WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Hdd raid vervangen (Buffalo Linkstation)

Pagina: 1
Acties:

• BigRonnyV
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 16:23
Hi,

Ik heb een Buffalo Linkstation 2 hdd's (3TB) in raid 1.

Nu heb ik afgelopen een hdd moeten vervangen, na bijna 30 uur rebuilding draait mijn nas weer met 2 schijven (een nieuwe 4Tb, en een 'oude' 3Tb. Nu wil ik de oude 3Tb ook vervangen door een nieuwe 4Tb schijf. Denk dat de oude het binnenkort ook gaat begeven, draait inmiddels al 10+ jaar.
Kan ik de nas down brengen, oude schijf eruit, nieuwe schijf erin? Gevolgd door een rebuild? Krijg ik dan ook de voledige 4Tb, of moet ik de hele raid opnieuw opbouwen om de volledige capaciteit te benutten?

We sit together, The mountain and I, 'Til only the mountain remains.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens GPT-5.3 met internet is het online uitbreiden van het RAID-volume niet mogelijk. Dus dan zit er niks anders op dan je data te backuppen (lees: je huidige backup controleren. ;) O-)), het RAID-volume verwijderen en een nieuw, groter volume aanmaken.

Maar de NAS is redelijk oud, begrijp ik? Is het niet handig om te kijken of je er niet direct een recenter OS op kunt zetten, zodat je nog gewoon updates krijgt?

Koop al mijn ads!