WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

Kruipruimte toegankelijker maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• happylife
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:13
Binnenkort vinden er wat werkzaamheden plaats waarvoor we waarschijnlijk in de kruipruimte moeten zijn. De opening is echter vrij smal, en door een buis die precies in het midden loopt het ik weinig ruimte om mezelf erin te draaien.

Het gat is voornamelijk smal door wat (isolatie)schuim. Kan dit gedeeltelijk weggehaald worden om de kruipruimte iets toegankelijker te maken? Of is er een andere makkelijke manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz3db4lbVx3J5_ndVvEr-aphAH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gomSqQoHTQ6NPCPe9NH324uq.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zou het gewoon netjes op de goede maat zagen.
Je zal wel een extra stukje schuim op je luik moeten plakken zodat die weer helemaal mooi aansluit.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• happylife
jack zomer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:59:
ik zou het gewoon netjes op de goede maat zagen.
Je zal wel een extra stukje schuim op je luik moeten plakken zodat die weer helemaal mooi aansluit.
Maakt het soort schuim nog uit?

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:21
happylife schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:10:
[...]

Maakt het soort schuim nog uit?
Voor dat je gaat zagen, heb je al wel gekeken of je überhaupt een kruipruimte hebt? Bij mijn vorige huis zag het er ook zo uit en was alleen de halve vierkante meter direct onder het luik toegankelijk de rest was volgestort met zand tot ongeveer 5 a 10 cm onder de vloer.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10

mjl

Ugh

happylife schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:56:
Binnenkort vinden er wat werkzaamheden plaats waarvoor we waarschijnlijk in de kruipruimte moeten zijn. De opening is echter vrij smal, en door een buis die precies in het midden loopt het ik weinig ruimte om mezelf erin te draaien.

Het gat is voornamelijk smal door wat (isolatie)schuim. Kan dit gedeeltelijk weggehaald worden om de kruipruimte iets toegankelijker te maken? Of is er een andere makkelijke manier?

[Afbeelding]
Ik zie geen schuim in het gat, alleen isolatie op de onderkant van je luik… ziet er als beton/cement uit?

En ja het ‘schuim’ maakt uit maar een blok tempex/isolatie materiaal op maat maken lijkt me prima voor alleen het luik.

[ Voor 6% gewijzigd door mjl op 02-06-2026 11:21 ]

-------

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:27

n0ss

⭐⭐⭐

Ik zou gewoon even een camera/telefoon laten zakken en kijken hoever je kruipruimte loopt. Als dit de moeite waard is kun je zo met een oud broodmes de ingang vergroten.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:28
@happylife, op de foto lijkt het erop dat de zijkant geen isolatiemateriaal is, maar inderdaad (grof) beton.
Als het inderdaad isolatie is, kun je het met een broodmes / zaagje weghalen.

Wat @n0ss en @jmzeeman zegt, kijk ook even of je überhaupt wel een (bruikbare) kruipruimte hebt.

Heb je misschien nog een tweede toegang? Bij mijn huis zit er 1 onder de mat bij de voordeur en 1 onder de mat bij de achterdeur.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• happylife
jmzeeman schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:21:
[...]

Voor dat je gaat zagen, heb je al wel gekeken of je überhaupt een kruipruimte hebt? Bij mijn vorige huis zag het er ook zo uit en was alleen de halve vierkante meter direct onder het luik toegankelijk de rest was volgestort met zand tot ongeveer 5 a 10 cm onder de vloer.
Goede tip, ik zal voor de zekerheid nog even goed in het gat kijken voor ik iets ga ondernemen. Bij de buren was het wel een kruipruimte, maar bij hen was de opening ook veel beter toegankelijk.

• happylife
CappieL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:27:
@happylife, op de foto lijkt het erop dat de zijkant geen isolatiemateriaal is, maar inderdaad (grof) beton.
Als het inderdaad isolatie is, kun je het met een broodmes / zaagje weghalen.

Wat @n0ss en @jmzeeman zegt, kijk ook even of je überhaupt wel een (bruikbare) kruipruimte hebt.

Heb je misschien nog een tweede toegang? Bij mijn huis zit er 1 onder de mat bij de voordeur en 1 onder de mat bij de achterdeur.
De onderkant van het gat voelt niet aan als beton, maar meer als piepschuim.

Helaas geen tweede toegang, de rest van de vloer is helemaal dicht.
Pagina: 1