Een vreemd onderwerp bij deze hoge temperaturen. Omdat ik wat aanpassingen aan de CV moet aanbrengen evalueer ik het afgelopen stookseizoen.
Mijn vraag: wat is de meest energie gunstige strategie, de gehele dag en nacht dezelfde temperatuur aanhouden of 's nachts het huis laten afkoelen en 's ochtends het huis weer opstoken.
Even wat gegevens:
En 3 februari 2026, een koude winterdag met 13m3 gasverbruik.
Wat mij opvalt is dat de stookbult in de morgen ongeveer even groot is als de besparing in de nacht. Ik heb diverse dagen in januari en februari bekeken, het patroon herhaalt zich. Tenzij ik de keteltemperatuur flink hoger zet, heb ik ca. 2 uur nodig om van de nachttemperatuur naar de dagtemperatuur over te schakelen.
Alles wijst er op dat de nachttemperatuur geen enkele besparing oplevert en resulteert in comfortverlies.
Wat is de betere strategie, doorstoken of een nachttemperatuur aanhouden?
Mijn vraag: wat is de meest energie gunstige strategie, de gehele dag en nacht dezelfde temperatuur aanhouden of 's nachts het huis laten afkoelen en 's ochtends het huis weer opstoken.
Even wat gegevens:
- een CV gasverwarming met een keteltemperatuur van 55 C
- een redelijk goed geïsolleerd huis
- de nachttemperatuur is 2 C lager dan de dagtemperatuur
- 's nachts schakelt de verwarming zelden in, alleen tijdens koude nachten
- Home Assistant heeft alle keydate geregistreerd
En 3 februari 2026, een koude winterdag met 13m3 gasverbruik.
Wat mij opvalt is dat de stookbult in de morgen ongeveer even groot is als de besparing in de nacht. Ik heb diverse dagen in januari en februari bekeken, het patroon herhaalt zich. Tenzij ik de keteltemperatuur flink hoger zet, heb ik ca. 2 uur nodig om van de nachttemperatuur naar de dagtemperatuur over te schakelen.
Alles wijst er op dat de nachttemperatuur geen enkele besparing oplevert en resulteert in comfortverlies.
Wat is de betere strategie, doorstoken of een nachttemperatuur aanhouden?