Welke P1 meter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-06 11:14
Sinds vandaag heb ik noodgedwongen afscheid moeten nemen van mijn 45 jaar oude Ferraris meter :-(
Enexis heeft me een Kaifa M304 in de maag gesplitst.

Nu ik toch over moet naar digitaal lijkt het me wel leuk om een stukje energiemonitoring te hebben, dus ik was aan het rondkijken voor een P1 dongeltje. Probleem is een beetje bomen/bos.

De reviews hier van de homewizard dongle zijn gemengd.
Homey heeft maar een review en dat is van iemand die 'm gekregen heeft.
sparky v3 zou een andere kandidaat kunnen zijn.

Het probleem is vooral dat ik
  • nauwkeurig wil meten
  • niet iets wil wat werkt met abonnement of waarbij data naar buiten verstuurd wordt
  • en liefst iets met opensource software
Ik hoef niet per se een flashy app, als ik raw data heb kan ik daar zelf ook wel wat mee, maar als er al wat leuks is is dat natuurlijk wel fijn want eFfeM is ook liever lui dan moe :)

Eventueel heb ik wel een RPI of iets anders die ik hiervoor kan gebruiken (ik ben redelijk hard en software onderlegd)

Ik heb overigens 3-fasen en geen zonnepanelen. Thuisaccu of panelen zitten ook niet in de planning.

Iemand een aanbeveling?

Beste antwoord (via effem op 10-06-2026 14:32)


  • rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:14
Ik gebruik al jaren een youless zonder problemen.

Maar wellicht zoiets: een esp32 met p1 aansluiting, met EspHome. En dan een 3d printed case er omheen.

Of deze, die heeft custom software volgens mij. Maar wel ethernet.

Of een van smartgateways.nl.

En zo kan je nog wel wat meer hobby varianten bedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door rescla op 02-06-2026 16:21 ]

Alle reacties


Acties:
  • Beste antwoord

  • rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:14
Ik gebruik al jaren een youless zonder problemen.

Maar wellicht zoiets: een esp32 met p1 aansluiting, met EspHome. En dan een 3d printed case er omheen.

Of deze, die heeft custom software volgens mij. Maar wel ethernet.

Of een van smartgateways.nl.

En zo kan je nog wel wat meer hobby varianten bedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door rescla op 02-06-2026 16:21 ]


  • CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik gebruik deze P1 meter sindskort: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
Fijn dingetje, dat het P1 signaal via ethernet beschikbaar stelt. Vervolgens kan je met wat simpele dingen er een telnet achtige verbinding naar toe opbouwen om het uit te lezen met bijvoorbeeld DSMR Reader of HomeAssistant.

Ook ik heb geen zonnepanelen of een thuisaccu (en ook niet in de planning, iets met een appartement).

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 02-06-2026 16:23 ]


  • effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-06 11:14
rescla schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:16:
Ik gebruik al jaren een youless zonder problemen.

Maar wellicht zoiets: een esp32 met p1 aansluiting, met EspHome. En dan een 3d printed case er omheen.

Of deze, die heeft custom software volgens mij. Maar wel ethernet.

Of een van smartgateways.nl.

En zo kan je nog wel wat meer hobby varianten bedenken.
Ik vind die youless eigenlijk best wel prijzig.

De smartgateways oplossingen zien er wel leuk uit.
Die van tinyelectronics ook en dat is voor mij nog lekker dichtbij dus zou ik kunnen afhalen, maar daar zit ik met de behuizing (heb geen 3d printer).

Ik zie een leuk project naderen, dus ik ga nog even verder graven.
Ik zit ook nog te denken om een usb to serial cable to modden met een RJ12 connector (kan RJ11 ook?)_ en dat naar een RPI te brengen

Als iemand nog andere suggesties heeft dan hoor ik het nog steeds graag.

  • rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:14
effem schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:14:
[...]

Ik vind die youless eigenlijk best wel prijzig.

De smartgateways oplossingen zien er wel leuk uit.
Die van tinyelectronics ook en dat is voor mij nog lekker dichtbij dus zou ik kunnen afhalen, maar daar zit ik met de behuizing (heb geen 3d printer).

Ik zie een leuk project naderen, dus ik ga nog even verder graven.
Ik zit ook nog te denken om een usb to serial cable to modden met een RJ12 connector (kan RJ11 ook?)_ en dat naar een RPI te brengen

Als iemand nog andere suggesties heeft dan hoor ik het nog steeds graag.
RJ11 VS RJ12 is afhankelijk van de daadwerkelijke configuratie. Zie https://www.netbeheernederland.nl/sites/default/files/2024-02/dsmr_5.0.2_p1_companion_standard.pdf pagina 6 voor de P1 pinout. Als je een RJ11 met de 4 binnenste pins connected hebt kan je unpowered verbinding maken. De buitenste 2 zijn voor power, maar volgens mij werken de meeste P1 meters voor dit model alleen met een externe stroombron. Dus RJ11 met 6P4C is voldoende.

En de youless is inderdaad duur voor wat het is. Er zit ook een optische sensor en ondersteuning voor P0 (galvanische puls) in, en dat heb je denk ik niet nodig. Connectiviteit is ook wat beperkt, ik poll gewoon een webpagina waarbij ik probeer te synchroniseren op de update pulsen. Er is ook een integratie beschikbaar voor Home Assistant voor de youless, maar die update maar 1x per 10 seconden. Terwijl ik de daadwerkelijke updatefrequentie 1x per seconde is.

