WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

De spoelknop van het toilet werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 07:02
Hallo! Ik heb een probleem met mijn toilet. Soms, als er te veel in zit (toiletpapier, enz.), spoelt het niet door. Dit betekent dat ik op een van de twee knoppen druk, maar die bewegen niet helemaal. In dat geval vul ik een emmer met water en spoel ik handmatig door, waarna de knoppen weer loskomen.

Deze keer heb ik wel met een emmer doorgespoeld, dus er is niets meer te zien, maar de knoppen werken nog steeds niet om normaal door te spoelen. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, en is het überhaupt mogelijk voor een leek?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BHbsJHFF/IMG-1052-600-90.jpg

Alle reacties


  • Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 21:45

Agent47

I always close my contracts.

Dat geberit omhulsel kan je er af klikken en dan die plastic dingetjes iets terug zetten. Vaak zitten die iets te ver waardoor de knop blijft hangen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.


  • carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 07:02
Agent47 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:09:
Dat geberit omhulsel kan je er af klikken en dan die plastic dingetjes iets terug zetten. Vaak zitten die iets te ver waardoor de knop blijft hangen.
Kunt u toelichten wat u bedoelt? Sorry, ik heb het niet begrepen

Dus wat ik nu deed, was het plaatje verwijderen en de rechterknop een beetje naar binnen trekken, waarna ik hem weer succesvol kon indrukken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JFjK7v9s/IMG-1056-2-1600-90-jpg.jpg

  • Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 21:45

Agent47

I always close my contracts.

Dat klopt, die pinnetjes zitten soms te diep. Je kunt ze er uit halen en deels afbreken en weer terug stoppen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.


  • carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 07:02
Oke, klopt het dat dit meestal gebeurt als ik te veel spullen (bijvoorbeeld toiletpapier) in het toilet gooi? Of wijst dat op een ander probleem?

En toen je zei dat ik ze moest inkorten, hoe doe ik dat precies? Gewoon het plastic gedeelte eraf slijpen?

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 14:46
carefree7 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:08:
Hallo! Ik heb een probleem met mijn toilet. Soms, als er te veel in zit (toiletpapier, enz.), spoelt het niet door. Dit betekent dat ik op een van de twee knoppen druk, maar die bewegen niet helemaal. In dat geval vul ik een emmer met water en spoel ik handmatig door, waarna de knoppen weer loskomen.
Even voor de duidelijkheid,
  • je spoelt door
  • Er blijft nog wat achter
  • Zolang er nog wat achter blijft, kun je de knoppen niet indrukken?
Blijft er water door stromen? Als je langer wacht doen de knoppen het dan wel? Het spoel gedeelte en de "dump" plek hebben niks met elkaar te maken.

Wat @Agent47 uitlegt is als de knop het sowieso niet doet.

Zoals je hier al vraagt:
Oke, klopt het dat dit meestal gebeurt als ik te veel spullen (bijvoorbeeld toiletpapier) in het toilet gooi? Of wijst dat op een ander probleem?
Dit zijn echt twee verschillende problemen. De knoppen staan niet in verbinding. Kan wel zijn dat je stortbak erg langzaam vult en de tijd die je gebruikt om een emmer te pakken voldoende is om de bak weer wat te vullen.

  • WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:42
Sowieso even al het binnenwerk los halen en er uit halen, spoelbak en alle onderdelen goed schoonmaken en hij doet het weer als een zonnetje over het algemeen. Zou je eigenlijk elke paar jaar een keer moeten doen.

  • carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 07:02
Pendora schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Even voor de duidelijkheid,
  • je spoelt door
  • Er blijft nog wat achter
  • Zolang er nog wat achter blijft, kun je de knoppen niet indrukken?
Blijft er water door stromen? Als je langer wacht doen de knoppen het dan wel? Het spoel gedeelte en de "dump" plek hebben niks met elkaar te maken.

Wat @Agent47 uitlegt is als de knop het sowieso niet doet.

Zoals je hier al vraagt:


[...]

Dit zijn echt twee verschillende problemen. De knoppen staan niet in verbinding. Kan wel zijn dat je stortbak erg langzaam vult en de tijd die je gebruikt om een emmer te pakken voldoende is om de bak weer wat te vullen.
Als ik te veel vuil in het toilet doe, voelt het alsof beide knoppen vastzitten en maar voor de helft bewegen. De laatste 50% zou de spoeling moeten activeren, maar dat gebeurt niet. Het voelt dus letterlijk alsof het vuil in het toilet voorkomt dat de knoppen volledig worden ingedrukt en dus doorspoelen.

