WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

Marktplaats koper stuurt betaalverzoek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16:20
Ik wil iets verkopen en normaal stuur ik dan een betaalverzoek. Maar nu heeft de koper mij opeens een betaalvoorstel gedaan. Ik heb op de link geklikt omdat het allemaal via de officiële Marktplaats berichten gaat. En pas na het klikken op de link bedacht ik me opeens dat dit normaal dus altijd andersom gaat. Ik heb in mijn advertentie de mogelijkheden om direct te kopen of een bod te doen uit staan.

Momenteel staat er dus dat de koper nog niet betaald heeft. Dit is precies hetzelfde als wanneer ik zelf een betaalverzoek heb gestuurd. Maar ik vind dit toch best vaag is er iemand die mij kan vertellen of dit echt goed gaat op deze manier?

De koper heeft overigens wel 5 sterren en is al lang actief maar dit hoeft ook niet alles meer te zeggen.
edit:
Marktplaats maakt een belangrijk verschil tussen betaalverzoek en betaalvoorstel dit stond eerst verkeerd in deze post.

[ Voor 11% gewijzigd door Computergek op 02-06-2026 16:01 ]

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoezo zou jij iets betalen als je iets verkoopt?

Zorg gewoon dat hij betaalt met het verzoek dat jij als verkoper aanmaakt. En als hij moeilijk doet, gewoon afkappen en een andere koper zoeken.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Hij heeft gewoon een betaalverzoek gestuurd met zijn bod erin denk ik, heb je een screenshot?
Dat kun je dan accepteren, waarna persoon moet betalen of je kunt het weigeren (en een tegenbod doen).

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• Reptile209
  • Laatst online: 16:38

Reptile209

- gers -

Marktplaats kan alleen de status (wel/niet betaald) zien als het via hun eigen betaalplatform loopt. Als je onderling zelf betaalverzoeken uitwisselt en betaalt kunnen zij dat (uiteraard) niet zien, ook niet als het via de MP-chat loopt.
Dus wat is er nu gebeurd?
- koper stuurt jou een betaalverzoek
- jij opent de link
- jij realiseert je dat dit niet klopt. Hopelijk voordat je per ongeluk iets betaald hebt?

Er is dus wat de verkoop betreft nog niks gebeurd. Dus je kan nog verder met deze persoon in gesprek totdat hij aan jou betaald heeft. Of gesprek afkappen, want dit stinkt.

Zo scherp als een voetbal!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Wat een rare antwoorden hier.

Een geintresserde koper kan gewoon een voorstel betaalverzoek sturen die jij kan accepteren en dan kan hij/zij betalen. Zo spannend is het allemaal niet zolang het wel zo'n officleel marktplaats betaalverzoek voorstel is.

hoi

• Reptile209
  • Laatst online: 16:38

Reptile209

- gers -

CLB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:44:
Hij heeft gewoon een betaalverzoek gestuurd met zijn bod erin denk ik, heb je een screenshot?
Dat kun je dan accepteren, waarna persoon moet betalen of je kunt het weigeren (en een tegenbod doen).
Nee, niks accepteren als het een betaalverzoek is. Hooguit als het een tegenbod voor de prijs is, maar dat kan nooit een betaalverzoek zijn.
Als je het eens bent over de prijs, moet de VERKOPER een betaalverzoek/tikkie/MP betaling vragen, niet de koper.

Zo scherp als een voetbal!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Reptile209 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:47:
[...]

Nee, niks accepteren als het een betaalverzoek is. Hooguit als het een tegenbod voor de prijs is, maar dat kan nooit een betaalverzoek zijn.
Als je het eens bent over de prijs, moet de VERKOPER een betaalverzoek/tikkie/MP betaling vragen, niet de koper.
Niet waar, de koper kan een voorstel betaalverzoek sturen die de verkoper kan afwijzen of accepteren. Als die geaccepteerd wordt kan de koper daarmee betalen.

hoi

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
ReVision. schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:47:
Wat een rare antwoorden hier.

Een geintresserde koper kan gewoon een voorstel betaalverzoek sturen die jij kan accepteren en dan kan hij/zij betalen. Zo spannend is het allemaal niet zolang het wel zo'n officleel marktplaats betaalverzoek voorstel is.
Bovenstaande is helemaal correct. En legitiem, er wordt alleen nog niet zoveel gebruik van gemaakt, maar dit kan dus geheel betrouwbaar via MP

• Computergek
@ReVision. @RoRoNL, Ik denk dat jullie gelijk hebben anders zou het wel heel makkelijk zijn om de verkoper op te lichten via Marktplaats. Op deze manier heb ik nog niet eerder verkocht dus ik wil het even zeker weten. Hier zijn de meningen of het legitiem is dus ook verdeeld.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Volgens mij heet het dan geen betaalverzoek maar een betaalvoorstel. Niets mis mee volgens mij.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Computergek
@Fanta, Hier heb je gelijk in dit is natuurlijk een groot verschil dus dan snap ik de verwarring wel. Ik ga even de beginpost aanpassen. Als een mod de titel ook nog kan aanpassen zou dit top zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Computergek op 02-06-2026 16:03 ]

Pagina: 1