Sinds een paar maanden loop ik tegen een gek probleem aan met Smart App Control. Ik draai een servertje voor allerlei doeleinden, draait al tijden zonder problemen. Maar nu regelmatig blokkeert Smart App Control het starten van willekeurige applicaties: "we blocked XXX because we could not verify' Na een reboot is het allemaal weer okay. Iedere week weer een andere app... VLC is al aan de beurt geweest, MKVmerge, SubtitleEdit, Driveclient... sommige meerdere keren, uiteraard nooit MS eigen apps of services.
Ik vermoed zelf dat SAC een bepaalde bron/service oid niet kan aanspreken gezien de melding en uit voorzorg dit blokkeert en dat dit door de reboot weer aanspreekbaar is. Reboot fixed het dus, maar in principe ongewenst om iedere paar dagen de server weer te herstarten. En het ontbreekt uiteraard aan een 'run away' knop.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 Pro
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat betreft Smart App Control zelf vind je eigenlijk weinig om aan te kunnen sleutelen qua background services oid. Veel topics op Reddit e.d. die zeggen 'zet het toch uit'. Verder vind ik vooral 'fixes' door het uit- en inschakelen als je er tegenaan loopt. Plus de standaard sfc /scannow, DISM etc. Maar het fixed niets.
Anybody bekend met dit gekke gedrag van SAC?
Ik vermoed zelf dat SAC een bepaalde bron/service oid niet kan aanspreken gezien de melding en uit voorzorg dit blokkeert en dat dit door de reboot weer aanspreekbaar is. Reboot fixed het dus, maar in principe ongewenst om iedere paar dagen de server weer te herstarten. En het ontbreekt uiteraard aan een 'run away' knop.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 Pro
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat betreft Smart App Control zelf vind je eigenlijk weinig om aan te kunnen sleutelen qua background services oid. Veel topics op Reddit e.d. die zeggen 'zet het toch uit'. Verder vind ik vooral 'fixes' door het uit- en inschakelen als je er tegenaan loopt. Plus de standaard sfc /scannow, DISM etc. Maar het fixed niets.
Anybody bekend met dit gekke gedrag van SAC?
[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 01-06-2026 22:33 ]