WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

Vraag

• lrlr
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15:50
Mijn vraag
.Hallo Forumlezers,

Zeer veel jaren lang heb ik tot nu toe de Nokia 6310I gebruikt met in de auto een speciale ingebouwde carkit. Helaas moet ik overstappen op een andere telefoon omdat het 2G netwerk in 2027 verdwijnt.

Hiervoor heb ik speciaal in mijn Auto (ook oud een Volvo 940) een radio ingebouwd van Pionier type S320BT en een voorziening om via Bluetooth handsfree te kunnen bellen met een nieuwe mobiele telefoon. De radio had ook nog een externe microfoonaansluiting en deze is dus geplaatst waar eerst de ouide microfoon zat van de ingebouwde Carkit.

Ik wil geen smartphone hebben en ik hoef alleen maar te kunnen bellen en SMS'n. Dus heb ik gekozen voor de Nokia 6310 (2024) deze had ook bluetooth en ik dacht dat ik dan daarmee zou kunnen (handsfree) kunnen bellen via de luidspreker en microfoon van de auto radio.

Op internet zijn ook veel demonstraties te zien hoe dit werkt maar wel allemaal met een smartphone. En de Nokia 6310 is een zogenaamde dumbphone met een operating system S30+

Bij het installeren gaat het zogenaamde "paring" goed beide apparaten (telefoon en autoradio) geven het zelfde nummer aan waarop je ja moet zeggen. Daarna gaat het actieveren ook goed. Je ziet op de radio bij de device list de naam van de telefoon staan en ook een logo dat er een bluetooth connectie is. Bij de telefoon staat in het configuratie scherm dat er een connectie is met de S320BT en een koptelefoon icoontje met een groen vinkje.

Je zou denken hoera het werkt maar niets is minder waar. Als je een oproep krijgt op het mobieltje dan gebeurt er niets. Ook als je zelf een oproep maakt via de Nokia dan hoor je niets op het mobieltje zelf en ook niet op de radiospeakers,. Wel lukt de Oproep omdat de telefoon aan de andere kant over gaat.

Ik heb echt heel veel keren opnieuw geprobeerd dus bluetooth memory leeg maken device verwijderen en ga maar foor. Ook heb ik contact gezocht met de support afdeling van Pionier en Nokia. Hun reactie is dan eerst natuurlijk met standaard antwoorden. En dat het zou moeten werken. Maar ik krijg toch steeds meer de indruk dat het niet kan werken. Toch is het een paar keer gebeurt dat ik bij het maken van een oproep het geluid uit de speakers kwam. Zou het dan toch werken? Maar als je dan een keer het contact uitzetten van de auto en weer aan dan werd wek automatisch de bluetooth verbinding herstel maar het werkte dan niet meer. En dit heeft niets te maken met een verkeerde voeding aansluiting omdat de radio bij uitgeschakelde contact intern op spanning blijft (alle instellingen komen bij maken contact terug.

Wat een lang verhaal hé . Nu is de vraag wie weet nu hoe het echt zit en is er nog een oplossing denkbaar is. Graag je reactie al vast bedankt met vriendelijke groet, LR