WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Vraag

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 11:00
Al enige tijd heb ik het volgende probleem met mijn NAD M10V2.
Na enige tijd spelen (ca 50% belasting) valt het geluid van mijn speakers uit voor ca 20 seconden maar blijft de sub, net als de VU meters doorspelen. De versterker is warm, kan mijn hand er aan de onderkant niet opleggen. Sub staat vrij op een tvmeubel in de woonkamer voldoende frisse lucht.

Het lijkt op een thermisch probleem van de eindtrap na een online zoektocht. Een (harde)reset heeft niets opgelost, na enkele uren spelen ontstaat het zelfde probleem. Met de stekker er even uit is het probleem ook tijdelijk opgelost. Volgende stap is naar de verkoper brengen voor garantie, maar heb al wel een vermoeden waar dat op uit gaat draaien.

De M10V2 is aangesloten op een netwerkkabel, gigabit. Lijkt niet op een netwerkprobleem omdat de Sub en VU meters laten weten dat het systeem doorspeelt.
Probleem ervaren wij voornamelijk tijdes TV kijken, dat geeft ook de langste belasting. Icm speakers (B&O 705S2 Bi Wired) en Hypex DS 4.0 SUB met crossover rond de 100Hz ontstaat het probleem na een uur of 2-3 spelen. Volgens Grok hebben de speakers een normale impedantie van 8 Ohm, maar kan het zakken naar 3,6 Ohm wat veel vraagt van de NAD. Een eindversterker zou dan ook de oplossing kunnen zijn.

Wie heeft soortgelijke problemen ondervonden en een oplossing gevonden wat niet tot de aanschaf van een extra versterker van €2000,- heeft geleid?
Thanks!

Alle reacties

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:48
Eerst even wat misverstanden uit de weg. Een versterker die niet langduring een stel vrij normale luidsprekers op normaal niveau aan kan sturen is gewoon defect.
Dit ding zou dat in werkende staat gewoon moeten kunnen. De gedachte dat je in zo'n situatie een aparte eindversterker nodig zou hebben, is complete kolder.
Je sub heeft blijkbaar z'n eigen versterker, dus dat telt niet mee voor de vermogensafname van de versterker.
Impedantie is altijd een "nominaal" getal, het is normaal dat dat getal in werkelijkheid variëert. Een versterker die wordt verkocht als "geschikt voor 4 ohm" zal dus ook in staat moeten zijn om waarden behoorlijk onder de 4 ohm te kunnen verdragen. In principe heeft ie nu een makkelijk leven met 8 ohm speakers en een sub die zichzelf versterkt. Dus ja, als dit jaren goed gewerkt heeft, is het ding gewoon defect.
Je kunt de bekabeling nalopen, heel kleine kans dat daar iets niet lekker zit waardoor het hele gebeuren instabiel wordt, maar de volgende stap wordt dan toch echt een schroevendraaier en een multimeter.
Wie daar de rekening voor krijgt is een andere discussie, ik vind zelf dat zo'n ding langer mee moet gaan, maar de kans dat een winkel moeilijk doet op deze leeftijd is best groot.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:01
Volume op 50%? Dat is niet gelijk aan belasting, vermogen loopt niet lineair. Maar al zou het 50% belasting zijn, dat zijn geen vermogens waarbij je normaal thermische problemen zou verwachten. Waarbij een versterker die uitspringt omdat deze te warm wordt dit zal doen met een foutmelding en wens tot reset en niet vanzelf na 20 seconden verder zal spelen. Dit voelt voor mij als een defect en niet als een probleem omdat de versterker de speakers niet aan kan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26
Voordat je geld gaat uitgeven of dingen gaat retourneren zou ik eerst gewoon het ding proberen opnieuw aan te sluiten op de meest simpele manier, dus geen bi-wire.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 20:45

EraZor

Don't mention the war

Waarom zou je m niet naar de verkoper brengen voor garantie? Ik snap werkelijk niet wat je bedoelt met "ik weet wel waar dat op uit gaat draaien". De garantieafhandeling van NAD is in mijn ervaring (2x) uitstekend.

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 11:00
Bedankt allen, ik heb de kabels nagelopen en zal hem naar de verkoper brengen en ter reparatie aanbieden. Mijn ervaringen met aanbieden ter reparatie van electronica zijn in het verleden niet goed geweest. Meestal een hoge rekening die net niet hoog genoeg om hem af te schrijven, resulterend in een duur dilemma.

[ Voor 3% gewijzigd door Kettingspanner op 02-06-2026 10:27 ]

Pagina: 1