PBNA Data breach

Pagina: 1
Acties:

• luckaas
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-07 14:54
Zojuist een mail gekregen vanuit PBNA (firma die VCA certificaten uitgeeft) dat ze een Data breach hebben gehad waarin mogelijk:

· naam (inclusief initialen en tussenvoegsels)

· geslacht

· geboortedatum

· e-mailadres

· telefoonnummer (indien bekend)

· adres (straat, huisnummer, postcode, woonplaats en land)

· kandidaat- of inschrijvingsnummer

· gegevens over je examen (zoals score, resultaat of aanwezigheid)

· certificaatnummer (bijvoorbeeld VCA), als dat voor jou geldt

gelekt zijn. Verdere info moet nog uitgegeven worden door PBNA waarin duidelijk word gemaakt wat er precies gelekt zou zijn.

• luckaas
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-07 14:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtTrOr-yyS3n4sxgppXzk0pdvi0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CqiCuYmUk4Few1geEh9ygNHD.png?f=fotoalbum_large

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-06 13:22
Hoppa, there we go!
PBNA heeft 75000 kandidaten per jaar, 10 jaar geldig VCA, bewaartermijn zal dus minimaal 10 jaar zijn.
Even snel dus minimaal 750.000 getroffenen.

Succes voor iedereen is getroffen! Ik was helaas onderdeel van Odido-hack, helemaal zuur als je bij beide zat!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of de bewaartermijn 10 jaar is durf ik je niet te zeggen, VCA wordt immers centraal geregistreerd via https://cdr.ssvv.nl/nl-NL/

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:47
Vandaag opvolgmail ontvangen met bevestiging van gelekte gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfZCc4_3wnRKn2RyAV5rAQyIrCM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uW56FMMUT3A13mlGwjaVyJw8.png?f=user_large

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:54
equit1986 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:14:
Succes voor iedereen is getroffen! Ik was helaas onderdeel van Odido-hack, helemaal zuur als je bij beide zat!
Ik zit inderdaad bij beiden. En nog talloze andere organisaties die mijn gegevens gelekt/verkocht hebben. Maar ik kan nu tegen de deurwaarder zeggen (mocht ie ooit op de stoep staan) dat hij waarschijnlijk een oplichter is en ik niet hoef binnen te laten ;)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Afgelopen week gerichte phishing pogingen op basis van deze dataset.

[ Voor 17% gewijzigd door Roozzz op 14-06-2026 11:40 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• LucasVanDijk758
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 30-06 12:37
Als je zo'n mail kreeg: let vooral op combinaties van gegevens. Geboortedatum + kandidaatnummer/certificaatnummer klinkt onschuldig, maar maakt phishing aan de telefoon of per mail net geloofwaardiger. Ik zou in elk geval nergens via links uit mails inloggen, en bij twijfel zelf naar PBNA/SSVV gaan of bellen via een nummer dat je zelf opzoekt.\n\nOok handig: zet bij belangrijke accounts even extra alerting aan, vooral mail en bank. Niet omdat dit direct toegang geeft, maar omdat dit soort datasets vaak maanden later nog rondzingen.Als je zo'n mail kreeg: let vooral op combinaties van gegevens. Geboortedatum + kandidaatnummer/certificaatnummer klinkt onschuldig, maar maakt phishing aan de telefoon of per mail net geloofwaardiger. Ik zou in elk geval nergens via links uit mails inloggen, en bij twijfel zelf naar PBNA/SSVV gaan of bellen via een nummer dat je zelf opzoekt.

Ook handig: zet bij belangrijke accounts even extra alerting aan, vooral mail en bank. Niet omdat dit direct toegang geeft, maar omdat dit soort datasets vaak maanden later nog rondzingen.

[ Voor 33% gewijzigd door LucasVanDijk758 op 14-06-2026 21:53 . Reden: newline fix ]

Pagina: 1