Vraag

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:54
**Advies gevraagd: elektrische boiler aansluiten op Intergas Xtreme 36 als warmtepompboiler of als zonneboiler?**

Ik ben aan het onderzoeken of ik na het afschaffen van de salderingsregeling een elektrische boiler kan inzetten als "thermische batterij" om een deel van mijn PV-overschot op te slaan.

Wij hebben een Intergas Xtreme 36 combiketel (4 jaar oud).

Ik overweeg een elektrische boiler van ongeveer 80-100 liter die uitsluitend wordt geladen bij PV-overschot of eventueel tijdens goedkope/negatieve dynamische stroomprijzen.

Bij het lezen van het installatievoorschrift van de Intergas Xtreme zie ik twee relevante configuraties:

1. De warmtepompboiler-configuratie met thermostatisch omschakelventiel.
2. De zonneboiler-configuratie (Gaskeur NZ), waarbij de ketel geschikt is voor naverwarming van voorverwarmd tapwater en een maximale inlaattemperatuur van 85°C wordt genoemd.

Mijn vraag is welke configuratie het meest geschikt is voor een elektrische boiler.

**Optie A: aansluiten volgens het warmtepompboiler-schema**
Daarbij wordt het thermostatisch omschakelventiel gebruikt zoals Intergas voorschrijft voor een warmtepompboiler. Als de boiler voldoende warm is, wordt rechtstreeks getapt. Is de boilertemperatuur te laag, dan schakelt het ventiel om en verzorgt de Xtreme de naverwarming.

Voordeel lijkt mij dat dit een door Intergas ondersteunde configuratie is.

**Optie B: aansluiten volgens het zonneboiler-principe**
Een elektrische boiler gedraagt zich feitelijk meer als een zonneboiler dan als een warmtepompboiler: er wordt immers warm water opgeslagen dat op sommige momenten direct beschikbaar is. Omdat de Xtreme volgens de documentatie geschikt is voor naverwarming van zonneboilers en hoge inlaattemperaturen accepteert, vraag ik mij af of dit hydraulisch niet de meest logische oplossing is.

De installatiehandleiding voor de Intergas Xtreme 36 kun je hier vinden: https://www.intergas-verw...llatievoorschrift-xtreme/. De beschreven 2 opties staan op pagina 24 en 25 van deze handleiding. 

Mijn vragen:

* Welke van beide configuraties zouden jullie kiezen?
* Zijn er mensen die een elektrische boiler vóór een Intergas Xtreme hebben geplaatst?
* Is een thermostatisch omschakelventiel noodzakelijk of kan de ketel in de praktijk probleemloos met voorverwarmd tapwater omgaan?
* Zijn er aandachtspunten met betrekking tot comfort, legionella, pendelen van de ketel of wachttijd op warm water?
* Alle praktijkervaringen en schema's zijn welkom.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Hoeveel kWh denk je in de boiler op te kunnen slaan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marktweakt
Ronald schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:38:
Hoeveel kWh denk je in de boiler op te kunnen slaan?
Zo'n 500 - 700 kWh op jaarbasis.
De economische haalbaarheid en TVT heb ik al in kaart gebracht. Het gaat mij nu meer om het technische deel en met name het aansluiten van zo'n boiler op de bestaande cvketel.

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:50
Hallo Marktweakt, logischer wijse hoe groter de boiler hoe meer opslag in kWh, bij ons 100 liter domme boiler voor vier personen met 2000 watt element. Soms als er een veel te lang doucht dan wordt je water langzaam kouder maar dat duurt echt nog wel 2-3 minuten voor het water echt koud is.

Voorheen de installatie zo gemaakt dat de cv-ketel met NZ de back up was in het leidingwerk, deze starte wel eenmalig op bij elke douch als er veel tijd tussen zou zitten met douchen, dit kwam neer op een halve cuub gasverbruik per week. Nu door een omloop zo het leidingwerk gemaakt dat deze boiler ook rechtstreeks naar de doucheruimte gaat. Dat betekend dat er vanaf half maart tot eind november de boiler op zonne-energie opwarmt. Er hangt een analoge kWh-meter naast de boiler die dus gemiddeld 32 kWh per week gebruikt.

Hobby matig voor deze boiler een wp-boiler geïnstalleerd van 110 liter die nu het kWh gebruik nog iets meer naar beneden haalt maar deze staat niet continu aan 2-3 keer per week. Vorige week zag ik een stroomverbruik van 26 kWh voor de domme boiler voor een hele week.

