal zijn omdat jij keuzes gaat maken voor mensen die je niet kent. en dus al helemaal niet bekent bent met hun afwegingen . Detaileren en ontwerpen is concesies doen en keuzes maken. er bestaat niet zoiets als een ideaal detail. In amerika zijn die keuzes ook voor je gemaakt (alleen weten veel mensen dat niet) de buildingcode (waar nagenoeg elk huis op is gebaseerd) komen zelfs voort uit een plan van de regering om zo goedkoop mogelijk huizen te bouwen. En in het totaal is daar een schuin dak goedkoper dan een recht dak (doordat het schuine dak goedkoper is met een grotere overspanning) dus wordt er bijna altijd een schuin dak toegepast. In nederland is een schuin dak overgens ook vaak goedkoper dan een recht dak. als je naar de kosten per m3 kijkt. dat is een reden dat je in een gemiddelde nieuwbouwwijk bijna geen plat dak meer kan vinden, waar die tijdens de wederopbouw en daarna toch relatief veel zijn toegepast. (toen bouwde een gemiddelde woning cooperatie overgens ook een gemiddelde jaren 70rijtjes woning met een niet bruikbare vliering omdat dit in het onderhoud goedkoper is dan het platte dak, wat toch echt efficienter lijkt in de doorsnede van het huis. Het platte dak zal dus een anomalie zijn bij de gebruikers van je details en als daar bewust voor wordt gekozen is het geen probleem als een draag constructie iets zwaarder is of muur hoogte iets hoger wordt. Maar nu heb je het over een specifiek ontwerp, dan zou ik je uitgangspunten altijd hier delen, dan kunnen we veel beter en op maat advies geven op dit ontwerp. Nu is het praten in globale concepten en dat is nooit optimaal voor een specifieke situatie.

• Pejdref
  • Niet online
.

@Pejdref

toch passen we het toe in de vorm van hellende daken met pannen :P al heb je daar een soort schoorsteen werking.
Bij een hellend dak is de ventilatiespouw tussen pannendek en dakbeschot, niet tussen dakbeschot en isolatie.
Bij naïsoleren van hellende daken wordt wel eens een extra spouw tussen dakbeschot en isolatie toegepast, maar dat is fout en geeft juist meer risico op vochtproblemen.

Verder is een pannendek niet luchtdicht zoals EPDM en zoals je zelf al zegt zorgt ook de helling voor meer ventilatie.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
@twain4me

Niet persee open source details, maar bouwtekeningen. ik heb echter de website niet gedeeld omdat hier buiten wat plaatjes van sketchup nog niks op staat. ik weet ook niet of dat onder reclame maken valt. vandaar dat ik het achterwege heb gelaten.

de vraagstelling is mischien niet goed gesteld. ik had hoogstwaarschijnlijk al wat details moeten delen om zo een beter beeld van de situatie te geven. hieronder zal ik de link naar de website toevoegen met de sketchup schetjes. mocht die niet mogen kan ik die weer verwijderen.

Wat ik bedoel met de extra ruimte is dat je de isolatie laag extra boven op de balklaag toevoegd.

de ruimte tussen de balken kun je gebruiken voor electra maar als je luchtkanalen hebt zit je met het probleem dat je de balklaag aanzienlijk verzwakt. echter als alternatief is mischien een dunner (leeg) paneel met meer ribben een optie om de totale constructie dikte terug te brengen. of eventueel over te stappen op een CLT dakplaat en dan toch richting een warm dak te gaan.

Bij het huidige ontwerp zit er een platdak in. op de planning heb ik wel andere bouwmethoden staan. waar dan ook ontwerpen voorkomen die schuine daken gaan hebben. (ikzelf ben echter minder fan hiervan uit een estetisch opzicht :D )

ik waardeer de discussie trouwens enorm heren 8)

edit: website verwijderd

voorgevel ontwerp 1

plattegrondachtergevel

[ Voor 17% gewijzigd door Splitinfinitive op 04-06-2026 12:27 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:32
Splitinfinitive schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:55:
@twain4me

Niet persee open source details, maar bouwtekeningen. ik heb echter de website niet gedeeld omdat hier buiten wat plaatjes van sketchup nog niks op staat. ik weet ook niet of dat onder reclame maken valt. vandaar dat ik het achterwege heb gelaten.

de vraagstelling is mischien niet goed gesteld. ik had hoogstwaarschijnlijk al wat details moeten delen om zo een beter beeld van de situatie te geven. hieronder zal ik de link naar de website toevoegen met de sketchup schetjes. mocht die niet mogen kan ik die weer verwijderen.

Wat ik bedoel met de extra ruimte is dat je de isolatie laag extra boven op de balklaag toevoegd.

de ruimte tussen de balken kun je gebruiken voor electra maar als je luchtkanalen hebt zit je met het probleem dat je de balklaag aanzienlijk verzwakt. echter als alternatief is mischien een dunner (leeg) paneel met meer ribben een optie om de totale constructie dikte terug te brengen. of eventueel over te stappen op een CLT dakplaat en dan toch richting een warm dak te gaan.

