WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

Vraag

• digidi100
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-06 20:02
Op 5 mei kwam er een man aan de deur die vertelde dat hij voor de riolering en afvoer kwam. Hij zei dat hij iedere 3 jaar langskomt voor koopwoningen. Ik zei dat ik daar nog nooit van heb gehoord, maar wel benieuwd was waar dit over gaat. Op mij kwam het over alsof hij van de VVE of vanuit de gemeente kwam. Ik heb mijn gegevens achtergelaten en een handtekening gezet. Hij zei dat hij over 2 weken terug zou bellen om te checken of ik hiermee door wil gaan. Ondertussen had ik per ongeluk de folder weggegooid en wist ik niet meer om welk bedrijf dit ging. Ze hebben mij niet meer gebeld en ook niet gemaild. Ik heb nog geprobeerd te achterhalen om welk bedrijf het ging, maar dat kon ik niet meer herleiden. Ik heb wel nog de beelden van de deurbelcamera, maar daar heb ik de naam niet gehoord en kon ik het ook niet zien aan de kleding.

Inmiddels zijn we bijna een maand verder en krijg ik een brief voor de eerste betaling van het abonnement. Daarna heb ik meteen gebeld met de klantenservice en ze zeiden dat ik mij via het opzegformulier kan afmelden. Dit heb ik gedaan, maar daar staat dat je een email ontvangt waarbij je op een link moet klikken om de opzegging te bevestigen. Ik heb nog een keer gebeld en gevraagd of ze mijn opzegging hebben ontvangen. Dat kon ze niet zien, dus ze zei dat ik een email kon sturen. Dat heb ik gedaan, maar toch nog even hun voorwaarden gecontroleerd. Daarin staat: "Als u wilt opzeggen, kunt u dat het beste doen bij aangetekende brief uiterlijk 12 dagen nadat u zelf de overeenkomst hebt ondertekend. Uw brief komt dan op tijd aan.". De bedenktijd is 14 dagen.

Ik vind het ontzettend stom van mezelf dat ik hierin mee ben gegaan en heb ondertekend. Vervolgens gooi ik ook nog de papieren weg |:(. Tegelijk vind ik deze methode van verkoop aan de deur heel misleidend en wordt het erg moeilijk gemaakt om hier vanaf te zien. Zal ik alsnog die aangetekende brief versturen? Heb ik überhaupt nog mogelijkheden om hier vanaf te zien?

Alle reacties

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:36

Reptile209

- gers -

Je kan hier kijken wat de regels zijn. In jouw geval zou ik ze inderdaad een brief sturen met daarin aangegeven dat je de overeenkomst die zij menen te hebben wil annuleren. Met als mogelijke argumenten: je hebt geen bevestiging van de overeenkomst gehad, bent niet voorgelicht over de bedenktijd, er is misleidende informatie gegeven over het bedrijf en het proces van opzeggen na telefonisch contact blijkt niet te werken. Maar hou het kort en zakelijk. Laat hen maar bewijzen dat ze de regels van de ACM netjes gevolgd hebben.

En inderdaad voor een volgende keer: om jou informatie toe te sturen, hoef je nooit een handtekening te zetten. Dus niks tekenen aan de deur, tenzij je 100% zeker weet dat je de dienst of het product wil hebben.

Zo scherp als een voetbal!

• digidi100
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-06 20:02
Bedankt, dat ga ik doen! Ik heb via Consuwijzer een voorbeeldbrief laten maken en aangevuld. Deze ga ik vanmiddag versturen en ik hoop dat het daarmee is opgelost.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:45
Waar heb je precies je handtekening onder gezet? Een daadwerkelijke overeenkomst? Een blanco scherm op een tablet?

IANAL maar ik zou huiverig zijn om een "opzegging" te versturen, erken je door een overeenkomst op te zeggen niet dat er een overeenkomst is? Ik zou dan eerder in je brief schrijven dat je alleen akkoord bent gegaan met het feit dat je teruggebeld zou worden en dat er nog geen overeenkomst is. Maar of je daar mee weg komt is natuurlijk wel afhankelijk van hoe / wat je precies hebt ondertekend...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:36

Reptile209

- gers -

Xander schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:37:
Waar heb je precies je handtekening onder gezet? Een daadwerkelijke overeenkomst? Een blanco scherm op een tablet?