  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is in ieder geval geen punt want een P1 dongle meet helemaal niets. Het stuurt alleen de waardes van je meter door. Grootste driver is dus, waar wil je het mee gaan gebruiken qua software? En/of wat wil je zelf maken?

HomeWizard is op zich prima zelf bruikbaar als je het ergens anders heen stuurt. Je zit alleen vast aan hun app voor inbedrijfstelling.

USB-Serial naar een Pi zou ik alleen doen als je al werkelijk daar een Pi hebt waar je iets op wilt draaien.

Maar als je al over iets meer DIY denk zou je ook simpel zelf iets kunnen maken. Zie bijvoorbeeld de SuperSimpleP1™. Zelf gewoon zo in de meterkast hangen zonder issue. Maar zou zelfs nog in een luciferdoosje passen of als je hem een hele korte kabel geeft past hij bij sommige meters zelfs achter het klepje.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 03-06-2026 11:34 ]


  • effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-06 11:14
Septillion schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Dat is in ieder geval geen punt want een P1 dongle meet helemaal niets. Het stuurt alleen de waardes van je meter door. Grootste driver is dus, waar wil je het mee gaan gebruiken qua software? En/of wat wil je zelf maken?

HomeWizard is op zich prima zelf bruikbaar als je het ergens anders heen stuurt. Je zit alleen vast aan hun app voor inbedrijfstelling.

USB-Serial naar een Pi zou ik alleen doen als je al werkelijk daar een Pi hebt waar je iets op wilt draaien.

Maar als je al over iets meer DIY denk zou je ook simpel zelf iets kunnen maken. Zie bijvoorbeeld de SuperSimpleP1™. Zelf gewoon zo in de meterkast hangen zonder issue. Maar zou zelfs nog in een luciferdoosje passen of als je hem een hele korte kabel geeft past hij bij sommige meters zelfs achter het klepje.
Ah ok, ik had het idee dat sommige van die dongles een stukje local storage hadden. In een esp met wat psram kun je natuurlijk best wat samples kwijt.
Dat supersimple ding ziet er best wel leuk uit. Ik heb nog wel een esp bordje liggen om mee te experimenteren. Ik ga je thread nog even wat uitgebreider bestuderen :)
In ieder geval bedankt voor je reactie.
edit:
oh ja, ik heb ook nog een ongebruikte PI liggen die ik hiervoor zou kunnen inzette dus die optie blijft ook nog open.

[ Voor 5% gewijzigd door effem op 03-06-2026 11:56 ]


  • effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-06 11:14
Followup ter afsluiting
Ik heb bij ome ali voor een paar euro een kabeltje besteld met een RJ12 naar een FTDI USB.
Dit ga ik in eerste instantie aan een RPI 4 hangen die ik toch al had liggen.

Als ik het een beetje snap en de data op de PI kan uitl4ezen ga ik misschien een projectje doen om e.e.a aan een ESP342-S3-WROOM-1 moduul te hange wat ik nog heb liggen. Ik heb een N16R8 dus met 8 M PSRAM en 16 M flash. Dat betekent dat ik daar behoorlijk wat data op kan cachen.

Het moduul van tinyelectronics ziet er ook leuk uit maar helaas geen PSRAM en ik heb geen idee hoeveel write acties het flash geheugen aankan.

  • TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-06 23:25

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Maak je niet te druk en installer P1Mon van Ztatz op je PI.

Alles wat jij vraagt en zoekt zit daar wel in en meer.

Mr. T.


  • effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-06 11:14
TTommie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:34:
Maak je niet te druk en installer P1Mon van Ztatz op je PI.

Alles wat jij vraagt en zoekt zit daar wel in en meer.
Dank ik ga hier binnenkort zeker naar kijken. Ik heb inmiddels (samen met Claude :) ) een programmaatje gemaakt wat de data van de P1 poort inleest en afdrukt.
De reden dat ik aan een ESP zt te denken is enerzijds geen voedig nodig en anderzijds omdat er een ander project is waar ik de PI misschien wil inzetten. Then again: er ligt ook nog voldoende andere HW die ik hiervoor kan inzetten :)

  • effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-06 11:14
TTommie schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:34:
Maak je niet te druk en installer P1Mon van Ztatz op je PI.

Alles wat jij vraagt en zoekt zit daar wel in en meer.
Ik heb P1mon bekeken en ook geinstalleerd. Het ziet er wel leuk uit.
Ondanks dat weet ik niet of het een blijvertje is. Het is geen open source en het feit dat ik een compleet image moet downloaden waarvan ik minder controle heb op wat er in zit staat me wat tegen, en ik het ook niet kan draaien op een ander (minder krachting) bordje wat ik nog heb liggen.
En misschien is zelf wat in elkaar knutselen ook wel een leuk tijdsverdrijf.
In ieder geval nogmaals bedankt voor de pointer.

  • MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41
Hier ook al jaren een gebruiker van P1 monitor van Ztatz. Draait hier op een RPi 3B en houd mooi alle stroom, water en gas verbruik (en net invoeding) bij.
Pagina: 1