Gasverbruik is van half maart tot eind november 0 cuub. Daarna alleen gasverbruik voor SWW, inschatting van 60 cuub gas aanstaande winter, nadeel is wel je gasmeter huur 230 euro?

Mono warmtepomp 4 kWh heeft de winter van 2025/2026 volledig de tussen woning warm gemaakt zonder hulp van de cv install.

Waar doen we het voor, gasverbruik veel minder ivm. Groningen en CO2 reductie toch!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-08 22:47
Smartenergie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:52:
Hallo Marktweakt, logischer wijse hoe groter de boiler hoe meer opslag in kWh, bij ons 100 liter domme boiler voor vier personen met 2000 watt element. Soms als er een veel te lang doucht dan wordt je water langzaam kouder maar dat duurt echt nog wel 2-3 minuten voor het water echt koud is.

Voorheen de installatie zo gemaakt dat de cv-ketel met NZ de back up was in het leidingwerk, deze starte wel eenmalig op bij elke douch als er veel tijd tussen zou zitten met douchen, dit kwam neer op een halve cuub gasverbruik per week. Nu door een omloop zo het leidingwerk gemaakt dat deze boiler ook rechtstreeks naar de doucheruimte gaat. Dat betekend dat er vanaf half maart tot eind november de boiler op zonne-energie opwarmt. Er hangt een analoge kWh-meter naast de boiler die dus gemiddeld 32 kWh per week gebruikt.

Hobby matig voor deze boiler een wp-boiler geïnstalleerd van 110 liter die nu het kWh gebruik nog iets meer naar beneden haalt maar deze staat niet continu aan 2-3 keer per week. Vorige week zag ik een stroomverbruik van 26 kWh voor de domme boiler voor een hele week.

Gasverbruik is van half maart tot eind november 0 cuub. Daarna alleen gasverbruik voor SWW, inschatting van 60 cuub gas aanstaande winter, nadeel is wel je gasmeter huur 230 euro?

Mono warmtepomp 4 kWh heeft de winter van 2025/2026 volledig de tussen woning warm gemaakt zonder hulp van de cv install.

Waar doen we het voor, gasverbruik veel minder ivm. Groningen en CO2 reductie toch!
Interessant en tof om te lezen.
Ik ben mij ook aan het verdiepen in een dergelijke setup in combinatie met mijn Intergas 36/30 CW5 ketel.
Het ligt in mijn geval ook even aan de totale kosten (en installatiekosten) ivm mogelijk verhuizen binnen 5 jaar. Kun je hier een indicatie van geven?

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• marktweakt
Ik heb deze vraag ook bij Intergas neergelegd en zij zeggen dat je zo'n e-boiler volgens het schema van een zonneboiler moet aansluiten en daarbij ook een thermostatisch mengventiel moet plaatsen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier bij een aantal buren zit gewoon een boiler in de koudwater aanvoer. Met overdruk en extra thermostaat op 60, gezien je de ketel wil beschermen.

Vlam gaat pas aan als de temperatuur onder de gevraagde waarde gaat.

Ik ben datzelfde van plan hier met mijn xtreme36.

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• FransenB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-08 13:10
Heb zelf vanaf gister een 150liter eboiler in serie voor de xtreme36 staan.

Mengventiel zoals geadviseerd en extra temp sensor op x13 4-5 aangesloten.

Zonder enige settings te wijzigen begon de cv brander binnen 1 sec aan te slaan.

De boiler was 68graden, maar meet bij geen waterafname omgevingstemp direct voor de ketel. Na zeg 2-3 sec is de temp sensor op 68gr en de brander gaat uit. Maar de brander moet zoiezo niet aanslaan.

Iemand ervaring hiermee?

Heb p001 van 0 naar 1 gezet en het gedrag van tapwater is nu goed. Maar twijfel of ik het cv systeem nu ga beinvloeden door deze setting

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:19
Dat gaat niet werken denk ik. Als de boiler nu te koud wordt zal de cv volgas het huis gaan verwarmen en heb je nog geen warm tapwater.

Ik zou eens proberen ECO aan te zetten of comfort uit onder tapwater (het kraantje).

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 16-08-2026 21:01 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• FransenB
De tapwater setting staat op OFF

• marktweakt
Op hoeveel graden staat je tapwater ingesteld op de ketel?

Hoe ver staat de eboiler van de ketel af?

[ Voor 7% gewijzigd door marktweakt op 17-08-2026 08:42 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
FransenB schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:46:
Mengventiel zoals geadviseerd en extra temp sensor op x13 4-5 aangesloten.

Zonder enige settings te wijzigen begon de cv brander binnen 1 sec aan te slaan.