IANAL maar ik zou huiverig zijn om een "opzegging" te versturen, erken je door een overeenkomst op te zeggen niet dat er een overeenkomst is? Ik zou dan eerder in je brief schrijven dat je alleen akkoord bent gegaan met het feit dat je teruggebeld zou worden en dat er nog geen overeenkomst is. Maar of je daar mee weg komt is natuurlijk wel afhankelijk van hoe / wat je precies hebt ondertekend...
Daarom zei ik ook "overeenkomst die zij menen te hebben ;). En @digidi100 laat het deel over folders weggooien e.d. vooral achterwege in je brief, dat maakt je verhaal niet sterker zeg maar :+

Zo scherp als een voetbal!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mosterd na de maaltijd, maar nooit iets tekenen als mensen aan de deur komen met iets van een abo/offerte whatever.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:45
Reptile209 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Daarom zei ik ook "overeenkomst die zij menen te hebben ;).
IMO wel belangrijk dat ook dat stukje uit de brief blijkt en ik betwijfel of het in de ConsuWijzer voorbeeldbrief staat, dus goed om het nog even te benadrukken. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:29
Uit de link van @Reptile209 :
Informatie over uw bedenktijd
Als u iets koopt online, via telefonische verkoop, straatverkoop, verkoopdemonstratie of verkoop bij u aan huis? Dan hebt u bedenktijd. Het bedrijf moet u daarover informatie geven. Het bedrijf moet u laten weten:
  • hoe lang u bedenktijd hebt
  • hoe u van het contract afkomt tijdens de bedenktijd
  • of er speciale voorwaarden bij de bedenktijd horen, bijvoorbeeld dat u de verzegeling van het product niet mag verbreken
  • of u de verzendkosten moet betalen als u iets terugstuurt tijdens de bedenktijd
  • of u moet betalen voor werk dat al gedaan is tijdens de bedenktijd
  • of u moet betalen voor gebruikte diensten tijdens de bedenktijd
  • dat het bedrijf de prijs kan verminderen als u tijdens de bedenktijd het product niet alleen beoordeelt, maar er meer mee doet (u draagt bijvoorbeeld een broek een hele week en stuurt hem dan terug)
Soms is het bedrijf verplicht om u te laten weten dat u géén bedenktijd hebt
Als u niet alle verplichte informatie krijgt
Krijgt u niet alle verplichte informatie over uw bedenktijd? Of u krijgt geen het modelformulier waarmee u uw aankoop ongedaan kunt maken? Dan wordt uw bedenktijd automatisch met 1 jaar verlengd.

Krijgt u niet alle andere verplichte informatie bij uw aankoop of is belangrijke informatie verstopt? En hebt u daardoor een aankoop gedaan die u anders niet had gedaan? Dan kunt u soms een schadevergoeding vragen. Of in het ergste geval soms: de overeenkomst ongedaan maken (vernietigen) en uw geld terugvragen. Maar dat hangt af van de vraag hoe erg het is dat u de informatie niet kreeg. Een geschillencommissie of rechter zal dat moeten beslissen.
Als TS dus alleen een foldertje heeft gekregen en geen kopie van de overeenkomst en een model-opzegformulier, is de bedenktijd 1 jaar in plaats van 14 dagen. (meer info in de link, ging me te ver om de halve pagina te quoten).

iRacing Profiel

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07:49
Een abonnement kun je ten alle tijden opzeggen. Helaas zul je waarschijnlijk wel de 1e termijn moeten betalen want je bent te laat geweest met opzeggen en hebt ook niet schriftelijk opgezegd. Nooit telefonisch opzeggen want dan heb je geen enkel bewijs.
En nooit een handtekening zetten als je niet precies weet waarvoor die handtekening is maar daar ben je nu al achter gekomen.
Omdat je de folder hebt weggegooid weet je ook niet meer wat je precies hebt getekend en misschien was de uitleg op de folder wel helder, het hoeft niet persé een malafide bedrijf te zijn.
Je zou bij de omringende huizen kunnen informeren of die nog een folder hebben liggen en of iemand bekend is met dit bedrijf en of er meer bewoners hebben ondertekend.

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:49
vogelmans schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:32:
Een abonnement kun je ten alle tijden opzeggen. Helaas zul je waarschijnlijk wel de 1e termijn moeten betalen want je bent te laat geweest met opzeggen en hebt ook niet schriftelijk opgezegd. Nooit telefonisch opzeggen want dan heb je geen enkel bewijs.
En nooit een handtekening zetten als je niet precies weet waarvoor die handtekening is maar daar ben je nu al achter gekomen.
Omdat je de folder hebt weggegooid weet je ook niet meer wat je precies hebt getekend en misschien was de uitleg op de folder wel helder, het hoeft niet persé een malafide bedrijf te zijn.
Je zou bij de omringende huizen kunnen informeren of die nog een folder hebben liggen en of iemand bekend is met dit bedrijf en of er meer bewoners hebben ondertekend.
Waarom denk jij dat het te laat is?

Als de verkoper niet voldaan heeft aan wettelijke verplichtingen, dan kan het zelfs zo maar zijn dat er nooit een overeenkomst is.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Wild Chocolate schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:58:
Uit de link van @Reptile209 :

[...]

Als TS dus alleen een foldertje heeft gekregen en geen kopie van de overeenkomst en een model-opzegformulier, is de bedenktijd 1 jaar in plaats van 14 dagen. (meer info in de link, ging me te ver om de halve pagina te quoten).
Dit, gewoon poot stijf houden, niks betalen, evt bank rek nr blokkeren.

Het is al weer een tijd geleden dat ik van dit soort oplichterij gehoord had.

Hoe heet het bedrijf?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Pagina: 1