WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK

vergunningsvrij bouwen? (dakkapel)

Pagina: 1
Acties:

• stefanvos96
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:21
hoi,

Ik heb momenteel ook mijn vergunning rond om een dakkapel te plaats aan de achterzijde over de hele breedte en aan de voorzijde mocht die maar 3,84 zijn volgens de welstandscommissie we hebben de tekening wel 6x aan moeten passen. Nou heeft mijn overbuurman vandaag 2 dakkapellen laten plaatsen over de hele breedte van de woning precies hoe wij het wouden… volgens mij zonder vergunning… hoe zou jij er mee omgaan?

nou was mijn vraag mochten jou buren nou een even grote dakkapel plaatsen net als jullie?

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02:59
Misschien een idee om bij de welstand te vragen of je niet gewoon dezelfde dakkapellen mag plaatsen als je overbuurman. Voor een mooier en evenwichtiger straatbeeld. :+

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
stefanvos96 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:05:
hoi,

Ik heb momenteel ook mijn vergunning rond om een dakkapel te plaats aan de achterzijde over de hele breedte en aan de voorzijde mocht die maar 3,84 zijn volgens de welstandscommissie we hebben de tekening wel 6x aan moeten passen. Nou heeft mijn overbuurman vandaag 2 dakkapellen laten plaatsen over de hele breedte van de woning precies hoe wij het wouden… volgens mij zonder vergunning… hoe zou jij er mee omgaan?

nou was mijn vraag mochten jou buren nou een even grote dakkapel plaatsen net als jullie?
Handhavingsverzoek naar de gemeente sturen.

https://www.nationaleombudsman.nl/praktische-informatie-en-folders/handhavingswijzer-behoorlijk-omgaan-met-handhavingsverzoeken

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lijkt mij niet heel verstandig, de buurman zal nl. niet blij met je zijn (understatement).

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het kan prima zijn dat de buurman vergunningsvrij een dakkapel mag plaatsen over bijna de hele breedte en zelfs aan twee kanten van het dak. Ik mag dat bijvoorbeeld ook, terwijl mijn buren en overburen dat niet mogen. 😉

Zorg dus altijd dat je precies weet waar je het over hebt en dat je de regels goed begrijpt.

Als je zeker weet dat iets vergunningsplichtig is, kun je nagaan of er een vergunning is aangevraagd. Als dat niet het geval is, kun je een handhavingsverzoek indienen. maar, dat zou ik persoonlijk niet snel doen, daar heb je zelf namelijk niets aan.

Illegale bouw heeft overigens nooit precedentwerking. Maar ook legale bouw betekent op basis van het gelijkheidsbeginsel niet automatisch dat jij hetzelfde mag. Daarvoor moeten de situaties daadwerkelijk gelijk zijn, en dat zijn ze in dit soort gevallen niet zo snel. Ook als een gemeente bv. perongeluk iets goed keurt of een illegale bouw gedoogd heb je nog niet echt munitie, het wordt pas anders als de gemeente meerdere gelijke gevallen heeft goed gekeurd en daarmee dus een soort aantoonbaar beleid heeft gevoerd, pas dan heb je een goede kans als je aanspraak gaat maken op dat "beleid".

Welkom op tweakers trouwens, ik ga je een eigen topic geven, een eigen vraag/situatie mag in een eigen topic en dan kan je iemand taggen als je persee wil dat hij het leest :) in dit geval dus @musiman

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 01-06-2026 23:06 ]