Normaal gesproken spoel ik door met een emmer en dan komen de knoppen weer los. Deze keer werkte dat echter niet en bleven de knoppen vastzitten, zelfs nadat ik alles voor 100% met een emmer had doorgespoeld. Ik heb toen de afdekplaat verwijderd, de knop een beetje naar me toe getrokken en toen kon ik weer doorspoelen.

Als het doorspoelen met de knop wel lukt, stroomt het water normaal en blijft het niet nastromen. Het spoelt altijd goed door.

Ik denk niet dat het te maken heeft met het vullen van het reservoir, want dit gebeurt ook als het reservoir vol is (bijvoorbeeld als er een tijdje niemand naar het toilet is geweest).

  • carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 07:02
WizzlerNL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:57:
Sowieso even al het binnenwerk los halen en er uit halen, spoelbak en alle onderdelen goed schoonmaken en hij doet het weer als een zonnetje over het algemeen. Zou je eigenlijk elke paar jaar een keer moeten doen.
Bedoel je dat ik alle onderdelen rondom de knop moet verwijderen, zodat ik bij de spoelbak kan komen die ik moet schoonmaken?

  • Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43

Reinier

\o/

carefree7 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:28:
[...]
Normaal gesproken spoel ik door met een emmer en dan komen de knoppen weer los.
Dit kan toch helemaal niet gerelateerd zijn?

Die twee stiften een kwartslag draaien, eruit pakken en iets verder uit laten steken en weer vastmaken zou kunnen helpen.

  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:12
Je hebt 2 losstaande problemen:

1. Het doorspoelen werkt niet ideaal, dat is afvoer/riool. Oorzaak kan verstopping, beluchting of leiding werk zijn bijvoorbeeld. Ook kan het zijn dat de spoeling te zuinig ingesteld is (te weinig water).

2. De knop werkt niet altijd. Kan zijn de pinnetjes afstellen, binnenwerk probleem, te weinig water toevoer waardoor het te lang duurt.

Deze problemen staan los van elkaar.

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 14:46
carefree7 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:28:
[...]

Als ik te veel vuil in het toilet doe, voelt het alsof beide knoppen vastzitten en maar voor de helft bewegen. De laatste 50% zou de spoeling moeten activeren, maar dat gebeurt niet. Het voelt dus letterlijk alsof het vuil in het toilet voorkomt dat de knoppen volledig worden ingedrukt en dus doorspoelen.
Ik ga niet 100% zeggen kan niet maar voor 99% zekerheid durf ik wel te zeggen dat er geen reden zou kunnen zijn dat de knoppen worden beïnvloed door de vulling van het toilet.


Ik zou even de afdekplaat eraf laten zodat je makkelijk bij de "echte" knoppen kan komen. Die gebruik je dan nu voor een poosje. Dan kun je het mechaniek iig uitsluiten. Als het probleem dan weg is, beter stellen dat de afdekplaat het volledig kan indrukken. Nog steeds last, dan pas verder gaan met uit elkaar halen.

  • carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 07:02
Ik geloof je wel dat die systemen niets met elkaar te maken hebben, maar ik weet zeker dat het meestal gebeurt als er veel vuil in het toilet zit. Als ik doorspoel met een emmer water, is het probleem meteen opgelost, zonder dat ik de knoppen hoef aan te raken. Of misschien wordt de knop tijdens het doorspoelen door trillingen of zoiets een beetje naar buiten gedrukt.

Hoe dan ook, bedankt iedereen voor de goede tips! Ik heb nu genoeg dingen om uit te proberen. Ik ga het interne systeem reinigen, want ik betwijfel of dat de afgelopen 10 jaar is gebeurd. Ik ga ook proberen de knop te verstellen en kijken of dat helpt.

  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:12
Begrijp ik je goed dat je door een emmer water in de wc pot de knoppen weer werkend krijgt?

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 14:46
djluc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:17:
Begrijp ik je goed dat je door een emmer water in de wc pot de knoppen weer werkend krijgt?
Dit begrijp ik ook.

  • superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:31

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dat zou echt heel vreemd zijn. Of je stopt de pot zoo vol dat je de watertoevoer uit de stortbak blokkeert ;)

Ik heb ook wel eens (dat de knoppen moeilijk gaan) en dan moet je idd het binnenwerk schoonmaken. Kalk, vet, meuk blokeert dan de bewegende delen. Ik vind mijn systeem enorm lastig om weer terug te plaatsen dus ik doe dat veels te weinig; dan maar soms even rammelen op de knoppen.

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
ze zeggen dat toeval niet bestaat maar de inhoud van je pot staat volledig los van de werking van je knoppen. dus in dit geval bestaat toeval wel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:06
In dit geval niet lang hellen en een loodgieter bellen. (of een bekend iemand die wat verstand ervan heeft)

  • carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 07:02
djluc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:17:
Begrijp ik je goed dat je door een emmer water in de wc pot de knoppen weer werkend krijgt?
Precies! Het is al vaker zo geweest, maar vandaag was de eerste keer dat het niet werkte. En voorheen gebeurde het alleen als er veel vuil in het toilet zat, nooit als het toilet bijna leeg was. Dus ik dacht altijd dat de knoppen iets met de verstopping zelf te maken hadden. Maar nu iedereen het hier heeft genoemd, ben ik het ermee eens dat het inderdaad niet veel zin heeft.

  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:12
Wat basis info:

https://www.joostdevree.nl/t/toilet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUkli-UbXXJ4JK_dRfWJQ9c_cxQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B67BN0uysIutAZKaXdOh2diU.jpg?f=user_large

Aanvoer

Bovenaan zie je de aansluiting van het spoelwater. Daar komt het water dus uit. Dit is hetzelfde bij zowel staande als hangende wc's. Als jij een emmer in de pot gooit doe je dus eigenlijk hetzelfde als spoelen door dat dunne buisje. Het verschil is dat je er veel meer water in 1x doorheen gooit. En vaak ook met veel meer kracht omdat je het verticaal er in gooit waardoor het ook "woelt" in de pot.

Afvoer
Onderaan zie je de afvoer, die gaat dus naar het riool. Deze is groter zoals je ziet en daar stroomt het water dus weg.

In een WC pot zit een sifon, een bochtje, zodat er altijd water in de pot blijft staan. Dit zorgt er voor dat stinklucht uit het riool niet uit de WC kan komen. Het water houdt het tegen. Dat zie je bijvoorbeeld hier:

https://www.tegeldepot.nl...-52cm-set24-met-drukplaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkY9cZMpltao9Y2DZWJ7yGUevf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VUnuiE6abwoPG7knIvxM7s9y.png?f=fotoalbum_large

Op de onderste tekening zie je het water staan met de streepjes getekend. Je ziet dat lucht van links (riool) niet naar rechts de pot in kan. Het water houdt dit tegen.

Als je "pot vol" is dan kan het zijn dat door het model pot of bijvoorbeeld te weinig water tegelijkertijd de doorstroming niet goed lukt. Als je dan een emmer er in gooit duw je als het ware veel harde de inhoud van de pot het riool in. Daardoor lukt het dan wel.

Verbinding aanvoer/afvoer
Zoals je ziet is er geen directe verbinding tussen de aanvoer en afvoer.

Waarom loopt het slecht weg?
Hier kan je wel wat onderzoek naar doen en/of filmpjes van maken met een lading WC papier. Dan kan het zichtbaar zijn.

Interessante dingen om op te letten is hoe het water wegloopt, of het golft na de spoeling. Ook is het interessant om goed te luisteren of de andere afvoeren zoals die van een douche, bad of wastafel geluid maken. Als je wat beeld hebt is er mogelijk iets te zien.

Ook kan je een emmer in bijvoorbeeld een wastafel gooien en kijken of het water in de WC dan gaat bewegen.

De oorzaken zijn meestal dus:
  • Verstopping
  • Te weinig beluchting
  • Te weinig spoelwater
  • Verkeerde diameter riool i.c.m. je wc spoeling
  • Heel soms een slecht pot ontwerp
Je hebt dus nog wat onderzoek te doen of een professional te bellen. Beide problemen los bekijken en oplossen lijkt me voor nu het meest logisch. Mocht je wel een relatie vinden tussen die knoppen en de afvoer ben ik heel benieuwd hoe dat elkaar zou kunnen beïnvloeden.
Pagina: 1