Bij het huidige ontwerp zit er een platdak in. op de planning heb ik wel andere bouwmethoden staan. waar dan ook ontwerpen voorkomen die schuine daken gaan hebben. (ikzelf ben echter minder fan hiervan uit een estetisch opzicht :D )

https://gratis-bouwtekening.nl/ontwerp-1/ het huidige ontwerp waar het over gaat. zoals gezegd nog geen uitgewerkte details. puur een beeld

ik waardeer de discussie trouwens enorm heren 8)
er zijn hier ook dames

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me

twain4me

Het delen van een eigen website kan inderdaad onder reclame, spam of werving vallen. Het delen van een tekening doorgaans niet. Voor zowel de discussie als de huisregels zou het daarom ideaal zijn als je niet naar je website verwijst, maar bijvoorbeeld een afbeelding deeplinkt of hier direct uploadt en plaatst. (y)

Zelf zou ik nu bijna altijd beginnen met een doorsnede. Hoe globaal je die ook uit SketchUp trekt, zo'n tekening is vaak enorm nuttig.

In houten balken kunnen prima gaten worden gemaakt zonder dat de draagkracht noemenswaardig wordt beïnvloed. Je moet ze alleen op de juiste plek maken en er moet voldoende materiaal boven en onder het gat overblijven.

Mijn eerste stappen zouden zijn:
  • een globaal constructief plan, met name voor het dak;
  • een doorsnede;
  • en eventueel een eerste opzet van de installaties.
Daarmee leg je direct de randvoorwaarden voor de verdere detaillering vast.

Als je overweegt om installaties, zoals ventilatiekanalen, in de balklaag op te nemen (wat prima mogelijk is; dat heb ik in mijn eigen huis ook gedaan 😄), dan zou ik dat al vroeg in het ontwerp meenemen. In sommige gevallen kan dat namelijk invloed hebben op de constructie.

Vergeet ook niet dat het er niet om gaat een balk zo sterk mogelijk te houden; hij moet sterk genoeg zijn voor de toepassing. In veel gevallen blijft dat ook met gaten het geval. Dat komt vooral doordat bij houten vloeren en daken vaak de doorbuiging maatgevend is en niet de sterkte. Hout is voor dit soort toepassingen vaak sterker dan strikt noodzakelijk, maar er is extra hoogte nodig om de doorbuiging binnen de normen te houden.

Onder de juiste voorwaarden hebben gaten daarom nauwelijks invloed op de doorbuiging. Daardoor kunnen er, na bevestiging door een constructeur, vaak verrassend grote sparingen in balken worden gemaakt.

Tegenwoordig zijn er bovendien veel samengestelde liggers op de markt. Volgens mij publiceren fabrikanten ook richtlijnen waarin staat waar en hoe groot sparingen mogen zijn en waar je ze mag maken. Ik heb die documentatie weleens gezien, maar weet helaas niet meer van welke fabrikant dat was.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
ik zal eens in de liggers duiken mischien maak ik mij te druk om de installaties door de balken :)

er zijn constructie principes die ik reeds opgezet heb echter zijn deze allemaal schetsmatig op mijn e-writer dus kan ik slecht delen.

en over de doorbuiging heb je helemaal gelijk daar had ik even niet aan gedacht. plus je kunt idd naar diverse oplossingen die de gaten mogelijk maken. echter dan is eventueel een latere aanpassing, extra kanaaltje of iets dergelijks dan mischien wat moeijlijker.

echter is rekening houden met 100% van de "ja maren" natuurlijk ook niet te doen.

• djluc
Afhankelijk van je keuzes waar je de techniek laat zoals ventilatie systemen kan je natuurlijk ook nog via de vloeren zaken verdelen of de balkrichting aanpassen op de installaties.

• rubeuhh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:50
Graag deel ik je hoe de aannemer mijn dak van mijn hsb heeft voorzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwYbuQ85FOHuqZvzP8RLnjs81yA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eHuYi5kpoN2pnmEuvR70ToFb.png?f=user_large Bij mij is het met cellulose geisoleerd ipv vlas waar jij over spreekt, maar ik had begrepen dat dat vrij gelijkaardig is. De pir op het dak zou nodig zijn om het condensatiepunt te verschuiven, maar hier heb ik te weinig kennis van om dit te begrijpen. Ik hoop dat je hier iets mee bent.

• djluc
rubeuhh schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:15:
Graag deel ik je hoe de aannemer mijn dak van mijn hsb heeft voorzien:
[Afbeelding] Bij mij is het met cellulose geisoleerd ipv vlas waar jij over spreekt, maar ik had begrepen dat dat vrij gelijkaardig is. De pir op het dak zou nodig zijn om het condensatiepunt te verschuiven, maar hier heb ik te weinig kennis van om dit te begrijpen. Ik hoop dat je hier iets mee bent.
Voor wie benieuwd is:

Dak

https://www.siga.swiss/global_en/products/wetguard/wetguard-200-sa (Damp open onder de pir)

https://www.siga.swiss/nl_nl/producten/majrex (soort klimaatfolie maar dan anders https://blog.siga.swiss/global-en/hygrobrid-membranes-vs-moisture-variable-membranes )

Wand

https://www.vandersanden.com/nl-nl/products-and-solutions/lima

https://www.siga.swiss/global_en/products/majcoat/majcoat-250-sob (lijkt gericht op daken, damp-open)

In de wand wordt de OSB afgetaped en wordt daarmee het dampscherm als ik het goed begrijp.
Pagina: 1