De boiler was 68graden, maar meet bij geen waterafname omgevingstemp direct voor de ketel. Na zeg 2-3 sec is de temp sensor op 68gr en de brander gaat uit. Maar de brander moet zoiezo niet aanslaan.
De meeste boilers zijn direct bij de uitgang altijd een beetje warm(er) doordat daar de warmte wat weglekt. Misschien kun je de temperatuursensor strak tegen de boiler uitgang monteren en daarna een stukje isolatie eroverheen. Misschien krijg je de temperatuur in rust net hoog genoeg om je CV ketel niet te laten aanslaan.

• marktweakt
TheGhostInc schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

De meeste boilers zijn direct bij de uitgang altijd een beetje warm(er) doordat daar de warmte wat weglekt. Misschien kun je de temperatuursensor strak tegen de boiler uitgang monteren en daarna een stukje isolatie eroverheen. Misschien krijg je de temperatuur in rust net hoog genoeg om je CV ketel niet te laten aanslaan.
Ik heb begrepen dat je dit niet moet doen omdat:
1) als je boiler geen warm water meer heeft maar er nog wel warm water onderweg is naar de ketel in de leiding dan slaat de ketel te vroeg aan en wordt het water te heet.
2) als er een tijd geen warm water vraag is dan is het water in de leiding afgekoeld, maar vlakbij de boiler nog wel heet. De ketel denkt dan dat hij niet hoeft aan te slaan en dus krijg je koud water uit de kraan.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
marktweakt schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:09:
1) als je boiler geen warm water meer heeft maar er nog wel warm water onderweg is naar de ketel in de leiding dan slaat de ketel te vroeg aan en wordt het water te heet.
Hangt wel af van de leidinglengte, je CV ketel heeft ook een inschakeltijd en de temperatuur zakt bij een boiler langzaam weg richting leeg en je leiding/sensor is ook niet direct afgekoeld. Het is niet alsof hij de max temperatuur van je boiler daarna gaat opwarmen.
Daarnaast is je CV ketel hiertegen beveiligd (en krijg je dat de ketel 1x zal pendelen), waarschijnlijk zal de ketel pas inschakelen als de invoer ook daadwerkelijk ver genoeg zakt en als je een thermostaatkraan hebt zal die dit gewoon wegregelen met een plonsje extra koud.
marktweakt schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:09:
2) als er een tijd geen warm water vraag is dan is het water in de leiding afgekoeld, maar vlakbij de boiler nog wel heet. De ketel denkt dan dat hij niet hoeft aan te slaan en dus krijg je koud water uit de kraan.
Dit is toch precies wat je wilt?
Je wilt net een beetje langer koud water uit de kraan hebben, zodat de CV ketel niet eerst 'poef' zegt en daarna meteen weer uit kan omdat de boiler warm water begint te leveren.

Het is ook verder een regeltechniek probleem. Je hebt de boiler en CV ketel die moeten samen gaan spelen, dat is een kwestie van tunen. Het is ook mogelijk dat de CV ketel dit nooit goed gaat doen omdat de CV ketel de eindverantwoordelijkheid heeft om dit te regelen. Er zal altijd een klein beetje (extra) koud water door de CV gaan voordat het boilerwater er is. Als de software van de CV ketel dat niet accepteert en altijd zal proberen na te verwarmen, dan krijg je altijd dat de CV ketel even aanslaat.

• FransenB
Vandaag intergas telefonisch gesproken.

Advies om de (extreem korte) sensor kabel te verlengen zodat de sensor direct tegen uitgang boiler zit.

Geen meetbaar verschil, brander begint per direct te ontsteken. Denk dat het 1/4sec scheelt. Het verschil in leiding lengte is ook maar 20cm ofzo.

Dat was voor mij dus niet de oplossing!

Helaas geeft intergas zelf aan dat er verder geen software parameters dit kunnen beinvloeden.

Ben wel teleurgesteld hierin moet ik zeggen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:37
Je zou misschien eens kunnen testen door de sensor te foppen met een beker heet water oid om te zien of de ketel uberhaupt dat eerste plofje kan overslaan, of dat dit zoals @TheGhostInc al aangeeft een dood pad is.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:19
Ik zou de sensor eens op het vat plaatsen, en dan het bovenste kwart.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• FransenB
Als de sensor 65 meet en dan opstart blijft de brander wel uit!

Wil.dus eigenlijk soort opstartvertraging... kan me voorstellen dat mensen dit vaker zouden willen instellen, om zeer korte tapwater runs te voorkomen
Pagina: 1