WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Vraag

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 10:33
**Advies gevraagd: elektrische boiler aansluiten op Intergas Xtreme 36 als warmtepompboiler of als zonneboiler?**

Ik ben aan het onderzoeken of ik na het afschaffen van de salderingsregeling een elektrische boiler kan inzetten als "thermische batterij" om een deel van mijn PV-overschot op te slaan.

Wij hebben een Intergas Xtreme 36 combiketel (4 jaar oud).

Ik overweeg een elektrische boiler van ongeveer 80-100 liter die uitsluitend wordt geladen bij PV-overschot of eventueel tijdens goedkope/negatieve dynamische stroomprijzen.

Bij het lezen van het installatievoorschrift van de Intergas Xtreme zie ik twee relevante configuraties:

1. De warmtepompboiler-configuratie met thermostatisch omschakelventiel.
2. De zonneboiler-configuratie (Gaskeur NZ), waarbij de ketel geschikt is voor naverwarming van voorverwarmd tapwater en een maximale inlaattemperatuur van 85°C wordt genoemd.

Mijn vraag is welke configuratie het meest geschikt is voor een elektrische boiler.

**Optie A: aansluiten volgens het warmtepompboiler-schema**
Daarbij wordt het thermostatisch omschakelventiel gebruikt zoals Intergas voorschrijft voor een warmtepompboiler. Als de boiler voldoende warm is, wordt rechtstreeks getapt. Is de boilertemperatuur te laag, dan schakelt het ventiel om en verzorgt de Xtreme de naverwarming.

Voordeel lijkt mij dat dit een door Intergas ondersteunde configuratie is.

**Optie B: aansluiten volgens het zonneboiler-principe**
Een elektrische boiler gedraagt zich feitelijk meer als een zonneboiler dan als een warmtepompboiler: er wordt immers warm water opgeslagen dat op sommige momenten direct beschikbaar is. Omdat de Xtreme volgens de documentatie geschikt is voor naverwarming van zonneboilers en hoge inlaattemperaturen accepteert, vraag ik mij af of dit hydraulisch niet de meest logische oplossing is.

De installatiehandleiding voor de Intergas Xtreme 36 kun je hier vinden: https://www.intergas-verw...llatievoorschrift-xtreme/. De beschreven 2 opties staan op pagina 24 en 25 van deze handleiding. 

Mijn vragen:

* Welke van beide configuraties zouden jullie kiezen?
* Zijn er mensen die een elektrische boiler vóór een Intergas Xtreme hebben geplaatst?
* Is een thermostatisch omschakelventiel noodzakelijk of kan de ketel in de praktijk probleemloos met voorverwarmd tapwater omgaan?
* Zijn er aandachtspunten met betrekking tot comfort, legionella, pendelen van de ketel of wachttijd op warm water?
* Alle praktijkervaringen en schema's zijn welkom.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47
Hoeveel kWh denk je in de boiler op te kunnen slaan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 10:33
Ronald schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:38:
Hoeveel kWh denk je in de boiler op te kunnen slaan?
Zo'n 500 - 700 kWh op jaarbasis.
De economische haalbaarheid en TVT heb ik al in kaart gebracht. Het gaat mij nu meer om het technische deel en met name het aansluiten van zo'n boiler op de bestaande cvketel.

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:51
Hallo Marktweakt, logischer wijse hoe groter de boiler hoe meer opslag in kWh, bij ons 100 liter domme boiler voor vier personen met 2000 watt element. Soms als er een veel te lang doucht dan wordt je water langzaam kouder maar dat duurt echt nog wel 2-3 minuten voor het water echt koud is.

Voorheen de installatie zo gemaakt dat de cv-ketel met NZ de back up was in het leidingwerk, deze starte wel eenmalig op bij elke douch als er veel tijd tussen zou zitten met douchen, dit kwam neer op een halve cuub gasverbruik per week. Nu door een omloop zo het leidingwerk gemaakt dat deze boiler ook rechtstreeks naar de doucheruimte gaat. Dat betekend dat er vanaf half maart tot eind november de boiler op zonne-energie opwarmt. Er hangt een analoge kWh-meter naast de boiler die dus gemiddeld 32 kWh per week gebruikt.

Hobby matig voor deze boiler een wp-boiler geïnstalleerd van 110 liter die nu het kWh gebruik nog iets meer naar beneden haalt maar deze staat niet continu aan 2-3 keer per week. Vorige week zag ik een stroomverbruik van 26 kWh voor de domme boiler voor een hele week.

Gasverbruik is van half maart tot eind november 0 cuub. Daarna alleen gasverbruik voor SWW, inschatting van 60 cuub gas aanstaande winter, nadeel is wel je gasmeter huur 230 euro?

Mono warmtepomp 4 kWh heeft de winter van 2025/2026 volledig de tussen woning warm gemaakt zonder hulp van de cv install.

Waar doen we het voor, gasverbruik veel minder ivm. Groningen en CO2 reductie toch!