WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Vraag

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:12
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een stekkeraccu voor thuis. Genoeg keuze, maar hoe dieper ik erin duik, hoe minder overzichtelijk het wordt.

Met de stekkeraccu wil ik met name mijn homelab voeden op dure uren en de accu laten opladen op goedkope uren.

Daarnaast lijkt het me interessant om de accu tevens als noodstroom te gebruiken voor mijn homelab. Hij hangt al aan een APC backupaccu, maar die tijdsduur is niet om over naar huis te schrijven

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb zonnepanelen :)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb meerdere thuisaccu's bekeken, waaronder de bekende merken zoals HomeWizard en Ecoflow. Met name deze leek me interessant: https://www.ecoflow.nl/producten/stream/detail/1563/ecoflow-stream-ac-pro-thuisbatterij.html?gad_source=1&gad_campaignid=23824240734&gclid=EAIaIQobChMI29yhyu7olAMVzJGDBx1p6i_4EAQYASABEgLrmPD_BwE

Ik had het idee om mijn homelab op de output van de accu aan te sluiten, zodat hij ook meteen als noodstroom kan dienen, maar ik weet niet of hij dan tegelijk ook nog stroom teruglevert aan het net?

TLDR; ik wil een stekkeraccu voor mijn homelab die - eventueel- ook als noodstroom kan dienen. Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand een goede accu aanbevelen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:09

paQ

Dus, je wil met de accu van nog geen 2 kWh tegen 16 cent laden, zodat je na conversieverlies van 25-30% 1.9 kWh kunt gebruiken als de stroom 30 cent is? Steek je toch mooi even 15 cent in je zak.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• gwabber
paQ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:08:
Dus, je wil met de accu van nog geen 2 kWh tegen 16 cent laden, zodat je na conversieverlies van 25-30% 1.9 kWh kunt gebruiken als de stroom 30 cent is? Steek je toch mooi even 15 cent in je zak.
Oke... Sorry dat ik zo'n domme vraag stelde :)

Goed om te weten dat het niet efficient is.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56
hoeveel energie gaat t om? die homelab, wat verbruikt dat? ik zou even rekenen zoals paQ voorstelde. waarschijnlijk financieel onzinnig maar op zich geen ramp want je bent voor paar honderd euro wel klaar.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47
gwabber schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Dom ga ik het niet noemen... In een "landschap" waar we "gebombardeerd" worden met accu's... zonder dat welke verkoper dan ook er erg eerlijk over is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

De Marstek Venus E 3.0 lijkt mij prima geschikt.

Uitbreidbaar accuvermogen, goede ondersteuning en noodstroom. En natuurlijk gratis stroom van je zonnepanelen.

[ Voor 50% gewijzigd door PeepPeepPeep op 02-06-2026 19:42 ]

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:20
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:40:
De Marstek Venus E 3.0 lijkt mij prima geschikt.
Zeker hij is alleen best zwaar dus mocht je homelab op zolder zijn dan is het aardig tillen.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

ivs001 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:43:
[...]

Zeker hij is alleen best zwaar dus mocht je homelab op zolder zijn dan is het aardig tillen.
Ja, maar dat is eenmalig.

• gwabber
Dank voor jullie antwoorden!

Mijn homelab is op zolder, dus dat tillen moet ik er maar voor over hebben ;)

De Marstek ziet er interessant uit. Mijn homelab gebruikt zo'n 100 tot 120 watt, dus in theorie zou ik hem daar wel een paar uurtjes mee kunnen laten draaien!

Ik lees ook dat hij een soort van UPS functie heeft voor het geval de stroom uitvalt hij direct overschakelt. Heeft iemand er toevallig ervaring mee dat hij dat ook snel genoeg doet? Dan kan ik erover nadenken om mijn APC uit te faseren of juist te laten zitten.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:08
De functie UPS en Thuisaccu verschillen nogal van functie kwa doelstelling van de SoC.
Of hier een compromis tussen vinden mogelijk is zal afhangen van de software.

Je APC kun je waarschijnlijk niet weghalen, tenzij je een NUT server kan maken voor je accu. Anders sluiten je computers niet netjes af.

• gwabber
jeroen3 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:21:
De functie UPS en Thuisaccu verschillen nogal van functie kwa doelstelling van de SoC.
Of hier een compromis tussen vinden mogelijk is zal afhangen van de software.

Je APC kun je waarschijnlijk niet weghalen, tenzij je een NUT server kan maken voor je accu. Anders sluiten je computers niet netjes af.
Ohja ik draai idd nutserver. Er even geen rekening mee gehouden dat NUT zeer waarschijnlijk niet werkt met die thuisaccu.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-06 23:39
Ik heb de AC PRO. Ik zie een halogeen wel knipperen als ik omschakel van batterij naar net dus je zou even moeten uitproberen of alles daarmee door blijft draaien. Gezien je zonnepanelen hebt (ik neem aan wel meer dan 1000Wp) ga je niet met 16 cent laden natuurlijk maar eerder met 0-5 cent (gemiddeld). Die AC PRO heb je dan in 5-7 jaar terugverdiend.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:09

paQ

gwabber schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Dat zijn jouw woorden.
Probeer de situatie even volledig te krijgen wat er gebeurt als je een accu inzet zoals je beschrijft in de TS.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1