WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

welke P1 meter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:07
Sinds vandaag heb ik noodgedwongen afscheid moeten nemen van mijn 45 jaar oude Ferraris meter :-(
Enexis heeft me een Kaifa M304 in de maag gesplitst.

Nu ik toch over moet naar digitaal lijkt het me wel leuk om een stukje energiemonitoring te hebben, dus ik was aan het rondkijken voor een P1 dongeltje. Probleem is een beetje bomen/bos.

De reviews hier van de homewizard dongle zijn gemengd.
Homey heeft maar een review en dat is van iemand die 'm gekregen heeft.
sparky v3 zou een andere kandidaat kunnen zijn.

Het probleem is vooral dat ik
  • nauwkeurig wil meten
  • niet iets wil wat werkt met abonnement of waarbij data naar buiten verstuurd wordt
  • en liefst iets met opensource software
Ik hoef niet per se een flashy app, als ik raw data heb kan ik daar zelf ook wel wat mee, maar als er al wat leuks is is dat natuurlijk wel fijn want eFfeM is ook liever lui dan moe :)

Eventueel heb ik wel een RPI of iets anders die ik hiervoor kan gebruiken (ik ben redelijk hard en software onderlegd)

Ik heb overigens 3-fasen en geen zonnepanelen. Thuisaccu of panelen zitten ook niet in de planning.

Iemand een aanbeveling?

Alle reacties

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:33
Ik gebruik al jaren een youless zonder problemen.

Maar wellicht zoiets: een esp32 met p1 aansluiting, met EspHome. En dan een 3d printed case er omheen.

Of deze, die heeft custom software volgens mij. Maar wel ethernet.

Of een van smartgateways.nl.

En zo kan je nog wel wat meer hobby varianten bedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door rescla op 02-06-2026 16:21 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik gebruik deze P1 meter sindskort: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
Fijn dingetje, dat het P1 signaal via ethernet beschikbaar stelt. Vervolgens kan je met wat simpele dingen er een telnet achtige verbinding naar toe opbouwen om het uit te lezen met bijvoorbeeld DSMR Reader of HomeAssistant.

Ook ik heb geen zonnepanelen of een thuisaccu (en ook niet in de planning, iets met een appartement).

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 02-06-2026 16:23 ]